جامعیت قرآن ۱۳۹۷/۲/۲۲ - ۲۸ بازدید

در پاسخ شما برادر عزیز گفته می شود :
قرآن کتاب هدایت برای همه انسانها در هر عصر و هر مکان الی یوم القیامه می باشد فرمود :
«هدی للناس» هدایت کننده همه مردمان می باشد کما این که در روایت آمده : حلال پیامبر حلال است تا روز قیامت و حرام محمد حرام است تا روز قیامت و به تعبیر روایت امام معصوم کهنگی و فرسودگی در قرآن راه ندارد.
در پاسخ شما برادر عزیز گفته می شود :
قرآن کتاب هدایت برای همه انسانها در هر عصر و هر مکان الی یوم القیامه می باشد فرمود :
«هدی للناس» هدایت کننده همه مردمان می باشد کما این که در روایت آمده : حلال پیامبر حلال است تا روز قیامت و حرام محمد حرام است تا روز قیامت و به تعبیر روایت امام معصوم کهنگی و فرسودگی در قرآن راه ندارد.
در مورد سوال فوق شما گفته می شود که آیه ای در آن به وظایف زنان پرداخته شده است در سوره احزاب آیه ۳۲ و۳۳ می باشد که فرمود: ای زنان پیامبر شما مثل احدی از سایر زنان نیستید . البته اگر تقوی پیشه سازید. پس در سخن دلربایی مکنید که بیمار دل طمع بیفتد و سخن نکو گوئید . و در خانه های خود بنشینید و چون زنان جاهلیت نخست خودنمایی نکنید و نماز بپا دارید و ...
در این دو آیه عظمت و شخصیت زنان پیامبر مطرح شد و دستورهایی هم چون خوب سخن گفتن، و طریقه سخن گفتن در برابر مردان اجنبی وعدم تبرج و اقامه نماز و زکات و اطاعت از خدا و رسول بیان شده است .
این که اگر چه آیه با خطاب نساء النبی شروع شده و دستوراتی به زنان پیامبر (ص) داده ولی باید بدانیم این دستورات منحصرا به زنان پیامبر نیست بلکه شامل زنان دیگر هم می شود و در این عصر وهر عصر دیگر کاربرد دارد . خطاب به زنان پیامبر ، برای تأکید می باشد از جهت این که همسران پیامبر هستند وظیفه آنان سنگین تر و مهم تر می باشد مرحوم علامه طباطبایی می فرماید آوردن جمله (شما مثل سایر زنان هستید) برای تأکید است و می خواهد این تکالیف را بر آنان تأکید کند و کانه بفرماید شما چون مثل دیگران نیستید واجب است در امتثال این تکالیف کوشش و رعایت بیشتری بکنید و در دین خدا بیشتر از سایر زنان احتیاط بخرج دهید (۱)
به نظر ما موید حرف فوق دستوراتی است که در ذیل آیه مطرح می باشد مثل اقامه نماز زکات و ... چرا که این دستورات با توجه به آیات دیگر قرآن بر زنان واجد الشرایط دیگر هم داده شده است .
صاحب تفسیر نمونه در ذیل آیات یاد شده گوید « بدون شک این حکم عام است و تکیه آیات بر زنان پیامبر(ص) به عنوان تأکید بیشتر است درست مثل این که با شخص دانشمندی بگوئیم تو که دانشمندی دروغ مگو، مفهومش این نیست که دروغ گفتن برای دیگران مجاز باشد، بلکه منظور این است که یک مرد عالم باید به صورت موکد تر جدی تر از این کار پرهیز کند » (۲)
نتیجه آن که اگر چه بعضی از آیات با خطاب نساء النبی شروع شده است ولی باید بدانیم که احکام و دستورات آن آیات منحصر به زنان پیامبر نیست . به بیانی که گذشت توجه شود .
منابع :
۱- المیزان، ج ۱۶، ص ۴۸۲ ، علامه طباطبایی.
۲- تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۹۰ ، ناصر مکارم شیرازی.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۴۴۳/۴۰۰۰۰۸)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.