تفسیر به رأی ۱۳۹۰/۲/۵

در پاسخ به چند مطلب توجه کنید :
۱- قرآن کریم مردم را به فهم و درک محتوا و پیام خود دعوت کرده و از آنها خواسته است که اهل تدبر و تفکر و اندیشه در آیات قرآن باشند و در آن غور کنند .
۲- آیات قرآن عمیق و دارای وجوه و احتمالات و معانی متعدد و مختلف است که ممکن است همه آنها مراد و منظور باشند و هر مفسری به یکی یا برخی از این معانی دست یابد و گوشه ای از این حقیقت بی پایان را کشف کند .
۲- هیچ مفسری نمی گوید که آن چه من می گویم همان منظور و مراد قرآن است بلکه می گوید برداشت و درک من از قرآن بر اساس استفاده از ابزارهای خاص فهم قرآن و قرائن و شواهد موجود چنین است .
در پاسخ به چند مطلب توجه کنید :
۱- قرآن کریم مردم را به فهم و درک محتوا و پیام خود دعوت کرده و از آنها خواسته است که اهل تدبر و تفکر و اندیشه در آیات قرآن باشند و در آن غور کنند .
۲- آیات قرآن عمیق و دارای وجوه و احتمالات و معانی متعدد و مختلف است که ممکن است همه آنها مراد و منظور باشند و هر مفسری به یکی یا برخی از این معانی دست یابد و گوشه ای از این حقیقت بی پایان را کشف کند .
۲- هیچ مفسری نمی گوید که آن چه من می گویم همان منظور و مراد قرآن است بلکه می گوید برداشت و درک من از قرآن بر اساس استفاده از ابزارهای خاص فهم قرآن و قرائن و شواهد موجود چنین است .
۳- بر این اساس اگر تعبیر کنیم که مفسران در تفاسیر خود نظر شخصی خود در مورد آیات قرآن را بیان می کنند حرف درستی است .
۴- باید توجه داشت که معنای این سخن این نیست که هر مفسری از پیش خود و به میل خود چیزی را به قرآن نسبت می دهد و درک و فهم خود را حقیقت قران می داند بدون این که از روش ها و متد های خاص فهم قرآن استفاده کند و راه درست فهم قرآن را که تایید شده و معتبر است طی کند زیرا اگر چنین باشد این همان تفسیر قرآن به میل و رای و نظر خود است که در روایات اسلامی و سخنان معصومین –ع- سخت مورد مذمت و حمله واقع شده است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.