نسخه آزمایشی

آیا روایت امامان عادلان قاسطان از قول امام صادق علیه السلام در حق خلفا صحیح است؟ ۱۳۹۷/۶/۱۰

اوّلاً : این روایت که در برخی از کتاب‌ها ؛ همانند :
الصراط المستقیم - علی بن یونس العاملی - ج ۳ - ص ۷۳ و شرح إحقاق الحق - السید المرعشی - ج ۱ - ص ۶۹ – ۷۰ و الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص ۱۵۵ و... نقل شده است‌ ، هیچ سندی ندارد و روایت بدون سند به درد استدلال نمی‌خورد.
و ما معتقد هستیم که این روایات صحت ندارد و از ساخته‌های دودمان بنی امیه است که می‌خواستند ائمه شیعه را در میان مردم دو چهره نشان دهند .
ثانیاً : مستدل اول حدیث را نقل نکرده است ؛ زیرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: ۱/۶۹) شروع حدیث این چنین است که:
روى أنّه سأل رجل من المخالفین عن الإمام الصادق(ع) وقال:...
اوّلاً : این روایت که در برخی از کتاب‌ها ؛ همانند :
الصراط المستقیم - علی بن یونس العاملی - ج ۳ - ص ۷۳ و شرح إحقاق الحق - السید المرعشی - ج ۱ - ص ۶۹ – ۷۰ و الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص ۱۵۵ و... نقل شده است‌ ، هیچ سندی ندارد و روایت بدون سند به درد استدلال نمی‌خورد.
و ما معتقد هستیم که این روایات صحت ندارد و از ساخته‌های دودمان بنی امیه است که می‌خواستند ائمه شیعه را در میان مردم دو چهره نشان دهند .
ثانیاً : مستدل اول حدیث را نقل نکرده است ؛ زیرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: ۱/۶۹) شروع حدیث این چنین است که:
روى أنّه سأل رجل من المخالفین عن الإمام الصادق(ع) وقال:...
جناب نویسنده ، جمله رجل من المخالفین را حذف کرده است ، چرا ؟ دلیل آن روشن است ؛ زیرا مخالف از اصطلاحات حدیثى وروایى است و به معناى سنّى مذهب است .
ثالثا : باز هم نویسنده ادامه روایت را نقل نکرده است . ادامه روایت این است :
فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: یا ابن رسول اللّه (ص) لقد تعجّبت ممّا قلت فی حقّ أبی بکر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، کما قال اللّه سبحانه ـ
آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پیشواى دوزخیان و اهل آتش، خداوند مى فرماید: و جعلناهم أئمّة یدعون إلى النار (قصص: ۴۱)،
و اینکه گفتم: قاسطان، منظورم تفسیر این آیه است:و أمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً. (جن: ۱۵)
و اگر گفتم: عادلان، به این جهت است که آن دو نفر از حق روى گردانده و با آن مخالفت کرده اند، و در حقیقت تفسیر این آیه است:ثمّ الذی کفروا بربّهم یعدلون (انعام: ۱).
و مقصودم از: کانا على الحق، به معناى مخالفت آن دو با حق و قیام علیه حق است که مراد أمیر المؤمنین (ع) است.
و مقصود از:کانا على الحق، وماتا علیه، این است که آن دو نفر با بر ضد حق بودند و فعلیهما رحمة اللّه ،رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .فإنّه کان رحمة للعالمین .
به نقل از سایت ولی عصر عج

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.