به عنوان مقدمه اولا لازم است بدانید برای فهم دقیق و تحلیل مسائلی از این دست لازم است مطالعه علمی و تاریخی کافی در چند موضوع از جمله بحث امامت و ولایت ، حقیقت امر نبوت ، تاریخ عرب و حجاز در زمان بعثت ، فقه مرتبط با غزوات پیامبر(ص)، جانشینی پیامبر(ص) و تاریخ سقیفه و شهادت حضرت زهرا(س) داشته باشید و این یک مسئله مبنایی و دقیقی است که با چند خط مختصر به فهم جواب کامل نمی رسیم .
ثانیا فدک یک شاخص بزرگ تاریخی است مرز بین حق و باطل که نشان از حقانیت جریان ولایت امامت معصوم و نیز غصب جانشینی پیامبر وحکومت توسط غیر معصوم دارد.
1-اگرمساله فدک مساله ساده ای بود حاکمان غاصب به آن اهمیتی نمی دادند . این که حاکمان وقت ، فدک را از دست فاطمه زهرا سلام الله علیها گرفتند و خودشان به آن سرزمین رسیدگی کردند ، نشان می دهد که سرزمین فدک مساله مهمی بود . فدک در دست فاطمه زهرا س بود ، به دست او اداره می شد ، کارگران و کشاورزان را ، خود آن حضرت مدیریت می کردند ، جمع آوری محصولات و فروش و مصرف آنها به دست خود فاطمه زهرا س بود ، ناگهان ماموران حکومت ریختند و کارگران و کشاورزان را بیرون کردند و اداره آن را به دست خودشان گرفتند . آیا این رفتار نشان نمی دهد که در اینجا مساله مهمی وجود دارد ؟!
2-اگر مساله فدک یک مساله ساده ای بود ، در طول تاریخ در میان علمای شیعه و سنی مطرح نمی شد در حالی که تا به امروز این مساله مطرح است .
3- سرزمین فدک در طول تاریخ بارها دست به دست شده است ، برخی از حاکمان غاصب ، این سرزمین را به اولاد فاطمه زهرا س بر می گرداندند و حاکم غاصب بعدی پس می گرفت ، مثلا عمر بن عبد العزیز پس داد و گفت این باغ و باغات از آن اولاد فاطمه زهرا س است . اگر فدک تنها یک باغ بی اهمیت بود پس چرا در میان حاکمان دست به دست می گردد ؟!
4-غصب فدک یکی از ستمهایی است که امت پیامبر پس از پیامبر بر دختر آن حضرت وارد ساخت گرچه رهبری این ستم به ظاهر به دست ابوبکر و عمر بن خطاب بود ولی همه در آن شریک بودند چون آنها را در این ستم یاری کردند .
5-اصل مساله این است که امامت را از خاندان پیامبر گرفتند و هر چه که می توانست برای این خاندان قدرت به حساب بیاید ، آن را هم گرفتند . فدک قدرت اقتصادی بود و فاطمه زهرا گاهی با آن مخارج لشکر اسلام را تامین می کرد . حاکمان وقت چشم دیدن این قدرت اقتصادی در دست فاطمه س را نداشتند . تنها فدک را نگرفتند بلکه ثروتهای دیگری را هم که در دست فاطمه زهرا س بود ، آنها را هم گرفتند .
6- فاطمه زهرا مظلوم بود ، خلفاء بر او ستم کردند ، فدک یکی از این ستمها است . یکی از برنامه های دین اسلام دفاع از مظلوم است و ما همین الآن وظیفه داریم از فاطمه زهرا س دفاع کنیم ، دفاع از فاطمه س دفاع از مظلوم است ، نباید در برابر ظلم بی تفاوت ماند . حتی همین فاطمه از علی علیه السلام که مظلوم واقع شد تا پای جان از او دفاع کرد . در همین عصر از هر مظلمی دفاع کنیم از فاطمه و علی دفاع کرده ایم ، پیروان علی و فاطمه در هر دور و زمانه از مظلوم دفاع می کنند و آنان که دفاع نمی پیرو علی و فاطمه نیستند بلکه پیرو خواسته های دل خدشان هستند . اگر آن غیر مسلمان از مظلومان فلسطین دفاع می کند الگوی او فاطمه و علی است همانطوری که الگوی همه مسلمانان علی و فاطمه است .
این که در سوال آمده است :« فدک الگو نیست » در این باره باید گفت : فدک سرزمین است و سرزمین الگو نمی شود ، الگو خود فاطمه زهرا سلام الله علیها است . همه کمالات در وجود فاطمه زهرا س جمع است و ما تلاش می کنیم در این کمالات خود را به او نزدیک بکنیم .
ثانیا فدک یک شاخص بزرگ تاریخی است مرز بین حق و باطل که نشان از حقانیت جریان ولایت امامت معصوم و نیز غصب جانشینی پیامبر وحکومت توسط غیر معصوم دارد.
1-اگرمساله فدک مساله ساده ای بود حاکمان غاصب به آن اهمیتی نمی دادند . این که حاکمان وقت ، فدک را از دست فاطمه زهرا سلام الله علیها گرفتند و خودشان به آن سرزمین رسیدگی کردند ، نشان می دهد که سرزمین فدک مساله مهمی بود . فدک در دست فاطمه زهرا س بود ، به دست او اداره می شد ، کارگران و کشاورزان را ، خود آن حضرت مدیریت می کردند ، جمع آوری محصولات و فروش و مصرف آنها به دست خود فاطمه زهرا س بود ، ناگهان ماموران حکومت ریختند و کارگران و کشاورزان را بیرون کردند و اداره آن را به دست خودشان گرفتند . آیا این رفتار نشان نمی دهد که در اینجا مساله مهمی وجود دارد ؟!
2-اگر مساله فدک یک مساله ساده ای بود ، در طول تاریخ در میان علمای شیعه و سنی مطرح نمی شد در حالی که تا به امروز این مساله مطرح است .
3- سرزمین فدک در طول تاریخ بارها دست به دست شده است ، برخی از حاکمان غاصب ، این سرزمین را به اولاد فاطمه زهرا س بر می گرداندند و حاکم غاصب بعدی پس می گرفت ، مثلا عمر بن عبد العزیز پس داد و گفت این باغ و باغات از آن اولاد فاطمه زهرا س است . اگر فدک تنها یک باغ بی اهمیت بود پس چرا در میان حاکمان دست به دست می گردد ؟!
4-غصب فدک یکی از ستمهایی است که امت پیامبر پس از پیامبر بر دختر آن حضرت وارد ساخت گرچه رهبری این ستم به ظاهر به دست ابوبکر و عمر بن خطاب بود ولی همه در آن شریک بودند چون آنها را در این ستم یاری کردند .
5-اصل مساله این است که امامت را از خاندان پیامبر گرفتند و هر چه که می توانست برای این خاندان قدرت به حساب بیاید ، آن را هم گرفتند . فدک قدرت اقتصادی بود و فاطمه زهرا گاهی با آن مخارج لشکر اسلام را تامین می کرد . حاکمان وقت چشم دیدن این قدرت اقتصادی در دست فاطمه س را نداشتند . تنها فدک را نگرفتند بلکه ثروتهای دیگری را هم که در دست فاطمه زهرا س بود ، آنها را هم گرفتند .
6- فاطمه زهرا مظلوم بود ، خلفاء بر او ستم کردند ، فدک یکی از این ستمها است . یکی از برنامه های دین اسلام دفاع از مظلوم است و ما همین الآن وظیفه داریم از فاطمه زهرا س دفاع کنیم ، دفاع از فاطمه س دفاع از مظلوم است ، نباید در برابر ظلم بی تفاوت ماند . حتی همین فاطمه از علی علیه السلام که مظلوم واقع شد تا پای جان از او دفاع کرد . در همین عصر از هر مظلمی دفاع کنیم از فاطمه و علی دفاع کرده ایم ، پیروان علی و فاطمه در هر دور و زمانه از مظلوم دفاع می کنند و آنان که دفاع نمی پیرو علی و فاطمه نیستند بلکه پیرو خواسته های دل خدشان هستند . اگر آن غیر مسلمان از مظلومان فلسطین دفاع می کند الگوی او فاطمه و علی است همانطوری که الگوی همه مسلمانان علی و فاطمه است .
این که در سوال آمده است :« فدک الگو نیست » در این باره باید گفت : فدک سرزمین است و سرزمین الگو نمی شود ، الگو خود فاطمه زهرا سلام الله علیها است . همه کمالات در وجود فاطمه زهرا س جمع است و ما تلاش می کنیم در این کمالات خود را به او نزدیک بکنیم .
نظرات