ایمان - ملاک پذیرش عمل -تفسیر آیه ۲۷ سوره انعام ۱۳۹۲/۱/۲۸ - ۲۰۹ بازدید

چرا روز قیامت همه آرزو می کنند که ای کاش مومن بودیم؟

در پاسخ به نکاتی توجه کنید .
۱.     آروزی ایمان و مومن بودن در روز قیامت مربوط به کفار و مشرکانی است که با لجاجت حقایق را انکار کرده و در عالم دنیا اعمال مجرمانه و زشت داشته اند . 
۲. این    مطلب در ایه ۲۷ سوره مبارکه انعام بیان شده است :
  وَ لَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقالُوا یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُکَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
۳.       سختی و عذاب و عاقبت دردناکی که کافران در قیامت هنگام دیدن آتش دوزخ با ان مواجه می شوند و مشاهده شکنجه ها و   شدائد و مجازات و نتایج اعمال بد و زشتی که به دلیل عدم ایمان در دنیا انجام می دادند در آن روز موجب می شد که آنها آرزو کنند ای کاش اهل ایمان بودند و بار دیگر به دنیا بر می گشتند و مومن می شدند .
۴.       در این آیه صحنه اى از نتائج اعمال مشرکان لجوج   مجسم گردیده است تا بدانند چه سرنوشت شومى در پیش دارند و بیدار شوند یا لا اقل وضع آنها عبرتى براى دیگران گردد! نخست مى گوید: اگر حال آنها را به هنگامى که در روز رستاخیز در برابر آتش دوزخ قرار گرفته اند ببینى تصدیق خواهى کرد که به چه عاقبت دردناکى گرفتار شده اند (وَ لَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ ...                         
آنها در آن حالت چنان منقلب مى شوند که فریاد بر مى کشند اى کاش براى نجات از این سرنوشت شوم، و جبران کارهاى زشت گذشته بار دیگر به دنیا باز مى گشتیم، و در آنجا آیات پروردگار خود را تکذیب نمى کردیم و در صف مؤمنان قرار مى گرفتیم (فَقالُوا یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُکَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ) .
در آیه بعد اضافه مى کند که این آرزوى دروغینى بیش نیست، بلکه به خاطر آن است که در آن جهان آنچه را از عقائد و نیات و اعمال شوم خویش مخفى مى داشتند همه براى آنها آشکار گردیده و موقتا بیدار شده اند (بَلْ بَدا لَهُمْ ما کانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ).
ولى این بیدارى، بیدارى پایدار و پا بر جا نیست، و به خاطر شرائط و اوضاع خاصى پدید آمده است، و لذا اگر به فرض محال بار دیگر به این جهان برگردند به سراغ همان کارهایى مى روند که از آن نهى شده بودند (وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ). بنا بر این آنها در آرزو و ادعاى خویش صادق نیستند و دروغ مى گویند (و انهم لکاذبون).
تفسیر نمونه، ج ۵، ص: ۲۰۰

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.