نسخه آزمایشی

آفرینش ناقص الخلقه ۱۳۹۶/۱۰/۶ - ۴۵ بازدید

چرا خداوند برخی از انسان ها را نابینا یا کر و لال آفرید؟ اگر پدر و مادر مشکل داشتند فرزند چه گناهی کرده است؟!
نخست باید دانست؛ این گونه تفاوت ها که شخصی سالم و شخصی مثلاً فلج باشد، به دلیل قانون مندی و نظام مندی جهان است. بدیهی است نباید انتظار داشت کسی که مراقبت کرده و برای حفظ سلامتی تلاش کرده با کسی که خودآگاه یا ناخودآگاه شرایط آسیب دیدگی را فراهم آورده در سلامتی و بیماری یکسان باشند. بنابراین آسیب دیدگی مانند کوری و فلج شدن یا ناشی از کوتاهی و بی احتیاطی خود فرد است و یا نتیجه بی احتیاطی و کوتاهی پدر و مادر و دیگر شرایط است. از این رو لازم است پدر و مادرها و تک تک انسان ها با شرایط حفظ سلامتی ودوری از انواع بیماری ها و پیشگیری از انتقال عوارض ژنتیکی به نسل بعد آشنا باشند و نظام سلامت از سوی فرد و جامعه به گونه ای رعایت گردد که بیماری ها و آسیب های ناشی از آن کم شود. هم اینک با نگاهی کلان به جهان و زندگی انسان ها به خوبی مشاهده می شود که خداوند جهان را به گونه ای آفریده است که نسیم های صبحگاهی و شبانگاهی روزانه از تندبادها و طوفان های هرچندگاه بیشتر است و چشمه ها و آب رودخانه ها و دریاها با فاضلاب ها قابل مقایسه نیست و کشت و کارها و آبادانی ها نسبت به ویرانی های تجاوزگران و ستمگران بسیار فراوان تر است و خداوند در میان انسان ها عقل و اندیشه و توانمندی ها را به گونه ای قرار داده است که رعایت احتیاط ها بسیار از بی احتیاطی ها بیشتر است و بیماران نسبت به افراد سالم اندک هستند و روزی های کار و تلاش و خوشی در برابر ناسازگاری ها و ناخوشی بسیار نمایان تر است. بنابر آنچه گفته شده درباره وجود برخی مشکلات طبیعی و ناکامی ها و بیماری ها در زندگی بشری، اشاره به چند نته مهم شایان توجه است:
نخست آنکه شرور طبیعی -نسبت به خیرات جهان بسیار کم و ناچیز است. اگر آماری گرفته شود و افراد نابینا، ناشنوا، فلج و... شمارش گردند، نسبت به افرادی که از سلامت کامل جسمی برخوردارند، بسیار اندک اند و این نیز از لطف خداوند است که در جهان مادی که اقتضاء امتزاج خیر و شر دارد، شرور طبیعی کمتر از خیرات طبیعی باشد.
دوم آن که، برخی شرور طبیعی برای کیفر اعمال انسان ها است؛ مانند نزول عذاب الهی بر قوم عاد، لوط، فرعون، اصحاب ایکه و حجر و...[ نگا: اعراف (۷)، آیه ۱۳۶ ؛ هود (۱۱)، آیه ۸۲ ؛ فیل (۱۰۵)، آیه ۴ و....].
چنان که درباره فرعونیان می خوانیم:
(وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الَّثمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ)[ نگا: المیزان، ج ۱۴، ص ۲۸۷.] ؛
«و در حقیقت ما فرعونیان را به خشکسالی و کمبود محصولات دچار کردیم، باشد که عبرت گیرند».
سوّم آنکه، بر اساس آیات قرآن و روایات، برخی از شرور طبیعی که نتیجه کوتاهی یا بی احتیاطی دیگران و یا شرایط خاص است برای امتحان و آزمایش انسان است؛ همچنان که می فرماید:
(وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرِینَ)[ بقره (۲)، آیه ۱۵۵.] ؛
«و قطعاً شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی، و کاهش در اموال و جان ها و محصولات می آزماییم؛ و مژده ده شکیبایان را».
چرا که گوهر اصلی انسان در امتحانات هویدا می شود.
از دیدگاه احادیث نیز، خداوند در مقابل رنج ها، دردها و مصایبی -که برخی از انسان ها ناخواسته دچار آنند - در دنیا و آخرت به نوعی دیگر جبران می کند و جزای برتری اعطا می فرماید:
۱. امام صادق(ع) (در توجیه نقص های بدنی مانند نابینایی و ناشنوایی) تأکید می فرماید که:
«خداوند در آخرت به چنین اشخاصی در صورت بردباری و صبر، چنان پاداشی اعطا می کند که اگر میان بازگشت به دنیا و تحمل دوباره همین مصایب و باقی ماندن در آخرت مخیّر باشند، بازگشت به بلایا را انتخاب می کنند، تا اجرشان افزوده گردد».[ بحارالانوار، ج ۳، ص ۷۱.]
۲. امام رضا(ع) می فرمایند:
«بیماری مؤمن موجب پاک شدن او از گناهان و لغزش ها و رحمت الهی در حق مؤمن است و برای کافر عذاب و لعن است. بیماری در حالت مؤمن پایدار است تا اینکه گناهان او پاک گردد».[ محمدبن علی صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه و تصحیح علی اکبر غفاری،ص ۴۲۹.]
دان که نَبْوَد فعل هم رنگ جزا هیچ خدمت نیست هم رنگ عطا
مزد مزدوران نمی ماند به کار کان عرض وین جوهر است و پایدار
آن همه سختی و زور است و عرق وین همه سیم است و زرّ است و طبق[ مثنوی، دفتر سوم، ابیات ۳۴۴۵ - ۳۴۴۷.]

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.