برهنه خوابیدن ۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۶۸۶ بازدید

بسم الله سلام با توجه به اینکه کسی با وضو بخوابد مانند این است که آن مدت را به عبادت پرداخته است آیا میشود بدون پیراهن یا شلوار خوابید

برهنه خوابیدن گناه نیست اما اگر موجب تحریک شهوانی می شود باید از این کار اجتناب نماید و تحریک مداوم و یا استمنا خطرات فراوانی برای شخص دارد.
حیا در زمان خواب
حیا، یکی از مهم ترین و فراگیرترین ارزش های اخلاقی اسلام است. این صفت نیک و پسندیده، نوع پوشش، نوع گفتار، چگونگی معاشرت، شیوه نگاه، حتی نحوه اندیشیدن ما را هم تحت تأثیر قرار می دهد. در دین اسلام، حیا از چنان اهمیتی برخوردار است که حیوانی ترین رفتارهای آدمی نیز نباید دور از حیا و عفت باشد. توصیه به مقاربت در شب و پنهان از چشم و گوش دیگران، نهی از نگاه های عاری از حیا در زمان جماع، کراهت نزدیکی غیر متعارف، برحذر داشتن از برهنگی کامل هنگام همبستر شدن و برخی نکات دیگر در زمینه روابط جنسی زن و مرد، نشانگر آن است که از نگاه دین اسلام، حتی آنجا که بسیاری از پرده های حیا کنار می روند نیز همچنان حیا باید حضوری جدی داشته باشد. برای آشنایی بیش تر با موضوع حیا و گستره آن در دین اسلام، خواندن کتاب پژوهشی در فرهنگ حیا نوشته آقای عباس پسندیده را پیشنهاد می کنم.
در مورد آداب خواب نیز حیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تنها در ساعات بیداری نیست که باید حیا را مورد توجه قرار دهیم. همان طور که پیش تر نیز گفته ایم، خواب، بخشی از زندگی است که توجه به آداب آن، نقش مهمی در سعادت و خوشبختی ما دارد. مؤمن پایبند به عفت و حیا، باید دو نکته را در زمینه حیای زمان خواب مورد توجه قرار دهد:
در این زمینه توجه شمارا به چند روایت جلب می کنیم:
۱. قال النبی(صلی الله علیه وآله) فرمودند: «ان الله ینها کم عن التعری فاستحیوا من ملائکه الله الذین لا یفارقونکم الا عند احدی ثلاث حالات الغایطالجنابه و الغسل. »خدا شما را از برهنگی نهی می کند. پس، از فرشتگان خدا که از شما جدا نمی شوند حیا کنید (و هرگز برهنه نشوید)) مگر؛ یکی از سه مورد: رفتن به دستشویی، جنابت، انجام غسل.[دارالسلام، ج ۳ ، ص ۶۳ ]
۲. قال النبی (صلی الله علیه وآله) : "عشرون خصلة تورث الفقر أوله القیام من الفراش للبول عریانا و الأکل جنبا و ..."؛[وسائل الشیعة، ج ۲، ص ۳۹.] پیامبر اکرم (ص) می فرماید: چند چیز است که باعث فقر در زندگی می شود. اول بیدار شدن و بیرون آمدن از رخت خواب برای بول در حالت عریان است، خوردن غذا در حال جنابت و ... .
۳ . امام علی (ع) می فرماید: "إِذَا تَعَرَّى أَحَدُکُمْ نَظَرَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ فَطَمِعَ فِیهِ فَاسْتَتِرُوا"؛ اگر کسی از شما لخت شود شیطان به او نگاه می کند و در او طمع می کند، پس خود را بپوشانید.[وسائل الشیعة، ج ۲، ص ۳۹.]
۴ . مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ: نَهَى (ص) عَنِ الْغُسْلِ تَحْتَ السَّمَاءِ إِلَّا بِمِئْزَرٍ وَ نَهَى عَنْ دُخُولِ الْأَنْهَارِ إِلَّا بِمِئْزَرٍ وَ قَالَ إِنَّ لِلْمَاءِ أَهْلًا وَ سُکَّانا"؛[ همان، ص ۴۳.] امام سجاد فرمود: پیامبر از غسل کردن زیر آسمان (فضای باز) و داخل شدن در آب نهر و رودخانه بدون پوشش نهی فرمود.
بنابراین آنچه که از منابع دینی و روایی به دست می آید، این است که چنین کاری فی نفسه حرام نیست، اما کراهت دارد؛ چرا که ممکن است زمینه ای برای وسوسه شیطان باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
آیا ذکری، دعایی، سوره یا آیه ای هست که با انجام آن چشم سوم باز شود؟ یا بتوان هاله افراد را دید؟
پرسمان
سلام علیکم، دوست گرامی. ما وظیفه ای برای داشتن چشم برزخی نداریم. این لطف خدا به بعضی از بندگان است که به آن ها چشم برزخی عنایت می کند و آن هم نه برای همیشه، بلکه شاید برای دفعات اندکی این اتفاق بیفتد. چیزی که ما را محبوب خدا می کند، اطاعت ما از او و دستورات پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد؛ همان طور که خدا می فرماید: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم ؛ (آل عمران ، آیه ۳۱) ؛ بگو: اگر خدا را دوست مى دارید، از من پیروى کنید تا خداوند شما را دوست بدارد و گناهان شما را ببخشد که پروردگار بخشاینده و مهربان است». چیزی که باعث کوردلی انسان می شود، دوری انسان از خدا و معنویت و عبادات و انجام گناهان است. پس بهترین راه و وظیفه ای که خدا از ما خواسته و باعث نورانیت دل می شود، این است که ما وظایف دینی خود را انجام دهیم و از گناهان دوری کنیم و معنویت و ارتباط خود را با خدای خود حفظ کنیم. توصیه بزرگان دین ، دنبال کسب رضایت خدا بودن ارزش دینی دارد. دنبال به دست آوردن چشم برزخی هیچ ارزش دینی ندارد .
از برخی روایات معصومین علیهم السلام برداشت نموده اند < قرب نوافل > میتواند انسان را به درجاتی مانند لیاقت داشتن چنین چشمی برساند . علاوه بر واجبات ،انجام نوافل و رعایت تقوا بیش از حد معمول ، امکان توفیق کسب معنویات یا به تعبیری مصداقی از چشم برزخی وجود دارد . با آن حقایق وقایع را فراتر از ظاهر آن می توان دید. این مطلب در حدیث قرب النوافل چنین بیان شده است : {عن ابی عبد الله علیه السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله قال الله: ما تحبب الی عبدی بشیء احب الی مما افترضه علیه و انه لیتحبب الی بالنافله حتی احبه، فاذا احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به، و یده التی یبطش بها و رجله التی یمشی بها اذا دعانی اجبته و اذا سألنی اعطیته؛
از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده که خداوند فرمود: اظهار دوستی نکرد بنده من به چیزی دوست داشتنی تر از آنچه واجب کردم بر او، و او با نوافل به سوی محبت من می آید تا این که من نیز او را دوست بدارم. پس هنگامی که او را دوست بدارم شنوایی او می باشم آن گاه که می شنود و بینایی او می باشم آن گاه که می بیند و زبان او می باشم آن گاه که سخن می گوید و دست او می باشم آن گاه که ضربه می زند و پای او می باشم آن گاه که راه می رود، هنگامی که به درگاه من دعا کند اجابت می کنم و اگر از من درخواست کند به او می دهم
( ر.ک: المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقی، ج ۱، ص ۲۹۱ و اصول کافی، کلینی، ج ۲، ص ۳۵۲ ) . 
اما مقدار ، نوع و دامنه دید برزخی ، بستگی به میزان معرفت و مقدار فاصله گرفتن انسان از عالم ماده و انقطاع از امور مادی و جسمانی و توجه او به عالم مجردات و حقایق دارد . مسلما دیده باطن بین انبیا و اولیا از بقیه انسان ها نافذ تر و محدوده دید برزخی بین آنها از سایر انسان ها وسیع تر و گسترده تر است ودیگران به میزان درجه شناخت و اطاعت آنها از خداوند و پیروی آنها از انبیا و اولیا و سعی و کوشش آنها در راه بندگی حق از این دید برخوردارند .

 
 
 

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.