اهمیت صله رحم ۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۵۳۷ بازدید

در خانواده ما رفت و آمد فامیلی و میهمانی خیلی کم است می خواستم بپرسم آیا ذکر یا دعایی هست که این صله ارحام را افزایش بده؟

در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید : ۱- در رابطه با افزایش روابط میان ارحام و زیاد کردن رفت و آمد میان فامیل قبل از یافتن دعا و ذکر مناسب باید موانع و علت کم شدن این روابط را آسیب شناسی کرد و انها را بر طرف نمود . ۲- گاهی طولانی شدن زمان حضور در منزل فامیل و یا وجود چشم هم چشمی و برخی تشریفات و خرج های غیر ضروری علت کم شدن ارتباط فامیلی است که نه تنها باعث شادی و خرسندی نمی شود بلکه باعث تحمیل هزینه هایی که برای آنها غیر قابل تحمل است می شود، بنابراین اگر رعایت حال افراد شود و به حداقل دید و بازدید کوتاه مدت و با فاصله زمانی بیشتر و بدون تشریفات و با ارائه هدیه ای (هر چند اندک) اکتفا شود، دیگران نیز علاقه مند می شوند و احساس راحتی می کنند و این عامل افزایش این روابط می گردد .
۲- غیبت کردن و زخم زبان زدن و ناراحت کردن افراد با زبان و رفتار از دیگر عوامل کم شدن این روابط است که باید با برطرف کردن و یا کم کردن این ناهنجاری ها زمینه ارتباط و پیوند میان افراد فامیل را افزایش داد .
۳- داشتن اخلاق خوب و برخورد مناسب و ایجاد جو محبت و صمیمیت و دوستی عامل موثر در افزایش روابط میان افراد است .
۴- گفتن ذکر شریف یا ودود به تعداد ۱۰۰۱ مرتبه در ایجاد محبت و دوستی میان افراد موثر است .
۵- خواندن آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم یعنی (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا) نیز برای ایجاد محبت و دوستی موثر است
۶- در مورد صله رحم به توضیح ذیل توجه کنید :
یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانسته‌اند؛ (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۲، باب ۳، روایت ۷۳) و در جای دیگر، هدف از رسالت خویش را پس از بندگی خداوند و شکستن بت ها و طواغیت، صله رحم معرفی می کنند.( محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۸، باب ۶۵، حدیث ۴۹)
قرآن نیز حفظ پیوندهای فامیلی را یکی از وظایف و برنامه های صاحبان خرد (اولوا الالباب) تلقی کرده (۲۱، رعد) و در آیاتی چند، تارکان این امر مهم را مستحق لعنت و نفرین الهی می داند. از منظر تفکر دینی نقش صله رحم به گونه ای است که انجام آن سبب سامان دهی و ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرار گرفتن تمام امور می شود؛ آنجا که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «تبارّوا و تواصلوا... و تعطون العافیه فی جمیع امورکم.»( محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۴، باب ۱۷، حدیث ۱۰). همچنین در روایتی دیگر ارتباط خویشاوندی را سبب آرامش و تسکین خاطر افراد معرفی کرده و چنین می فرمانید: «ای ما رجل غضب علی ذی رحمه فلیقم الیه، ولیدنُ منه و لیمسه فان الرحم اذا مسَّت الرحم سکنت.»؛( همان، ج ۷۳، باب ۱۳۲، حدیث ۹) هرگاه کسی از رحم خود عصبانی شد، و بر او غضب کند پس باید به سوی او روانه شود و با او تماس برقرار کند. به درستی که دو رحم در تماس با یکدیگر به آرامش و سکون می رسند. بنابراین، درباره اهمیت صله رحم و نقش و پیامدهای آن در سلامت و آرامش روحی و بهداشت روانی انسان از منظر آموزه های دینی همین بس که امام صادق (علیه السلام) ایجاد ارتباط فامیلی و پای بندی به آن را تأمین کننده سلامت و عافیت تمام امور انسان معرفی کرده است. این نشان از توجه به جایگاه بلند صله رحم در منابع دینی و پیامدها و آثار و نقش های فراوانی است که در سلامت و بهداشت روانی انسان می تواند داشته باشد.
۲- مقصود از صله رحم که اسلام فرموده آن است که انسان از حال خویشان مطلع باشد و اگر مشکلى دارند در حد توان حل کند و لازمه این کار این نیست که حتما به خانه افراد بروند، بلکه اگر به وسیله تلفن و نامه و امثال ذلک هم از حال آنها با خبر شوند کافى است، لذا در حدیثى نقل شده که «صلوا ارحامکم ولو بالسلام»؛ صله رحم کنید و لو با یک سلام کردن تنها باشد». بنابراین باید سعى کرد از حال هم مطلع و صله رحم را و لو در همین حدى که گفته شد حتما انجام دهید و در صورت امکان به مناسبت های مختلف هدیه ای هر چند از نظر مالی کم ارزش تهیه نموده و هنگام دید و بازدید برای آنها ببرید تا از طریق آن جلب محبت انجام گیرد. اگر چه آنها به شما کم توجهی کنند بگذارید آنها مسئول باشند.
صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن ، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و... نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است.
بنابراین صله رحم گاهی اوقات با یک سر زدن محدود در حد چند دقیقه و به صورت ساده و گاهی اوقات نیز از طریق بر قرار کردن یک تماس تلفنی یا نوشتن نامه بر قرار شود گرچه ظاهرا صله رحم بیشتر آنجائی صدق می کند که ارتباط حضوری باشد. بلى اگر صله رحم و رفت و آمد با خویشان، کمک به گناه و یا تأیید آنها باشد و همچنین در مواردی که صله رحم موجب آثار سوئی از قبیل زخم زبان، غیبت، بی حرمتی به انسان و ...می شود، قطع صله رحم اشکالی ندارد. البته با صرف احتمال این که در مجلس غیبت یا بدگوئی می شود نمی توان صله رحم را ترک کرد، بنابراین باید ضمن این که صله رحم می کنید مواظب باشید غیبت و بدگویی دیگران را نکنید و از بی حرمتی و بی احترامی و زخم زبان به دیگران اجتناب شود و دیگران را نیز با اخلاق اسلامی از ارتکاب این معاصی بازدارد.
برای آگاهی بیشتر در این مورد ر. ک :
اخلاق اسلامی ج ۱، اکبر خادم الذاکرین



ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.