بوسیدن و بوییدن فاطمه(س) توسط پیامبر(ص) ۱۴۰۰/۱۰/۰۹

سلام با توجه به لزوم افزایش اگاهی در مورد سیره ی پیامبر و همچنین تبلیغات منفی عجیب شبکه های ماهواره ای، سوالاتی در ذهن من ایجاد شده که ترجیح میدهم پاسخ موثق و معتبر از متون معتبر دریافت کنم. با توجه به حیا و شرم و رفتار پسندیده ی حضرت فاطمه س ایا صحت دارد که پیامبر که پدر ایشان بوده اند محرمیت را بهانه کرده و با عدم رعایت حریم موجب ازار ایشان میشده اند؟ اعمالی که صمیمت بدون حریم را شامل میشود مانند بوسه های بیش از اندازه که فقط در حد زناشویی روا هستند که هیچ پدر مومنی چنین ازاری را در حق فرزندش اجرا نمیکند مگر کسی که ترس از خدا و همچنین اخلاق و انسانیت را زیر پا له کرده باشد. متشکرم

شبهه:
روایاتی در منابع شیعه مثل مناقب ابن شهر آشوب و بحارالانوار مجلسی ، اعلام الوری طبرسی و... و برخی از منابع اهل سنت مثل ذخایرالعقبى فی مناقب ذوى القربی از علامه حافظ محب الدین احمد ابن عبدالله طبرى، و مشابه همین در کتاب ینابیع الموده از کتب علمای اهل سنت نیز اورده شده است که : پیامبر(ص) فاطمه را می بوسید ، پیامبر فاطمه را زیاد می بوسید ، پیامبر(ص) هر شب فاطمه را می بوسید ،پیامبر سینه فاطمه را میبوسید ، زبان فاطمه را می بوسید ، صورتش را بین سینه‌های فاطمه می گذاشت زبانش را در دهان فاطمه می گذاشت و..... تمام محدثین کمابیش همین داستان را با اضافه و کم کردن چند کلمه آورده اند و در این میان تفاوتى بین روایت راویان شیعى و سنى داستان وجود ندارد.
حال آیا ، این رفتارها پیامبر(ص) خلاف شان پیامبر(ص) نبود ، آیا این رفتارها خلاف شرم و حیا نبود ،آیا این رفتارها شبهه مسایل جنسی ندارد ، آیا این رفتارها مایه آزار و اذیت فاطمه ( و هر دختر خردسال ) نبود ، آیا این رفتار ها ، رفتارهای زن و شوهری است و یا رفتار های پدر و فرزندی (دختری) و.....؟؟ جواب:
1- چنین شبهاتی سالها در فضای مجازی با عبارت های مختلف در حال تکرار است و بارها پاسخ های متعددی داده شده است اما کسی به پاسخ ها توجه نمی کند مهم شبهه و شبهه پراکنی است نه پاسخ خواهی و فهم مسایل !
2- خلاصه پاسخ به چنین شبهاتی چنین است :
1. چنین روایاتی در منابع حدیثی و روایی شیعه و اهل سنت وجود دارد.
2. متخصصان و صاحب نظران علم حدیث و روایت باید در باره صحت یا عدم صحت متن و سند این روایات سخن بگویند نه غیر متخصصان و در فضای مجازی و بصورت شبهه و یا توهین به پیامبر و اهل بیت . از نگاه صاحب نظران سند بسیاری از این روایات ضعیف و روایات مرسل ( بدون سند ) است . این که هر روایتی در هر کتابی ذکر شده ،دلیل بر صحیح بودن آن روایت نیست. گاه هدف نویسنده نقل روایات صحیح نیست، بلکه روایات مرتبط را جمع آوری کرده است و هدف او جمع آوری روایات است نه بیان صحیح یا ضعیف بودن روایات ، و لذا اهل فن باید روایات صحیح را از روایات ضعیف تشخیص دهند .
3. بوسیدن و بوییدن فاطمه و حسنین توسط پیامبر ص در کودکی آنان بوده است نه در بزرگی و بزرگسالی آنان .
4- بوسیدن دست ، سر و صورت محارم بخصوص فرزندان و بالاخص دختران توسط والدین و پدر، نه تنها مذموم نیست که اظهار محبت و ارادت به محارم و فرزندان است .
5. پیامبر(ص) بارها به فاطمه وحسنین در ملا عام اظهار محبت می کرد و این نشان از جایگاه اهل بیت در نزد پیامبر(ص) دارد .
6. چرا نگاه مثبت به این قضیه نداشته باشیم زمانی که وقتی عرب جاهلی از دختران نفرت داشتند و حتی آنان را زنده به گور می کردند پیامبر(ص) کوثر خویش (فاطمه س) را مورد محبت و نوازش قرار می داد، تا جایگاه زن و حضرت فاطمه(س) را نشان دهد .
7. وقتی گفته می‌شود پیامبر(ص) سر و سینه فاطمه را می بوسید بوسیدن سینه (به صورت عریان) نیست بلکه کنایه از این است که سر فاطمه (س) را به خود می چسباند و به او محبت می کرد و سر و صورت و سینه او را می بوسید در حالی که کودک بود.
8. این که پیامبر(ص) زبان فاطمه س را می بوسید و یا زبان در دهان فاطمه می گذاشت ( که در برخی از روایات وجود دارد در صورت صحت این روایات) باید آن را تفیسر و تاویل کرد و منظور آن را تشبیه و ایهام از شیرین زبانی و سخن صحیح فاطمه دانست امروز هم گفته می شود که زبان فلان گوینده یا فلان سخن را باید بوسید که کنایه از سخن صحیح است . سخن فلانی را باید با آب طلا نوشت ( منظور صحیح و دقیق بودن سخن است ) .
9. و در نهایت شاید ، این گونه موارد به عنوان حکمت ها و رازهای نهفته در آن، یک استثنا باشد .چه آنکه بوسیدن سینه های حضرت زهرا (س) اشاره به مصیبت بزرگ" میخ در" باشد و بوسیدن صورت آن حضرت ، اشاره به مصیبت "نیلی شدن صورت حضرت (س)"اشد، همانطور که نسبت به امام حسین (ع) چنین روایت شده است که رسول خدا (ص) زیر گلوی ایشان را می بوسید ومی‌گریست و می فرمود من جای شمشیرها را می بوسم . اتفاقا" از کتاب "احقاق الحق" ، ج 10، ص 183 نقل شده است که حضرت رسول (ص) خطاب به حضرت فاطمه (س) می فرمودند : ایشان بهترین دختران من است ، زیرا به خاطر من دچار مصیبت می شود "هی خیر بناتی لانها اصیبت فی". برگرفته از لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 11287/400002 با تلخیص و تغییرات و اصلاح و به روزرسانی
برای مطالعه بیشتر بنگرید به :
- کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.