اختلاف شب قد ۱۳۹۲/۷/۵ - ۱۷ بازدید

در این که شب قدر یا شب اول و آخر ماه قمرى براى همگان باید یکسان باشد بین عالمان دینى محل بحث است. برخى معتقدند هنگامى که هلال ماه در یک نقطه زمین رؤیت شود براى تمام کسانى که در شب مشترکند همان زمان اول ماه خواهد بود و براى جاهایى که روز است هنگامى که شب شود شب اول ماه خواهد بود.
در برابر این نظریه بسیارى از فقها در افق هایى که نزدیک به هم نیستند دیده شدن ماه در یک افق را به خصوص اگر افق غربى باشد براى دیگر افق ها ملاک نمى دانند و هر کدام براى خودشان استدلال هاى مفصلى دارند.
در این که شب قدر یا شب اول و آخر ماه قمرى براى همگان باید یکسان باشد بین عالمان دینى محل بحث است. برخى معتقدند هنگامى که هلال ماه در یک نقطه زمین رؤیت شود براى تمام کسانى که در شب مشترکند همان زمان اول ماه خواهد بود و براى جاهایى که روز است هنگامى که شب شود شب اول ماه خواهد بود.
در برابر این نظریه بسیارى از فقها در افق هایى که نزدیک به هم نیستند دیده شدن ماه در یک افق را به خصوص اگر افق غربى باشد براى دیگر افق ها ملاک نمى دانند و هر کدام براى خودشان استدلال هاى مفصلى دارند.
بنا بر نظریه اول، شب قدر در واقع یک شب بیش نیست و آغاز و انجام آن ۲۴ ساعت؛ یعنى، به اندازه یک دور گردش کره زمین است و در این مدت تدریجا تمام زمین را فرا مى گیرد. به عبارت دیگر شب قدر در سطح کل کره زمین به اندازه یک شبانه روز در هر جایى از کره است. بنابراین، هر قسمتى از کره زمین در پاره اى از آن قرار مى گیرد. از این رو اگر کسى آن را شبى در ایران درک کند و سپس به کشور دور دستى سفر نماید و شب بعد در آن جا مجددا لیلة القدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده است؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگرى از آن واحد زمانى است و فاصله شدن روز در بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمى کند؛ زیرا از ۲۴ ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانى همان ۲۴ ساعت مى باشد و در نتیجه همه آثار مترتب بر آن مانند تعیین مقدرات، یک بار بیش نیست. به همین نسبت مسأله شب نیمه شعبان و ... نیز روشن مى شود.
به عبارت دیگر همه شب ها یا روزها همین حالت را دارند که در عرض ۲۴ ساعت به صورت متخالف و تدریجى کل زمین را پوشش مى دهند. اما نسبت به دو شب در ایران و عربستان باید بگوییم یکى از آنها شب قدر نیست و فضیلت آن یا از دست ما رفته است یا از دست آنها.
بنا بر نظریه دوم، براى دو نقطه از زمین مى تواند دو شب قدر وجود داشته باشد و خواص شب قدر نسبت به افق هاى مختلف براى مردم آن مناطق جارى خواهد بود. مثل این که وقت ظهر و زوال خورشید داراى فضیلت مى باشد و به عنوان مثال دعا در آن وقت مستجاب باشد. این فضیلت براى هر کسى نسبت به افق خودش محفوظ است ولو به تعداد دقیقه ها و یا ثانیه ها نسبت به افق هایى مختلف وقت زوال داشته باشیم.
اما در خصوص نزول فرشته و روح بر امام زمان به چه نحو خواهد بود .در این باره می توان به "زمان واقعی" شب قدر و "زمان اعتباری" شب قدرمعتقد باشیم با این توضیح که نزول فرشتگان در یک زمان مشخص نازل می شوند وبا امام زمان (ع) نیز ارتباط پیدا می کنند.که به آن "زمان واقعی" شب قدر گفته می شود.ومردم نیزهمگی برای درک آن زمان احیا می گیرند اما از ویژگیهای ظرف زمان ان است که آثار تحولات آن‌ در ساعات بعد نیز باقی است .لذا در روایت آمده است روز قدر نیز فضیلت شب قدر دارد.که از تمام سب وروز به عنوان "شب قدر اعتباری "یاد می شود.مانند اینکه لحظه تحویل سال در یک لحظه است اما تمام روز را عید می گیرند.در نتیجه اگر چه در زمان مشخصی فرستگان نازل می شوند.اما در طول ۲۴ ساعت افقهای مختلف از برکات آن بهرمند خواهند بود. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۱/۱۰۷۸۷)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.