انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور ۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۸۶۴ بازدید

انقلاب اسلامی چقدر ماهارو به ظهور امام زمان (ع) نزدیک کرد؟

بی تردید شکل گیری انقلاب اسلامی که موجب احیای اسلام ناب و حاکمیت دین در عصر حاضر گردید. در عصری که دین از عرصه زندگی اجتماعی کنار گذاشته شده و فرهنگ غربی به دنبال سکولاریزاسیون بود و دین افیون توده ها معرفی می شد، انقلاب اسلامی پرچم حاکمیت اسلام ناب را در دست گرفت و در برابر فرهنگ مادی غرب ایستاد و شعارعدالت طلبی و مقابله با سلطه و ظلم را مطرح کرد. آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی( حاکمیت توحید، عدالت، ظلم ستیزی, آگاهی بخشی و روشنگری) در مسیر زمینه سازی ظهور ولیعصر عجل الله فرجه الشریف و آغاز راه محسوب می گردد.
مقام معظم رهبری فرموده اند: «انتظار فرج این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نکند، صرفاً دلخوش کند به اینکه ما منتظر امام زمان(عج) هستیم؛ اینکه انتظار نیست. انتظار چیست ؟ انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی ای است که باید بیاید بوسیله خود همین انسان‌ها، با کمک همین انسان‌ها سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده واقعی خدا بکند. آماده باید بود برای این کار. تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف است. انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است. انتظار سکون نیست. انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است؛ انتظار آمادگی است... و خدای متعال نعمت داده است به مردم عزیز ما، به ملت ایران، که توانسته اند این قدم بزرگ را بردارند و فضای انتظار را آماده بکنند. این معنای انتظار فرج است.»( مقام معظم رهبری، انسان ۲۵۰ ساله ص ۳۹۴).
انقلاب حضرت مهدى عجل الله فرجه الشریف همچون دیگر انقلاب ها، بدون زمینه سازى، به وجود نمى آید، بلکه در آستانه ظهور، حرکت هایى پا مى گیرد و زمینه را براى ظهور آن حضرت فراهم مى آورد. این سلسله قیام ها و انقلاب ها که ازسوى حق پویان صورت مى گیرد، براساس آنچه در برخى روایات آمده، زمینه را براى حرکت جهانى حضرت آماده مى کند که به چند نمونه از آن اشاره مى کنیم:
پیامبر اکرم مى فرماید:«یخرج ناس المشرق فیوطئون سلطانه؛ گروهى از ناحیه مشرق، قد برمى افرازند و زمینه حکومت مهدى عجل الله فرجه الشریف را فراهم مى سازند.»(کنزالمعال، ج 14، ص263)
امام باقر علیه السلام مى فرماید: «کانى بقوم قد خرجوا بالمشرق، یطلبون الحق فلا یعطونه، ثم یطلبونه فلا یعطونه، فاذا راوا ذلک، وضعوا سیوفهم على عواتقهم فیعطون ماسالوا فلا یقبلونه حتى یقوموا، و لایدفعوا الا الى صاحبکم قتلاهم شهداء، اما انى لو ادرکت ذلک لابقیت نفسى لصاحب الامر.؛گویى قومى را مى بینیم که از مشرق در طلب حق قیام کرده اند، ولى بدانان نمى دهند و باز مطالبه مى کنند، ولى بدان ها نمى دهند، پس چون چنین مى بینند، شمشیرهاى خویش را بر دوش مى گیرند (آماده نبرد مى شوند) پس در آن هنگام، آنچه را مى خواهند به آنان مى دهند، ولى نمى پذیرند تا اینکه پیروز مى شوند و آن را جز به حضرت صاحب الامر(ع) تسلیم نمى کنند. کشتگان آنان شهیدند. اگر من آنان را درک کنم، جانم را براى صاحب الامر مى گذارم.(بحار الانوار، ج52، ص 243)
در این روایات، به روشنى از برپایى قیام ها و انقلاب هایى در آستانه ظهور حضرت مهدى عجل الله فرجه الشریف خبر داده شده است. افزون بر این ها، روایات فراوان دیگرى نیز وجود دارد که صرف نظر از موارد اختلاف اندکى که در جزئیات آن هست، در مجموع، همه آنها بر این نکته اتفاق دارند که پیش از ظهور حضرت، حکومتى به رهبرى یکى از صالحان، که گمان مى رود از فرزندان پیامبر هم باشد، در ناحیه مشرق تشکیل مى گردد و زمینه ظهور را مهیا مى سازد. و این حکومت، تا ظاهر شدن حضرت و تسلیم آن به حضرت ایشان، ادامه مى یابد.
برخى با استناد به ویژگی هایى که در روایت آمده، انقلاب اسلامى ایران را، همان دولتى دانسته اند که زمینه را براى ظهور و قیام امام زمان عجل الله فرجه الشریف آماده مى کند و ان شاء الله تا ظهور آن حضرت ادامه مى یابد.
هر چند به طور قطعی نمی توان در تطبیق این روایات به انقلاب اسلامی نظر داد. اما ناگفته نماند، هیچ یک از حرکت ها و تحولاتی که تا به امروز به وقوع پیوسته به اندازه انقلاب اسلامى، زمینه ساز انقلاب حضرت مهدى عجل الله فرجه الشریف نبوده اند.از این رو احتمال اینکه مراد از «دولت زمینه ساز» انقلاب اسلامى ایران باشد، بسیار است.
گرچه انقلاب اسلامی تا تحقق کامل احکام اسلامی و ساختن جامعه ای کاملاً اسلامی فاصله دارد و شاهد کاستیها و ضعف هایی در این زمینه هستیم. اما شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی از زوایای مختلف موجب زمینه سازی ظهور شده است که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.
1. ظهور انقلاب اسلامی باعث موج گرایش به اسلام و بیداری در میان ملتها گردیده و این یکی از زمینه سازی برای ظهور است.
آنتونی گیدنز جامعه شناس مشهور در مورد نقش شکل گیری انقلاب اسلامی می گوید: « در گذشته سه غول فکری جامعه شناسی یعنی مارکس، دورکیم و ماکس وبر با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت سکولاریزیسون و به حاشیه رفتن دین می دیدند، ولی از آغاز دهه هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تحقق عکس این قضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان ، روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش می رود .»(گیدنز ، آنتونی ، جامعه شناسی ، ترجمه منوچهر صبوری ، ص75)
وى رشد اسلام گرایى و حرکت هاى احیاگرانه جوامع اسلامى را که به تجدید حیات پردامنه اسلام منجر شده و نیز تحوّل و انقلابى را که در ایران در دهه 1980 رخ داده است، دلیل و شاهد آشکار بر بطلان فرایند اجتناب ناپذیرى دنیوى شدن مى داند و خیزش اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى را واکنشى علیه تأثیر غرب قلمداد نموده ، می گوید : «آیت اللّه خمینى حکومتى را که بر طبق قوانین سنتى اسلامى سازمان یافته بود تأسیس کرد. انقلاب اسلامى به گفته وى دین را آن گونه که در قرآن مشخص گردیده، اساس مستقیم زندگى سیاسى و اقتصادى قرار مى دهد. احیاگرى اسلامى را نمى توان صرفاً براساس ملاحظات مذهبى درک کرد. این جنبش تا حدى نشان دهنده واکنش علیه تأثیر غرب و یک جنبش ابراز هویت ملى یا فرهنگى است. آنچه رخ داده است چیزى پیچیده تر است; آداب و شیوه هاى زندگى سنتى احیا گردیده اند، اما با علایقى همراه اند که خاص دوران مدرن است.»(همان، ص 513)
مقام معظم رهبری فرمودند: « انقلاب اسلامی هویت اسلامی را در دنیای اسلام و هویت معنوی را در کل جهان زنده کرد.»( دیدار با وزیر امور خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی در خارج کشور ، 25/5/78)
روند گرایش به دین و مذهب که پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش پیدا کرده است، تا جایی است که آندره مالرو نویسنده بزرگ فرانسوی معتقد است قرن 21 میلادی یا اصلاً وجود نخواهد داشت و یا قرن مذهب خواهد بود.(ماهنامه صبح ، ش 78 به نقل از نشریه کریستین ساینس مانیتور)
موریس باربیه نیز معتقد است رشد فزاینده احساسات دینی و جست جوی امری معنوی در میان جوانان، ربط وثیق دیانت و الگوهای سیاسی و رشد فزاینده امر دینی در مسائل سیاسی و اجتماعی در خارج از اروپا، مهم ترین مسایلی هستند که از رونق یافتن مجدد دین در زمان حاضر حکایت دارد.(باربیه، موریس ، دین و سیاست در اندیشه مدرن، ترجمه امیر رضایی تهران: نشر قصیده سرا، 1384، ص 13-14)
مایک دنیس برداین، استاد تاریخ دانشگاه ایزونای آمریکا نیز می گوید: « به عقیده من مدنیت و تمدن غرب به زودی به بن بست خواهد رسید و به جایش مدنیت و تمدن اسلامی خواهد نشست ... آمریکا و همه دنیا امروز به چنان بحرانی دچار شده اند که مانند آن در تاریخ سابقه نداشته است . اگر بتوان دوره ای را با دوره جاهلیت پیش از ظهور پیامبر صلی الله علیه وآله مقایسه کرد همین دوره و عصر ما است ... با این حال جهان و به خصوص آمریکا می توانند با پذیرش اسلام در خود انقلاب درونی ایجاد کنند ، تنها این دین است که می تواند کشور من و جهان را از قیدها برهاند و از نادرستی ها آزاد کند .»(روزنامه کیهان ، 24/7/80)
2.به چالش کشیده شدن فرهنگ مسلط غرب توسط انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی فرهنگ مادی غرب را که به عنوان یگانه نسخه فرا روی بشریت مطرح می شد را به چالش کشید و دین و ارزش های معنوی و اخلاقی را در برابر آن مطرح نمود.
ریچارد مورفی, معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا می گوید :« پدیده انقلاب اسلامی ایران دیگر تنها یک مسأله استراتژیک متعارف نیست, مسأله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لرزه انداخته است.»(واعظی , حسن , ایران و آمریکا , تهران : سروش ،1379 , ص 314, فارین پالیسی به نقل از خطر توطئه , ص 95)
پیتر ال برگر در مورد تأثیرات انقلاب اسلامی می گوید : «اکنون با رویدادهای 20 سال اخیر در جهان و با توجه به رشد فزاینده نقش دین در سیاست، می توان با واقع بینی بیشتر، طیفی از الگوهای تعاملی میان این جنبه حساس وسرنوشت ساز هستی آدمی مشاهده کرد.چنین به نظر می رسد که تأثیری که دین در آستانه قرن بیست ویکم بر مسائل جهانی بر جای نهاده، نمایاننده پدیده ای است که می توان آن را « غیر سکولار بودن مدرنیته» نام نهاد و به این ترتیب به نظر می رسد که یکی از سازواره های مهم تشکیل دهنده مدرنیته ، یعنی سکولاریسم از شالودگی آن ، شانه خالی می کند.»(ال.برگر، پیتر ، افول سکولاریزم ، دین خیزش گر و سیاست جهانی ، ص9-10)
3.انقلاب اسلامی، نقش تمرین و آماده سازی جامعه برای ظهور را داشته است.
برای همراهی با حکومت جهانی حضرت، نیاز به کسب آمادگی و تمرین است که این تمرین عملی در قالب انقلاب اسلامی محقق شده است. تمرین ولایت پذیری و اطاعت از ولی امر، تمرین صبر و استقامت در برابر مشکلات، ایستادگی در برابر ستمگران، کسب معرفت و بصیرت دینی و سیاسی و...
البته ناگفته نماند که این به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف و کاستیها نیست در عین حال باید توجه داشت که انقلاب اسلامی گام در مسیر اسلامی کردن کشور و جامعه برداشته و ادعای کامل بودن و تحقق اسلام کامل را ندارد از این رو نباید آنچه در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده به عنوان نظام آرمانی و مطلوب اسلامی تلقی گردد . همانگونه که حضرت امام فرمودند: « اینجانب هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می شود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند ، لکن عرض می کنیم که قوه مقننه و قضائیه و اجرائیه با زحمات جان فرسا کوشش در اسلامی کرد این کشور می کنند و ملت ده ها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند.» (وصیت نامه الهی – سیاسی امام خمینی (ره) ، قم:دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ،1380،ص22)
مقام معظم رهبری نیز فرمودند: « ما همیشه می گوییم، بارها گفتیم که ما نتوانستیم خواسته‌هاى اسلام را به‌طور کامل تحقّق ببخشیم، این قطعى است؛ امّا ما راه زیادى در این زمینه طى کردیم. ما نتوانستیم عدالت اجتماعى را به‌طور کامل در این کشور به‌وجود بیاوریم امّا خیلى از راه را جلو آمدیم. نباید اینها ندیده گرفته بشود. یک‌روزى همه‌ ثروت این کشور صرف تعدادى خانواده‌هاى اشرافى و احیاناً سرریز آ ن به چند شهر بزرگ می رسید؛ امروز اقصى‌ نقاط کشور برخوردار از خیرات این کشورند. این حرکت عظیم، حرکت به سمت عدالت اجتماعى، حرکت به سمت اخلاق اسلامى ‌. حالا می شنویم گاهى اوقات راجع به اخلاق حرف زده می شود، انتقاد می کنند؛ بله؛ با آن اخلاق اسلامى مطلوب، امروز ما فاصله داریم، در این شکّى نیست؛ امّا ما خیلى پیش رفتیم، راه زیادى را ملّت ایران طى کردند، اینها را ندیده نگیرند... بله، البتّه راه طولانى‌اى در پیش داریم؛ ما به آرمانهایمان هنوز نرسیده‌ایم؛ آرمانهاى اسلامى خیلى بالاتر از این حرفها است.» (بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز قیام نوزدهم دی، 17/10/93)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
سلام . سوالی داشتم . میگویند تا کشور را آلودگی و نابودی کامل نگیرد کسی حظور نخاهد کرد! میخاستم بدانم ک نظام سعی دارد کشور را ب مرزهای نابودی و تباهی هدایت کند تا ظهور صورت بگیرد!؟(این ینی زمینه سازی مصنوعی برای ظهور!) درسته؟
پرسمان
سلام علیکم، ۱. ایمان، معنویت و اصلاح فردی و اجتماعی رکن اساسی زمینه سازی و تشکیل جامعه جهانی صالحان است و خداوند چنین وعده ای را به مؤمنان داده، می فرماید: « وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض»(سوره نور، آیه ۵۵) تا بخشی از جامعه جهانی صالح و طاهر نباشند، بشر لیاقت عصر ظهور امام زمان(عج) را نخواهد داشت. از طرفی از شرایط ظهور این نیست که دنیا به سمت فساد و بی عدالتی پیش برود ؛‌ بلکه روایات مربوطه برای بیان وضعیت فساد آلود و معصیت بار جهان در آخرالزمان و هم هشدار به جوامع انسانى است . همچنین علامتى خبر دهنده از نزدیکى قیام و ظهور امام زمان(عج) مى باشد. این هشدارها و پیش گویى ها وظیفه ما را سنگین مى کند و ما را نسبت به عواقب شوم فساد و تباهى آگاه مى سازد. باید بدانیم در احادیثى که وظایف منتظران مشخص شده، همه جا سخن از تقوا، ورع، عفاف، دورى از گناه و قرب به خداوند است ؛ نه بد شدن و بد کردن جهان از ظلم و فساد !! این نوع برداشت از شرایط ظهور برداشت انحرافی از ظهور است که نه تنها منجر به ظهور نمی شود، بلکه موجب اختلال در امر ظهور خواهد شد.امام صادق علیه السلام مى فرماید: «هر کس خشنود مى شود که از اصحاب قائم باشد، پس باید منتظر باشد و به ورع و اخلاق نیکو عمل کند، در حالى که منتظر است. اگر چنین شخصى، پیش از ظهور بمیرد، اجر او مانند کسى است که زمان ظهور را درک کرده است. «پس (در جهت نیکى ها) بکوشید و منتظر باشد. (این انتظار)، گوارا باد بر شما اى گروه رحمت شده»(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰)
این تصور که برای ظهور حضرت ، باید جهان آکنده از فساد و ظلم شود، ناشی از عدم فهم درست مهدویت و ظهور است. پر شدن زمین از ظلم و ستم، هرگز به معنای آن نیست که همه افراد باید اهل ظلم و فساد باشند و همه اعمال و کردارشان بر اساس ظلم و ستم بر یکدیگر و افساد جامعه باشد. بلکه ممکن است عده‌ای ظلم کنند و ظلم آنان، نقاط فراوانی از زمین را بگیرد و در همه جا گسترده شود. آیا برای آن که یک اتاق مملو از دود سیگار شود، باید همه افراد داخل اتاق سیگار بکشند؟ فراگیری ظلم، امری نسبی و کنایی است و مراد از آن، شیوع ظلم است، به گونه‌ای که جریان عدالت به چشم نمی‌آید. نه این که هیچ عدالتی نباشد.
آیا آموزه های دینی و تعالیم دین که به ایمان و تقوا و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با منکرات تأکید دارند، مقید به زمان خاصی بوده و مجوزی را برای مؤمنان در سر باز زدن از این تکالیف قرار داده اند، که به استناد آن معتقد شویم که نه تنها باید به مقابله با گناهان پرداخت که باید به گسترش ان نیز دامن زد.
ظهور زمانی به وقوع خواهد پیوست که افرادی آمادگی و صلاحیت لازم را برای همراهی و یاوری حضرت را در قیام جهانی شان داشته باشند، زیرا قرار نیست که از طریق معجزه و مانند آن حاکمیت اسلام ایجاد شود و ملائکه به کمک حضرت بیایند والاّ نیاز به غیبت و گذشت این زمان طولانی نبود، همین مؤمنان باید صلاحیت و شایستگی یاری حضرت را پیدا نمایند و اصولاً فلسفه انتظار همین است. آیا کسی که منتظر مهمان است به تمیزی و مهیا کردن خانه می پردازد یا آن را به هم خواهد ریخت، انتظار ظهور نمود ارزش ها و خوبیها، بدون آمادگی و کسب صلاحیت امکان ندارد. ۲. درست است که که مشکلات و کاستیهای فراوانی در کشور وجود دارد، اما نباید با تمرکز بر آنها دستاوردها و پیشرفت های به دست آمده را نادیده گرفت و در مورد وضعیت کشور سیاه نمایی کرد، اگر قرار به نابودی کشور بود که نیاز به انقلاب نبود و با مسیری که شاه در سرسپردگی و وابستگی کشور طی می نمود، کشور به ورطه نابودی کشیده می شد. انقلاب اسلامی تلاشی برای نجات کشور از وابستگی و احیای عزت و استقلال کشور و حاکمیت اسلام بود، البته در این راه موانع و مشکلات و آسیب هایی وجود دارد که باید آنها را از سر راه برداشت نه آنکه از راهی که با این همه تلاش و فداکاری و خون عزیزانمان به دست آمده، دست برداریم. اگر این چنین بود این همه تأکید و تلاش برای بهبود وضعیت کشور معنا داشت؟ چطور ضعف مدیریت ها به ویژه در بخش اقتصادی را می بینیم، اما دستاوردهای علمی و پیشرفت های خیره کننده در عرصه های مختلف کشور را نادیده می گیریم و تلاش مسئولان قضایی در مقابله با مفاسد و سوء استفاده ها با وجود همه اشکالها را نمی بینیم؟

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.