جنگ و خونریزی در دوره پیامبر ۱۳۸۷/۱۰/۲۵ - ۱۵۰۳ بازدید

چرا در دوران پیامبران سراسر جنگ و خونریزی بوده، آیا این دلیل برخواست پیامبران بوده؟

به اعتراف اسلام شناسان منصف و حتی اسلام شناسان غیر مسلمان اسلام دین صلح و صفا است .
وجود جنگ های فراوان پیامبر –ص- بیانگر وجود ظلم و جهل و بی عدالتی و شرک و کفر در فضای حاکم بر آن زمان می باشد . دعوت اسلام به یکتاپرستى با حکمت و اندرز نیکو همراه بود و خداوند رسولش را به این مهم توصیه مى فرمود که «ادع الى سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه » (1)
پپام حقیقى اسلام صلح، آرامش و نفى ظلم است ؛ اسلام جهاد و دفاع را نیز براى ساخت یک زندگى شرافتمندانه و عزیزانه تجویز مى کند. (2) و چنین دینى، یکتاپرستى و توحید را با شمشیر تجویز نمى کند و اتهام «اسلام دین شمشیر است»(3) ادعایى سست و اتهامی نادرست است.
جنگهاى که در دوران مدینه و در عصر پیامبر(ص) انجام گرفت تمامى براى دفاع از کیان دولت اسلامى،(4) ، رفع فتنه(5) و ایستادگى در برابر نقض پیمان دشمن(6) بوده است خواه در قالب دفاع یا جهاد.
به گفته علامه طباطبایی آیه شریفه«لااکراه فی الدین» یکى از آیاتى است که دلالت مى کند بر اینکه مبنا و اساس دین اسلام شمشیر و خون نیست، و اکراه و زور را تجویز نکرده، پس سست بودن سخن عده اى از آنها که خود را دانشمند دانسته، یا متدین به ادیان دیگر هستند، و یا به هیچ دیانتى متدین نیستند، و گفته اند که: اسلام دین شمشیر است، و به مساله جهاد که یکى از ارکان این دین است،استدلال نموده اند، معلوم مى شود.
قتال و جهادى که اسلام مسلمانان را به سوى آن خوانده، قتال و جهاد به ملاک زورمدارى نیست، نخواسته است با زور و اکراه دین را گسترش داده، و آن را در قلب تعداد بیشترى از مردم رسوخ دهد، بلکه به ملاک حق مدارى است و اسلام به این جهت جهاد را رکن شمرده تا حق را زنده کرده و از نفیس ترین سرمایه هاى فطرت یعنى توحید دفاع کند، و اما بعد از آنکه توحید در بین مردم گسترش یافت، و همه به آن گردن نهادند، هر چند آن دین، دین اسلام نباشد، بلکه دین یهود یا نصارا باشد، دیگر اسلام اجازه نمى دهد مسلمانى با یک موحد دیگرى نزاع و جدال کند، پس اشکالى که آقایان کردند ناشى از بى اطلاعى و بى توجهى بوده است.(7)
پی نوشت :
1. نحل،آیه 125.
2. انفال، آیه 24
3. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 4، ص 241
4. حج، آیه 39.
5 . بقره، آیه 193.
6. توبه، آیه 12 و 13.
7. ترجمه تفسیر المیزان، ج 2، ص: 525

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید