ایرانیان در مواجهه با لشکر اسلام ۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۷۷۵ بازدید

من یه شیعه هستم..طبق اخبارگفته شده..ازهمون اول تاهم.الان هم اعراب نسبت به ایرانی بدنظرن..اگه غیراینه ائمه ازامام سجادبه اونور..مادرشون ازماست حتی یه حرفی یادی ازش نیس..ولی ازبینام ترین زن عرب یه کتاب مینویسن..حقیقته بپذیریم...پس آیه لااکراه فالدین چیه..اسلام باشمشیرچیه..یکیشون اشتباهه

اولا بهتر است به آدرس‌هایی که در متن آمده مراجعه نمایید و با دقت مطالعه کنید.
ثانیا در خصوص مادر امام سجاد(ع) در تاریخ اختلاف نظرها وجود دارد و مورخین سند متقن و قطعی در این خصوص ارائه نداده اند تا اختلاف نظرها تمام شود . در همین سایت اطلاعات بیشتری به دست آورید.
ثالثا ایرانیان در بیشتر مناطق با پرداخت جزیه و حفظ دین خود با مسلملنان فاتح به توافق رسیدند و در آن حمله مسلمان نشدند و مسلمان شدن ایرانیان طی دو سه قرن صورت گرفته است.
رابعا اعراب تازه مسلمان شده پس از رحلت پیامبر (ص) شروع به گسترش قلمرو اسلام کردند و درگیری آنها عمدتا با نظامیان و کسانی بود که در مقابل آنها مقاومت می کردند.
فراموش نکنیم طبق اسناد تاریخی پیامبر خدا(ص) سالها قبل عبدالله‌بن حُذافه سهمى را براى دعوت کردن خسرو به اسلام، همراه نامه‌اى نزد او روانه کرد. عبدالله مى‌گوید: نامه پیامبر خدا را تسلیم خسرو کردم. چون نامه را براى او خواندند، آن را گرفت و پاره کرد. وقتى این خبر به پیامبر خدا رسید، فرمود: «پروردگارا! [نظامِ ] پادشاهىِ او را از هم بگسل!»
خسرو، طى نامه‌اى به «باذان» کارگزار خود در یمن، دستور داد که: دو مرد چابک‌سوار را نزد این مرد در حجاز بفرست تا خبرى از او براى من بیاورند.
باذان، پیشکار خود و یک نفر دیگر را با نامه‌اى فرستاد. آن دو، وارد مدینه شدند و نامه باذان را به پیامبر(ص) دادند. پیامبر خدا لبخندى زد و آن دو را که به خود مى‌لرزیدند، به اسلام دعوت کرد و فرمود: «امروز بروید و فردا پیش من بیایید تا آنچه را که لازم است، به شما بگویم».
روز بعد، آن دو، نزد پیامبر آمدند. پیامبر به آنان فرمود: «به ارباب خود بگویید که خداوندِ من، دیشب، هفت ساعت از شب گذشته، خدایگان او، خسرو را کُشت». آن شب، شب سه‌شنبه دهم جمادى اوّلِ سال هفتم هجرت بود. [پیامبر اضافه فرمود که] «خداى متعال پسر خسرو، شیرویه [قباد دوم] را بر وى چیره گردانید و او خسرو را به قتل رساند».
آن دو فرستاده با این خبر نزد باذان باز گشتند و [و وقتی به حقانیت پیامبر پی بردند] باذان و تمام ایرانیانى که در یمن بودند، مسلمان شدند.
خامسا در خصوص شان نزول آیه لا اکراه فی الدین بهتر است به تفسیر خود آیه در کتب تفسیری مراجعه شود ویا در همین سایت در بخش فلسفه و کلام جواب خود را در این خصوص جستجو کنید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
سلام من یک متنی رو خوندم که در اون نوشته شده بود که هنگامی که اعراب به ایران حمله کردند هزاران کودک و زن رو به قتل رسوندند و حتی از خون اونها یک جوی درست کردند و با اون جوی اسیاب رو گردوندند و برای سباهیان خود نان درست کردند ایا این مطلب درست است ؟ لطفا کامل توضیح دهید
پرسمان
سلام علیکم، این حرف مربوط به صدر اسلام نیست بلکه بنابر نقل طبری گفته و قسم یکی از فرماندهان لشکر بنی عباس در سال ۹۸ هجری برای فتح طبرستان و گرگان بوده که چون موفق به فتح و انجام آن نمی شدند، قسم خورد که اگر جرجان را فتح کنم چنان کنم و چنان...
بسیاری از اعراب شرکت کننده در فتوحات افرادی تازه مسلمان بودند. این بدان معنا است که آنان با تعالیم اسلامی آشنایی کاملی نداشتند و شاید بتوان تصریح نمود که اسلام در جان و روح بسیاری از آنان ریشه نداشت. در نیتجه هرگز نمی‌توان چنین ادعایی نمود که تمامی شئونات اخلاقی توسط تمام سپاه اسلام رعایت شده و آنان مرتکب هیچ‌گونه جنایتی نشده باشند.
اما با این حال بر روی چند نکته باید تاکید نمود:
۱. توجه داشته باشیم که «دین اسلام» و «رفتار مسلمانان» دو حقیقت کاملا متفاوت است. بین «دین اسلام» و «رفتار مسلمانان» فرق بگذاریم و رفتار ناشایست برخی مسلمانان را به حساب دین نگذاریم.
۲. در مقایسه با سایر هجوم های صورت گرفته به این سرزمین در طول تاریخ (همچون مغول‌ها، تیموریان، استعمار و ...)، شاید بتوان این حمله را دارای تبعات منفی اخلاقی کمتری دانست.
۳. همچنین بر عکس سایر هجوم ها که دستاوردی جز ویرانی برای ایران به همراه نداشت این حمله، دین مبین اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی و شیعی را که بعدها و در نتیجه این حمله به ایرانیان رسید با خود به ارمغان آورد.
۴. باز تاکید بر این نکته کلیدی و بسیار مهم را لازم می‌دانم که: ما شیعیان اسلام ارائه شده توسط خلفا را اسلام ناب نبوی نمی‌دانیم تا چه رسد به اعمال برخی عوامل و فرماندهان آنان در مناطق جنگی. لذا هرگز از اعمال مسلمانان مهاجم به ایران دفاع نمی‌کنیم و اعمال آنان را نیز بر اساس اسلام ناب نمی‌دانیم. چرا که اگر این اعمال مطابق اسلام ناب بود امیرالمومنین علی علیه‌السلام از آن کناره نمی‌گرفت (به گونه‌ای که ایشان حتی در یک نبرد بر علیه ایرانیان شرکت نکرد).
۵. دقت داشته باشیم که: برخی جنایات ذکر شده در کتاب‌های تاریخی مربوط به فتوحات عصر امویان و عباسیان است . دوره‌ای که هدف از فتوحات در آن در بسیارى ازموارد (اگر نگوییم در همه موارد) کشورگشایى و قتل و غارت اموال و نوامیس‌سرزمین‌هاى مفتوح و در نتیجه جلب غنایم و ثروت بیشتر براى خزانه دربار و به اسارت‌بردن کنیزکان و غلامان بى شمار در جهت به خدمت گرفتن در دربار حاکمان و خویشان وخاندان صاحب منصب و وابسته به آنان بود. از این‌رو حاکمان اموى و عباسى و سپاهیان‌و سرداران آنان‌، هیچ گونه بهره‌اى از پاى‌بندى به احکام دین و سنت‌هاى پیامبر«ص» را دارا نبودند. نمونه‌اى از بى اعتقادى و عدم اعتنا به تعالیم و احکام دین را در رفتار حجاج نسبت به ذمّیان تازه مسلمان مى‌توان یافت‌. در عصر خلافت عبدالملک بن مروان‌،حجاج بن یوسف ثقفى (حاکم دست نشانده عبدالملک‌) دستور داد از تازه مسلمانان به بهانه آن‌که درآمد دولت کم شده است‌، جزیه بگیرند که این امر سبب شد که تازه مسلمانان به دین قبلى خویش برگردند.[۱] هم چنان که «یزید بن مهلّب‌» در سال ۹۸هجرى هنگام فتح جرجان (گرگان‌) مى‌گفت‌:«با خدا پیمان بسته‌ام که اگر بر اهل جرجان‌دست یافتم‌، آن قدر خون ریزى کنم که با آن خون‌، آسیاب را به گردش درآورده‌، گندم‌آرد نمایم و از آن نان تهیه کرده و بخورم‌!»[۲] پی نوشت:
[۱] . طبرى‌، همان‌، ج‌۵، ص‌۱۹۸۲؛ عبدالرحمن بن عبدالحکم‌، فتوح مصر و اخبارها، تحقیق محمد الحجیرى‌،ص‌۲۷۲؛ مقریزى‌، همان‌، ج‌۱، ص‌۷۷ و ابوالقاسم اجتهادى‌، بررسى وضع مالى و مالیه مسلمین‌،ص‌۱۳۵ـ۱۳۶.
[۲] . پیشین، ص۳۰۰.
میهمان
چگونه شما از رنگ لبخند زدن پیامبر و لرزه آن دو سوار اطلاع موثق دارید اما در خصوص ازدواج اعراب و دختر پادشاه ساسانی مردد هستید!؟ ببخشید ! شخص خودتان چگونه در مقابل این موضوعات خودرا قانع میکنید براحتی برایتان قابل باور میشوند؟؟ محال است انسان فرهیخته قرن ۲۱ چنین موضوعاتی را اینقدر جدی بگیرد تا حدی ک چپوراستوشمالوجنوبش همین چیزها بشود!!! اصلن قابل درک نیست
پرسمان
سلام علیکم، بدون دلیل و مدرک حرف زدن خیلی آسان است، هر جا سند قابل ارایه بر مطلبی وجود داشته باشد باید گفت و دفاع کرد اما اگر مستندات قابل خدشه و رد کردن بود باید آنرا لحاظ کرد .
مطالب تاریخی نیازمند مستند محکم است و ربطی به تکنولوژی قرن ۲۱ ندارد . بیان حادثه تاریخی نوعی امانتداری است و جایی برای تعصبات ملی یا مذهبی نیست.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.