اقلیت شیعه ۱۳۹۰/۴/۱۹ - ۳۰ بازدید

در ضمن نکاتی این مطلب را مورد بررسی قرار می دهیم :نکته اول در جهان امروز، هیچ دین و مذهبی اکثریّت ندارد ؛ ۳۳ درصد مردم دنیا مسیحی اند. ۲۱ درصد مسلمانند. ۱۶ درصد بی دین هستند. ۱۴ درصد هندو می باشند. سنّت چینی ۶ درصد و سنّت آفریقایی نیز ۶ درصد. ۴ درصد نیز برای باقی آیینهاست. لذا هیچ دین و مذهبی بالای پنچاه درصد نیست تا اکثریّت داشته باشد.و از سویی چنین نیست که اکثریت، نشانه حقانیت باشد. زمانی اکثر مردم بر این عقیده بودند که خورشید دور زمین می چرخد ، آیا این عقیده ی اکثری موجب می شد که واقعا خورشید دور زمین بچرخد؟
در ضمن نکاتی این مطلب را مورد بررسی قرار می دهیم :
نکته اول
در جهان امروز، هیچ دین و مذهبی اکثریّت ندارد ؛ ۳۳ درصد مردم دنیا مسیحی اند. ۲۱ درصد مسلمانند. ۱۶ درصد بی دین هستند. ۱۴ درصد هندو می باشند. سنّت چینی ۶ درصد و سنّت آفریقایی نیز ۶ درصد. ۴ درصد نیز برای باقی آیینهاست. لذا هیچ دین و مذهبی بالای پنچاه درصد نیست تا اکثریّت داشته باشد.
و از سویی چنین نیست که اکثریت، نشانه حقانیت باشد. زمانی اکثر مردم بر این عقیده بودند که خورشید دور زمین می چرخد ، آیا این عقیده ی اکثری موجب می شد که واقعا خورشید دور زمین بچرخد؟ قرآن مجید نیز غالباً اکثریت ها را نکوهش نموده و به ستایش از برخی اقلیتها می پردازد، که در این مورد به عنوان نمونه، به برخی از آیات اشاره می نماییم:
۱ «ولا تجد أکثرهم شاکرین ــ اکثر آنان را سپاسگذار نخواهی یافت» (اعراف: ۱۸)
۲«إن أولیائه الاّ المتّقون ولکنّ أکثرهم لا یعلمون ــ اولیای وی نیستند مگر پرهیزکاران، ولیکن اکثر آنان نمی دانند» (انفال: ۳۴)
۳«وقلیلٌ من عبادی الشّکورــ واندکی از بندگان من سپاسگذارند»( سبأ: ۱۳)
بنابراین، انسان واقع گرا، هیچگاه نباید از اقلیت پیروان آیین خود بهراسد و نیز نباید به خاطر اکثریت آنان مباهات کند. بلکه شایسته است چراغ عقل را روشن سازد و از نور و فروغ آن بهره مند گردد. روزی گالیله به تنهایی یک طرف بود و تمام مسیحیّت طرف دیگر ؛ ولی گالیله از عقیده ی خود برنگشت و سر آخر دیدیم که حقّ با او بود ؛ و امروز همه عقیده ی او را دارند. اسلام نیز روزی سراسر عالم را خواهد گرفت.

نکته دوم :
خداوند انسان را به گونه ای آفریده که فطرتا طالب حقیقت و به دنبال حق می باشد ، این فطرت حق جویی، در همه انسان ها از بدو تولد وجود دارد.اشکال در این نیست که چرا دین حق پیرو کمی دارد ، اشکال در این است که چرا اساسا حق طالب کمی دارد ، چرا انسانها با اینکه فطرتا حق جو خلق شده اند ، اکثریتشان در طول تاریخ در مقابل حق قرار گرفته اند؟
پاسخ به این سوالات است که دلیل کم بودن پیروان حق و حقیقت را نشان می دهد .
برا ی پاسخ به این سوال می گوییم : انس با مادیات و غوطه ور شدن در دنیا و امور مادی، این فطرت حق جو را محجوب و پوشیده می سازد و آینه حق نمای فطرت را با گرد و غبار غفلت و عصیان و گناه، تیره و تار می کند.
هر چه عوامل غفلت ساز و غافل کننده از خدا و حقیقت بیشتر و سرکشی و طغیان و پرده دری او زیادتر باشد، این آینه خدا نما تیره تر و کدرتر می گردد به گونه ای که گاه قادر به انعکاس نور حق و حقیقت نمی باشد و حقایق واضح و روشن را درک نمی کند.
در دنیای امروز که عوامل غفلت زا و زمینه های گناه و انحراف بشر فراوانتر و گوناگون تر گشته است وعلم و پیشرفت و فن آوری که باید در خدمت سعادت و رفاه بشر و زمینه ساز تکامل او باشد در خدمت زور و قدرت و قلدری و طغیان درآمده، در اثر زیادی گناهان حجاب فطرت و دل بیشتر و ضخیم تر شده و سخن حق و وعظ و نصیحت اثر کمتری دارد.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ــ اگر خداترس و تقوا پیشه باشید، به شما نیروی جداسازی حق از باطل عطا می کند»(طلاق /۳)
در انبیاء و اولیای معصوم الهی که فطرت خدایی شان هرگز محجوب و گردآلود نگشته، حق گرایی و حق محوری در اوج کمال خویش است به گونه ای که خود حق مجسم می باشند و هر حقی را باید با روش و منش آنها سنجید تا میزان حقانیت آن روشن گردد ، ولی سایر افراد به اندازه ای که فطرتشان دست نخورده و پاک و بی غبار باقی مانده باشد، حق مدار وحق جو و حق پذیر می باشند و این تفاوت بین انسان ها بسیار زیاد است .
این قدر که در اسلام نهی از حب به دنیا و غوطه ور شدن در معاصی شده است ، همه و همه از این باب است که حب دنیا انسان را از مسیر فطرتش منحرف می کند ، امام معصوم ما رئیس مذهب ، حضرت امام جعفر صادق علیه اسلام فرموده اند : «حب الدنیا راس کل خطیه حب و دوست داشتن دنیا ریشه و راس تمام خطا هاست .»
نکته سوم:
از این مطلب نیز نباید غافل شد که شیعیان در بسیاری از دوره ها، اجازه تبلیغ و نشر عقاید خویش را نداشته اند، حتی در طور تاریخ ، شیعه بودن جرم محسوب شده و شیعیان محکوم به مرگ یا تحمل زندگی مشقت بار می شدند.کما اینکه اکنون نیز امکانات تبلیغی مسلمین و شیعه در مقایسه با دیگران ، بسیار اندک می باشد.
اینکه گفته اند:« الناس علی دین ملوکهم ــ مردم به دین حاکمان خویش هستند ، می تواند یکی از دلائل کمی پیروان شیعه باشد »
پس از وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در همه قرنهایی که بلاد اسلامی دارای حاکمان مسلمان بوده است، اکثرا گرایش به مذهب سنی داشته اند و از آن مذهب دفاع و حمایت نموده و در پی نابودی مذهب شیعه برآمده اند. گرایش عمومی به اهل سنت در میان حاکمان اسلامی سبب شیوع این مذهب و اکثریت یافتن آن در عالم اسلام شده است.
فشارها، تبلیغات سوء مخالفان ، و کافر و رافضی و قرمطی و مجوس و مهدورالدم خواندن شیعیان از سوی آنان، نگاه عمومی را برای گرایش به این مذهب بسیار بسیار کاهش داده و شرایط را سخت کرده بود . با مسموم شدن فضا علیه شیعه از ناحیه مخلفان ،مردم نیز کمتر راه شناخت برایشان هموار شده است .لذا طبیعی است که شیعیان در مجموع عالم اسلام دارای جمعیت اندک بوده و در اقلیت باشند.
پس از رسول خدا همه حاکمان جامعه اسلامی از بنی امیه ملعون گرفته تا بنی عباس حدود ۷۰۰ سال برضد شیعه اقدام کرده اند . اگر حاکمان مردم از امامان معصوم(علیهم السلام ) بودند آیا حالات و اعتقادات مردم این گونه بود که عده کمی شیعه و عده ای سنی باشند !!!
حاکمان غاصب در هر زمانی عالمی را در برابر امامان معصوم علیهم السلام علم می کردند و به مردم دستور می دادند که باید از آنها پیروی شود و پیروان علی علیه السلام را می کشتند و یا از خانه و کاشانه خود تبعید می کردند. که این خود منجر به تشکیل چهار فرقه در اهل سنت شد.
تشیع همیشه در این دوران در مضیفه و تحت فشار بود و حتی در زمانهای زیادی بخاطر تبلیغات منفی به عنوان یک مذهب رسمی شناخته نمی شد .
نکته چهارم:
هر چند شیعه از نظر جمعیت به پایه اهل تسنن نمی رسد، اما اگر سرشماری دقیقی صورت گیرد، معلوم خواهد شد که یک چهارم مسلمانان جهان را شیعیان تشکیل می دهند، و آنان در نوع مناطق مسلمان نشین دنیا زندگی می کنند. و در تمام برهه های تاریخ، در میان آنان دانشمندان و نویسندگان نام آور و صاحبان تصانیف و آثار می زیسته اند. شایسته است روشن گردد که پایه گذاران علوم اسلامی نیز غالباً شیعه بوده اند که در میان آنان:
ابوالأسود دوئلی ، پایه گذار علم «نحو»
خلیل بن احمد، پایه گذار علم «عروض»
معاذ بن مسلم بن ابی ساره کوفی ، پایه گذار علم «صرف»
و ابوعبدالله محمد بن عمران کاتب خراسانی (مرزبانی ) یکی از پیشتازان علم بلاغت به چشم می خورند. (ر.ک تأسیس الشیعه نگارش سید حسن صدر )
برای آگاهی بیشتر بر تألیفات انبوه علما و دانشمندان شیعه، که شمارش همه آنها بسیار دشوار است، می توانید به کتاب ارزشمند «الذریعة إلی تصانیف الشیعة» مراجعه کنید و نیز جهت آشنایی با شخصیت های بزرگ شیعه، کتاب «اعیان الشیعة» و برای کسب اطلاع از تاریخچه شیعیان «تاریخ الشیعة» را ملاحظه فرمایید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.