آسایش کافران-راحتی گناهکاران-گرفتاری مؤمنان ۱۳۷۸/۱۰/۱۱ - ۲۳۳ بازدید

من شخصاً به این نتیجه رسیده ام که افرادی که اعتقادشان نسبت به خدا، روز قیامت و...کمتر است و حتی بی اعتقاداند، بیشتر مورد لطف خدا هستند و در زندگی خود بیشتر موفق و حتی بهتر به دعاها و آرزوهای شان می رسند! آیا نتیجه گیری من درست است؟

زمانه پندی آزاد وار داد مرازمانه را چو نکو بنگری همه پند است زبان ببند، مرا گفت، و چشم دل بگشای که را زبان نه بند است پای در بند است
بدان کسی که فزون از تو، آندو چه کنی؟!بدان نگر که به حال تو آرزومند است!
یکم. از آیات قرآن و فرمایش حضرات معصومین (ع) استفاده می شود که خداوند، افراد گنه کار را در صورتی که زیاد غرق گناه نشده باشند، به وسیله زنگ های بیدارباش یا گاهی به وسیله مجازات هایی متناسب با اعمالی که انجام داده اند، بیدار می سازد و به راه حق باز می گرداند.
اینها کسانی اند که هنوز شایستگی هدایت را دارند و مشمول لطف خداوند هستند و مجازات هایی که موجب ناراحتی ایشان می شود، نعمتی برای آنان محسوب می شود؛ چنان که خداوند در قرآن شریف می فرماید:
(ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون)؛روم (30)، آیه 41.
«در خشکی و دریا، فساد و تباهی بر اثر کردار مردم ظاهر شد تا خداوند نتیجه قسمتی از اعمال آنها را به ایشان بچشاند، شاید که ایشان برگردند [و از کردار ناشایست خود توبه کنند]».
دوم. در مقابل کسانی که در گناه و تباهی غوطه ورند و تمام پل های پشت سر خود را خراب کرده اند، خداوند آنها را به حال خودشان وا می گذارد و به اصطلاح به آنان میدان می دهد تا پشتشان از بار گناه سنگین شده، استحقاق حداکثر مجازات را پیدا کنند. آیه زیر اشاره به همین معنا دارد:
(ولا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزادادوا اثماً و لهم عذاب مهین)؛آل عمران (3)، آیه 178. «آنهایی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به ایشان می دهیم، برای آنان خوب است؛ بلکه فقط به آنها مهلت می دهیم تا به طغیان و گناه خود بیفزایند و برای آنان عذاب خوارکننده ای مهیا است».
همین مطلب را حضرت زینب (س) در خطاب به یزید و حکومت خودکامه و جبار او می فرماید:
«[ای یزید!] تو امروز شادی می کنی و چنین می پنداری که چون فراخنای جهان را بر ما بسته ای... و ما را همچون اسیران از این دیار به آن دیار می بری، نشانه قدرت تو است یا در پیشگاه خدا قدر و منزلتی داری و ما را در درگاه او راهی نیست؟ اشتباه می کنی، این فرصت را خداوند به جهت این به تو داده تا پشتت از بار گناه سنگین گردد و عذاب دردناک در انتظار تو است».
سوم. هدف زندگی هرچقدر پایدارتر و ماندنی تر باشد، از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و چون در بینش الهی رضایت و خشنودی الهی و تقرب به او، بالاترین هدف زندگی است، پس مؤمن در زندگی دنیوی خود تلاش می کند به قرب الهی نایل شود و فعالیت ها و بهره مندی های خود را از دنیا با موازین و الگوهایی که دین ارائه می دهد، منطبق و هماهنگ سازد.
در مجموع قرآن کریم بیان می دارد که زندگی دنیا، مقدمه رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی است و هیچ یک از دنیا و آخرت نباید بی ارزش تلقی شود؛ اما در عین حال باید اهداف دنیوی در سایه اهداف اخروی تأمین گردد:
(المال و البنون زینة الحیوة الدنیا و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثواباً و خیر املاً)؛ «مال و فرزندان زینت زندگی دنیا است و اعمال صالح که تا قیامت باقی است نزد پروردگار بهتر و عاقبت آن نیکوتر است».سوره کهف (18)، آیه 46.
حتی به صراحت و تأکید در آیات قرآن می خوانیم: «آنچه در نزد خداوند، برای متقین و مؤمنان مهیا شده است، از تمام دارایی های روی زمین بهتر و برتر است»؛ یعنی، تلاش و کوشش شما تنها مصروف دنیا نباشد؛ بلکه آخرت گرایی هدف اصلی و نهایی شما باشد و دنیا را به عنوان مقدمه و زمینه رسیدن به آخرت قرار دهید؛ در عین حال در زندگی دنیوی نیز از نصیب و بهره خود غفلت نورزید. قدر دارایی، سلامتی، جوانی و زنده بودن خود را بدانید و به وسیله این نعمت های الهی، آخرت را کسب کنید.
در این زمینه می فرماید: کسی که تقوا پیشه کند؛ یعنی، عمل صالح انجام دهد و از زشتی ها پرهیز کند؛ خداوند وسایل راحتی زندگی دنیوی او را تأمین کرده، او را از تنگناها و دشواری های زندگی با سربلندی بیرون می برد: (و من یتق الله یجعل له مخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره)؛طلاق (65)، آیه: 2 - 3. انسان متقی بجایی می رسد که خداوند زندگی مادی او را نیز تدبیر می کند. پس بالاترین توفیق های مادی و معنوی نصیب فرد مؤمن است، چون هم زندگی دنیوی او تضمین و تأمین شده است و هم فرجام نیک او؛ (و العاقبة للمتقین)؛اعراف (7)، آیه 128.

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.