استخاره در کارها -حکم استخاره -استخاره برای همه امور ۱۳۹۰/۰۷/۲۳ - ۱۱۵۷ بازدید

فردی از اقوام است که زیاد استخاره میکند تا شبی که در خواب دیده که کسی به اوتسبیحی داده و به اوگفته این تسبیح را حضرت زهرا س فرستاده اند و گفته اند بااین تسبیح استخاره کنید.از آن روز به بعد حجت بر ایشان تمام شده که استخاره کند. در هرکاری ودر هر امری. مثلا استخاره می کند که موبایل را جواب بدهد یا نه. استخاره میکند با سواری برود یا با اتوبوس. استخاره میکند که این کفش را بخرد یا آن کفش را. یعنی در همه امور به غیر از واجبات و محرمات استخاره میکند به قدری که از خانواده خود منزوی گشته و همه از او طرد شده اند. حتی با همسرش. مثلا استخاره میکند که همسرش به خانه پدرش برود یانه .واگر بد بیاید اجازه نمیدهد برود. حتی برای دیگران هم استخاره میکند بدون آن که از اوبخواهند . مثلا برای مادرش استخاره میکند که مادرش به خانه اش بیاید یانه. و البته همه این ها را توجیه میکند .دربحث واستدلال هم چیزی کم نمی آورد.میتوان گفت یک آدم استثنایی است. حال از شما عاجزانه خواهش دارم که بفرمایید این گونه اعمال یا افراد درست هستند یعنی باید پذیرفت یا آن که اشتباه است. درضمن چون خانواده به خاطر ایشان دچار مشکلات شدیدی شده نیاز به راه حل از شما دارم. در ضمن ایشان اعتقادات خاص دارد. می خواهم بدانم استخاره تا این حد درست است یا نه؟

پاسخ به نکاتی توجه کنید : 1- انسان مومن باید در همه امورش حد تعادل را نگه دارد و از افراط و تفریط پرهیز نماید . 2- این مطلب در مورد اموری که به دین منسوب است و جنبه شرعی دارد باید بیشتر رعایت شود زیرا افراط و زیاده روی در این موارد به پای دین و دینداران نوشته می شود و چهره ای زشت و منفور از دین به نمایش می گذارد . 3- استخاره کردن نه واجب است و نه مستحب بلکه راهی منطقی و عاقلانه برای خروج از بن بست و برون رفت از مشکلات و تردید ها است و تنها باید هنگام شک و تردید و ماندن بر سر دو راهی و آن هم بعد از تفکر و تامل و مشورت به سراغ آن رفت . 4- استخاره برای همه امور نوعی وسواس و بیانگر نداشتن اراده و قدرت تصمیم گیری است و این با روح دین و فلسفه استخاره در تضاد است زیرا مومن باید دارای قدرت تصمیم گیری و انتخاب در همه امورش باشد و از شک و تردید و وسواس اجتناب نماید و تنها هنگام تردیدی که انتخاب در ان مشکل است به سراغ استخاره رود .
5- استخاره ای به این گستردهای و عمومیت که شامل همه امور ریز و درشت زندگی می شود و موجب اذیت و آزار و منفور شدن و طرد شدن از خانواده و جامعه باشد نه تنها مطلوب نیست بلکه اگر خود به خود هم جایز باشد به عنوان ثانوی و به لحاظ این عوارض و لوازم نامطلوب که حرام هستند جایز و روا نیست و هیچ فقیه و عالم دینی آن را امضا و تایید نمی کند .

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید