بهترین خیرات برای هدیه برای اموات ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۱۵۵۷۱ بازدید

سلام خسته نباشید،شنیدم که ازانگور وتخم مرغ نمیشه واسه مرده هافاتحه دادآیااین درسته؟

پرسشگر گرامی ،در پاسخ به مطالبی توجه کنید .
الف ) متاسفانه امروزه، در بسیاری از مسائل از جمله مساله مرگ و امور عرفیه مترتب بر آن، در شاهراه بیراهگی با سرعتی غیر مجاز در حال سیریم و به دستورات و اخطارات شرع و عقل و توجهی نکرده ، و حقایق را با توهمات در یک کفه قرار می دهیم که از جمله نمونه های آن، درست نبودن انگور وتخم مرغ برای خیرات اموات است که خرافه ای بیش نیست . ب ) بهترین خیرات برای اموات
1. بهترین هدیه برای اموات و خصوصا والدین ادای واجباتی و حقوقی است که بر ذمه انها است . قضای حقوق الهی مانند نمازو  روزه و حج و زکات و خمس و ادای دیون از مردم که بر گردن انها است بهترین هدیه و خدمت به انها است .
2.  در مرحله بعد انجام هر نوع کار خیر به نیت انها و خواندن فاتحه و قران و دعا و استغفار برای انها مفید و کارگشا است   . هر کار خیرى که انجام دهید و ثوابش را به روح میت هدیه بکنید، براى او مفید است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقات. و انجام این گونه کارها موجب جلب رضایت اموات می گردد. یکی از نشانه های رضایت آنها این است که انسان احساس رضایت و آرامش نسبت به آنها پیدا می کند .
مرحوم حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان، ص 317 حدیث صحیحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که در ضمن آن حدیث این طور آمده «میت شاد و مسرور مى شود و گشایش پیدا مى کند به دعا و استغفارى که براى او مى کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیه که براى او مى برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى شود ».
روایات دیگرى نیز در آنجا نقل شده که مى توانید مطالعه کنید، بنابراین یقین کنید که آنچه براى اموات خودتان هدیه مى کنید در صورتى که اخلاص داشته باشید به آنها مى رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى شود .
انسانى که از دنیا مى رود تا هنگامى که در عالم برزخ است و هنوز قیامت بر پا نشده باشد، کارهاى خیرى که براى او انجام مى دهند به صورت هدیه به او مى رسد و چه بسا مورد غفران و بخشش نیز واقع شده و یا موجب تعالى و تکامل روح او مى شود .
در این باره روایات و احادیث زیادى نقل شده است. به عنوان نمونه چند مورد اشاره مى شود .
امام صادق(ع) فرموده است :  یدخل على المیت فى قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء و یکتب اجره للذى یفعله و للمیت؛ نماز و روزه و حج و صدقه و نیکى و دعا در قبر میت داخل مى گردد و پاداش آن اعمال علاوه بر این که براى کسانى که آنها را انجام مى دهد هست براى میت نیز خواهد بود ، ( المحجة البیضاء، ج 3، ص 42 ).
پیامبر اکرم(ص) مى فرماید : ... لیدخل على قبور الاموات من دعاء الاحیاء من الانوار مثل الجبال؛ دعاى زندگان به صورت کوه هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى گردد ،  ( المحجة البیضاء، ج 3، ص 341 ).
علاوه بر این اعمالى که براى او انجام مى دهند نتایج و ثمرات اعمال و کارهایى را نیز که خودش انجام داده بعد از مرگش به او مى رسد .
امام صادق(ع) فرموده است :  ستّ خصال ینتفع بها المؤمن من بعد موته: ولد صالح یستغفر له و مصحف یقرأ فیه و قلیب یحفره و غرس یغرسه و صدقة ماء یجریه و سنة حسنة یؤخذ بها بعده؛ شش چیز است که بعد ازمرگ مؤمن به او سود مى رساند. فرزند صالح و شایسته اى که براى او دعا و طلب آمرزش کند. قرآنى که تلاوت شود. چاهى که حفر کرده و درختى که غرس نموده و آبى را که جارى ساخته و روش و سنت پسندیده اى که پس از او مورد عمل قرار گیرد ،  ( بحارالانوار، ج 6، ص293 ).
بدون شک دعای اموات در حق ما تأثیر فراوانی دارد. هنگامی که صدقه و دعا و نماز و فاتحه و سایر خیرات برای اموات خود هدیه می فرستیم در کار آنها گشایش می شود و آنها در عالم قبر در وسعت و راحتی قرار می گیرند و همین شادی و راحتی آنها آثار مفیدی در زندگی زندگان دارد و سبب گشایش در کار زندگان می شود علاوه بر بهره مندی از ثواب و اجر این هدایا و کارهای خیر در حق اموات که زندگان نیز از فواید و برکات آن بهره مند می گردند. میزان تأثیر دعای اموات در حق ما و یا دعای ما در حق آنها برای ما مشخص نیست ولی آنچه مسلم است این است که دعای هر دو طرف در حق دیگری مؤثر است و آثار و برکات فراوانی به دنبال دارد .
بنابراین براساس روایات می توان به این نتیجه رسید که اگر کسی براساس اخلاص -حسن فاعلی و حسن فعلی- کاری را برای خشنود نمودن اموات، هدیه نماید، ان شاءالله به آنها خواهد رسید و چه کسی است که از هدیه گرفتن ناخشنود شود به ویژه کسانی که پرونده عمل آنها بسته شده و دستشان از انجام کارهای خیر و توشه برای آخرت، کوتاه است .
براى آگاهى بیشتر ر.ک :
1- منازل الاخره، شیخ عباس قمى
2- حیات پس از مرگ، على محمد اسدى

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
باسلام.
اینکه کسی اموات خودش رو در خواب نمیبینه ، چه علتی داره؟
آیا این مطلب که ممکنه روح میت در عذاب باشه، صحت داره؟
پرسمان
سلام علیکم، دوست گرامی. موضوع خواب و عوالم غیبی پیچیده است و نمی توانیم به درستی علت یابی کنیم. موفق باشید.
میهمان
با سلام برادرم از دنیا رفته است همه کارش خوب صادق مهربان مردم دوست ولى نماز و روزه نمیخواند الان جایی براى جبران هست در کدام جایگاه قرار دارد بهشت یا جهنم
پرسمان
سلام علیکم، اینکه جایگاهش الآن کجاست ما نمی دانیم که خدا با او چه معامله ای کرده است ولی از ظواهر روایات و آیات فهمیده می شود که انسان بی نماز به بهشت نمی رود واین خوشبینانه ترین شکلش است لذا اگر او منکر نماز نبوده ولی تنبلی و سستی در خواندن نماز می کرده است شاید بهترین کاری که می توانید برایش بکنید این است که نمازها و روزه هایی که از او فوت شده قضایش را بگیرید ، شاید خدا به تفضلش او را مشمول رحمت خودش قرار دهد !
اما لازم نیست که خودتان این کار را انجام دهید اگر شخص مورد اطمینانی یافتید و تمکن مالی هم داشتید می توانید به او بسپارید واگر اگر تمکن مالی دارید ولی شخص مورد اطمینانی نیافتید ، بین خودتان تقسیم کنید و کم کم نمازها و روزه هایش را بخوانید و جبران کنید
۱- بهترین هدیه برای اموات و خصوصا والدین ،ادای واجباتی و حقوقی است که بر ذمه انها است . قضای حقوق الهی مانند نمازو روزه و حج و زکات و خمس و ادای دیون از مردم که بر گردن انها است بهترین هدیه و خدمت به انها است .
۲. در مرحله بعد انجام هر نوع کار خیر به نیت انها و خواندن فاتحه و قران و دعا و استغفار برای انها مفید و کارگشا است . هر کار خیرى که انجام دهید و ثوابش را به روح میت هدیه بکنید، براى او مفید است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقات. و انجام این گونه کارها موجب جلب رضایت اموات می گردد. یکی از نشانه های رضایت آنها این است که انسان احساس رضایت و آرامش نسبت به آنها پیدا می کند .
مرحوم حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان، ص ۳۱۷ حدیث صحیحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که در ضمن آن حدیث این طور آمده «میت شاد و مسرور مى شود و گشایش پیدا مى کند به دعا و استغفارى که براى او مى کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیه که براى او مى برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى شود ».
روایات دیگرى نیز در آنجا نقل شده که مى توانید مطالعه کنید، بنابراین یقین کنید که آنچه براى اموات خودتان هدیه مى کنید در صورتى که اخلاص داشته باشید به آنها مى رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى شود .
انسانى که از دنیا مى رود تا هنگامى که در عالم برزخ است و هنوز قیامت بر پا نشده باشد، کارهاى خیرى که براى او انجام مى دهند به صورت هدیه به او مى رسد و چه بسا مورد غفران و بخشش نیز واقع شده و یا موجب تعالى و تکامل روح او مى شود .
در این باره روایات و احادیث زیادى نقل شده است. به عنوان نمونه چند مورد اشاره مى شود .
امام صادق(ع) فرموده است : یدخل على المیت فى قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء و یکتب اجره للذى یفعله و للمیت؛ نماز و روزه و حج و صدقه و نیکى و دعا در قبر میت داخل مى گردد و پاداش آن اعمال علاوه بر این که براى کسانى که آنها را انجام مى دهد هست براى میت نیز خواهد بود ، ( المحجة البیضاء، ج ۳، ص ۴۲ ).
پیامبر اکرم(ص) مى فرماید : ... لیدخل على قبور الاموات من دعاء الاحیاء من الانوار مثل الجبال؛ دعاى زندگان به صورت کوه هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى گردد ، ( المحجة البیضاء، ج ۳، ص ۳۴۱ ).
علاوه بر این اعمالى که براى او انجام مى دهند نتایج و ثمرات اعمال و کارهایى را نیز که خودش انجام داده بعد از مرگش به او مى رسد .
امام صادق(ع) فرموده است : ستّ خصال ینتفع بها المؤمن من بعد موته: ولد صالح یستغفر له و مصحف یقرأ فیه و قلیب یحفره و غرس یغرسه و صدقة ماء یجریه و سنة حسنة یؤخذ بها بعده؛ شش چیز است که بعد ازمرگ مؤمن به او سود مى رساند. فرزند صالح و شایسته اى که براى او دعا و طلب آمرزش کند. قرآنى که تلاوت شود. چاهى که حفر کرده و درختى که غرس نموده و آبى را که جارى ساخته و روش و سنت پسندیده اى که پس از او مورد عمل قرار گیرد ، ( بحارالانوار، ج ۶، ص۲۹۳ ).
بدون شک دعای اموات در حق ما تأثیر فراوانی دارد. هنگامی که صدقه و دعا و نماز و فاتحه و سایر خیرات برای اموات خود هدیه می فرستیم در کار آنها گشایش می شود و آنها در عالم قبر در وسعت و راحتی قرار می گیرند و همین شادی و راحتی آنها آثار مفیدی در زندگی زندگان دارد و سبب گشایش در کار زندگان می شود علاوه بر بهره مندی از ثواب و اجر این هدایا و کارهای خیر در حق اموات که زندگان نیز از فواید و برکات آن بهره مند می گردند. میزان تأثیر دعای اموات در حق ما و یا دعای ما در حق آنها برای ما مشخص نیست ولی آنچه مسلم است این است که دعای هر دو طرف در حق دیگری مؤثر است و آثار و برکات فراوانی به دنبال دارد .
بنابراین براساس روایات می توان به این نتیجه رسید که اگر کسی براساس اخلاص -حسن فاعلی و حسن فعلی- کاری را برای خشنود نمودن اموات، هدیه نماید، ان شاءالله به آنها خواهد رسید و چه کسی است که از هدیه گرفتن ناخشنود شود به ویژه کسانی که پرونده عمل آنها بسته شده و دستشان از انجام کارهای خیر و توشه برای آخرت، کوتاه است .
براى آگاهى بیشتر ر.ک :
۱- منازل الاخره، شیخ عباس قمى
۲- حیات پس از مرگ، على محمد اسدى
میهمان
سلام شب اول قبر کی شروع میشه وکی تموم میشه؟کسی که چند روز در دفنش تاخیر میشه یا جسدش در دریا غرق میشه شب اولش کی هست؟ممنون
پرسمان
سلام علیکم، در بحث فشار قبر و سوال قبر و عذاب قبر، منظور از قبر در اصطلاح اهل بیت علیهم السلام، مدفن خاکی که مادّه ی بدن مرده را در آن دفن می کنند نیست. در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام ، قبر نام عالمی است که مردگان با بدن مجرّد (غیر مادّی) بعد از مرگ وارد آن می شوند و تا روز قیامت در آن خواهند بود تا قیامت بر پا شود. به عبارت دیگر ، مقصود از قبر همان جایگاه برزخی شخص است که یا حفره ای است از حفره های جهنّم یا باغی است از باغهای بهشت؛ لذا فرمودند: « الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان. ـــ قبر یا باغی از باغهای بهشت است یا حفره ای حفره های آتش جهنّم.» (بحار الأنوار، ج ۵۸، ص۷) روشن است که مدفن، این اوصاف را ندارد بلکه جایگاه برزخی شخص، این اوصاف را دارد . پس مراد از قبر در این روایت، مدفن نیست. مدفن را مجازاً قبر می گویند. همچنین فرمودند: « الْبَرْزَخُ الْقَبْرُ وَ هُوَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ بَیْنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة ـــــــ برزخ همان قبر است ؛ و آن ثواب و عقاب بین دنیا و آخرت می باشد.» (بحارالأنوار ،ج۶ ،ص۲۱۸)
در اصطلاح اهل بیت علیهم السلام، مراد از قبر، همان جایگاه برزخی شخص است نه مدفن شخص تا بخواهیم زمان شروع عذاب را تعیین نماییم . در عالم قبر (عالم برزخ) انسان هم دارای روح است هم دارای بدن ؛ لکن بدنی غیر مادّی دارد که از جهاتی شبیه آن بدنهایی هستند که در خواب می بینیم. شب اوّل قبر یا سوال قبر یا فشار قبر و امثال این امور نیز همگی مربوط به وجود برزخی شخص می شوند؛ در درون مدفن خاکی، نه خبری از جهنّم است نه خبری از بهشت. آن مدفن، نه کسی را فشار می دهد نه برای کسی گسترده می شود؛ امّا چنین هم نیست که بدن مادّی و مدفن مادّی شخص، ارتباطی با بدن برزخی شخص نداشته باشد؛ بلکه ربطی تکوینی بین بدن مادّی شخص و مدفن مادّی شخص و بدن برزخی و جایگاه برزخی او وجود دارد؛ برای همین هم احکام خاصّی برای همین بدن مادّی میّت وضع شده است. آنهایی هم که چشم برزخی دارند، وقتی به مدفن خاکی افراد نگاه می‌کنند، باطن آن مدفن را جایگاه برزخی صاحب آن مدفن می‌بینند. از آیة الله محمّدتقی آملی ـ قدّس سرّه ـ نقل است که فرموده‌اند: زمانی از کنار قبرستانی عبور کردم که آن قبرستان را خراب کرده بودند تا پارک کنند، دیدم که صاحبان آن مدفن‌ها با حالتی هراسان و پریشان این‌سو و آن‌سو می‌دوند، مثل افرادی که خانه‌ی آنها را ویران کرده باشند. بلی پاداش و عذاب اخروی، برای بدن مادّی و در مدفن خاکی نیست، امّا همین بدن مادّی و مدفن خاکی هم یک نحوه ارتباط با بدن برزخی و جایگاه برزخی شخص دارد. احکام مربوط به بدن میّت و مدفن خاکی او هم به خاطر وجود این ارتباط تکوینی است. ضمناً توجّه شود که شب اوّل قبر، یک روز نیست بلکه بسته به افراد، فرق می‌کند؛ برای برخی‌ها، صفر روز است و برای برخی‌ها هزاران سال. سوال نکیر و منکر هم لحظه‌ای نیست، بلکه برای برخی‌ها چند لحظه است ولی برای برخی‌ها، سالیان درازی طول می‌کشد.
- از مجموع روایات استفاده می شود که فشار قبر تابع گناهان است. و میزان و مدت آن نیز تابع میزان گناهان است . به همین جهت اختصاص به کفار و مشرکین و جنایتکاران ندارد بلکه مؤمنان و نیکان نیز به اندازه گناهان که از آنها سر زده ممکن است گرفتار فشار قبر شوند. فشار قبر برای چنین مؤمنینی سبب می شود که کفاره گناهان خود را در برزخ تحمل کنند تا در قیامت پاک باشند ولی برای جنایتکاران و کفار در قیامت عذابی سخت تر در انتظار شان است .
در روایات برخی امور به خصوص به عنوان چیزهائی که باعث عذاب قبر می شوند، شمرده شده است:
- حق الناس
- بد اخلاقی
- اجتناب نکردن از بول و نجاست
- نداشتن ولایت ائمه معصومین علیهم السلام ر.ک: معاد یا بازگشت به سوى خدا، ج ۱، صص ۲۷۷-۲۸۲.

به طور کلی کارهای نیک نقش بسزایی در آرامش روح در عالم برزخ و رهایی از فشار قبر دارند، ولی مطابق روایات، بعضی از اعمال در این راستا نقش بیشتری دارند:
۱. قرآن خواندن
۲. نماز وحشت
۳. نماز شب
۴. حج خانه خدا
۵. صدقه؛ صدقه ای که انسان برای اموات می دهد ملکی از جانب خدا آن را می گیرد و در طبقی از نور می گذارد کنار قبرستان می آید و فریاد می زند، سلام بر شما بازماندگانتان هدیه ای برایتان فرستاده اند.اموات هم با خوشحالی آن طبق را می گیرند و داخل قبر خود می کنند و به این وسیله قبرشان وسیع و پر نور می شود.
۶. محبت اهلبیت
۷. صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله
۸. نیکی به پدر و مادر
۹. وضو
۱۰. ذکر خدا
۱۱. نماز
۱۲. امر به معروف
۱۳. حسن خلق
۱۴. صله رحم
تفصیل موضوع را در منابع ذیل جستجو کنید:
- نعمت الله صالحی حاجی آبادی، انسان از مرگ تا برزخ، نشر مؤلف ص۱۴۴ تا ۱۷۳.
- علی محمد قاسمی، برزخ پژوهشی قرآنی و روایی، انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) ص۱۸۳ به بعد.
- منازل الاخره، حاج شیخ عباس قمی.
- عروج روح، محمد شجاعی، کانون اندیشه جوان
توصیه هاى بسیارى که در روایات شده- مانند اینکه میت را بلافاصله و با سرعت به درون قبر نگذارید و قبل از دفن، مدتى او را در کنار قبرش نگاه دارید و در هنگام دفن بر او تلقین بخوانید و در شب دفن او، نماز شب اول قبر بخوانید و... همگى براى کم شدن وحشت و اضطراب او و فشار قبر است.
«فشار قبر» قابل وصف نبوده و حقیقت آن براى ما روشن نیست. اجمالاً مى توان گفت: انسانى که از دنیا رفته است، به دلیل انس به دنیا و ناآشنایى به عالم برزخ ونظام جدید، تحت فشار قرار مى گیرد. سؤال منکر و نکیر نیز پرسش از حقیقت و باطن اعتقادات و اعمال ما است. امام صادق علیه السلام مى فرماید «یَجِى ءُ الْمَلَکَانِ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ إِلَى الْمَیِّتِ حِینَ یُدْفَنُ أَصْوَاتُهُمَا کَالرَّعْدِ الْقَاصِفِ وَ أَبْصَارُهُمَا کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ یَخُطَّانِ الْأَرْضَ بِأَنْیَابِهِمَا وَ یَطَئَانِ فِى شُعُورِهِمَا. فَیَسْأَلَانِ الْمَیِّتَ مَنْ رَبُّکَ وَ مَا دِینُکَ قَالَ فَإِذَا کَانَ مُؤْمِناً قَالَ اللَّهُ رَبِّى وَ دِینِىَ الْإِسْلامُ فَیَقُولانِ لَهُ مَا تَقُولُ فِى هَذَا الرَّجُلِ الَّذِى خَرَجَ بَیْنَ ظَهْرَانَیْکُمْ فَیَقُولُ أَعَنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ تَسْأَلَانِى فَیَقُولَانِ لَهُ تَشْهَدُ أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ فَیَقُولُ أَشْهَدُ أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ فَیَقُولاَنِ لَهُ نَمْ نَوْمَهً لاَ حُلُمَ فِیهَا وَ یُفْسَحُ لَهُ فِى قَبْرِهِ تِسْعَهَ أَذْرُعٍ وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَى الْجَنَّهِ وَ یَرَى مَقْعَدَهُ فِیهَا وَ إِذَا کَانَ الرَّجُلُ کَافِراً دَخَلَا عَلَیْهِ وَ أُقِیمَ الشَّیْطَانُ بَیْنَ یَدَیْهِ عَیْنَاهُ مِنْ نُحَاسٍ فَیَقُولاَنِ لَهُ مَنْ رَبُّکَ وَ مَا دِینُکَ وَ مَا تَقُولُ فِى هَذَا الرَّجُلِ الَّذِى قَدْ خَرَجَ مِنْ بَیْنَ ظَهْرَانَیْکُمْ فَیَقُولُ لاَ أَدْرِى فَیُخَلِّیَانِ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الشَّیْطَانِ فَیُسَلِّطُ عَلَیْهِ فِى قَبْرِهِ تِسْعَهً وَ تِسْعِینَ تِنِّیناً لَوْ أَنَّ تِنِّیناً وَاحِداً مِنْهَا نَفَخَ فِى الْأَرْضِ مَا أَنْبَتَتْ شَجَراً أَبَداً وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَى النَّارِ وَ یَرَى مَقْعَدَهُ فِیهَا»( ۱ ) «دو فرشته منکر و نکیر، نزد میت هنگامى که دفن مى شود، مى آیند در حالى که صداى آنها همانند رعد بلند آهنگ و چشمانشان همانند برقى سهمناک و خیره کننده است. در این حال زمین را با دندان هاى خود زیر و رو مى کنند و موهاى خود را مى کشند آن گاه از میت مى پرسند: پروردگار تو کیست؟ دین تو چیست؟ اگر او مؤمن باشد، مى گوید: اللَّه پرودگار من و اسلام دین من است. آنان به او مى گویند: درباره مردى که از براى پشتیبانى شما بیرون آمده، چه مى گویى؟ مى گوید: آیا از محمدصلى الله علیه وآله پیامبر خدا مى پرسید؟ مى گویند: شهادت بده که او پیامبر خدا است. او مى گوید: شهادت مى دهم که او پیامبر خدا است.
[بدین ترتیب او از آزمون سربلند بیرون آمد و آن گاه ] به او مى گویند: بخواب خوابى که در آن رؤیایى نیست. قبرش را به اندازه نه ذراع توسعه مى دهند و براى او، درى به سوى بهشت باز مى کنند و او جایگاهش را مى بیند.
اما اگر او کافر باشد، بر او وارد مى شوند در حالى که شیطان چونان دودى در کنار دیدگان او نشسته است. از او مى پرسند: پرودگار تو کیست و دین تو چیست؟ درباره این شخص که براى پشتیبانى شما بیرون آمده، چه مى گویى؟
مى گوید: نمى دانم [در این هنگام ] بین او و شیطان را خالى مى کنند و بر او در قبر ۹۹ مار بزرگ را مسلّط مى سازند که اگر یکى از این مارها در زمین نفس بکشد، هرگز درختى نخواهد رویید. و دیدگان او را به سوى آتش مى گشایند و او جایگاه خود را در آن مى بیند».
آرى «برزخ» باطن جهان ماده است و ما از ادراک آن عاجزیم. آنچه مى بینیم، قبرى است در درون زمین اما حقیقت آن براى ما روشن نیست. در حالى که این قبر، یا باغى از باغ هاى بهشت و براى انسان هایى است که در دنیا بهشتى زندگى کردند و یا چاهى از چاه هاى آتش و مخصوص انسان هایى است که زندگانى جهنمى داشته اند. این بهشت و دوزخ برزخى- که غیر از بهشت و دوزخ قیامت است براى ما هویدا نیست و پس از مرگ عیان مى شود.
اما مهم ترین امرى که باعث مى شود، قبر براى ما، نه تنها جایگاه تنهایى و وحشت نباشد بلکه خانه روشن و باغ بهشت گردد، همان ایمان و عمل صالح است که محبت پیامبر گرامى صلى الله علیه وآله و خاندانش، سرمایه اى بس عظیم براى طول سفر و از جمله این مرحله است.

( ۱ ) کافى، ج ۳، ص. ۲۳۶
میهمان
کسی که بستری دربیمارستان نشود وبعد از یک هفته فوت کند علتش چیست ؟
پرسمان
سلام علیکم، سلام
مَرگ یا وفات یا درگذشت در زیست‌شناسی پایان زندگی موجودات زنده و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی است. و در متن‌های دیگر رشته‌ها، ممکن است به نابودی کامل یک روند، یک وسیله یا یک پدیده اشاره کند.
عوامل و شرایط گوناگونی می‌توانند به مرگ جاندار‌ها بینجامند از جمله شکار، بیماری، تخریب زیستگاه، پیری، سوء تغذیه و تصادفات. در کشورهای پیشرفته، عامل اصلی مرگ انسان‌ها، پیری و بیماری‌های مربوط به کهولت است.
سنت‌ها و اعتقادات در رابطه با مرگ، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرهنگ انسان‌ها محسوب می‌شود. ضمناً دیدگاه ادیان در مورد مرگ نیز بسیار با اهمیت تلقی می‌گردد.
با توجه به پیشرفت‌های روزافزون علم پزشکی، توضیح پدیده مرگ، جزئیات لحظه مرگ و همچنین درک واقعی، پیچیدگی‌های بیشتری پیدا کرده‌است.
بستری شدن در بیمارستان، برای کنترل بیماری ها است. اما به هر حال بیمارستان ها هم برای این کار توانای های محدودی دارند که در برخی موارد پزشک قانونی باید علت اصلی مرگ را تعیین کند.
میهمان
اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامى که آدمى زاد از این جهان به سراى باقى مى رود، پرونده اعمال او بسته مى‌شود جز در سه چیز [که هم چنان باز خواهد ماند]:
۱) صدقه جاریه؛ (یعنی انجام کارهای که عموم مردم از آن نفع ببرند. مثل بناء مسجد، احداث مدرسه، بیمارستان و...) ۲) علمی و دانشی که دیگران از آن بهره مند گردند. ۳) فرزند صالحی که برای او دعای خیر نماید.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.