حجاب در صدر اسلام ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۷۰۹ بازدید

حجاب در صدر اسلام وحکومت پیامبر(ص) چگونه بود؟

حجاب درمحیط حجاز توسط خانواده های با شخصیت و اصیل که پیرو آیین توحید و دین ابراهیمی بودند رعایت می شد ولی عمومیت و گسترشی نداشت و الزامی در مورد رعایت آن وجود نداشت. \r\nدر دوران شرک و جاهلیت، زنان عرب لباس هایی می پوشیدند که طرز و شکل متمایزی داشت، از جمله لباس های بانوان عرب «خمار» بوده که باعث پوشیدن سر می شد و پیراهن که باعث پوشیده شدن بدن می شد و «جلباب» سر تا سری چادر گونه که روی پیراهن و مقنعه پوشیده می شد و نقاب و برقع که باعث پوشیده شدن مقداری از چهره می گردید.۱\r\nالبته از آیات قرآنی مربوط به حجاب و شواهد تاریخی به خوبی استفاده می شود که بانوان عرب قبل از اسلام به ویژه در دوره جاهلیت حجاب خود را به نحو مطلوب رعایت نمی کرده اند. و با مردان هم نشین بودند. آنها در مجالس عمومی شرکت می کردند و در مکان‌های عمومی رفت وآمد داشتند. لباس‌های زنانه تمام بدن را نمی‌پوشاند و مقداری از سر و گردن و گوش و سینه و دست و پای آنان باز بود. زمخشری در این‌زمینه نوشته است: \r\nگریبان جامه‌ زنان گشاد بود، به گونه‌ای که گودی گردن، سینه‌ها و اطراف آن آشکار می‌شد. زنان روسری خود را به پشت سر می‌بستند و از جلو، مکشوف می‌ماندند... برخی زنان، گام بر زمین می‌کوفتند تا از صدای خلخال او دریابند که خلخال دارد. گفته‌اند که گاه نیز برای آنکه معلوم شود دو خلخال دارد، پاهایشان را به هم می‌زدند.۲ \r\nسیوطی نیز گفته است: از سعید بن جبیر نقل شده که خلخال زن دارای زنگوله‌هایی بود که هرگاه مرد غریبی بر او می‌گذشت، پایش را عمدی تکان می‌داد تا او صدای خلخال را بشنود.۳\r\nغرناطی در این باره می‌نویسد: در آن زمان، لباس‌هایی با گریبان فراخ می‌پوشیدند، به گونه‌ای که سینه‌هایشان پیدا بود و روسری خود را از پشت می‌بستند. ازاین رو، گوش و گردن و سینه باز می‌ماند....۴\r\nاین گونه پوشش، پس از ظهور اسلام و تا پس از هجرت نیز ادامه داشت اما اسلام با در نظر گرفتن مفاسد و مضرات بی حجابی و آفات و آسیب های فردی و اجتماعی وروحی و روانی و فرهنگی بی حجابی، حجاب را به عنوان حکمی الهی بر همه مسلمانان واجب کرد و با در ضمن چند آیه وجوب آن را به همه اعلام نمود. بدین ترتیب حجاب که قبلا توسط بعضی اقوام و طوایف عرب رعایت می شد، ولی در بعضی دیگر ضعیف می نمود، توسط مسلمانان با جدیت به اجرا درآمد، به طوری که ام سلمه درباره این تحول گفته است: «وقتی آیه (یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ) نازل شد، زنان انصار طوری از خانه ها بیرون شدند که گویی کلاغ سیاهند، چون کیسه ای سیاه به خود پوشانده بودند که سراپایشان گرفته بود.»۵\r\n\r\n۱. مهدی زاده، حسین، پرسمان حجاب، قم، موسسه فرهنگی صهبای یقین، ۱۳۸۵ ش، ص ۴۳ به نقل از عبدالحلیم محمد ابوشقه، تحریر المرأه فی عصر الرساله، دارالقلم للنشر و التوزیع الکویت، ج ۴، چهارم، ص ۲۸\r\n۲. محمود بن عمر زمخشری، الکشاف، ج ۲، دارالاحیاء التراث العربی، ۱۴۱۷ هـ. ق، چ ۱، صص ۶۳- ۶۲.\r\n۳. عبدالرحمن سیوطی، الدّرالمنثور، ج ۶، بیروت، انتشارات دارالفکر، ۱۴۱۴ هـ.ق، چ ۱، ص ۱۸۶.\r\n۴. غرناطی، التسهیل العلوم التنزیل، ص ۱۵۱.\r\n۵. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۵، ص: ۲۲۱

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.