تسبیحات حضرت علی علیه السلام ۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۵۶۹ بازدید

سلام. در اینترنت تسبیحاتی منسوب به حضرت علی (ع) بعنوان تعقیبات نماز با متن زیر وجود دارد. ایا صحت حدیث و منسوب بودن ان به امام علی (ع) مورد تایید است؟ چون در یادداشتی از امام خمینی خواندم که بحار الانوار فقط جمع اوری احادیث است و خیلی از موارد ان ممکن است صحت نداشته باشد:
متن برگرفته از اینترنت: حضرت علی علیه السلام به برا بن عازب فرمودند: ایا میخواهی عملی را به تو یاد بدهم که اگر ان را انجام‌ بدهی از اولیا خدا خواهی بود؟ عرض کرد: بله.
کیفیت این تسبیحات: ده بار سبحان الله – ده بارالحمد لله – ده بارالله اکبر – ده بار لا اله الا الله بعد از هرنماز ؛ و فرمودند: هرکس این تسبیحات را بعد از هر نماز بخواند خداوند ۱۰۰۰بلای دنیوی را از او دور می سازد که اسان ترین ان بازگشتن از دین می باشد و در اخرت برای او ۱۰۰۰منزلگاه اماده می کند که یکی از این منزلت ها مجاور حضرت رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم خواهد بود. (ر. ک: مستدرک الوسایل جلد۵ صفحه ۸۲ - بحارالانوار چاپ بیروت جلد۸۳ ص۳۴ )

حدیث یاد شده درباره تسبیح حضرت علی (علیه السلام) حدیث معتبر است.حضرت علی علیه السلام به براء بن عازب فرمودند: آیا میخواهی عملی را به تو یاد بدهم که اگر آن را انجام‌ بدهی از اولیاء خدا خواهی بود؟ عرض کرد: بله.کیفیت این تسبیحات: ده بار سبحان الله – ده بارالحمد لله – ده بارالله اکبر – ده بار لا اله الا الله بعد از هرنماز ؛ و فرمودند: هرکس این تسبیحات را بعد از هر نماز بخواند خداوند ۱۰۰۰بلای دنیوی را از او دور می سازد که آسان ترین آن بازگشتن از دین می باشد و در آخرت برای او ۱۰۰۰منزلگاه آماده می کند که یکی از این منزلت ها مجاور حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم خواهد بود. (ر. ک: مستدرک الوسائل جلد۵ صفحه ۸۲ - بحارالانوار چاپ بیروت جلد۸۳ ص۳۴ )
همچنین تسبیح دیگری در مفاتیح الجنان ذکر شده که منسوب به امیر المومنین علیه السلام است :
سُبْحانَ الَّذى لا تَنْفَدُ خَزآئِنُهُ، سُبْحانَ الَّذى لا تَبیدُ مَعالِمُهُ، سُبْحانَ الَّذى لا یَفْنى ما عِنْدَهُ، سُبْحانَ الَّذى لا یُشْرِکُ اَحَداً فى حُکْمِهِ، سُبْحانَ الَّذى لاَ اضْمِحْلالَ لِفَخْرِهِ، سُبْحانَ الَّذى لاَ انْقِطاعَ لِمُدَّتِهِ، سُبْحانَ الَّذى لا اِلهَ غَیْرُهُ.
متاسفانه بد بینی عجیبی در نگاه عموم مردم نسبت به کتاب شریف بحارالانوار صورت گرفته است که اساساً این نوع رویکرد نادرست بوده و نگاه تخصصی و علمی نمی باشد. هر چند علامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار در مرحله اول، قصد جمع آوری همه احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام) و سپس پالایش آنها را داشتند که اجل مهلت نداد، اما این نکته به معنای ضعف یا عدم صحت همه روایات این کتاب ارزشمند نیست.
بررسی صحت، وثاقت، ضعف و ... احادیث موضوعی علمی است و نیاز به تسلط حدیث شناسان در علوم رجال، درایه و ... دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.