برخورد با بی حجاب در زمان پیامبر (ص) ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ - ۱۳۳۳ بازدید

در زمان رسول اکرم (ص) و پس از نزول آیه حجاب برخورد ایشان با زنان یهود و مسیحی چگونه بود آیا آنها در مکه ومدینه بدون حجاب بودند؟

واژه ی حجاب در لغت به معنای پرده، حاجب و چیزی است که میان دو چیز حایل و فاصله می شود(ابن منظور، لسان العرب، ماده ی حجب) البته همان گونه که مفسران و محققان گفته اند، واژه ی حجاب به معنای پوشش زنان، اصطلاحی است که بیشتر در عصر ما پیدا شده و اصطلاحی جدید است. آنچه در گذشته ها در این مورد به کار می رفته، به ویژه در اصطلاح فقها، واژه ی ستر است که به معنای پوشش است.( تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۰۲؛ مطهری، مرتضی، مسئله ی حجاب، ص ۷۸)لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بی گانه یکی از مسائل مهم اسلامی است. در قرآن کریم برای رشد و تعالی زن و نیز سالم سازی محیط خانه و اجتماع، حجاب برای زنان، واجب شده است.آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (ص) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده ی آن را وسیع تر کرده و به آن بیشتر توجه نموده است.در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.( ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱۲، ص ۳۰؛ ج ۱، ص ۵۵۲)
بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود.( مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۴۸۴- ۴۸۵)
نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر (ص) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده، همچنین روسری به سر می انداختند، منتها مقداری از سینه و گردن آنان و جاهایی که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است، باز بود. از امام باقر (ع) روایت شده: روزی در هوای گرم مدینه زن جوان زیبایی در حالی که طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور می کرد، مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می آمد، آن منظره ی زیبا، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمی کرد، آن زن وارد کوچه ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد، همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاری شده بود. با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند.( فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج ۵، ص ۲۳۰؛ مجموعه آثار، مرتضی مطهری، ج ۱۹، ص ۴۸۵) این جا بود که آیه ی حجاب نازل شد.( وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ .... نور، ۳۱) و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر....
بدیهی است که این آیه در مقام بیان توسعه ی محدوده ی پوشش و حجاب است؛ زیرا قسمت های دیگر بدن با لباس های مرسوم آن زمان که همان پیراهن های بلند بوده پوشیده می شد و فقط قسمت های سینه و گردن بود که باز بود.
آنچه در این آیه محل دقت و مورد نظر است جمله ی ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن است. راغب در مفردات می گوید: اصل خمر به معنای پوشانیدن شیء است و به آنچه با آن چیزی را می پوشانند، خمار گویند، ولی در عرف، خمار مخصوص شده به آنچه زن سر خود را با آن می پوشاند.( راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، واژه ی خمر) گفته اند وقت نزول آیه زنان، اطراف چارقد و روسری را جمع کرده، به پشت سر می انداختند و سینه هایشان آشکار می شد.( قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج ۲، واژه ی حجب)
بنابراین، معنای آیه این می شود که زنان می باید روسری خود را بر روی سینه و گریبان خویش قرار دهند، تا گردن و سینه با آن پوشانده شود.
ابن عباس در تفسیر این بخش از آیه می گوید: یعنی زن، مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.( تغطی شعرها، و صدرها، و ترائبها و سوالفها». طبرسی، مجمع البیان، ج ۴، ص ۱۳۸)
از عائشه نقل شده: همین که آیه ی ۳۱ سوره ی نور نازل شد، هیچ زنانی را همانند زنان انصار، مشاهده نکردم و دیده نشد که آنان همچون سابق بیرون بیایند.( ما رأیت نساءاً خیراً من نساء الانصار، لما نزلت هذه الآیه...». تفسیر کشاف، ج ۳، ذیل آیه ی ۳۱ سوره ی نور.)
اما در مورد اینکه حجاب زنان در حکومت اسلامی چگونه بوده است، باید گفت به یقین حکومت اسلامی، فشار زیادی روی اهل کتاب و اهل ذمه نداشته و به نحوه حجاب آنان کاری نداشته است؛ ولی گاهی می شود اگر تبعیضی میان زنان مسلمان و غیر مسلمان در یک جامعه واقع شود، به عنوان ثانوی، منشأ مشکلات می شود؛ لذا احتمالا آنان نیز مانند مسلمانان حجاب کامل را رعایت می کردند مثل زنان غیر مسلمانی که در عصر ما در ایران زندگی می کنند، حکومت اسلامی می تواند از آن ها هم بخواهد برای رعایت احترام جامعه اسلامی و همرنگ شدن با مسلمین و برای این که در محیط تبعیضی نباشد، احتراماً ارزش های کشوری را که در آن زندگی می کنند، رعایت کنند که یکی از آن ارزش ها حجاب است. (برگرفته از: فرهنگ حجاب؛ بیم ها و امیدها، قم: دفتر مطالعات دینی زنان، ۱۳۸)
مطلب دیگر این است که آنچه مسلم است اینست که: آیه حجاب خطابش به مردان و زنان مؤمن و مؤمنه می باشد و نه اهل کتاب، همچنین برخوردی هم از پیامبر یا امیرالمومنین با اینگونه افراد در تاریخ گزارش نشده است .
اما در مورد مشرکین که اعتقادی به حجاب نداشته اند باید گفت چون آیات حجاب در سال ششم هجرت در مدینه و در زمان استقرار حکومت اسلامی در آنجا نازل شده و مشرکی در مدینه زندگی نمی کرده لذا طبیعتا برخوردی هم نمی‌تواند رخ داده باشد. (با دقت در روایتی که از عایشه نقل شد این مساله به خوبی قابل درک می باشد).

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
سلام و عرض ادب ممنون بابت زحمات و فعالیت هایی که دارید انشالله اجرتان با ائمه ع درباره حجاب سوال داشتم گاهی شنیدیم برخی اقایان و بانوان مسلمان نیستند و چون حجاب از قوانین اسلامی است انها مجبور نیستند رعایت کنند . پاسخ این شبهه چی هست بعد یک سوال دیگر گاهی در برخی فیلم ها در اینترنت منتشر میشود که کسی هنگام امر به معروف به شخصی دیگر * خصوصا درباره حجاب * به ان شخصی که گناه میکند توهین کرده و این برای خیلی ها شبهه به وجود اورده و نونی تو روغن برای رسانه های غربی هم شده ایا همچین رفتار هایی وجود دارد یا خیر بعد یک سوال ما این همه درباره پیامد بی حجابی صحبت میکنیم در جوامع غیر مسلمان چه پیامد هایی را به دنبال داشته است زیرا در ظاهر انجا برای زنان و مردان امنیت کافی هست و به حقوق زنان هم احترام گذاشته میشود و انان یک انسان با حقوق کامل هستند و لزومی به حجاب نیست و همچنین برخی فمنیست ها ادعا میکنند که حجاب برای دفاع و امنیت زن نبوده زیرا کنیزان * در زمان پیامبر * که اغلب جذابیت بدنی زیادی داشتند از قانون حجاب منع شدند . ایا این ادعا ها درست است یا خیر با تشکر
پرسمان
سلام علیکم، در ابتدای امر بیان می شود که در نظام حقوق اسلام از همان آغاز و از چهارده قرن پیش، بیشترین و بهترین حقوق حتى به طور یکجانبه و به صورت یک اصل خود الزامى از طرف دولت اسلامى براى بیگانگانى که به شکل قانونى در قلمرو دولت اسلامى زندگى مى کنند پیش بینى شده و در مقابل محرومیتى که از بعضى از حقوق ویژه اتباع دولت اسلامى دارند، از برخى وظائف مهم معاف شده اند. به عبارت دیگر در آن زمان که دولتها، چه دولتهاى دینى و چه غیر دینى براى بیگانگان کمترین حقى جز از سر ضرورت و اجبار قائل نبودند، نظام حقوقى اسلام به نیکوترین صورت، تمام آنچه را که امروز تحت عنوان «حداقل حقوق انسانى براى بیگانگان» معروف شده است براى بیگانگان به رسمیت شناخت. از جان، مال، منزل و مسکن آنان حمایت کرد و حق اشتغال به هر گونه حرفه و صنعت و تجارت مشروع را براى آنان به رسمیت شناخت. به هر حال اهم وظائف بیگانگان از این قرار است:
۱- رعایت کلیه مقررات و قوانین [عمومى ] کشور اسلامى محل اقامت،
۲- احترام به مقررات و شعائر دینى،
۳- عدم مبادرت به اقدامات خصمانه علیه امنیت کشور،
۴- عدم مبادرت به جاسوسى به نفع حکومت بیگانه،
۵- عدم تجاهر به منکرات.
باید متذکر شد که، اقلیت های مذهبی نمی توانند سنت های حاکم بر جامعه اسلامی را بشکنند، طبق قراردادشان با حکومت اسلامی نباید به حدود و احکام اسلامی تجاوز کنند و یکی از این حدود رعایت حجاب در جامعه اسلامی است. زیرا حجاب از آن جهت که جنبه اجتماعی دارد طبق قانون همه ملزم به رعایت آن هستند و رعایت نکردن برخی اقلیتها هدف از آن قانون را به مخاطره می‌اندازد و از طرفی پرداخت مالیات برای دریافت خدماتی است که دولت به مردم ارائه می‌دهد و در برابر خدمات دولتی همه اقشار مردم و اقلیتهای مختلف نیز یکسان هستند اقلیتهای دینی که در ایران زندگی می‌کنند طبق شامل اصل نوزدهم از قانون اساسی هستند که می‌گوید «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند اینها سبب امتیاز نیست» اما این آزادی و تساوی در برابر قانون نباید با احکام اجتماعی اسلام مخالف باشد چه اینکه در اصل بیست و ششم می‌گوید همه اقلیتها و اصناف آزادند ،مشروط به اینکه اصول استقلال آزادی وحدت ملی موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند.
اقلیتهای مذهبی در برای قانون و قوانین جمهوری اسلامی مسئول اند و باید رعایت کنند .
بخش دیگر سوال در مورد امر به معروف و نهی از منکر می باشد .
لازم به ذکر است که رفتار هر کسی به معنای انطباق آن با موازین و قانون شرع و اسلام نمی باشد، چرا که امر به معروف و نهی ازمنکر مراتبی دارد.
۱. باید امر به معروف و نهی از منکر کننده بداند آنچه مکلف ترک نموده، واجب و یا آنچه مرتکب گردیده از منکرات است و بر کسی که چنین علم و آگاهی از کار دیگری ندارد، واجب نیست.
۲ . باید آمر یا ناهی احتمال تأثیر دهد پس اگر مطمئن باشد که امر و نهیش مؤثر واقع نمی شود، امر و نهی بر وی واجب نیست.
۳ . لازم است امر و نهی کننده بداند که شخص بر گناهش باقی است پس اگر دانست که وی گناهش را ترک نموده و آن را تکرار نخواهد کرد، امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نیست.
۴ . برخورد با گنهکار ضرر و مفسده ای برای امر و نهی کننده یا خویشان و برادران دینی اش نداشته باشد؛ مگر معروف و منکر از اموری باشند که شارع مقدس اهتمام ویژه ای نسبت به آن ها دارد؛ مانند حفظ اسلام و شعائر آن و امنیت جان و ناموس مسلمانان، بنابراین اگر شعائر اسلامی یا جان عده ای از مسلمانان در معرض خطر و نابودی شد، باید اصل اهم و مهم مورد توجه قرار گیرد و صرف ضرردیدن موجب سقوط وظیفه نمی شود.(ر.ک: تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۴۰۰ ) .
رواج فسادهای اجتماعی و تلاش در الوده انگاری دینی و . . . . در فضای مجازی و یا افکار دیگران، مساله تازه ای نیست، چرا که تلاش در انحراف دینی و یا تلاش بر منحرف بودن و یا دارای نقطه ضعف بودن، برخی فعالان دینی ، خود نکته ای قابل توجه است. غرب و غرب مآبانه از ترویج آموزه های اصیل دین اسلام ترس و وحشت دارند و لاجرم از هیچ دسیسه ای هم فروگذار نمی مانند و متاسفانه برخی از (به ظاهر)خودی ها هم پیدا می شوند که در قبال مقداری پول و یا اسم و رسمی و یا تندیس خرسی و یا . . . . چه کار ها که نمی کنند !.
این که در غرب برای زنان امنیت و قانون وجود دارد، یا نه، به مطلبی هر چند طولانی در این باره ارجاع می دهیم، موج گسترده و سنگین تبلیغات رسانه‌ای همواره بر این مبنا بوده که زنان در جمهوری اسلامی زیر شدیدترین فشارها قرار دارند و از هیچ یک از آزادی‌های قانونی و شرعی خود برخوردار نیستند و در مقابل زنان در غرب با برخورداری از عدالت جنسیتی و تمامی آزادی‌ها و حقوق برابر با مردان به سرعت در حال طی کردن مسیرهای پیشرفت و ترقی هستند اما واقعیت چیز دیگریست. در این گزارش سعی خواهیم کرد با استناد به اخبار و گزارش‌های خود غربی‌ها، شرایط واقعی حاکم بر زنان را در این جوامع بررسی کنیم.
رهبر معظم انقلاب در میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام‌الله علیها ۱۳۹۶/۱۲/۱۷)طی بیانات مهمی با نقد تفکر «وجود عدالت جنسیتی در غرب» فرمودند: «زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری در مقابل مردان و وسیله‌ هیجان جنسیِ نوع مرد و جنس مرد است. بقیّه‌‌ حرف‌هایی که می‌زنند، مثل قضیّه عدالت جنسیّتی و این حرفها، همه حرف است و ظاهر قضیّه است، شنیدید که تعداد قابل توجّهی از بانوان صاحب‌مقام غربی، در همین چند ماه قبل از این، یکی پس از دیگری اعلام کردند در دوران جوانی، در جریان مسائل اداری‌ای که در آنجاها عضو بوده‌اند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند؛... این عنوان عدالت جنسیّتی و مانند اینها هم حرف است؛ اینها حرف‌هایی است که دیگران گفته‌اند، غربی‌ها گفته‌اند، یک عدّه هم از روی دست آنها برمی‌دارند می‌نویسند، می‌شوند بلندگوی آنها. چه عدالتی؟ این عدالت است؟ الان بیشترین تجاوز جنسیِ با اِعمال زور، در غرب- در آمریکا و در اروپا- دارد انجام می‌گیرد.»
مهم‌ترین معضل اجتماعی آمریکا
همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند وجود عدالت جنسیتی در غرب تنها «ظاهر قضیه» است و باطن موضوع کاملا مغایر با این صورت بزک کرده است. در اروپا و آمریکا گزارش‌ها نشان می‌دهد حتی به لحاظ موقعیت کاری نیز زنان کمتر از مردان حقوق می‌گیرند و همه ساله در روز زن در بسیاری از کشورهای اروپایی زنان با ریختن به خیابان‌ها خواستار پایان تبعیض‌ها علیه خود می‌شود.
اما عمق فاجعه این بزک تبلیغاتی زمانی روشن می‌شود که مسئله تعرض جنسی به زنان در اروپا و آمریکا زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد ظاهر قضیه این است که زنان در غرب به دلیل عدم وجود حجاب باید زندگی بدون استرس و فشاری داشته باشند و آمار تعرض و تجاوز جنسی نیز باید به شدت پایین باشد اما گزارش‌ها و نظرسنجی‌هایی که در خود مراکز غربی طی سال‌های اخیر منتشر شده دقیقا پرده از این واقعیت برمی‌دارد که در پشت ظاهر فریبنده تبلیغاتی «برابر جنسیتی» واقعیت تلخ دیگری در جریان است که به وضوح نشان می‌دهد مشکل حجاب یا روسری نیست.
طی سال‌های گذشته ده‌ها زن در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، سرگذشت خود را که برگردان اجحافات مداوم نسبت به زنان در این کشورهاست، به شکل کتاب درآورده‌اند.
سیاستمداران غربی معمولا برای مخفی نگهداشتن حقایق تلخی که نسبت به زنان در این جوامع وجود دارد، انگشت اتهام را به سمت کشورها و فرهنگ‌های دیگر می‌گیرند.
در مجاورت بسیاری از مدارس آمریکایی، مهدکودک وجود دارد و دختران کم سن و سال فرزندان نامشروع خود را به این مهدها می‌سپارند و به کلاس درس می‌روند.
نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌ها در آمریکا نیز نشان می‌‎دهد، بیش از ۶۰ درصد زنان در این کشور مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. بر اساس آمار و و ارقام به دست آمده از سوی دانشگاه «کویینپییاک»، که مسئول این بررسی بوده: «زنان کارمند در حالی در محل کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، که مردان هم از این معضل در امان نیستند.»
با استناد به نتایج به دست آمده، ۲۰ درصد مردان نیز در محل کار مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. ۸۸ درصد مردان و ۸۹ درصد زنان آمریکایی از آزار و اذیت جنسی به عنوان «مهم‌ترین معضل اجتماعی جامعه آمریکا» نام برده‌اند.
موسسه «گالوپ» نیز با انتشار نتایج نظرسنجی خود در این زمینه نوشته: «درصد زنان و دختران آمریکایی که نسبت به امنیت جنسی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند رو به افزایش است و در حال حاضر ۳۴ درصد از آنان نگران امنیت جنسی خود هستند.»
بر اساس همین نظرسنجی درصد دختران و زنان جوان آمریکایی بیشتر از سایر رده‌های سنی از این نظر احساس ناامنی می‌کنند و نزدیک به ۵۰ درصد از این گروه گفته‌اند که گهگاه دچار نگرانی و احساس عدم امنیت در این زمینه می‌شوند. «پایگاه لیست‌های شگفت انگیز»، لیستی تحت عنوان ۱۰ کشوری که دارای بیشترین آمار آزار و اذیت جنسی هستند را منتشر کرده که در آن به ترتیب آفریقای جنوبی ، سوئد و آمریکا بیشترین میزان تجاوز در جهان را طی سال ۲۰۱۷ داشته‌اند. بر اساس این گزارش در کشور آمریکا، از هر ۳ زن، یک زن در طول زندگی خود آزار جنسی را تجربه می‌کند.
ناامنی زنان در میادین ورزشی
در آمریکا حتی زنان قهرمان ورزشکار نیز در امان نبوده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داد پزشک سابق تیم ژیمناستیک المپیک زنان آمریکا از سوی قاضی زن دادگاهی در شهر « لنسینگ » ایالت میشیگان به ۱۷۵ سال حبس محکوم شد.پرونده این پزشک متجاوز به بزرگ‌ترین پرونده آزارجنسی کودکان و نوجوانان در تاریخ آمریکا لقب یافته است و دستکم ۱۵۰ نفر- قربانی آزار جنسی این پزشک بوده‌اند.گفتنی است این پزشک پیشتر در پرونده‌ای دیگر بابت «پورنوگرافی» از دختران ورزشکار به ۶۰ سال حبس محکوم شده است. از این مجرم بیش از ۳۰ هزار عکس و فیلم از آزارجنسی دختران کم سن و سال ورزشکار کشف شده است. او در بسیاری موارد از صحنه‌های آزار جنسی دختران ورزشکار عکس و فیلم می‌گرفته است.
هالیوود
آمار تعرض به زنان در هالیوود بسیار وحشتناک‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۴ درصد زنان مشغول در سینمای هالیوود تجاوز و تعارض جنسی را تجربه کرده‌اند.رقم ۹۴ درصدی تجاوز و تعرض جنسی در هالیوود شامل تمام مصادیق این معضل بزرگ سینمای آمریکا است.طبق تحقیقاتی که از سوی «مرکز تحقیقات ملی تجاوز جنسی» در همکاری با «ائتلاف خلاق» بیشترین مصادیق آزار و تجاوز جنسی شامل تجاوز، لمس و سخنان رکیک و جوک‌های زشت در محل فعالیت‌های سینمایی در هالیوود بسیار شایع است و زنان از این اوضاع بسیار آزرده‌خاطر بوده و احساس ناامنی می‌کنند.
در این تحقیق همچنین به سن این تجاوزها‌ اشاره شده و زنان زیر ۳۰ سال بیشترین موارد آزار و تجاوز را داشته‌اند و زنان بالاتر از این سن نیز بیشتر در هتل‌ها با استفاده از زور و پیشنهاد ارتقاء سطح کاری مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. تجاوز‌کنندگان هم در این تحقیق لحاظ شده‌اند به این ترتیب که ۲۹ درصد از آنها مدیران کمپانی‌ها و کارگردانان و تهیه‌کنندگان، ۲۴ درصد همبازی‌ها و همکاران و ۲۰ درصد سوپروایزرها و مدیران ارشد بوده‌اند.
من هم!
سونامی رسوایی جنسی در هالیوود به قدری گسترده است که طی ماه‌های اخیر کمپینی تحت عنوان «من هم» شکل گرفته است. اصل ماجرا از شکایت بیش از ۴۰ زن از «هاروی واینستین» تهیه‌کننده نامدار هالیوود، شروع شد. با گسترده‌تر شدن این کمپین در ادامه گزارش‌های زیادی در مورد بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان هالیوود، مجریان و حتی سیاستمداران آمریکایی منتشر شد که همگی از جرج بوش پدر و بیل کلینتون گرفته تا سناتورها رسوایی‌های متعدد جنسی داشته‌اند! طبل این رسوایی حتی به کنگره آمریکا نیز رسید.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش داده «یک نماینده زن فعلی و سه نماینده زن سابق کنگره آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که در زمان خدمت در مجلس نمایندگان آمریکا مورد اذیت و آزار جنسی از سوی همکاران مرد خود قرار گرفته‌اند.» بعد از افشای این رسوایی‌ها بسیار از این افراد عذرخواهی کرده، برخی نیز از سمت‌های خود برکنار شده یا استعفا کرده‌اند. در ادامه سونامی رسوایی در میان مقامات آمریکا، به کاخ سفید رسید و دامن ترامپ را نیز گرفت. در ابتدا یک هنرپیشه فیلم‌های مستهجن در آمریکا ترامپ را متهم کرد که وی را به یک رابطه جنسی سه نفره دعوت کرده است.
پس از آن گزارش دیگری نیز مبنی بر پرداخت حق‌السکوت از سوی وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا به «استفانی کلیفورد» یکی دیگر از هنرپیشه‌های فیلمهای پورنو منتشر شد. پرداخت حق‌السکوت به «استفانی کلیفورد» اگر چه از سوی کاخ سفید تکذیب شد اما این تنها آغاز ماجرا بود چرا که در ادامه دیلی میل به نقل از «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید اعلام کرد که وکیل دونالد ترامپ نه به یک زن که به ۱۰۰ زن حق‌السکوت داده تا آنها ماجرای روابط خود با ترامپ را افشا نکنند.
روزنامه وال استریت ژورنال نیز خبر داده بود که وکیل ترامپ به استفانی کلیفورد ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت داده تا ماجرای روابط خود با ترامپ را افشا نکند. پیش از این نیز ۱۳ زن با متهم کردن ترامپ به فساد اخلاقی از وی شکایت کرده بودند اما هر یک از این شکایت‌ها به گونه‌ای مختومه شد.در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نیز چند مورد اتهام در زمینه رفتار نامناسب با زنان علیه دونالد ترامپ مطرح شده بود.
اروپا
وضعیت زنان در اروپا نیز اوضاع خوبی ندارد. ظاهر قضیه این است که زنان در کشورهای اروپایی به دلیل حمایت گسترده قانون از آنها کمتر در معرض تعرض هستند اما آمارهای منتشر شده دقیقا چیز دیگری را می‌گویند. در پارلمان اروپا که مظهر رعایت حقوق مردمان این قاره اعم از زن و مرد باید باشد گزارش ساندی تایمز نشان می‌دهد که تاکنون ۸۷ زن و ۶ مرد قربانی تعرض جنسی اعضای پارلمان اروپا شده‌اند.
«آنتونیو تاجانی» رئیس ‌پارلمان اروپا در واکنش به این گزارش گفته: «شوکه و خشمگین» شده است. نام عاملین این فساد اخلاقی حتی الامکان مخفی مانده حال آنکه ساندی تایمز از «ایو کوشه» وزیر اسبق دولت فرانسه و نماینده حزب سبز به عنوان یکی از متجاوزین نام می‌برد. خانم «مارگوت والستروم» وزیر خارجه سوئد هم با پیوستن به کمپین «من هم» گفته است: «من هم در عالی‌ترین سطح سیاسی، مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ام.» او از بیان تجربه آزار جنسی خود خودداری کرده است. تعجبی ندارد که وزیر خارجه سوئد به این کمپین پیوسته چرا که سوئد در اروپا یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار تجاوز به عنف را دارا است. از میان هر ۴ زن یک زن در این کشور قربانی تجاوز بوده است.
در سال ۲۰۱۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر ۶۳ نفر قربانی این خشونت بوده‌اند. در سال ۲۰۰۹، تعداد ۱۵۷۰۰ مورد تخلف جنسی در سوئد گزارش شده است که نسبت به سال ۲۰۰۸، ۸ درصد افزایش داشته است. در آوریل ۲۰۰۹ گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد تعداد جنایات جنسی نسبت به ده سال گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است.روزنامه انگلیسی گاردین هم گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد زنان شاغل در سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی به طور گسترده ولی پنهان مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌گیرند. زنانی که در این گزارش با آنان گفت‌وگو شده به گاردین گفته‌اند که آزار جنسی زنان در بزرگترین سازمان‌های غیردولتی و موسسات وابسته به سازمان ملل تا خیریه‌های کوچک رواج دارد و در هیچیک از این موسسات حمایتی از این زنان و یا اقدامی برای پیشگیری از این گونه آزارها صورت نمی‌گیرد.
این گزارش‌ها در حالی مطرح می‌شود که غربی‌ها مدعی‌اند با آزادی جنسی در جامعه، آمار تجاوز به زنان کاهش یافته و توانسته‌اند با اقداماتی این چنینی حضور زنان در جامعه را تسهیل کنند! آلیسیا جونز، معاون انستیتوی هدینگتون در کالیفرنیا که کمک‌های روانپزشکی برای امدادرسانان را سازماندهی می‌کند و به تحقیق درباره موضوع خشونت جنسی در سازمان‌های کمک‌رسان پرداخته است. می‌گوید «در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها یک درصد از این خشونت‌ها گزارش می‌شوند.»
ارقام منتشر شده توسط کمیسیون اروپا نشان می‌دهد ۶۴ هزار و ۵۰۰ مورد از ۲۱۵ هزار جنایت خشونت‌آمیز جنسی که توسط پلیس در سراسر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ ثبت شده‌اند، در انگلستان و ولز به وقوع پیوسته است. بررسی‌ها در اروپا نشان می‌دهد که تعداد تجاوز در انگلیس و ولز از ۳۴ هزار و ۴۰۰ مورد هم فراتر رفته که شامل ۷ هزار تجاوز جنسی در آلمان ۳۲ هزار و ۹۰۰ تجاوز، ۱۳ هزار مورد در فرانسه ثبت شده است.
سوئد نسبت به جمعیت خود بیشترین میزان جرم‌های مرتبط با خشونت‌های جنسی را با میزان ۱۷۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار شهروند خود ثبت کرده که پس از آن اسکاتلند با میزان ۱۶۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر، ایرلند شمالی ۱۵۶ در ۱۰۰ هزار نفر و انگلیس و ولز ۱۱۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش‌ترین میزان تجاوز را داشته‌اند.اداره کل کمیسیون اروپا در لوکزامبورگ بر این موضوع تاکید می‌کند تمامی آمارها، میزان جرائم خشونت‌های جنسی ثبت شده توسط پلیس را انعکاس می‌دهند که روند افزایش خشونت‌های جنسی در آن رو به افزایش است. گفتنی است تمامی ارقام ذکر شده، لزوما تعداد واقعی قربانیان نیست و بسیاری از قربانیان گزارش‌های سواستفاده جنسی را به پلیس گزارش نمی‌دهند.
انگلیس
در انگلیس اوضاع به قدری خراب است که حتی کارکنان پارلمان انگلیس نیز از این فاجعه در امان نبوده‌اند. نتایج یک گزارش که توسط رویترز منتشر شده نشان می‌دهد تقریبا از هر پنج نفری که در پارلمان کار می‌کنند، یک نفر در طول سال گذشته آزار و اذیت جنسی را تجربه کرده یا مورد رفتارهای نامناسب قرار گرفته است.این گزارش خواستار ایجاد یک روال قانونی جدید برای طرح شکایت کسانی شده است که قربانی آزار و اذیت جنسی در پارلمان انگلیس قرار گرفته‌اند.
بر اساس گزارش دیگری ۳۶ نماینده حزب محافظه‌کار انگلیس از مشاوران و کارکنان خود سوءاستفاده جنسی کرده‌اند تاکنون ۲ وزیر کابینه انگلیس پست‌های خود را از دست داده‌اند و تحقیقات گسترده‌ای درباره آزار و اذیت جنسی و رفتارهای نامناسب از سایر مقام‌های ارشد حزب محافظه‌کار و حزب کارگر انگلیس آغاز شده است.
نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان داد که از هر پنج زن در مدارس انگلیس، یک نفر قربانی تعرض و آزار و اذیت جنسی شده است. روزنامه انگلیسی «دیلی استار» با انتشار نتایج این نظرسنجی می‌نویسد ۶۱ درصد از موارد آزار و اذیت جنسی دختران و زنان در مدارس به پلیس ابلاغ نشده است.
همچنین بر اساس این نظرسنجی، ۲۲ درصد از پرسش شوندگان اعلام کرده‌اند که در داخل یا در مجاورت مدرسه در معرض آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، این درحالی است که ۱۰ درصد از آنان اعلام کرده‌اند که آزار و اذیت آنان درنهایت به تجاوز جنسی منجر شده است.
روزنامه گاردین نیز در این رابطه طی گزارش می‌نویسد: «آمار رسمی انگلیس نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن و ۷۰۰ هزار مرد تا مارس ۲۰۱۷ قربانی برخی آزار و اذیت‌های جنسی در انگلستان و ولز هستند. این آمار در حالی است که دفتر ملی آمار (ONS) اعلام کرده در حال حاضر حدود یک سوم از جرایم خشونت‌آمیز توسط پلیس به ثبت می‌رسد و اکثر قربانیان سوءاستفاده از آنها را به پلیس گزارش نمی‌کنند.
آلمان
شبکه تلویزیونی «دویچه وله» هم نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که نشان می‌دهد تقریبا نیمی از زنان پرسش شونده گفته‌اند که تجربه مزاحمت جنسی را دارند. ۴۳ درصد زنانی که از آنها سؤال شده گفته‌اند که تجربه یک الی دو بار اهانت یا مزاحمت جنسی را دارند. ۱۲درصد از مردان پرسش‌شونده هم گفته‌اند که به نوعی مورد مزاحمت جنسی قرار گرفته‌اند. این نظرسنجی اواخر اکتبر صورت گرفته و ۲۰۵۶ نفر در آن شرکت داشته‌اند. نتیجه نشان می‌دهد که از هر شش مرد در آلمان، یکی و دست‌کم یک مرتبه، برای کسی مزاحمت جنسی ایجاد کرده است. ۱۸درصد از مردان پرسش شونده اذعان کرده‌اند که رفتارشان با طرف مقابل طوری بوده که می‌تواند «ناخوشایند یا توهین‌آمیز تلقی شده باشد». منبع: کیهان
اما در مورد این که در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام بی حجابی وجود داشته یا خیر و برخورد این بزرگواران با بی حجابان چگونه بوده لازم است بدانیم که تا چه زمانی حجاب واجب نبوده و از کی حجاب واجب شده و وضعیت زنان قبل و بعد از نزول آیه حجاب و واجب شدن آن چگونه بوده است لذا به نکات ذیل دقت بفرمایید:
۱- به نظر مى رسد حکم ایجاب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر(ص) و با درست کردن مزاحمت هاى خیابانی براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر و مسلمانان را جریحه دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود و حجاب و حد و مرز و اندازه آن بعد از نزول آن آیات واجب شد. پس تا اینجا معلوم می شود که تا حدود ۱۹ سال بعد از بعثت پیامبر حجاب کامل میان مسلمانان واجب نبود اما به علت علل و عواملی که ذکر شد هم حجاب واجب شد و هم دیگر کسی نمی توانست بی حجاب باشد چراکه مسلمانان در صدر اسلام و در زمان پیامبر بسیار مقید به رعایت احکام اسلامی و دستورات الهی بودند.
۲- آیات مربوط به حجاب در دو سوره از قرآن (نور و احزاب) آمده است. سوره نور، آیه ۳۰ و ۳۱ کیفیت پوشش را بیان مى کند. ابتدا مى فرماید: بگو (اى پیامبر) براى مؤمنین و مؤمنات که نگاه هایشان را کوتاه کنند یعنى هنگام نگاه به یکدیگر به صورت خیره به هم نگاه نکنند. از نگاه به گونه وراندازى و استقلالى پرهیز کنند. آنگاه به زنان مومن خطاب کرده و مى فرماید: وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَ؛ می باید روسرى (و به تعبیر بعضی دیگر چادرهایی) خود را بر روى سینه و گریبان خویش قرار دهند، (احزاب، آیه ۵۹). هم به این مطلب اشاره دارد. در این آیه چنین آمده است: اى پیغمبر... به زنان مؤمن بگو که جلباب هاى (روسرى یا چادر) خویش را به خود نزدیک سازند. روشن است که وقتى به زن بگویند روسرى یا چادرت را به خود نزدیک کن مقصود این است آن را رها نکن، آن را جمع و جور کن و خود را با آن بپوشان. مطلبی که هم اکنون نیز متاسفانه میان بعضی از زنان رعایت نمی شود و تنها روسری های خود را بر روی سر می اندازند اما به پوشش موهای جلوی سر وگردن و اطراف سینه های خود توجی ندارند (اطلاعات بیشتر درباره کیفیت خاص پوشش را از همان آیه ۳۱ سوره نور که گذشت بهتر مى توانید استنباط کنید.)
۳- صاحب کتاب تفسیر کشاف، وضع زنان را در پیش از نزول آیات حجاب چنین شرح مى دهد: زنان، گریبان هایشان گشاد و باز بود، گردن و سینه و اطراف سینه هاشان دیده مى شد و داخل روسرى ها را معمولاً از پشت سر برمى گرداندند (همان طور که الان بین مردان عرب متداول است) و قهراً قسمت هاى گردن و بناگوش و سینه دیده مى شد، (کشاف، ج ۳، ص ۲۳۱). اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که درباره حضور زنان در اجتماع، باید خاطر نشان کنیم که زنان قبل از نزول این آیات چنان نبوده است که مثل مردان با سر باز در معرض اجتماع رفت و آمد بکنند، بلکه چون بد حجاب بودند و این موجب مسائل نامناسبی برای بعضی شد لذا خداوند برای جلوگیری از فساد حجاب را واجب کرد، بنابراین آنچه در جامعه رواج داشت و قرآن به مبارزه با آن برخاست، پدیده بدحجابى بود، نه بى حجابى.
۴- چنان که گذشت، افراد هوس باز و اراذل با ایجاد مزاحمت ها باعث دلتنگى زنان مدینه مى شدند. روشن است که با آمدن حکم حجاب و دستور مجازات این گونه افراد به طور طبیعى حضور زنان راحت تر و چشمگیرتر انجام مى شد.
اما نحوه برخورد را نیز خود خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده و درباره مجازات آنان مى فرماید: «اگر اینها دست از عمل زشت خود برندارند، تو را فرمان مى دهیم که به آنها حمله برى که دیگر جز اندکى در پناه تو نخواهند بود»، (احزاب، آیه ۶۰) ، بنابراین مى توان گفت با وجوب حجاب هم خود زنان به آرامش و ایمنی بیشتری رسیدند و هم ارازل و اوباش سرکوب شدند و هم خداوند با تعیین مجازات متخلفین به برخورد با مسئله بی حجابی پرداخت و راه و رسم حفظ حجاب و نحوه مقابله با متخلفان را به همگان نشان داد و پیامبر اکرم و ائمه معصومین نیز طبیعتا وظیفه داشتند برای حفظ جامعه و نیز عمل به دستورات الهی با بد حجابان برخورد کنند.
براى آگاهى بیشتر ر.ک: ۱- تفسیر المیزان، ج ۱۵، ص ۱۲۷ به بعد. ۲- کشاف، ج ۳، ص ۲۲۷. ۳- مسأله حجاب،مرتضى مطهرى. ۴- حجاب در ادیان،محمدى آشنانى.
میهمان
آنچه به نظر من میرسد آیه خطاب به زنان و دختران پیامبر و زنان مومنه است و زنان مومنه هم افرادی جز تمامی زنان مسلمان بوده اند و منظور آیه خطاب به همه زنان مسلمان نیست.
پرسمان
سلام علیکم، مگر نه این است که مسلمان کسی است که دین خدا یعنی اسلام را پذیرفته و بدان ملتزم است. پس مسلمانی که ملتزم به احکام دین خدا از جمله حجاب نباشد، در اسلام او جای شک و حتی ظن است .
و اگر آیه شریفه عنوان زنان مؤمنه را آورده نه مسلمان، نشان از این دارد که ایمان و باور ( به خدا، معاد ، وحی و نبوت) به مسلمانی فرد جهت داده و شخص را در انجام وظیفه دینی ا ش از جمله حجاب یاری می کند . پس آیات شریفه سوره احزاب و نور در صدد بیان این نیست که تفکیک کند بین زنان مؤمن و مسلمان تا نتیجه گیری شود که حجاب بر زنان مسلمان واجب نیست.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.