تجربه مرگ ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۷۳۰ بازدید

سلام خدا قوت.
با توجه به اینکه انسان به مدتی معلوم و مشخص در این دنیا زندگی می کند .مرگ و اجل افرادی که تجربه نزدیک مرگ داشته اند یا در زمان ورود به برزخ دوباره روحشان به بدنشان برگشته مانند راوی کتاب سه دقیقه در قیامت چگونه است؟
ممنون

این گونه موارد موسوم به تجربه‌ی مرگ ـ که زیاد هم هستند و اغلب در کشورهای غربی ثبت شده‌اند ـ از نظر اسلام، مرگ تلقّی نمی‌شوند. آن‌چه در این گزارشات ذکر می‌شود با آن‌چه در آیات و احادیث در مورد حالات دم مرگ و بعد از مرگ است . اینها عزرائیل علیه السلام را نمی‌بینند، فشار قبر را تجربه نمی‌کنند، رومان فتّان القبور را نمی‌بینند، نکیر و منکر و سؤال قبر را نمی‌بینند، و ... . اغلب این‌ها هم حالات خوشی را تجربه می‌کنند در حالی که اغلب آنها، افراد مؤمنی نیستند؛ بلکه حتّی بعد از آن حادثه هم افراد مؤمنی نمی‌شوند. برخی‌ها، اصل چنین گزارشاتی را با نظر شکّ می‌نگرند و همه یا بخش زیادی از این گزارشات را دروغ می‌دانند. برخی دیگر این‌ها را توطئه‌ای برای زیر سؤال بردن ادیان الهی می‌دانند. چرا که در این گزارشات، حالات افراد کافر و فاسق هم خوش است. لذا با نظر به این گزارشات، دینداری چیزی بیهوده است. برخی محقّقان هم با پذیرش اصل چنین گزارشاتی، حالات این گونه افراد را صرفاً عملکردی مغزی تلقّی می‌کنند و برایش توجیهات علمی دارند.
بر فرض هم که این حالات، فرامادّی باشند، می‌توانند حالاتی القاء شده از جانب شیاطین باشند، یا حالاتی ناشی از قوّه‌ی خیال خود شخص باشند؛ یعنی رؤیاهایی خیالی باشند. لذا این حالات، حتّی مکاشفه هم نیستند. مکاشفاتی که عرفای بزرگوار دارند با این گزارشات، تطابق ندارد. یک نمونه از مکاشفات مرتبط با مرگ، در کتاب «سیاحت غرب» اثر آیة الله نجفی قوچانی ـ قدّس سرّه ـ آمده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
با سلام. به عنوان یک استاد کوچک دانشگاه عرض می کنم که متن فوق جانبدارانه نوشته شده است و معلوم است نویسنده به خوبی این تجربیات را مورد مداقه قرار نداده اند. برخی از این تجربیات اتفاقا با آیات و روایات بسیار همخوانی دارند و از قضا برخی اساتید مانند حجت الاسلام امینی خواه به بیان این تشابهات پرداخته اند. تقریباً تمام کسانی که این تجربیات را داشته اند به مسائل معنوی و توحیدی گرایش یافته اند و وجود و حضور خدا را در زندگی خود لمس نموده اند. همچنین بسیاری از افراد فاسق و بی خدا تجربیات وحشتنکای داشته اند. طبیعتا این تجربیات عینا مانند مرگ نیست اما نویسنده ی مذبور چگونه این همه تواتر در تجربیات و نشانه های معنوی در آن ها و صحبت از حضور خدا و نور در آن ها و دیدن ریز اعمال را غیر مستقیم انکار کرده و از کنار آن ساده عبور می کند؟ آیا شیاطین اجازه ی دخل و تصرف این چنینی دارند و می توانند مردم را به سوی معنویات سوق دهند و ...؟! درج این پاسخ یکجانبه در این سایت معتبر برای من که به عنوان یک دانشگاهی تجربیات پس از مرگ را با نگاه دینی دنبال می کنم ناراحت کننده بود. گویی که نویسنده محترم اصلاً کتاب هایی مانند سه دقیقه در قیامت و آنسوی مرگ را که پر از نشانه های دینی است نخوانده اند! ...والعاقبه للمتقین. نیکزاد. مدرس گروه معارف اسلامی در دانشگاه ها
پرسمان
سلام علیکم، حسن توجه حضرتعالی را ارج نهاده و شایسته تقدیر است . تزیین کلام مبارک به نکات مورد استنباط و تقدم آنها بر تحلیل ، گوهر سخنان را آشکارتر مینمود.
بحث ارائه شده ناظر به مواردی در پرسشهای قبل بوده و با کمی تغییرات منتشر گردید. بیان نگارشگر آن ، حجیت مطالب در استناد به آنهاست. در متن پاسخ منتشره در صدد انکار کاربردی اینگونه تجارب در توجه دادن به ساحت دین نیست . بلکه بیانگر نوع استناد و انتشار چنین مطالبی را پاسخ داده اند. بهر حال منتظر نکات مورد نظر در متن هستیم.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.