تحریم ریا-انواع ریا ۱۳۸۶/۱۰/۲۷ - ۱۶۲ بازدید

چرا اسلام ریا را حرام کرد؟

نقطه مقابل اخلاص ، ریا است که در آیات و روایات اسلامی از آن مذمت شده و آن را عاملی برای بطلان اعمال و نشانه ای از نفاق ونوعی شرک به خدا دانسته اند . ریاکاری تخریب کننده فضائل اخلاقی و عاملی برای افشاندن بذر رذائل در روح و جان انسان است .
ردا اعمال را از روح و حقیقت خالی می کند و انسان را از پرداختن به محتوا و حقیقت عمل باز می دارد . ریا کاری از ابزارهای مهم شیطان برای گمراه ساختن انسان هاست . برخی آیات دلالت دارند که شخص ریاکار ایمان به خدا و روز قیامت ندارد : کالذی ینفق ماله رئاء الناس و لا یومن بالله و الیوم القیامه فمثله کمثل صفوان علیه تراب فاصابه وابل فترکه صلدا لا یقدرون علی شیئ مما کسبوا والله لا یهدی القوم الکافرین (بقره ، 264 ) . تعبیر ذیل آیه در بیان حال ریاکاران در خور توجه و دقت است و می فرماید : مثل عمل آنها مانند قطعه سنگی است که بر آن قشر نازکی از خاک باشد ( و بذرهای در آن افشانده شود ) و رگبار باران برآن فرود آید( و همه خاکها و بذرها را با خود بشوید و ببرد ) و آن را صاف( و خالی از همه چیز ) رها کند . این گونه افراد به یقین از کاری که انجام می دهند بهره ای نمی برند و خداوند کافران را هدایت نمی کند . این آیه تلویحا یکبارریاکاران را فاقد ایمان به خدا و روز قیامت معرف کرده و بار دیگر به عنوان قوم کافر و اعمال آنها را هیچ و پوچ و فاقد هر گونه ارزش می شمرد زیرا که بذر اعمالشان در زمین ریا کاری پاشیده شده و هیچ گونه آمادگی برای رشد و نمو ندارد . جالب این است که در آیه ای که پشت سر همین آیه در سوره بقره آمده اعمال خالصان و مخلصان به باغی پر برک تشبیه شده که بذر و نهال صالح در آن کاشته شده و باران کافی بر آن می بارد و نور آفتاب از هر سو به آن می تابد و نسیم از هرطرف به آن می وزد و میوه و ثمر آن را مضاعف میسازد . می توان نتیجه گرفت که علت حرمت و جایز نبودن ریا این است که در واقع ریا نوعی شرک است و ریا کار برای خدا شریک قرار می دهد و در آیات قرآن شرک از گناهان بزرگ و ظلم عظیم شمرده شده است و به شدت از آن نهی شده است : ان الشرک لظلم عظیم
( لقمان 13). آیه 48 نساء می فرماید: ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء؛ خداوند شرک ورزیدن را نمی بخشد ولی غیر از آن را برای هر کس که بخواهد می بخشد . در روایتی از حضرت صادق –ع- می خوانیم : کل ریاء شرک انه من عمل للناس کان ثوابه للناس و من عمل لله کان ثوابه علی الله ؛ هر ریائی شرک است ، هر کس برای مردم عمل کند پاداش او بر مردم است و هر کس برای خدا عمل کند ثوابش بر خداست . ( کافی ، ج2، ص293). در روایتی از پیامبر –ص- آمده است : خداوند سبحان می فرماید : من بی نیازترین شریکم ، هر کس عملی به جا آورد و غیر مرا در آن شریک سازد من از او بیزارم و این عملش از آن کسی است که شریک قرار داده نه از آن من ( میزان الحکمه ، ج2 ، ص1017

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.