تعارض آیات و روایات با گمانه خلق الفاظ قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص) ۱۳۹۰/۷/۳۰

تعارض آیات و روایات با گمانه خلق الفاظ قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص)

نویسنده : فقهی زاده، عبدالهادی؛ آذرخشی، مصطفی
نام نشریه : مطالعات اسلامی
شماره نشریه: ۳/۸۳
شماره صفحه: ۱۲۱-۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹-۰۷-۲۸
کد مقاله: ۸۹۴۱۷



چکیده :



پژوهش حاضر به دلایل وحیانیّت الفاظ و معانی قرآن می پردازد.
تعارض آیات و روایات با گمانه خلق الفاظ قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص)

نویسنده : فقهی زاده، عبدالهادی؛ آذرخشی، مصطفی
نام نشریه : مطالعات اسلامی
شماره نشریه: ۳/۸۳
شماره صفحه: ۱۲۱-۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹-۰۷-۲۸
کد مقاله: ۸۹۴۱۷



چکیده :



پژوهش حاضر به دلایل وحیانیّت الفاظ و معانی قرآن می پردازد.
نویسندگان الفاظ و مفاهیم قرآن را کلام الهی دانسته اند که بر پیامبر نازل شده است و قرائت و تلاوت آیات و عربی بودن زبان قرآن و اطلاق کلام الله بر قرآن و استعمال کلمات مقطّعه و وجود خطابات به پیامبر(ص) و مجاز نبودن پیامبر(ص) به دخل و تصرّف در آن را دلیل وحیانی بودن این الفاظ و محتوایی آن دانسته اند. نویسندگان دخالت پیامبر(ص) در الفاظ قرآن و یا محتوای آن را مخالف ظواهر آیات و روایات دانسته اند و مسئولیت پیامبر(ص) را تنها ابلاغ وحی و تبیین آن ذکر نموده اند و اندیشه افرادی همچون سروش در تجربه نبوی را متأثّر از علم کلام در مسیحیّت و در توجیه متن مقدس می دانند. در حالی که متن قرآن با عهد مقدس تفاوت ماهوی دارد؛ زیرا متن مقدس تورات و انجیل پس از موسی(ع) و عیسی(ع) از سوی پیروان آنان تدوین و نگارش یافته است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.