نسخه آزمایشی

تاریخچه سلفیت-تاریخچه وهابیت-عقاید وهابیت-عقاید سلفیه ۱۳۸۸/۴/۱ - ۳۲ بازدید

آیا سلفیت همان وهابیت است؟ در صورت فرق داشتن ، اشتراک و تمایز این دو چیست؟
در حقیقت وهابیت که ما آنها را وهابی می‌نامیم آنها خود را سلفیه یعنی پیروان سلف صالح معرفی می‌کنند که سلف صالح را نسل اول و دوم و سوم بعد از رسول خدا صلّی الله علیه و آله (البته آن گروه از این سه نسل که با عقاید وهابیت همخوان است) معرفی کرده و خود را از پیروان آن سه نسل می‌دانند. به عبارت دیگر خود را پیروان صحابه، تابعین و تابعینِ تابعین دانسته و این تفاوت در اسم‌گذاری است که ما شیعیان بیشتر سلفیه را وهابیت می‌نامیم چون بروز و ظهور اصلی وهابیت از قرن دوازدهم و با حمایتی که از محمد بن عبدالوهاب که پیرو عقاید ابن تیمیه (متوفای ۷۲۵ هـ .) توسط استعمار انگلیس و بعد‌ها خاندان آل سعود شکل گرفت و در برخی موارد شاهدیم که وهابیت امروز از نامیدن آنها به وهابیت ناراحت می‌شوند؛‌ به هر حال مطالب دیگری در باره سلفیت و وهابیت به شرح زیر است: سلفیت و مراحل سه گانه تاریخى آنسلفیت مکتبى است مبتنى بر بازگشت به سیره و اندیشه که به حدیث گرایى شناخته مى‌‌شود.عمده ویژگی‌هایى این مکتب اخذ به ظواهرآیات و روایات و نفى هر گونه تفسیر و تاویل، مى باشد. این جریان فکرى در پى علل و عواملى شکل گرفت که مهمترین آنها ضایعه جبران ناپذیر از دست رفتن گنجینه احادیث پس از منع کتابت حدیث در زمان عمر.تلاش‌هاى معاندان و مخالفان در ترویج اسرائیلیات و خرافات، امکان بودن تمسک به ظواهر احادیث، آشنا نبودن بسیارى از سلف با علوم عقلى و حقایق عمیق اسلامى، در نگه‌داشته شدن مردم از معارف اهل بیت، جدال‌هاى مکاتب کلامى و ظهور افکار گوناگون و نیز پیدایش مکاتب راى و قیاس و اجتهادات عقلى است.
الف: سلفیت نخستین
پیشگامان سلفیت نخستین مالک بن انس، سفیان بن ثورى، ابن ابى لیلى، داوود بن اصفهانى، ابن مبارک اسحاق بن راهوى و حسین بن على کرابیى بودند. این دوره که همان ویژگی‌هاى فوق الذکر سلفیت را داشتند در مکتب حدیثى احمدبن حنبل به عنوان یک اندیشه و روش سامان یافته تجسم یافت. عقاید اشعرى که بعدها انجام یافت تلفیقى بود از عقاید و مکتب احمد که با نوعى عقلانیت آنرا تعدیل کرده بودند. اگر چه چالش‌هاى بین متکلمان اشاعره و اهل بیت حدیث به مرور تشدید شد و به انزواى اهل حدیث و سلفیت نخستین و غلبه اشاعره منجر شد.
ب: سلفیت قرن هشتم
با ظهور ابوالعباس احمدبن عبدالحلیم معروف به ابن تمیمه و شاگردش ابن قیم جوزى در این قرن سلفیت احیاء مجدد گردید و در غالبى ضد علوى و با گرایشات عثمانى، علاوه
بر عقاید و افکارات سلفیت اول، بدعت شمردن و شرک دانستن تبرک، توسل، شفاعت، زیارت قبور اولیاء، بزرگداشت موالید و وفایات، در حوزه توحید و بدعت، و... را نیز به
سلفیت افزود.
ج: سلفیت جدید
سلفیت قرن هشتم که با تبعید و زندانى شدن ابن تیمیه و مردود شدن افکارش به حاشیه رانده شده بود با بروز محمدبن عبدالوهاب نجدى در قرن دوازدهم جان دوباره‌اى گرفت و این باره نیز بر گستره عقاید خود با حرام دانستن مظاهر تمدن جدید از قبیل رادیو، تلفن، قهوه، کتب منطق و بدعت شمرده آن افزود. در این دوره سلفیت با شدت بیشترى به میدان آمد و با همکارى جانب حکومت آل سعود به ترویج و تبلیغ خود همت گمارد.
عقاید وهابیت:
حافظ وهبه از نویسندگان معروف وهابى، آراء و عقاید وهابیت را در امور کلى زیر خلاصه نموده است:
۱ ـ بازگشت به کتاب خدا و سنت پیغمبرى و پیروى راه سلف صالح (صحابه پیامبر وتابعین) در فهمیدن آیات و احادیث از قبیل آیات و روایات مربوط به اعتقاد به رؤیت و اثبات جهت و جسم براى خدا و یا معصوم نبودن پیامبران قبل از بعثت و...).
نقد این دسته افکار را مى‌توان در کتاب «الوهابیة والتوحید» آقاى کورانى ملاحظه نمود.
۲ ـ مبارزه و جنگ با بدعت‌ها و منکرات (البته هر آنچه که خود بدعت می‌شمارند)، مخصوصاً چیزهایى که موجب شرک مى باشد از قبیل توسل(در صورتی که توسل جنبه وجوبی دارد)، قسم به غیر خدا، استمداد و استشفاء از غیر خدا و شفاعت طلبیدن از آنان و...
۳ـ تعریف نکردن و تمجید ننمودن درباره پیغمبر و اولیاء به ویژه پس از مرگ و در نظر نگرفتن نیروها و امداهاى غیبى و فوِق العاده براى آنان و موثر نبودن و یا فقدان ارتباط ارواح آنان با این دنیا.
آنچه در فوق اشاره گردید خلاصه‌اى بود از افکار و عقاید وهابیت که با توجه به بناى نوشتار بر اختصار نگاشته شد و براى آشنایى بیشتر مى توان به کتاب‌هاى «منهاج السنه»، «مجموعه الرسائل الکبرى» ، «الفتاوى الکبرى»، «الجواب الباهر فى زوار المقابر» و «الرد على الاختایى» از ابن تمیمه، کتاب‌هاى «التوحید» ، «المهدیة النسیه»، «خلاصة الکلام» ، «کشف الشبهات عن خالق الارض و السموات» و رساله «اربع قواعد» از محمدبن عبدالوهاب، کتاب «تطهیر الاعتقاد» محمدبن على شوکانى صنعانى و یا «ابن تمیمه حیاته و عصره و آرائه و فقهه» از محمد ابوزهره و بالاخره «حیات شیخ الاسلام ابن تمیمه» از محمد البیطار مراجعه نمود.
و یا می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با عقاید وهابیت و پاسخ به شبهات و ردّ متنه وهابیت به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:
WWW.VALIASR_AJ.COM
و یا در صورت ایجاد مشکل در آدرس سایت می‌توانید در سایت جستجوگر گوگل به فارسی مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر را جستجو کنید که اولین سایت این سایت را به شما معرفی خواهد کرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.