اسماعیلیه آقاخانیه ۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۲۳۸ بازدید

با عرض سلام و عرض ادب!
در صورت امکان عبادات و احکام از دیدگاه اسماعیلیان نزاری (اقاخانی ) را توضیح دهید.

فرقه ای از اسماعیلیان نزاری که منسوب به آقاخان محلاتی هستند را اسماعیلیه آقاخانیه گویند. جدّ این خانواده سید ابوالحسن خان اهل کهک قم بود که از سادات اسماعیلیه به شمار می رفت و خود را از اعقاب اسماعیل بن جعفر صادق ـ علیه السَلام ـ می دانست. سید ابو الحسن خان در سال ۱۲۰۷ ه . ق در گذشت و پس از وی پسرش شاه خلیل الله به امامت رسید در سال ۱۲۳۲ ه.ق به قتل رسید و سپس حسنعلی شاه ملقب به آقا خان مقام امامت یافت و بعد از فرار به هند به پیشوای اسماعیلیان هند رسید او در نهایت پس از چند سال امامت در ۱۲۹۸ ه.ق در گذشت. پس از درگذشت حسنعلی شاه یا آقا خان اوّل پسرش آقا علی شاه الحسینی یا آقا خان دوم به پیشوای اسماعیلیان هند رسید اما دیری نپایید که وی نیز در سال ۱۳۰۲ ه از دنیا رفت و سلطان محمد شاه ملقب به آقا خان سوم در ۱۸۷۷ م به امامت این فرقه برگزیده شد و تا سال ۱۹۵۷م همچنان پیشوایی اسماعیلیان را عهده دار بود و در نهایت در همین سال در ژنو در گذشت و نواده اش پرنس کریم خان به جانشینی وی برگزیده شد و هم اکنون پیشوای طایفة اسماعیلیه آقا خانیه است.[۱] اسماعیلیه امروز به دو طایفة آغاخانیه (آقاخانیه) و بهره (بحره) تقسیم می شوند که باز ماندگان دو فرقة نزاری و مستعلوی هستند، گروه آغا خانیه که قریب به یک میلیون نفر می لباشد در ایران و آسیا ی میانه و آفریقا و هند پراکنده اند و رئیس ایشان کریم آغاخان است و گروه دوم که قریب پنجاه هزار نفر هستند در جزیرة العرب و سواحل خلیج فارس و سوریه بسر می برند.[۲] درباره عقاید کلامی و فقهی اسماعیلیه اختلاف بسیار است و به هر اندازه که از زمان پیدایش این فرقه گذشته به همان میزان در عقیده کلامی و فقهی ایشان اختلاف نمودار گشته است. گرچه برخی معتقدند بسیاری از مطالبی که به آنها نسبت داده اند ناروا بوده و اتهامی بیش نیست.[۳] هاشم عثمان با اشاره به اصول و فروع عقاید اسماعیلیه سه چیز را اساس وزیر بنای عقاید ایشان می داند و ادّعا می کند این سه محور از خلال آثار ایشان به دست می آید. ۱. اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند و تنزیه خداوند از هر نقص و عیب.
۲. اعتقاد به انبیاء الهی و عصمت آنها و عقیده به خاتمیت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و اله ـ و وجوب اطاعت از او.
۳. تصدیق به آنچه خداوند در قرآن آورده و عمل به ظاهر و باطن.[۴]
همچنین به نقل از دائرة المعارف الاسلامیه می نویسد: اسماعیلیه همگی به نماز و روزه پایبند ند و به هر آنچه شریعت آورده عمل می کنند.[۵]
عقاید و ادعیه اسماعیلیان آقا خانی: این فرقه امام خود را شخصی روحانی می پندارند و او را جلوه گاه و مظهر صفات علی بن ابیطالب ـ علیه السَلام ـ می دانند. ایشان مانند پیشینیان خود معتقدند که امام باید «حیّ» باشد تا مورد اطاعت همگان قرارگیرد دستورهای امام وقت جایگزین فرمانهای امام پیشین می گردد.
غالباً فرامین امام وقت بوسیلة شخصی که او را وزیر می خوانند به «جماعت خانه» ابلاغ می گردد و اگر نکته ای در آن مورد سؤال قرار گیرد، تأویل و تفسیر آن را از امام می خواهند.
اسماعیلیان معاصر را دعاهایی است که خواست خود ایشان است و با نماز و عبادت و ادعیة دیگر فر ق اسلام اختلاف دارد. در نماز پس از خواندن سورة فاتحه این دعا را می خوانند:
«سجدة وجهی الیک و توکلت علیک منک قوتی و انت عصمتی یا رب العالمین اللهم صل علی محمد المصطفی و علی علی المرتضی و علی الائمة الاطهار وعلی حجة الامر صاحب الزمان و العصر امامنا الحاضر الموجود مولانا شاه کریم الحسینی اللهم لک سجودی و طاعتی».[۶]
به علاوه آغا خانیه قائل به عصمت آقا خان هستند و او را مقدس می شمارند و خمس اموالشان را به وی می دهند.[۷] از گفته های فوق استفاده می شود که انحرافاتی نیز در میان این گروه به چشم می خورد و گویا با توجه به این انحرافات بوده که برخی از معاصرین دیانت فرقة اسماعیلیه را در همه گروههای آن دیانتی مرکب از ثنویّت، یهودیّت، مسیحیّت و اسلام می دانند.[۸]
به هر حال در یک جمع بندی کلی می توان گفت آغا خانیه به شریعت قائلند گر چه در عمل به آن، روش های خاص خود را دارند. محقق معاصر شریف یحیی الامین ارکان اعتقادات این گروه را چنین ترسیم کرده است.
۱. اعتقاد به وحدانیّت خداوند و منزه دانستن خدا از هر عیب و نقص
۲. اعتقاد به وجود حجت و امام معصوم مستمراً
۳. اعتقاد به اینکه قرآن و احکام اسلام تأویلاتی دارد
۴. اعتقاد به اینکه عمل هر انسان باید با شریعت، طریقت و حقیقت تطابق داشته باشد
۵. اعتقاد به اینکه برای معاملات و عبادات احکامی هست اما بر حسب مصالح و گذشت زمان تغییراتی در آن حاصل می شود
۶. در دین سلوک لازم است که از آن به طریقت تعبیر می کنند.
۷. هر مسلمانی برای دریافت واقعیات احکام الهی باید در پی کشف حقیقت باشد.[۹]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱ـ اعلام الاسماعیلیه، دکتر مصطفی غالب
۲ـ دانشنامه ایران و اسلام ج۱ ص ۱۱۱
۳ـ دائرة المعارف الاسلامیه ج۲ ص ۱۸۷
۴ـ موسوعة الفرق الاسلامیه، دکتر محمد جواد مشکور
۵ـ دائرة المعارف تشیع، ج ۱ ص ۱۲۵
۶ـ مجله تخصصی کلام شماره های ۱۸و ۱۹.
پی نوشت ها:
[۱] . مشکور، محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، چاپ دوم، ۱۳۷۲، ص۱ـ۳.
[۲] . مشکور، همان، ص۵۳؛ برخی ادعا کرده اند جمعیت ایشان هم اکنون حدود بیست میلیون نفر است که در هند و شرق آفریقا زندگی می کنند. (عبدالمنعم المحفنی، موسوعة الفرق و الجماعات، ص ۵۵).
[۳] . هاشم عثمان، الاسماعیلیه بین الحقائق و الاباطیل، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۱۹ق، ص۱۱۵.
[۴] . الاسماعیلیه بین الحقائق والاباطیل، همان.
[۵] . همان، ص۱۱۱.
[۶] . فرهنگ فرق اسلامی، همان، ص۴؛ نیز ر.ک: موسوعة الفرق و الجماعات، ص۲۱.
[۷] . الحفنی، عبد المنعم، موسوعة الفرق و الجماعات، قاهره، مکتبه مدبولی، چاپ دوم، ۱۹۹۸م ، ص۲۱.
[۸] . بستانی، دائرة المعارف، ج۳، ص۶۲۷.
[۹] . معجم الفرق الاسلامیه، بیروت، دارالاضواء، چاپ اول، ۱۴۰۶ق، ص۴۰؛ نیز ر.ک: دکتر مصطفی، غالب الحرکات الباطنیه فی الاسلام، بیروت، دار الانولس، ص۹۹.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.