حجاب در قرآن ۱۳۹۱/۱۲/۱۳ - ۳۷۸ بازدید

با سلام وخسته نباشید
ببخشید نظر قران در مورد حجاب چیه؟وحجاب در لغت به چه معنا است؟

 
حجاب در لغت به معنای پرده، پوشش و حایل است. در کتاب لسان العرب درباره معانی آن چنین آمده است: «حجاب به معنای پوشش است. زن محجوبه یعنی زنی که به وسیله ای پوشیده شده است. در زبان فارسی نیز برای کلمه حجاب معانی متفاوتی نقل شده است. فرهنگ های معین و عمید برای واژه حجاب معانی زیر را عرضه کرده اند: پرده، سِتر، نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند، رویْ بند، و چادری که زنان سرتاپای خود را بدان پوشانند. علاوه بر معانی فوق، در لغت، معانی دیگری نیز برای واژه حجاب ذکر شده است. واژه حجاب در اصطلاح دینی به معنای «پوشش مخصوص زنان» به کار می رود
 
اماحجاب درقرآن-: به نظر مى رسد حکم ایجاب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبرص و با درست کردن مزاحمت هاى راهى براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر و مسلمانان را جریحه دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.
۲
براى موضوع و حکم حجاب مى توان از جمله به دو آیه از قرآن کریم استناد نمودونظرقرآن رافهمید
 
  ۱- سوره نور، آیه ۳۱: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ. و به زنان با ایمان بگود دیدگان خود را -از هر نامحرمى - فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسرى خود را بر گردن خویش فرو اندازند..
قسمت نخست آیه درباره احکام نگاه کردن بانوان به مردان است. و قسمت دوم آیه:- وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها. درباره احکام حفظ و رعایت حجاب شرعى است.
واژه -ابداء- که در آیه شریفه آمده است به معناى اظهار و آشکار نمودن است و مراد از «زینت» در آیه شریفه مواضع و جایگاه هاى زینت است مانند: محل زینت هاى گوناگون از بدن که ابداء و آشکار نمودن آنها جایز نیست مگر مواردى که استثناء شده است مانند: محل انگشترى که انگشتان دست و خود دست است- و محل سرمه کشیدن که چشمان است.
واژه -خُمُر- که در آیه شریفه وارد شده است لباس و جامه اى است که بانوان با آن سر خود را مى پوشانند و بر سینه خود آویزان مى نمایند و معناى این قسمت از آیه چنین است که با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موها و شانه و سینه خود را بپوشانند.
.
دانشمندان و فقیهان نیز در بحث از آیه شریفه، روایات وارده را متذکر شده و مورد بحث قرار داده اند از جمله مرحوم آیت اللَّه حکیم در ج ۱۴ کتاب فقهى مشهور -مستمسک العروةالوثقى-، ص ۲۷ مى گوید: در روایت صحیحه فضیل از امام صادق (ع) مى گوید: از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسیدم که آیا از جمله زینتى است که خداى سبحان در قرآن مى فرماید: وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ؟ حضرت فرمود: -آرى آنچه به زیر خمار و مقنعه است زینت است و آنچه زیر دستبند است زینت است». مقصود این است که صورت و دو کف جزء زینتى که باید پوشیده شود نیست و سر و گردن و ساق جزو زینتى است که باید پوشیده شود در روایت موثقه زرارة از امام صادق (ع) در آیه شریفه که فرمود: إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها
  مى فرماید: «زینت ظاهر و آشکار سرمه و انگشترى است» و این دو در صورت و در کف مى باشند.
  ۲- سوره احزاب، آیه ۵۹: یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ اَلْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اَللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن که شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است.
واژه «جلابیب» در آیه شریفه جمع «جلباب» است و جلباب لباسى است که تمامى بدن زن را مى پوشاند و یا خمارى است که سر و وجه را مى پوشاند و مقصود از این قسمت آیه که: « یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» این است که خود را با جلباب بپوشانند و یقه و گریبان و سینه هاى آنان آشکار نشود. ، باید خاطر نشان کنیم که زنان قبل از نزول این آیات چنان نبوده است که مثل مردان با سر باز در معرض اجتماع رفت و آمد بکنند، بنابراین آنچه در جامعه رواج داشت و قرآن به مبارزه با آن برخاست، پدیده بدحجابى بود، نه بى حجابى.
 
 
 
______________________________
براى آگاهى بیشتر
المیزان، ج ۱۶، ص ۳۳۹.
و نیز تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۴۳۴ تا ۴۵۴ و ج ۱۷، ص ۴۲۵ تا ۴۲۹.
وهمچنین کشاف، ج ۳، ص ۲۳۱)مراجعه کنید
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.