ازدواج در روایات-ازدواج در قرآن-ازدواج در اسلام ۱۳۸۸/۲/۱۴ - ۱۹۸ بازدید

آیا در قرآن یا احادیث یا روایات، گواه یا سندی برای ازدواج آمده است؟ نقل شود.

بى شک هیچ شالوده اى، مقدس تر از بناى رفیع ازدواج نیست رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزویج»؛ «هیچ بنایى در اسلام محبوب تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳). و هر ملتى در دین و آیین خود به نوعى از آن بهره مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تأکید دارد و براى آن آثار و فواید مهمى یاد کرده است. در قرآن مجید سه آیه در اهمیت اصل ازدواج آمده و همگان را به آن تشویق و دعوت کرده است: ۱. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»؛ نور()، آیه ۳۲. ؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بى نیاز مى سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است». ۲. «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛روم (۳۰)، آیه ۲۱. ؛ «و از نشانه هاى او این است که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکر مى کنند». ۳. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا»؛نساء(۴)، آیه ۳. ؛ «و اگر مى ترسید که [به هنگام ازدواج با دختران یتیم ]عدالت را رعایت نکنید [از ازدواج با آنان چشم پوشى کنید و] با زنان پاک [دیگر] ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى ترسید عدالت را [در باره همسران متعدد] رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید و یا از زنانى که مالک آنهایید، استفاده کنید. این کار از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى کند». علاوه بر آیات، روایات بسیارى نیز در این زمینه وجود دارد؛ چنان که از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله نقل شده است: «هر کس ازدواج کند، به درستى که از نصف دینش پاسدارى کرده است».«من تزوج فقد احرز نصف دینه». (وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵). از این رو فقیهان ازدواج را از مستحبّات مؤکد بر شمرده اند و آن را براى کسى که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته اند.





آری از آیات و همین طور روایات متعددی این معنی استفاده می شود و روایت مذکرو هم در متون روایی ذکر شده است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»نور (۲۴)، آیه ۳۲.؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و نیز غلامان و کنیزان شایسته را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى نیاز مى سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است». هیچ شالوده اى مقدس تر از بناى رفیع ازدواج نیست رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «ما بُنِىَ بِناءٌ فِى الْاِسْلامِ اَحَبُّ اِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التَّزْویجِ»؛ «هیچ بنایى در اسلام محبوب تر از ازدواج نزد خداوند بنا نشده است»: وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳. و هر ملتى در دین و آیین خود، به نوعى از آن بهره مند است. دین اسلام بیش از همه، بر آن تأکید فراوان دارد و آثار و فواید مهمى براى آن یاد کرده است. فقیهان، ازدواج را از مستحبّات مؤکّد بر شمرده و آن را براى کسى که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته اند. نبى اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: «هر کس ازدواج کند، به درستى که از نصف دینش پاسدارى کرده است».«مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ اَحْرَزَ نِصْفَ دِینَه»: وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵. ازدواج داراى چند فایده است: ۱. بقاى نسل، ۳. آرامش و تعادل روحى و جسمى، ۳. سلامت اخلاقى و اجتماعى جامعه، ۴. ارضاى حس محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن و... . و در روایتی نسبت به تکثیر اولاد از رسول خدا نقل شده که می فرماید «تناکحوا تناسلوا فانی اباهی بکم الامم ولو بالسقط»؛ «ازدواج کنید و فرزند دار شوید که من در روز قیامت حتی به بچه های سقط شده شما مباهات می کنم». (بحار، ج ۴۴، ص ۱۷۰)




اساس خلقت انسان بر زوجیت است ((خلقناکم ازواجا)), (نبائ, آیه ۸) و یکی از ره آوردهای بسیار ارزشمند آن بازداشتن فرد از آلودگی ها و مفاسد جنسی و در مجرای ارضای صحیح قراردادن آن و بهداشت نسل است . این رهنمود ماهیت واقع نگر و رئالیستی دین مبین اسلام در برخورد با نیازهای طبیعی بشر و آثار زیانبار سرکوب یا رهاسازی غریزه جنسی را به نمایش می گذارد. ازدواج نتایج گوناگون روحی و روانی بر فرد دارد و به انسان کمال و هویتی نوین و مستقل می بخشد و برای فعالیت های اجتماعی واقتصادی نیز پخته تر می سازد. دوست عزیز, قرآن مجید در باب ازدواج به طور صریح بیان فرموده : ((زنان لباس مردان هستند و مردان لباس زنانند)); یعنی , زن و مرد بدون برتری , امین , صادق , رازدار, زیبا, جلوه دهنده , گرمابخش , آرامش بخش , رفع کننده ی عیب و نقص , کامل کننده و عزت بخش یکدیگرند. البته همه این اوصاف در صورتی است که زن و مرد براساس قانون و مقررات با هم پیمان ازدوج ببندند مثل این که زن و مرد هم کفو باشند و از نظر روحی و ایده ها و اعتقاد با هم جور باشند و نیز از اصالت خانوادگی برخوردار باشند و نیز زن و مرد از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند. خلاصه اگر ازدواج براساس شرایط فوق صورت گیرد آیه شریفه مصداق پیدا می کند و زن و مرد آرامش بخش یکدیگر خواهند بود و آنان به صورت انسان هایی با ایمان , مصمم و پرتلاش درمی آورد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.