اعتیاد به سایتهای مستهجن -نگاه به تصاویر مبتذل ۱۳۹۰/۰۸/۱۰ - ۳۹۳۹ بازدید

مدتی است که دراینترنت وارد میشوم و ابتدا برای خواندن درس یا مطالب دیگر ولی نمیدانم چه مریضی یا مرضی در جان من افتاده است با اینکه متاهل هستم هر بار به سمت دیدن تصاویر مستهجن از زنان میروم هر بار سعی میکنم که دفعه دیگری در کارنباشد ولی به قدری سست وضعف هستم که دوباره به سمت آن میروم چه کنم؟ لطفا کمکم کنید و برایم دعا کنید.

دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل، انسان را در یک حالت تحریک دائم قرار می دهد. تحریکی که سبب ایجاد هیجان های عصبی شده و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد.
مهم تر از آن اینکه این نوع گناهان، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می گرداند. و بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کنند.
عکس های سکس غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده او را از فعالیت های مثبت انسانی بازداشته به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می دهد، به همین دلیل خدای متعال از باب لطف و رحمتی که دارد ما را از آن بر حذر داشته و به مسیر درست هدایت نموده است.
در قرآن کریم آمده است: «اى پیامبر! به مؤمنان و مؤمنات بگو که در مقابل نامحرم چشم هاى خود را بپوشانند و نگاه خیره نکنند»، (نور، آیات 31 - 30) گفتنى است که نگاه همراه با تیزى و خیرگى، نگاهى است که انسان زیبایى و زشتى طرف مقابل را تشخیص دهد.
تحقیقات نشان می دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضداخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد.
رابرت مریوخ) مالک شبکه ماهواره ای تی،وی استار آمریکا) در مصاحبه ای در هندوستان گفت: من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این برنامه ها را نمی دهم.
افزون بر موارد یاد شده، دیدن عکس های مبتذل، پی آمدهای تأسف باری را به دنبال دارد از جمله: محروم شدن از لذت انس با خدا - مردن دل ها - پاره شدن پرده های عصمت و رواج بی عفتی و بی حیایی - سبک شدن عقل - گسترش دامنه ی فحشا و افزایش فرزندان نامشروع در جامعه -سقوط شخصیت زن و مرد و تبدیل شدن به وسیله ای برای اشباع هوس های سرکش - شهوت پرستی و خوش گذرانی - از هم گسیختگی زندگی زناشویی و ....
دیدن این گونه عکس ها کم کم انسان را معتاد می کند، به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ اینترنت و عکس های مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود می کند و حالت کسالت به او دست می دهد.
تماشای صحنه های مبتذل، ذهن و اندیشه انسان را تسخیر می کند و آدمی به طور ناخودآگاه این گونه صحنه ها را همیشه و همه جا پیش روی خود مجسم خواهد کرد. فردی که خود را به دیدن این گونه تصویرها، عادت داده است، به کار و فعالیت سازنده بی رغبت می شود. به همین دلیل هرگاه بخواهد فکر خود را روی مسأله ای مهم و حساس متمرکز کند، به یاد آوردن آن صحنه مبتذل، توان تمرکز را از او می گیرد. چنین فردی در برخورد با انسان ها به جای آن که به انسانیت آنان توجه کند به جنسیت آنان - آن هم به گونه ای که در تصویر دیده است - توجه می کند. این رفتار افزون بر سلب کردن آرامش فرد، او را از پیشرفت باز می دارد.
حضرت على(ع) فرمود: «کسى که چشم خود را پایین اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف کمتر خورد و از نابودى در امان ماند».1
هم چنین مى فرماید: «هر که نگاه هایش پاک باشد، اوصافش نیکو شود»2؛
«کسى که عنان چشم خود را رها کند، زندگى اش را به زحمت مى اندازد»3؛
«کسى که نگاه هایش پیاپى باشد، حسرت هایش دائمى و پیاپى خواهد»4 بود».
و نیز فرمود: «بسا هوسى از نیم نگاهى حاصل است».5
استفاده بی رویه از این گونه تصویرها در رسانه های تصویری کشورهای غربی یکی از عوامل سستی فزاینده نظام خانواده به شمار می آید و سبب شده است جوانان از تشکیل خانواده و پذیرش تعهدهای مربوط به آن، سر باز زنند و نیازهای جنسی خود را از راه تماشای تصویر و فیلم های مبتذل یا روابط جنسی نامشروع برآورده سازند.
بنابراین، برای پیشگیری از پی آمدهای نامطلوب دیدن صحنه های مبتذل بهتر است هیچ گاه به سراغ آن ها نرویم و ذهن و جان خود را اسیر هواهای نفسانی سازندگان این گونه برنامه ها نسازیم؛ زیرا اگر از آغاز چنین صحنه هایی را نبینیم، به آن ها عادت نمی کنیم. آوردن هر گونه دلیل توجیهی برای دیدن چنین صحنه هایی سرانجام آدمی را به جایی خواهد کشاند که دیگر راه برگشتی برای آن نیست. پس بهتر است با سپری از تقوا، چشم خویش را از گزند آلودگی ها در امان داریم و دل را از اسارت هواها آزاد کنیم.
چند کار است که اگر انسان آنها را انجام دهد وسوسه شیطان از او دفع مى شود و آن ملعون تا مدتى قادر نیست او را وسوسه نماید.
1-. پناه بردن به خدا:
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: وقتى شیطان یکى از شما را وسوسه کند باید به خدا پناه برید و بگویید: «اَمَنْتُ بِاللهِ وَ بِرَسُولِهِ مُخْلِصَاٌ لَهُ الدّینْ»6
و نیز آمده : زمانی که در قلب تو شکی رخنه کند باید بگویی: «هُوَ الْاوَّلُ و الآخِرُ و الظاهِرُ و الباطِنُ و هُو بِکُلِّ شَیءٍ عَلیمْ»7
2- ذکر اهل بیت:
ذکر اهل بیت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) برای وسوسه در سینه انسان شفا است8
(از همه مهمتر این است که انسان صلوات بر پیامبر اسلام بفرستد)
3- روزه گرفتن: روایت شده که : هر کس در هر ماه سه روز، روزه بگیرد آن سه روز مطابق روزه همه دنیاست و وسوسه شیطان را از قلب بیرون می‌‌برد.9
نکته مهم: اساسی ترین نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید عنایت به این قانون است که به هر مقدار انسان رفتارهای عقلانی مانند مطالعه و تفکر و تعقل و تلاوت قرآن و روایات و همچنین رفتارهای معنوی اش مانند نماز و روزه و دعا وتوسل و زیارت بیشتر می شود روحش اوج می گیرد و از رفتارهای نفسانی گناه آلود و پست فاصله می گیرد و دور می شود. البته رفع نیازهای نفسانی به صورت شرعی و کامل نیز در این راه موثر است. بنابراین سعی کنید رابطه کاملی با همسر خود داشته باشید و برای رفع نیازهای عقلانی و معنوی خود نیز برنامه ریزی کنید تا در این زمینه واکسینه شوید. موفق باشید.
---------------------------
1-غرر الحکم، ص 9122 - 9125
2-همان
3-همان
4-تحف العقول، ص 97
5-بحارالانوار، ج 71، ص 293
6- صحیفة الرضا. کامل الزیارة . سفینة البحار، ج 2، ص654.
7- صحیفة الرضا. کامل الزیارة . سفینة البحار، ج 2، ص654[2]
8- سفینة البحار،‌ ج 2، ص 655.
9- سفینة البحار، ج 2،‌ص 655.
برای مطالعه بیشتر به سایت پرسمان /اخلاق مراجعه شود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
با سلام دارم دور گمانه چشمی می سوزم
هر بار توبه و لی بار تکرار
إز خودم بدم أومده
پرسمان
سلام علیکم، پرسشگر گرامی ، بعضی از گناهان علاوه بر توبه و استغفار نیاز به درمان دارد و درمان بعضی از گناهان نیاز به صبر و حوصله دارد ، در اینجا نکاتی را در رابطه با درمان هرزه بینی خدمتتان ارائه می شود ، انشاء الله که مفید واقع شود .
الف ) راهکارهای ترک گناه
باید توجه داشت که فاصله گرفتن از بدى و گناه و نزدیک شدن به معنویات و قرب خداوند، امرى تدریجى است و محتاج صبر و حوصله فراوان است. انسان باید مانند کوهنوردى باشد که گاهى به قله کوه بلندى که قصد صعود به آن را دارد نگاه مى کند و احساس مى کند هنوز تا قله کوه راه زیادى مانده و از طرفى به دامنه کوه نگاه مى کندو مى بیند از آن فاصله گرفته و این حالت بین ترس و امید را چنان چه در قرآن کریم و روایات معصومین(ع) آمده، همواره در زندگى خود حفظ کند. یعنى هم از این که گاهى توفیق بندگى و دورى از گناه را پیدا کرده امیدوار و خوشحال باشد و هم از این که گاهى دچار لغزش و گناه مى گردد ترسان و بیمناک.
توبه یک عمل دفعی نیست و هرگز کسی نمی تواند به صورت ناگهانی دست از گناه بشوید و توبه کند، زیرا کشش گناهان بسیار زیاد است و ما با جاذبه های نفسانی و شیطانی و دنیوی فراوانی روبرو هستیم که اگر بخواهیم توبه نماییم باید ابتدا برای خلاصی از این جاذبه ها تدبیری بیاندیشیم و به صورت تدریجی و برنامه ریزی شده، زمینه گناه زدایی و توبه حقیقی را در خویش فراهم آوریم.
خداوند انسان را به صورت موجودی هوشمند آفریده است، که توان تغییر رفتارها و سبک زندگی خود را دارد و بر همین اساس هم است که دری به نام توبه به روی او گشوده است و این در را تا آخرین لحظه، برای بازگشتن او باز نگه داشته است؛ بنابراین هیچ گاه از اصلاح و رشد در زندگی خود ناامید نباشید و با این افکار منفی خودتان را در مسیر هلاکت قرار ندهید. بنابر همین مبنا در ادامه قدری راجع به مساله هرزه بینی، علل و عواقب آن با شما سخن خواهیم گفت و در نهایت نیز راهکارهایی برای ترک آن خدمت شما ارائه می نماییم. امیدواریم با مطالعه این پاسخ و همچنین عزم و اراده ای جدی و استوار، اقدام به ترک این عمل نمایید و این بار برای همیشه، از شر این گناه خلاص شوید.
نگاه کردن ، یک امر اختیاری است وکاملا بستگی به اراده خود فرد دارد ، ممکن است کنترل چشم ونگاه نکردن ، در اوایل کار ،کمی مشکل باشد ولی سختی آن ، آسان می شود وشخص، بعد از مدتی، به راحتی می تواند، نگاه نکند واختیار چشمانش را به دست آورد .» ب ) شیوه های کلی مبارزه
۱ . حکم فقهی
نگاه به عکس و فیلم های سکسی و سایت های مبتذل، غالبا موجب تحریک شهوت و مقدمه ارتکاب گناه است و لذا دیدن آن حرام است؛ هر چند که تاثیری در شخص نداشته باشد.(آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتاآت , ج ۲, ص ۴۰)
۲ . اختلال «چشم چرانی»
اختلال «چشم چرانی» متعلق به قشر جوان و یا یک گروه سنی خاص نیست، بلکه موضوعی است که براحتی می تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی، گروه های فرهنگی و حتی مذهبی تاثیر گذار باشد. با چنین رفتارهایی باید قبل از اینکه غیرقابل کنترل شوند، مقابله کنید. چشم چرانی هم مثل چیزهای دیگر عادتی اعتیادزا است که خیلی زود از کنترل خارج می شود. باور این نکته ضروری است که چشم چرانی تنها تولید و مشاهده جنسی نیست، بلکه اعتیادی است که هم چون مواد مخدر، ویرانگر و دارای درجات مختلف می باشد. چشم چران کسی است که کنترل چشم خود را ندارد و به هر طرفی خیره می شود و چه بسا نگهداری چشم از اختیار او خارج شده و به صورت عادت در آمده است که ترک آن مشکل به نظر می آید.
چشم چرانی قبل از این که برای دیگران مزاحمت و ناراحتی ایجاد کند، برای خود شخص مضرّ است و موجب آشفتگی، اضطراب، عدم اعتماد به نفس، بی حالی و رخوت نسبت به معنویات، مخصوصاً نماز می گردد. خداوند سبحان زن و مرد را از چشم چرانی نهی نموده است. آن جا که فرموده است:
«قُل للمؤمنینَ یَغُضّوا مِن ابصارِهِم... و قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهنَّ...؛[۱] به مردان بگو دیدگان خود را فرو خوابانند و.. . به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش را فرو خوابانند».
کسی که معتاد به چشم چرانی شد، فکر و خیال و قلبش مشغول دیده می شود و روحش آشفته و ذهنش مشوّش می‌گردد و هنگام عبادت، قوه خیالش با این آشفتگی به پرواز در می آید و به شاخه‌ هایی پرواز می کند که با چشم خود مشاهده کرده است.چشم چرانی عواقب خوبی ندارد وشخص را ازجهت هویتی، بی ارزش میکند ، به چنین شخصی نمی توان اعتماد کرد ومنزلت اجتماعی ندارد.
۳ . درمان
برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابهنجار جنسی و کنترل خود از انحرافات در این زمینه، شیوه های بسیاری در متون حدیثی، مطرح گردیده اند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
۱ . توجه و شناخت آسیبهای چشم چرانی و هرزه بینی
آسیب های نابهنجار چشم چرانی وشهوات جنسی، زیاد است. در اینجا برخی از آنان را بیان می کنیم:
۱. ۱ . آسیب شخصیتی
کسی که از هواهای نفسانی اش تبعیت می کند و به رفتارهای نابهنجار روی می آورد، شخصیت انسانی و معنوی خود را از دست می دهد و احساس پستی و رذالت، جایگزین آن می شود، خود را به امیال حیوانی، وابسته می داند و هویت مطلوبی برای خویش نمی یابد. چنین شخصی، تعارض درونی، او را فرا می گیرد، و وحدت و انسجام شخصیت در خود نمی یابد. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« کسی که هوای نفسش او را تسخیر کرده، قدر و منزلت خویش را به ذلت تبدیل کرده است».[۲]
۲-. ۱ . آسیب شناختی
پرداختن به نابهنجاری های جنسی، پیامدهای زیادی دارد؛ ذهن را مشغول می سازد، پراکندگی ذهنی ایجاد می کند، توانایی ادراک حقایق را کاهش می دهد، انگیزه ی پرداختن به مسائل علمی را از بین می برد و یا بسیار کم می کند و از شناخت واقعیات هستی جلوگیری می کند. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« هواهی نفسانی، ضد عقل فعالیت می کند».[۳]
۳. ۱ . آسیب های معنوی:
انحرافات چشمی و جنسی از مصادیق بارز گناه اند. این نوع انحرافات نه تنها مانع رشد معنوی انسان اند، بلکه به ایمان و پایه های باور دینی آدمی و روابط او با خدا، آسیب جدی وارد می سازد.وبه تدریج ،توفیق عبادت از او گرفته می شود و اگر هم عبادت کند؛عبادت بی توجه واجباری وباکسالت روحی وروانی است. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« کسی که با تمایلات انحرافی موافقت کند، با رشد( همه جانبه) خویش مخالفت کرده است».[۴] امام علی –علیه السلام- می فرماید:« پیروی مستمر از شهوت جنسی، پایه های دینداری را در فرد متزلزل می سازد».[۵]
۴ . ۱ . پیامد های ناگوار
در برخی دیگر از احادیث، بیماری ها و ناراحتی های جسمی و روانی، به عنوان پیامد تمایلات شهوی، مطرح گردیده اند. امام علی –علیه السلام- می فرماید:«کسی که تمایلات نابهنجار و شهوت رانی خود را با ترک آن درمان نکند، همیشه بیمار و دردمند خواهد بود».[۶] و نیز فرمود:« در لذتی که پشیمانی به بار می آورد و شهوتی که پیامدش درد و ناراحتی است، هیچ خیر و خوبی ای نیست».[۷] ۲ . مراقبه های فردی
برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابهنجار جنسی و کنترل خود از انحرافات مراقبه های فردی بسیار مهم است .
۱ . ۲ . خویشتنداری
هر فردی باید توجه داشته باشد که تأثیر پذیری از محرک ها و تسلیم شدن در برابر خواهش ها و تمایلات جنسی، با عزت و کرامت انسانی سازگار نیست. بر عکس، خویشتنداری، از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. امام علی – علیه السلام- با اشاره به این که کسی که احساس کرامت و بزرگی دارد، به امیال و شهوات انحرافی توجهی نمی کند، می فرماید:« من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة؛ کسی از کرامت نفس بهره مند باشد، شخصیت خود را با گناه و معصیت، خوار و پست نمی گرداند».[۷] حضرت می فرماید:« من حصر شهوته فقد صان قدره؛ هر کس که شهوتش را محدود کند، به درستی که ارزش خود را نگه داشته است».[۸]
حضرت در حدیثی دیگر می فرماید:« الشهوة داءٌ و عصیانها دواءٌ؛ خواهش های انحرافی، بیماری است و درمانش، مقابله با آن».[۹] امام علی – علیه السلام- می فرماید:« با مخالفت عملی با هواها، اگر در برابر شهوات، مقاومت کند، حتماً پیروز می شود».[۱۰]
۲ . ۲ . ذکر و توجه
توجه به خدا و درک آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهایی که بشر را از آن نهی کرده است، حیا و ترسی در فرد پدید می آورد که می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. امام صادق –علیه اسلام- می فرماید:« با استمرار بخشیدن به یاد خدا و توجه به لزوم پیروی از دستورهای او، ریشه هایی که سرچشمه ای امیال شهوانی اند، بکنید».[۱۱]
یاد آوری مرگ و زندگی در عالم برزخ نیز از عوامل پیشگیری از امیال شهوانی، دانسته شده است. در حدیثی آمده که خداوند به حضرت موسی –علیه السلام- فرمود:« به خود یادآوری کن که در قبر، سکونت خواهی کرد. پس این یاد آوری، مانع می شود از این که در شهوت ها غرق شوی».[۱۲]
۳ . ۲ . عقل
عقل در وجود فرد، راهنمایی کردن به سوی هنجارها و باز داشتن از روی آوردن به نابهنجاری ها را به عهده دارد. هر قدر عقل، کامل تر شود و توانایی اش در درک مسائل و ارزیابی عملکردها بیشتر گردد، بهتر می تواند در برابر انگیزه های شهوانی، مقاومت کند و تحت سیطره ی آنها در نیاید؛ بلکه هواهای نفسانی را تعدیل نماید و تحت نفوذ و هدایت خود، جهت دهی مطلوبی برای آنها داشته باشد. به عبارت دیگر، هر چه عقل، توانمندتر، نقش خود را ایفا کند، تهاجم هواهای نفسانی، ضعیف تر می گردد. امام علی –علیه السلام- می فرماید: هنگامی که عقل، کامل و توانمند می گردد، شهوت و میل، فروکش می کند».[۱۳] در روایتی حضرت می فرماید:« خشمگینی را با سکوت، و شهوت را با تدبیر عقلی، درمان کنید».[۱۴]
۴ . ۲ . حساب رسی
در احادیث بسیاری، به مواظبت از عملکرد خویش امر شده تا با حسابرسی و ارزیابی نسبت به آن چه انجام گرفته و با مراقبت پی در پی، تعهدات فرد با خدا و خودش را عملی گرداند و فرد، به نابه هنجاری ها روی نیاورد. حضرت موسی –علیه السلام- فرموده است:« از ما نیست آن کسی که همه روزه، به حساب نفس خود رسیدگی نکند».[۱۵]
۵ . ۲ . تقوای چِشم
چشم نعمت الهی است که برای کارکردهای خاصی آفریده شده و هرگونه بهره برداری از آن باید مطابق با ضوابط الهی باشد و بر خلاف رضایت خداوند، نباید آن را به کار گرفت. چشم، از اعضای مهم آدمی است که عملکردش در قیامت، مورد سوال قرار می گیرد.امام صادق –علیه السلام- در مفهوم آیه ی:« إن السمع و البصر و الفواد کل أولئک کان عنه مسئولا»[۱۶] فرمود:« از گوش می پرسند که: به چه گوش دادی؟ و از چشم سوال می شود که: به چه نگاه کردی؟ و از دل سوال می شود که: به چه چیزی دل بسته شدی؟». کسی خدمت امام صادق –علیه السلام- رسید و عرض کرد: من همسایه ای دارم که کنیزان خواننده دارد. آنها می خوانند و می نوازند و من گاهی که برای قضای حاجت، به دستشویی می روم، نشستن خود را طولانی می کنم تا نغمه های آنها را بشنوم، در حالی که برای چنین منظوری نرفته ام. امام همان آیه بالا را تلاوت فرمود، که یعنی چشم وگوش تو مسئولند. مرد عرض کرد: گویا هرگز این آیه را از هیچ کس نه عرب و نه عجم، نشنیده بودم و من اکنون این کار را ترک می گویم و به درگاه خدا توبه می کنم.[۱۷]
شخصی خدمت امام حسن –علیه اسلام- وارد شد و عرض کرد: من انسان گناه کاری هستم. صبرم بر گناهم تمام شده است، مرا راهنمایی کن. امام فرمودند:« پنج چیز را انجام دهید، بعد هر کاری خواستید انجام دهید:
اول، از روزی خداوند نخور بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ دوم، از ولایت خداوند خارج شو و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ سوم، برای گناه، جایی را انتخاب کن که خداوند نبیند و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ چهارم، به ملک الموت، اجازه نده که جانت را بگیرد و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ پنجم، از دست مالکان جهنم خلاص شو و به جهنم نرو، و بعد هر کاری دلت می خواهد انجام بده».[۱۸] ما هم اگر خطائی می کنیم، به این امور توجه کنیم، یقیناً راه گشا خواهد بود، آیا این طور نیست؟!
توجه به آثار مثبت و مطلوب پرهیز از رو گرداندن از امور حرام، در پیشگیری از ابتلا به آن، موثر است. وقتی انسان بداند چشم پوشی از حرام، آثار ارزشمند و بزرگی برایش به بار می آورد، سختی چشم پوشی از لذات را برای رسیدن به لذات بالاتر، جامع تر و پایدارتر، تحمل می کند و به آسانی از آن لذات پست می گذرد. در روایات تزویج با حورالعین، تضمین بهشت، آرامش دل، گریان نبودن در قیامت، درک لذت عبادت و درک لذت ایمان برای این گونه افراد در نظر گرفته شده است.
۶ . ۲ . توجه به زشتی عمل:
بسیاری از خطاهایی که انسان مرتکب می شود، از ناآگاهی وی سرچشمه می گیرد؛ به طوری که وقتی از کسی که دچار مشکلی شده می پرسیم، چرا این کار را مرتکب شدی تا نتیجه آن چنین شود، می گوید نمی دانستم. بنابراین اگر انسان واقعاً به امری علم داشته باشد، امید می رود عملی موافق و مطابق با آن از او سر بزند. بنابراین می توان چنین گفت: شناخت مقدمه عمل و رفتاری همگون با آن است. رفتار انسان از معرفت و اندیشه وی ناشی می شود. بنابراین اگر بخواهیم رفتارمان را تغییر دهیم، باید در ابتدا دیدگاه مان را دگرگون سازیم. [۱۹] تحقیقات محققان نشان می‌دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضد اخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد، به همین دلیل «رابرت مریوخ» مالک شبکه ماهواره ای تی،وی استار آمریکا در مصاحبه ای در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این برنامه ها را نمی دهم» . [۲۰]
یکی از روشهای که می توان به کمک آن، از چشم چرانی در اجتماع و در سایت ها در امان ماند، و کسی را که عادت کرده درمان نمود، آگاهی دادن نسبت به زشتی عمل است. امام صادق- علیه السلام- می فرماید:« هیچ عضوی نیست، مگر آن که بهره ای از زنا دارد. زنای چشم، نگاه حرام و زنای دهان، بوسیدن حرام و زنای دست، لمس حرام، چه به زنای فرج بیانجامد و چه نینجامد».[۲۱]
۷ . ۲ . توجه به خدا:
انسان باید به این نکته توجه کند که خداوند در همه حال، از رفتارهای چشمی و انگیزه های درونی او آگاه است. در حقیقت، اگر خود را در محضر خدا ببیند، حیا می کند و به سراغ نابهنجاری های چشمی نمی رود، و به راحتی خود را آلوده گناه نمی کند و اگر غفلتی از او سر زد، سریع توبه می کند. خداوند، این توجه را به افراد می دهد و می فرماید:« ألم یعلم بأن الله یری؛ آیا نمی داند که خداوند می بینید».[۲۲] وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بگو: عمل کنید، خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند دید و شما به نزد داناى نهان و آشکارا بازگردانده مى شوید و او از اعمالتان آگاهتان خواهد کرد».[۲۳]
امام صادق- علیه اسلام- برای درمان گناهان چشمی از این روش استفاده می کند و می فرماید:« هیچ کس با چیزی چون چشم پوشیدن از نامحرم، خود را حفظ نکرده است؛ زیرا چشم های خود را به حرام باز نمی کند که قبلاً عظمت و جلال خداوند را در دل خویش مشاهده کرده باشد».[۲۴] سپس امام اضافه می کنند: از امام علی –علیه السلام- سوال شد برای چشم پوشی از نگاه حرام، از چه وسیله ای می توان کمک گرفت؟ امام فرمود:« با در نظر گرفتن قدرت خداوند که از نهان تو آگاه است».[۲۵]
۸ . ۲ . استعاذه
استعاذه یکی از روشهای بسیار مؤثرتربیتی است، که طی آن فرد با پناه بردن خویش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار می دهد و بدین ترتیب از رفتارهای نابهنجار مصون می ماند. همان طورکه در قرآن به این روش اشاره شده و می فرماید«وَامَّاینزَغَنّک منَ الشَّیطانِ نَزغٌٌ فَستَعِذ بِالله اِنَّه سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ وچنانچه از طرف شیطان به تو وسوسه ای رسد،ب ه خدا پناه ببر،که او شنوا ودانا است».[۲۶]
در داستان حضرت یوسف پیامبر- علیه اسلام-، زمانی که زلیخا به وسوسه شیطان برای کامجویی از آن حضرت، تمام درهای خلوتگاه خود را بست، آن ولی خدا به پناهگاه خداوندی پناه برد وگفت«مَعاذَاللهِ»یعنی( پناه می برم به خدا )؛ تا با روش استعاذه خدا را به کمک خود خواند، و از رفتار نابهنجار مصون ماند. البته روش استعاذه نیاز به خودسازی دارد و چون حضرت یوسف انسان خود ساخته ای بود و با خداوند رابطه خاص داشت، توانست در آن لحظات خوف ناک خود را با پناه بردن به خداوند نجات دهد. در این رابطه آیه ۲۲ تا ۲۵ سوره یوسف را با دقت بخوانید.
۹ . ۲ . توجه به پیامدهای نامطلوب
از شیوه های پیشگیری در زمینه ی نابهنجاری دیداری و جنسی، توجه به پیامدهایی است که برای فرد، به بار می آورد. امام علی –علیه السلام- با توجه به این که هیچ میل و رفتار انحرافی ای نیست مگر آن که موجب آفات و آسیب هایی برای شخص و اجتماع می شود، می فرماید:«کسی که به امیال و رفتارهای شهوانی می شتابد، آفات و آسیب ها به سوی او شتاب می گیرند».[۲۷]
۱۰. ۲ . اهتمام به نماز به خصوص نماز اول وقت
نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امکان جماعت) اهتمام داشته باشید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است. «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر؛ همان نماز،بازدارنده از فحشا و منکر است».[۲۸] در هیچ شرایط زندگی، از خداوند قادر ناامید نشوید، و همیشه به او توکل کنید، و دست به دعا بردارید، از خداوند بخواهید، تا شما را در جوانی پاک نگه دارد. از خدا حقیقتاً بخواه، مطمئن باش یاریش را حس خواهی کرد، فقط بخواه از ته دل.
- یکی از عوامل موفقیت شما در هرکاری، خصوصا در مشکل یاد شده، تقویت اراده است، پس در تقویت آن کوشا باشید. در این راستا گرفتن روزه برای دوری از گناه، تقویت اراده و رویش تقوا در درون بسیار موثر است. امام علی – علیه السلام- می فرماید:« هنگامی که نفس انسانی، قوی شود، شهوتش کاهش می یابد».[۲۹] در سوره ای بقره آیه ۴۵ می فرماید، که از نماز و روزه کمک بگیرید. ۳ . تقویت اراده
اراده واختیار، بسیار مهم است ؛ چگونه اراده ای قوی داشته باشیم؟
اراده، در واقع رمز موفقیت انسان های بزرگ، در تمام عرصه های زندگی بوده است. هر کس به اندازه نیروی اراده اش پیشرفت می کند و می تواند در مسیر تکامل و سعادت خود گام بردارد. انسان های با اراده هم در زندگی شخصی خود موفق عمل می کنند و هم در جامعه به عنوان یک فرد تاثیر گذار و موفق مطرح می شوند.
در حالی که انسان های ضعیف الاراده، افرادی ناتوان، عقب مانده، بی تحرک، شکست خورده، ناامید و ناموفق ظاهر می شوند و عملا نمی توانند در زندگی و محیط اطراف خود تاثیر مثبت بگذارند.مایه اصلی قوت اراده انسان، آگاهی، آزادی، ایمان و عشق است. آگاهی و آزادی (اختیار) دو ویژگی اصلی انسان است که او را از سایر جانداران متمایز می سازد و ایمان و عشق برخواسته از اختیار به او توانایی های خاص می دهد.موفقیت انسان در زندگی مادی و معنوی، در گرو اراده قوی او است و آدم های ضعیف الاراده ، نمی توانند به اهداف خود در زندگی برسند.
ایمان و عشق موتور حرکت انسان به سوی کمال است و هیچ نیرویی به مانند ایمان و عشق اراده انسان را تقویت نمی کند. شما می خواهید تحصیل کنید، خانواده تشکیل بدهید، ثروتمند شوید، به دستورات دینی عمل کنید، عبادت کنید، به مردم خدمت کنید، خود را بسازید و به کمال برسید، تمام کارهای مثبتی که می خواهید انجام دهید، به اراده قوی و آزاد و همچنین باور عمیق و عشق و انگیزه قوی نیاز دارد.
برای تقویت اراده ابتدا باید مبادی آن را تقویت کرد و سپس اموری که مانع عملکرد انسان می شود را برطرف نمود. یکی از مهترین مبادی اراده ،شناخت می باشد که هر قدر انسان نسبت به خود و هدفش و فواید رسیدن به آن هدف آگاه تر باشد نسبت به آن میل، گرایش و شوق بیشتری دارد و از طرف دیگر باید موانع اراده قوی و رسیدن به هدف را نیز برطرف نماید، موانعی مانند اسیر هوا و هوس بودن، عادت های بد، دلبستگی های دنیوی و مذموم، وابستگی های نابجا، گناه و نافرمانی، سنت های غلط، دوستان ناباب، اعتیاد به انواع مخدر، مدگرایی و تنوع طلبی افراطی، پرخوری، پرخوابی، پرگویی، راحت طلبی، رفاه خواهی زیاد و ....
بنابراین می توان از لحاظ نظری مراحل ایجاد اراده ای قوی در انسان برای انجام کاری و یا اتخاذ یک تصمیم را به طور مختصر اینگونه در نظر گرفت:
۱. ۳ . در اولین مرحله براى رفع حیرت و کسب روحیه قوى باید هدف و یا اهداف دقیق و مشخص خود را از زندگى یا کارى که مى خواهید انجام دهید،براى خویش ترسیم نمایید. طبیعى است این هدف، باید معقول، قابل دستیابى، بدون افراط و تفریط، مطابق توان و استعداد و واقع بینانه باشد؛ نه آن که آرمانى و بلند پروازانه و خارج از توانایى هاى شما باشد.
۲ . ۳ . به دست آوردن شناخت کامل
بدست آوردن شناخت کامل نسبت به آن هدف و راههای رسیدن به آن و همچنین بدست آوردن شناخت نسبت به خود و توانایى ها و استعدادهاى نهفته در وجود خویش است. هر قدر این شناخت ها کامل تر و عمیق تر باشد به طور طبیعی میل و اراده شما برای رسیدن به آن هدف بیشتر خواهد شد.
۳. ۳ . برنامه ریزى
باید براى تمام کارها و فعالیت هاى شبانه روزى، برنامه اى مدوّن و منظم داشته باشید. برنامه ای که براساس شناخت شما از هدف و توانایی ها و شرایط خودتان طراحی شده است. در این صورت هرگز از این برنامه تخلف نکنید.
۴ . ۳ . توکل بر خداوند قادر. اکنون که هدفی متعالی را انتخاب نموده اید و نسبت به آن و خود و راههای رسیدن به آن شناخت پیدا کرده اید و قصد دارید وارد عمل شوید، بدانید که هر کاری برای رسیدن به سرانجام با مشکلات و موانع متعددی مواجه خواهد شد، موانعی که برخی از آنها فراتر از قدرت و تحمل انسان است و در این صورت فقط با خواستن از خداوند متعال می توان راه را ادامه داد.
۵ . ۳ . داشتن امید و روحیه مثبت
یکی از روشهای بالا بردن روحیه ی مثبت تلقین است. تلقین به خود در تقویت اراده اثر قابل ملاحظه اى دارد. بنابراین هر روز جملاتى را به خود تلقین کنید؛ مانند: «من اراده لازم براى انجام کارهایم را دارم» هیچ چیزى نمى تواند اراده ام را متزلزل کند»، «آنچه را که به نظرم انجام دادنى است انجام مى دهم، هیچ قدرتى نمى تواند مرا از آن باز دارد»، «اراده من هر روز محکم تر مى شود»، «بر من لازم است که موفق شوم؛ زیرا موفقیت از آنِ نیرومندان است» و...
اکنون با توجه به آنچه گفته شد راهکارهای ذیل را ارائه می کنیم و امیدواریم با یاری خداوند متعال به اراده ای قوی در امور زندگی و آخرت خود دست بیابید:
ا. علل و عوامل ضعف اراده خویش را بشناسید و آن را برطرف کنید. توجّه کنید ضعف اراده غالباً در اثر نداشتن برنامه و هدف و امید و همچنین عدم اعتماد به نفس، عدم شناخت خویش، با ارزش تلقی نکردن خود، عدم امنیت روانی، عدم تدبیر عقلانی در تشخیص امور و تمیز اهم و مهم، شکست های گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محرومیت، سرزنش و رنج های مستمر ریشه دارد.
اا. رضایت خداوند را ملاک هر رفتار و گفتار قرار دهید و از تسلیم شدن در برابر تمایلات پوچ و هواهای نفسانی بپرهیزید. این تسلیم شدن ها اراده را ضعیف و متزلزل می سازد. تقوا و رعایت حرمت دستورهای پروردگار برای آرامش روانی و تقویت نفس و اراده بسیار سودمند است.
ااا. پس از مشورت با افراد ذی صلاح، با توجّه به امکانات و توانمندی های واقعی خود، برای زندگی تان و رسیدن به اهدافتان برنامه ریزی کنید و بکوشید هرگز بی جهت از آن برنامه و نظم سر نپیچید. اوقات استراحت و تفریح و عبادت و همه فعّالیّت ها را در این برنامه بگنجانید تا زمانی خالی نماند و توجّه به فرصت بیکاری شما را سمت تأخیر انداختن کارها سوق ندهد.
اااا . بکوشید برای هر رفتاری انگیزه ای قوی داشته باشید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم گیری ها و رفتارهای خاصّ خویش به طور کامل آگاه شوید.
ااااا . محیط زندگی و موقعیت کاری خود را تغییر دهید و موانع بروز اراده و فعّالیّت را نابود سازید؛ برای مثال در موقعیتی که به سرزنش و متهم شدن به ناتوانی و ناپختگی می انجامد، قرار نگیرید.
اااااا . هر کاری را آسان تلقی کنید؛ زیرا در برابر اراده پولادین انسان همه سختی ها آسان می گردد. به استقبال کارهای به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید می توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن ها را به دست آورید.
ااااااا. با کسانی که روحیه و اراده قوی دارند، دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد.
اااااااا . بکوشید تصمیم هاتان را با فردی با تجربه در میان نهید تا از قوت و درستی شان اطمینان یابید.
ااااااااا . با تصمیم های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم گیری در امور مشکل و پیچیده هموار سازید
اااااااااا . پس از تدبیر و مشورت از عواقب تصمیم های خود هراسناک نباشید و به خدا توکل کنید.
ااااااااااا. ورزش مستمر و منظم را که در تقویت اراده بسیار مؤثر است، فراموش نکنید.
اااااااااااا . کارهایى را که به عهده مى گیرید ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.
ااااااااااااا . در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید.
اااااااااااااا. نمازهای خود را در اول وقت و حتی المقدور به جماعت بخوانید.
ااااااااااااااا . گاهی روزه بگیرید. روزه در تقویت اراده بسیار موثر است.
«نکته پایانی»
بدانیم ما خلیفه ای خدا هستیم و در این مورد لازم است، روزها فکر و تأمل کنیم، رسیدن به این درک چنان به ما ارزش می دهد که حتی لحظه ای وقت خود را بی جهت صرف نخواهیم نمود، تا چه برسد در گناه. بر روی این مطلب فکر کنیم که : ما برای هدف دیگری به این دنیا آمده ایم، اما کار دیگر می کنیم!!! یادمان نرود! شیرینی گناه می رود و پیامد آن حسرت است! پس ای جوان خودت را به مانند عبدی مطیع به خدایت بسپار وبا اقامه نماز وترک محرمات به زندگی شیرین وهدفمند وپرثمر نزدیک کن ! منبع جهت مطالعه بیشتر؛
- تربیت جنسی/علی نقی فقیهی/دارالحدیث
- هفت روش پیشگری از انحراف جنسی؛ نوشته هادی حسینخانی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی.
- جوان،هیجان وخویشنداری؛ نوشته گروه نویسندگان حدیث زندگی- موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
- آرامش در پرتو نیایش نوشته علی احمد پناهی - انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. پی نوشتها :
[۱] . نور (۲۴)، آیه ۳۰ و ۳۱.
[۲] . مستدرک الوسائل/ ج۱۱/۲۱۲.
[۳] . غررالحکم/ ج۱/ح۱۰۲۹.
[۴] . همان/ج۵/ح۷۹۵۷.
[۵] . مستدرک الوسائل/ ج۱۱/ ص۳۴۴.
[۶]. غررالحکم/ج۵/ح۸۹۹۹.
[۷] . همان/ج۶/ ح۱۰۹۰۱.
[۸] . بحارالنوار/ ج۷۷/ص۲۸۸
[۹] . أعلام الدین/ ص۲۹۶.
[۱۰]/ج۱۱/ص۳۴۶. مستدرک الوسائل
[۱۱] . مصباح الشریعه/ ص۱۰۸.
[۱۲] . الکافی/ ج۸/ص۴۶.
[۱۳] . غررالحکم/ج۵/ص۲۵۵.
[۱۴] . غررالحکم/ ج۴/ص۲۴.
[۱۵] . الکافی/ج۲/ص۴۵۳.
[۱۶] . اسراء/۳۶.
[۱۷] . بحارالانوار/ ج۶۶/ص۲۲.
[۱۸] . میزان الحمه/ ج۱۴/ ح ۲۲۱۱۶.
[۱۹] . همان/۲۰۱.
[۲۰] . روزنامه اطلاعات، ۲۵/۵/۱۳۷۳
[۲۱] . الکافی/ ج۵/ ص۵۵۹.
[۲۲] . علق/۱۴.
[۲۳] . توبه /۱۰۵.
[۲۴] . مصباح الشریعه/ ص۹.
[۲۵] . همان.
[۲۶] .اعراف/۲۰۰
[۲۷] . غررالحکم/ج۵/ح۸۵۸۹.
[۲۸] . عنکبوت /۴۵
[۲۹] . نهج البلاغه/حکمت ۲۴۵.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.