توجیه سجده بر آدم ۱۳۹۲/۴/۲۶ - ۱۰۰ بازدید

با سلام
در آیه کریمه ... فسجدو الا ابلیس ....
می بینیم که دستور سجده آمده مگر سجده برای غیر خدا مجاز هست ؟!
اینکه سجده در اینجا معنی دیگری دارد آیا توجیه نیست؟

لطفا در پاسخ به مطلب زیر توجه کنید. سجده فرشتگان برای آدم سجده تکریم است نه عبادت، سجده، عبادتی ذاتی نیست، زیرا اگر ذاتاً عبادت بود، هرگز انسان نمی توانست سجودی به قصد استهزا، یا به صورت ریا انجام دهد. سجده گاهی پرستش، گاه استهزا، گاه ریا گاهی هم تکریم است. همان طور که رکوع نیز گاهی برای عبادت و گاهی برای تعظیم و تکریم است. سجده اگر در موردی نهی فقهی داشت روانیست، اما این بدان معنا نیست که سجده عبادت ذاتی است، تا ما بگوییم: «اسجدوا لآدم» ، یعنی «اسجدوا الی آدم» . پس «اسجدوا» به معنای «اعبدوا» نیست. خضوع فرشتگان در برابر آدم، نوعی تکریم و بزرگداشت اوست و نظیر سجده پدر و برادران یوسف در برابر آن جضرت است: «خَرّوا لَه سُجَدا»، (یوسف/۱۰۰)، که نوعی تکریم بود. آنچه مخصوص خداست، عبادت است نه سجده. فرشتگان امر خدا را اطاعت کردند و آدم معلّم آنان بود به دستور خدا، سجده کردند؛ یعنی او را تکریم کردند نه پرستش.
جهت اطلاع بیشتر ر. ک:
- آیة الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن ج ۶ (سیرة پیامبران علیهم السلام در قرآن).
- المیزان، ج ۱، ص ۱۲۴، ذیل آیه ۳۴ سوره بقره.
- تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۸۳ و ج ۱۰، صص ۸۳ - ۸۱ .
* لازم به ذکر است که نسبت به سجده بر یوسف(ع) و سجده بر حضرت آدم(ع) تبیین هاى دیگرى نیز بیان شده است.
 
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.