اصحاب سقیفه و جانشینی پیامبر(ص) ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۱۹۱ بازدید

اگر مساله جانشینی امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص) برای همه واضح بوده چه دلیلی داشت تا عده‌ای از مهاجرین و انصار در سقیفه به دنبال جانشینی برای پیامبر باشند؟؟

بقول امروزی‌ها داستان جانشینی پیامبر(ص) در حادثه سقیفه به نوعی مهندسی شد و در یک مجلس با گرفتن بیعت از سران قبیله‌ها حتی با اجبار و تهدید کار به نفع عده‌ای تمام شد و با استدلال بر اینکه علی‌(ع) جوان است و تجربه ندارد ذهن‌ها را مدیریت کردند و الا مساله جانشینی پیامبر(ص) امری واضح و روشن بود، چون در مناسبت‌های مختلف پیامبر(ص) آن را مطرح کرده بودند، مثلا روز اول اعلام پیامبری خود بین فامیل خود(طبق آیه وانذر عشیرتک‌الاقربین...) مساله جانشینی هم برای فامیل خود روشن کرده بودند، یا در زمان هجرت به مدینه و بستن عقد اخوت پیامبر(ص) با جانشین خود عقد برادری خواندند و یا در جنگ‌ها پرچم را به دست ایشان می‌دادند با عباراتی که دلالت بر جانشینی ایشان داشت، اما در ماجرای غدیر همه اصحاب و یاران و بزرگان و روسای قبایل با علی(ع) و ماجرای امامت و ولایت علی(ع) بیعت کردند اما جامعه اسلامی پیامبر(ص) جامعه متکثری بود از مهاجرین و انصار و اقوام و طوایف و.... در هر حال پس از پیامبر(ص) بر جانشینی پیامبر(ص) عده‌ای اختلاف ایجاد کردند و بنوعی موج سواری کردند و بظاهر بین مهاجر و انصار رقابت‌ها برای جانشینی صورت پذیرفت و ملاک‌ها و معیارهای متعددی برای امارت و خلافت مطرح شد و در نهایت مهاجرین ضمن برتر خواندن قبیله قریش بر دیگران باستناد قریشی بودن پیامبر(ص)و با ملاک شیخوخیت و کهنسالی از دل سقیفه برنده بیرون آمدند.
منابع جهت مطالعه :
- نهج البلاغه علی(ع)
- شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید
- الغدیر،علامه امینی
- السقیفه، محمد رضا مظفر
- فروغ ابدیت - جعفر سبحانی
- الصحیح من سیره النبی - جعفر مرتضی عاملی - الصحیح من سیره الامام علی (ع) ، سیدجعفرمرتضی عاملی ، مرکز نشر و ترجمه علامه سیدجعفر عاملی ، ۱۳۹۵
- سیدمرتضی عسکری؛ به کوشش مهدی دشتی، سقیفه، بررسی نحوه شکل‌گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، منیر ۱۳۸۵

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.