نسخه آزمایشی

آیین وهابیت ۱۳۹۱/۸/۱۸ - ۱۱۵ بازدید

دلیل موافقان فرقه وهابیت برای رجوع به این فرقه چیست؟
دلیل موافقان و طرفداران فرقه وهابیت تنها این است که آنان فکر می کنند که تنها خودشان اسلام ناب و واقعی را زنده کرده اند و دیگر مسلمانان همه به راه نادرست رفته و کافر شده اند. آنان مانند سردمداران خود یعنی ابن تیمیه و ابن جوزی و محمد بن عبدالوهاب اینگونه به خود تلقین کرده اند که فقط آنان هستند که از اسلام ناب سر در می آورند و بقیه باید پیرو عقاید آنان باشد.اما آنچه که طرفداران آنان را گول زده و مجذوب خود کرده است این است که وهابیت با القاء مطالب خشک خود از اسلام مانند خوارج خود را طوری مقدس مواب نشان می دهند که گویا اسلام فقط در آنان متصور است.اما عقاید و باورهای وهابیت عبارتست از: ۱. وهابیت اعتقاد دارند که شفاعت کردن انبیاء و اولیاء خدا اثری ندارد، بنابراین اگر بندگان خدا میان خود و خدا کسانی را واسطه قرار دهند و از آنها بخواهند که نزد خدا از آنان شفاعت کنند، این عمل شرک است و عبادت برای غیر خدا شمرده می شود و لذا این کار حرام است.[۱] شیعه امامیه براساس آیات و روایات این عمل را جایز می داند زیرا پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و مومنان شایسته و فرشتگان می توانند از بندگان، نزد خدا شفاعت کنند و بندگان نیز می توانند به وسیله آنها از خداوند حاجت طلب کنند.[۲] ۲. از دیدگاه وهابیت کسانی که در نزد خدا دارای مقام هستند، توسل جستن به آنها جایز نیست، محمد بن عبدالوهاب توسل به مردگان را خطاب به یک امر معدومی می داند و می گوید این کار از نظر عقل زشت و بیهوده است، زیرا مردگان قدرت بر اجابت کردن، خواسته های انسانهای زنده ندارند.[۳] شیعة امامیه استمداد از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ را (چه در حال حیات و یا پس از آن) برای بر طرف ساختن مصائب جایز می داند. ۳. از عقاید فرقه وهابیت این است که بنای قبور، محکم کردن آنها و قرار دادن ضریح بر روی آنها همگی شرک است.[۴] از نظر شیعه امامیه بنای قبر، محکم کردن آنها و قرار دادن ضریح بر روی آنها، موجب بزرگداشت دین مقدس اسلام است و نگاه داری آنها از ویرانی و نابودی امری جائز و پسندیده است. ۴. وهابی ها می گویند: زینت کردن مشاهد مشرفه با طلا و نقره و آراستن آنها به جواهرات و روشن ساختن چراغها در آنها حرام است.[۵] شیعه می گوید: زینت کردن مشاهد مشرفه و آویختن زیور آلات را باید با زینت کردن کعبه و پوشش آن مقایسه کرد، زیرا منظور در هر دو نشانه بزرگداشتن آنها است و سیرة پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در زمان حیات خود همین بوده است. ۵. گروه وهابیت زیارت قبور پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه ـ علیهم السلام ـ را شرک می داند.[۶] جواب این است که نه تنها روایات شیعه بلکه احادیث اهل سنت که به طور متواتر و صریح وجود دارند، زیارت اهل قبور و زیارت مرقد منور پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ امر جایز و مستحب می دانند و همچنین عمل مسلمانان از زمان خود پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ تاکنون چنین بوده است و حتی خود پیامبر به زیارت شهدای جنگ احد می رفت. ۶. وهابیت خراب کردن مساجدی را که در اطراف مشاهد مشرفه بنا شده واجب می دانند اما شیعه و سایر مسلمانان ساختن مسجد در اطراف مشاهد، قبور انبیا و امامان و اولیاء را جائز دانسته و انهدام آنها را حرام می دانند، زیرا احترام مساجد در هر جا که باشد واجب است، و خصوصاً اگر در کنار قبر انبیا و اولیا قرار داشته باشد مانند مسجد پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ که در کنار مرقد آن حضرت است و یا مسجد الاقصی که بسیاری از پیامبران آل اسحاق در آن مدفون هستند. فخر رازی به نقل از مؤمنین می گوید: «که مسجدی در غار اصحاب کهف بنا کنیم تا بدان وسیله آثار اصحاب کهف را نگهبان باشیم. » ۷. وهابی ها ادعا می کنند این باورند که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ از علم غیب بر خوردار نیستند و برای ادعای خود تمسک جسته اند به آیه «و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو»[۷] در نقد این مطالب می توان گفت که علم غیب دو گونه است؛ علم غیب ذاتی و استقلالی، و علم غیب غیر ذاتی، آنچه در آیه نفی شده علم غیب ذاتی است، یعنی غیر از خداوند هیچ کس علم غیب ذاتی ندارد و آنچه برای انبیا و اولیا(ع) ثابت است، علم غیب غیر ذاتی است، یعنی علم غیب انبیا و اولیا ذاتاً به خداوند بر می گردد، و به اجازه و اذن خداوند آن بزرگواران از علم غیب برخورداراند. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: ۱. آئین وهابیت، شیخ جعفر سبحانی. ۲. فرقه وهابی و پاسخ شبهات آنها، علامه فقید سید محمد حسین قزوینی. ۳. وهابیت، ایده استعمار ص ۸۳ - ۸۸. [۱] . دوانی، علی، فرقه وهابی، چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص ۱۱۹. [۲] . نساء/۶۴. تفسیر فخر رازی، ذیل آیه. [۳] . فرقه وهابی، ص ۱۳۵. [۴] . دهقان، عزت الله، عقائد وهابیان، ناشر دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۷، ص ۸۴.. [۵] . دوانی، علی، فرقة وهابی، وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۶۶ ص ۱۸۱. [۶] .همان، ص۱۸۹. [۷] . المیزان، تفسیر آیة ۲۶، سورة جن.برای توضیح بیشتر به سایت ما به نشانی ذیل مراجعه فرمایید: http://www.vahabiat.porsemani.ir/

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.