نسخه آزمایشی

حضور زن در اجتماع از دیدگاه امام علی(ع) ۱۳۹۴/۱۲/۱۲ - ۱۰۷۴ بازدید

لطفا در مورد حضور زن در بین مردم از دیدگاه امام علی علیه السلام در نهج البلاغه توضیح دهید.
در نامه ۳۱ نهج البلاغه آمده است که: «بیرون رفتن زنان بدتر از آن نیست که افراد غیر صالح را در میانشان آوری» برای روشن شدن مقصود امیرالمؤمنین(ع) از این مطلب باید توجه داشت که نگاه اسلام به زن نگاه خانواده محور است و در نظام خانواده زن نقش اساسى دارد. تربیت اولاد و مسایل مربوط به خانه مربوط به زن و مسایل مربوط به بیرون خانه بر عهده مرد است و تا وقتى ضرورت هاى فردى و اجتماعى ایجاب نمى کند وظیفه زن حراست از نظام خانواده در سنگر خانه است و این قبیل روایات نیز در همین راستا مى باشد.
به تعبیر دیگر هدف این گونه روایات تاکید بر حفظ حریم زن و مرد و محرم و نامحرم تا حد ممکن و جلوگیرى و پیشگیرى از بروز آثار نامطلوب فردى و اجتماعى و معنوى حاصل از تداخل و آمیختگى زن و مرد است. در مجموع دیدگاه اسلام و امیر المؤمنین علیه السلام آن است که تا سر حد امکان زن نباید با مرد دیگرى غیر از همسرش آشنائى داشته باشد و رفت و آمد مردان غیر مطمئن به خانه هم تا سر حد امکان باید متوقف شود. رفت و آمد و ارتباط کلامى مضّر به سلامت
فکر است، مگر در حد ضرورت و با رعایت شرایط، یعنى گفتگوى متین و خالى از شائبه امیال نفسانى.
بدیهى است که اگر گفتگوها و لو عادى ادامه پیدا کند، خلجانهاى نفسانى شروع مى شود و لغزش را در پى دارد. بنابر این حضور زن در جامعه براى برآوردن نیازهاى ضرورى با رعایت شرائط در برخوردها، مى تواند راه حل درستى باشد که هم به امور خود برسد و هم رعایت حدود الهى را کرده باشد. به همین دلیل می بینیم فردی مانند حضرت زهراء(س) اصل را بر ماندن در منزل می دانند و از اینکه باید در خانه باشند و علی(ع) کارهای بیرون از خانه را انجام می دهند شاد می گردند. ولی همان حضرت زمانی که لازم باشد و ضرورت به وجود آید از منزل بیرون می روند و حتی در جنگ احد حاضر می شوند و کارهای پرستاری و مانند آن را انجام می دهند و یا مهمتر از آن در مسجد رسول خدا(ص) می روند و خطبه می خوانند و از امامت دفاع می کنند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.