انگشتر در قنوت نماز-انگشتر عقیق-ثواب انگشتر ۱۳۸۷/۰۶/۰۴ - ۵۸۱۵ بازدید

چه نوع انگشتری بهتر است مؤمن در نماز در دست داشته باشد چرا هنگام قنوت بعضی ها روی انگشتر را به طرف خود بر می گردانند؟

در مورد برگرداندن انگشتر در حال قنوت دلیل و روایتی نداریم هر چند این عمل در نماز بی اشکال است ولی اصل پوشیدن انگشتر در نماز و غیر حال نماز مورد سفارش و تاکید است که توجه شما را به توضیحی در این باره جلب می کنیم :
در روایت آورده است که امیرالمؤمنان، انگشتری عقیق را برای حرز و دشمنان و بلاها در دست می کرد. (حلیه المتیقین، فصل سوم، ص ۳۲)
در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتری عقیق در دست کنید که مبارک است و امید هست که عاقبت صاحبش مقرون به خیر و نیکی باشد. (همان)
در روایت دیگری آمده است که هر کس انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است. (همان)
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر عقیق موجب ایمنی است در سفر. (همان)
در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده که هر کس انگشتری اش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش نیکو باشد. (همان، ص۳۴)استفاده از این انگشتری ویژه فرد و گروه خاصی نیست، البته باید حرمت آن را حفظ کرد و از آثار و فوائد آن آگاه بود.
در مورد استفاده از آنها، وضو داشتن لازم نیست و حتی رفتن با آن به دستشوئی به نظر همه مراجع اگر باعث هتک حرمت و بی حرمتی نشود، اشکال ندارد. ولی دست زدن به اسامی متبرکه که روی نگین نقش شده برای هر کدام احکام فقهی خاصی دارد که به شرح ذیل است: (ر.ک: رساله دانشجوئی، ص ۶۷، پرسش ۵۷)
دلیل ثواب انگشتر عقیق و مانند آن عمدتا روایات است. استفاده از انگشتر عقیق در صورتی که حلقه آن طلا نباشد برای مردان جایز و به حسب روایاتی که داریم ثواب نیز دارد و باعث زیاد شدن ثواب و فضیلت نماز هم می شود واز باب نمونه از امام صادق (ع ) نقل شده که هیچ دستی که برای دعا به سوی خدا بالا می رود محبوب تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد نیست.(وسائل الشیعه , ج ۷, ص ۱۴۴, باب ۶۶)
در روایتی از قول حضرت فاطمه زهرا(ع) از پیامبر خدا(ع) آمده: کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند.
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(علیها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقیقِ لَمْ یَزَلْ یَرى خَیْرًا(وسائل الشیعه, ج ۳ , ابواب احکام الملابس,باب۵۲ حدیث۲)
ناگفته نماند علاوه بر انسان موجود ات دیگر نیز تسبیح گوی خداوند هستند چنان که در قرآن مجید می خوانیم : و ان من شیء الا یسبح بحمده(اسرا, آیه ۴۴)
در این میان برخی موجودات قابلیت تسبیح بیشتری دارند. از آن جمله سنگ های عقیق و فیروزه به همین جهت همراه داشتن آنها در حقیقت همراهی ذکرگوی همیشگی با ماست و ثوابی نصیب ما می شود.
مطابق حدیث امام رضا علیه السلام عقیق اولین کوهی بود که به توحید خداوند و نبوت پیامبر اسلام و وصایت علی علیه السلام اقرار کرده است. (وسائل الشیعه, ج ۳ , ابواب احکام الملابس, باب ۵۱ , حدیث۸ ). استحباب نگین عقیق در انگشتر, هنگام قنوت نماز در این است که وقتی انسان دستان خود را برای عرض حاجت در پیشگاه خداوند منان بر می دارد, خداوند جاحت او را روا خواهد کرد. مطابق حدیث امام صادق علیه السلام هیچ کف دستی محبوبتر در نزد خداوند از کف دستی که بسوی خداوند بلند نشده است در حالیکه مزین به انگشتر عقیق است, نمی باشد. (وسائل الشیعه, ج ۴ , ابواب الدعاب ۶۶ , حدیث اول) و نیز داشتن انگشتر عقیق موجب برآورده شدن حاجت می گردد بر اساس روایتی از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقیق قضیت حوائجه(وسائل الشیعه, ابواب احکام الملابس, باب ۵۱ , حدیث ۳و۴)
بنابراین داشتن انگشتر عقیق و نیز فیروزه, یاقوت, زمرد مستحب است و سند آن روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) است.البته آنچه در روایات آمده انگشتر به دست کردن است. فضیلت انواع انگشتر و عطر برگرفته از کتاب حلیه المتقین
امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.
پیامبر (ص) : هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.
امام صادق (ع) : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .
امام صادق(ع): هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش ا لبته نیکو باشد .
پیامبر اکرم (ص): انگشتر عقیق در دست کنید مادامی که آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.
امام علی (ع): دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد .
علی بن موسی رضا (ع): انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را برطرف می کند.
امام موسی کاظم(ع): انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و درآن هیچ دشواری نباشد .
امام رضا (ع): انگشتر زبر جد در دست داشتن فقر را بتوانگری بدل میکند و هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود.
پیامبر (ص) : خداوند عالمیان می فرماید که من شرم دارم از دستی که بسوی من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فیروزه باشد پس او را نا امید بر گردانم .
امام صادق(ع): هر که انگشتر فیروزه در دست کند دستش فقیر نشود.
امام صادق (ع): بد نمی دانم در دست کردن انگشتر حدید را وقتی که به دیدن کسی رود که از او ترسد از اهل شر برای آنکه شر او ساکن می شود و انگشتر حدید شیاطین را دور می کند و بدرستیکه هر کسی که انگشتر در در دست کند با نظر کردن به آن خداوند زیارت یا حج یا عمره در نامه عمل او بنویسد که ثوابش ثواب پیامبران و صالحان باشد .
امام صادق (ع) : حق تعالی زینت و اظهار نعمت را دوست می دارد و ترک رینت و اظهار بد حالی را دشمن . و دوست می دارد که اثر نعمت را در بنده خود بیند به اینکه خود را خوشبو دارد و خانه را نیکو کند.
امام صادق (ع) : نماز کسی که خوشبو باشد بهتر است از هفتاد نماز که بی بوی خوش باشد.
پیامبر اکرم (ص): بوی خوش را ترک نکنید که ملائکه بوی خوش را می بویند و در هر روز جمعه البته ترک مکن و هر چه صرف نمایی در بوی خوش اسراف نیست .
امام صادق (ع): هر که در هر روز بوی خوش بر خود بمالد تا شب عقلش با او باشد .
منقول است که امام علی (ع) چها رانگشتر در دست می کردند . انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش . فیروزه برای نصرت و یاریش . حدید برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلا ها.
منبع : حلیه المتقین . علامه مجلسی . انتشارات پیمان . چاپ ششم . ۱۳۸۲ . صفحات ۲۸ تا ۳۲
[کامل از کد۳۷۵۳۹]
مستحب است انگشتر در دست راست باشد. - مکروه است انگشتر در انگشت شهادت و یا انگشت میانى باشد. - مستحب است از جنس نقره باشد. - مستحب است نگین آن از عقیق باشد، هم چنین یاقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فیروزه نیز داراى فضیلت است. براى توضیح بیشتر به کتاب «حلیة المتقین» مراجعه نمایید.
[پایان کد انتخابی]

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.