جلب رضایت خداوند در نوروز و چهارشنبه سوری ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ - ۲۹۷ بازدید

۴شنبه سوری و عید را جطور بگذرانیم تا مورد رضای خدا باشد؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی.واقعا خوشا به حال شما که در این دنیای وانفساه به فکر جلب رضایت خدا هستید خداوند را شاکر باشید که به شما این توفیق را داده که به خودش فکر کنید و دنبال جلب رضایت او باشید.قبل از اینکه به سوال شما جواب بدهیم بهتر است نظر اسلام را در مورد چهارشنبه سوری و عید نوروز بدانیم تا بهتر بتوانیم به سوال شما جواب بدهیم.
علامه شهید مطهری عباراتی در مورد چهارشنبه سوری دارند که عین عبارت ایشان را در اینجا نقل می کنیم:
هر ملتى که داراى یک سلسله عقاید و افکار مذهبى یا غیرمذهبى هست و سپس تغییر عقیده مى دهد، خواه ناخواه قسمتى از عقاید پیشین در زوایاى ضمیرش باقى مى ماند و ناخودآگاهانه آنها را در عقاید جدید خویش وارد مى کند. ممکن است نسبت به عقیده جدید خویش نهایت خلوص نیت را داشته باشد و هیچ گونه تعصب و تعمدى براى حفظ معتقدات پیشین خود نداشته باشد ولى از آنجا که لوح ضمیرش بکلى از افکار و عقاید پیشین پاک نشده است، کم و بیش آنها را با خود وارد عقیده و مسلک و مذهب جدید مى نماید.
این مطلب جاى تردید نیست. مللى که مسلمان شدند برخى بت پرست بودند و عقاید وثنى داشتند، بعضى دیگر مسیحى یا یهودى یا مجوسى بودند؛ زمینه هاى فکرى پیشین آنها احیاناً ممکن است در افکار و عقاید اسلامى ایشان اثر گذاشته باشد.
مسلّماً ایرانیان نیز ناخودآگاه برخى عقاید خویش را با صبغه اسلامى حفظ کردند. متأسفانه پاره اى خرافات هم اکنون در میان برخى ایرانیان وجود دارد از قبیل پریدن از روى آتش در چهارشنبه آخر سال و سوگند خوردن به سوى (نور) چراغ که از بقایاى ماقبل اسلام است. و این وظیفه اسلامى است که با مقیاسهاى اصولى اسلام عقاید پاک و خالص اسلامى را از کدورت اندیشه هاى جاهلى همیشه دور نگاه دارند.[۱]
آتش روشن کردن شعار آتش پرستان است. از روى آتش پریدن در چهارشنبه آخر سال در اسلام بوى کفر مى دهد. «سرخى تو از من زردى من از تو» در اسلام شرک و کفر است. اینها شعار گبرها و آتش پرستهاست. اسلام براى مبارزه کردن با اینها آمده. اسلام دین اذان و دین لا اله الّا اللَّه است.[۲]
با توجه به عبارات شهید مطهری به دست می آید که این مراسم اصلا صبغه اسلامی ندارد بلکه صبغه غیر اسلامی دارد و از اعمال آتش پرستان می باشد.
اما در مورد عید نوروز باید خدمتتان عرض کنیم که: در برخى روایات، تجلیل امامان علیهم السلام از عید نوروز مشهود است. به عنوان مثال، در روایتى منسوب به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمده است که مى فرماید: «نوروز، روزى است که پروردگار از بندگان پیمان گرفته است او را عبادت کنند و بدو شرک نورزند و به فرستادگانش و امامان علیهم السلام ایمان آورند. نوروز، روزى است که خورشید در آن طلوع کرده و هیچ نوروزى نیست مگر این که ما در آن روز در انتظار از میان رفتن سختیهاییم; زیرا نوروز از روزهاى ما و شیعیان ماست.»
در روایتى دیگر از معصوم علیه السلام وارد است: «چون نوروز فرا مى رسد، غسل کنید، لباس پاکیزه بپوشید، خود را معطّر سازید و در آن روز، روزه گیرید.»
در برابر این روایات، روایتى دیگر است منسوب به حضرت امام موسى بن جعفرعلیه السلام که در پاسخ درخواست منصور(عبّاسى) بر این که حضرت هنگام عید نوروز در جایى بنشیند و به دیگران تبریک و تهنیّت گوید، مى فرماید: «در اخبار جَدّم]رسول الله(صلى الله علیه وآله)خبرى از این روز- نوروز- نیافتم.» مرحوم مجلسى پس از ذکر این روایت، مى گوید: «ممکن است بتوانیم این خبر را حمل بر تقیّه کنیم.».
از طرفی در روایتی ار حضرت علی علیه السلام وارد است که : هر روزی که در آن نافرمانی خدا نشود عید است .پس باید در عید نوروز به کارهایى مشغول شویم که ما را به خدا نزدیک کند و او را از ما خشنود سازد و از انجام کارهاى خرافى و ارج نهادن به سنّتهاى نادرست و نامعقول خویشتندارى کنیم. عبادت خداوند و قرائت قرآن و پاکى و نظافت خانه و نیز لباس نو بر تن کردن - نه تحمّل گرایى و فخر فروشى کردن - و همچنین روزه داشتن و به دیدار دوستان و خویشان رفتن، بسیار پسندیده و ارزشمند است. ولى اعتقاد به نامیمونى روز سیزدهم فروردین و واجب بودن سفره هفت سین و برگزارى مراسم چهارشنبه سورى، چون علّت عقلانى و شرعى ندارد، محکوم و مطرود است.
پس مراسم چهارشنبه آخر سال یک مراسم خرافی است و چه بسا شرکت در آن موجب ناخشنودی خداوند شود خصوصا با این کارهایی که امروزه در این روز انجام می گیرد مثل روشن کردن آتش و ترقه بازی و ... که مصداق عینی آزار و اذیت مردم می باشد .
اما در مورد عید نوروز اگر بخواهید رضایت خدا را جلب کنید باید به اموری توجه کنید:
از آداب مهم نوروز طهارت و پاکیزگی است که در اسلام به آن بسیار اهمیت داده است . امام صادق(ع) به معلی بن خنیس تعلیم دادند(( که چون نوروز شود؛ غسل کن و پاکیزه ترین جامه های خویش را بپوش و با بهترین بوهای خوش، خود را خوش بو گردان[۳] و در آن روز روزه بدار. پس چون از نماز پیشین و پسین و نافله های آن فارغ شوی ، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام. و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره ان انزلنا بخوان و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایها الکافرین ، در رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید و در رکعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه سوره فلق و ناس بخوان و به سجده ی شکر برو
شاید خواندن سوره قدر در این نماز اشاره به نزول برکات وخواندن معوذتین اشاره به درخواست رفع انواع بدی ها باشد.
از دیگر اعمال عید نوروز صله رحم و دیدار با دوستان است که از سوی اسلام و امامان در روایات و احکام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است؛ امام باقر(ع) می فرمایند : ارتباط با خویشان، اعمال را پاکیزه می کند، دارایی ها را افزایش و بلاها را دور می کند و مرگ آدمی را به تأخیر می اندازد. البته در این مورد نیز کاملا باید حلال و حرام و محرم و نامحرم رعایت شود.
از دیگر اعمال عید نوروز برقراری ارتباط خالصانه با خالق هستی و تقاضای تغییر در رفتار و گفتار و تمام احوال با دعای تحویل سال می باشد. بسم الله الرحمن الرحیم: یا مقلب القلوب و الابصار ، یا مدبر الیل و النّهار ، یا محول الحول و الاحوال ، حَوّل حالنا الی احسن الحال.
فقهای بزرگوار اسلام به پیروی از اخبار و احادیث روزه گرفتن در روز عید نوروز را مستحب پسندیده دانسته اند؛همچنین عموم فقها غسل کردن در نوروز را مستحب و ممدوح شمرده اند.
از دیگر اعمال خواندن و تکرار ذکر یا ذالجلال و الاکرام می باشد.
از اعمال مهم این روز قرائت هفت سین قرآن است که شامل ۷ آیه از قرآن می باشد که با واژه ی سلام آغاز می شود که عبارتند از :
سلام علی آل ابراهیم ( سوره صافات آیه ۱۰۹ )- سلام قولاً من رب الرحیم ( سوره یس آیه ۵۸ )
سلام علی آل یاسین ( سوره صافات آیه ۱۳۰ )– سلام علی موسی و هارون ( سوره صافات آیه ۱۲۰)
سلام علی نوح فی العالمین ( سوره صافات آیه ۷۹ )- سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین (سوره زمر آیه ۷۳)
سلام علیکم بما صبرتم ( سوره رعد آیه ۲۴ )
البته برخی از مومنان ۷ آیه یاد شده را در قدح چینی نوشته و با آب باران شستشو می دهند و هنگام سال تحویل از آن می نوشند.
پس در کل اگر بخواهیم خدا از ما راضی باشد قبل از انجام هر کاری بیتدیشیم که این کار که می خواهم انجام بدهم آیا مورد رضای خدا هست یا نه؟ و همچنین در این فکر کنیم اگر در روز قیامت از من بپرسند که فلان کار را چرا انجام دادی جواب قانع کننده ای دارم یا نه؟
در آخر توصیه ما این است که مبادا در نوروز این دید و بازدیدها ما را از انجام واجباتمان نگه دارد یا خدایی نکرده موجب شود که ما به کار حرامی مبتلا شویم.

[۱] مجموعه آثاراستاد شهید مطهری ج ۱۴ص۱۱۶
[۲] مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى ج ۲۵ ص۳۸۶
[۳] البته این کارها باید با حفظ موازین شرعی انجام بگیرد و طوری نباشد که اسلام از آن نهی کرده باشد مثلا در اسلام از آرایش کردن خانم در مقابل نامحرمان و همچنین خوشبو کردن خود در مقابل نامحرم ها نهی شده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.