همان طور که گفتید خداوند همه انسانها را از یک نفس آفرید(النساء : 1) و همه آنها را به عنوان گل سر سبد خلقت بر دیگر مخلوقات شرف وجود بخشید(اسرا :70) و همانطور که اشاره کردید قتل یک انسان به غیر حق را به مثابه قتل تمام انسانها دانسته است (المائدة : 32 ).
از طرف دیگر بعضی از انسانها را به عنکبوت(عنکبوت :41) الاغ(جمعه: 5) و سگ (اعراف :176)و یا دیگر حیوانات تشبیه کرد و بعضی را مانند حیوان و حتی پست تر از حیوانات دانست (اعراف :179 و فرقان: 44 ) و بخشی از همین انسانها را پلید و نجس خطاب کرد (التوبة : 28 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ) در جای جای کلامش خود را متنفر از آنها اعلام نمود(توبه :3 ) و از مسلمانان خواست که از آنها اجتناب کنند و شدید ترین عذاب ها را به آنها وعده داد (بینه :6 و فتح :6 و...)
با این بیان ، این سئوال از زبان پرسشگر فهیم و حقیقت جو مطرح میشودکه رمز این گفتار به ظاهر دوگانه چیست؟! چرا باید انسانها که همگی دارای استعداد برابر در خلقت هستند دسته بندی شوند و عده ای منفور و عده ای مقرب و وارسته قلمداد گردند؟
رمز این دسته بندی را باید در ویژگی شرک و کفر در مقابل ایمان و اسلام جستجو کرد.
کفر و شرک از نظر قرآن:
در بیش از 500 آیه از قرآن کریم به صراحت پیامدها، آثار، منشا ،ریشه ها و احکام مربوط به کفر و شرک پرداخته شده است . قرآن کریم شرک را مبغوض ترین گناه دانسته که به هیچ وجه مورد مغفرت الهی قرار نمی گیرد(. النساء : 116) از آن به «ظلم عظیم» تعبیر کرده است(لقمان : 13 ).از کافرین و مشرکین به عنوان بدترین و مبغوضترین مخلوقات الهی یاد نموده که تا ابد در آتش جهنم بسر خواهندبرد(البینة : 6 )
علت مبغوضیت شرک و کفر:
علت مبغوضیت شرک و کفر را بایستی در میزان ضرر و مفسده ای که بر انسان دارد جستجو کنیم ، چرا که خداوند متعال همه مخلوقات را برای کمال و تعالی انسان خلق نموده و دین را به عنوان برنامه زندگی و چراغ هدایت به کمال و سعادت ابدی فراروی انسان نهاده است و اگر چیزی مانند شرک و کفر از نظر خداوند متعال تا این درجه از مبغوضیت است صرفا به خاطر مفاسد و ضررهایی است که برای کمال انسان دارد.ایمان به خداوند و یگانگی او بزرگترین هدف انسان (غررالحکم 1455- الإیمان أعلى غایة ) و بهترین و نجات بخش ترین وسیله برای تعالی و سعادت اوست(غررالحکم740- لا وسیلة أنجح من الإیمان ) وهدف و غایت دین الهی به عنوان برنامه سعادت تحقق ایمان است(غررالحکم 1461- غایة الدین الإیمان).
از نظر اسلام سعادت ابدی و کمال نهایی که حیات جاودانی نفس است در سایه توحید محقق می گردد (غررالحکم. 1345- التوحید حیاة النفس ) که ایمان زمینه ساز و شرط لازم آن است.
پس دین ،ایمان و توحید محبوبترین و بهترین آموزه ها نزد خداوند است که مصلحت و فایده بسیار زیادی برای انسان دارند وهر چیزی که به این سه لطمه وارد کند نزد خداوند مبغوض خواهد بود.از نظر اسلام شرک به عنوان آفت ایمان(غررالحکم. 1579-آفة الإیمان الشرک) وضرر رساننده ترین چیزها است( غررالحکم. 1581- أضر شی ء الشرک )که سبب هلاکت می گردد(غررالحکم 1582- سبب الهلاک الشرک ) و نقطه مقابل توحید و در جهت گمراه کردن انسان از راه درست و سعادت است.( نساء116:مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً )
با این بیان جای هیچگونه استبعادی برای نجاست و پلیدی باطنی شخص مشرک و کافر باقی نمی ماند.
پس رمز اینکه دسته ای از انسانها (کافر و مشرک ) به حیوانات تشبیه شده اند آن است که استعداد متعالی که خداوند در اختیارشان قرار داده است( که همان استعداد جانشینی خداوند است) را ضایع نموده و مانند حیوانات به شهوات حیوانی (خوردن و خوابیدن و لذایذ جنسی و ریاست و...) مشغول شده اند و رمز اینکه از حیوانات پستتر هستند نیز به خاطر آن است که حیوانات دارای چنین استعداد و امکاناتی برای پیشرفت نیستند
از طرف دیگر بعضی از انسانها را به عنکبوت(عنکبوت :41) الاغ(جمعه: 5) و سگ (اعراف :176)و یا دیگر حیوانات تشبیه کرد و بعضی را مانند حیوان و حتی پست تر از حیوانات دانست (اعراف :179 و فرقان: 44 ) و بخشی از همین انسانها را پلید و نجس خطاب کرد (التوبة : 28 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ) در جای جای کلامش خود را متنفر از آنها اعلام نمود(توبه :3 ) و از مسلمانان خواست که از آنها اجتناب کنند و شدید ترین عذاب ها را به آنها وعده داد (بینه :6 و فتح :6 و...)
با این بیان ، این سئوال از زبان پرسشگر فهیم و حقیقت جو مطرح میشودکه رمز این گفتار به ظاهر دوگانه چیست؟! چرا باید انسانها که همگی دارای استعداد برابر در خلقت هستند دسته بندی شوند و عده ای منفور و عده ای مقرب و وارسته قلمداد گردند؟
رمز این دسته بندی را باید در ویژگی شرک و کفر در مقابل ایمان و اسلام جستجو کرد.
کفر و شرک از نظر قرآن:
در بیش از 500 آیه از قرآن کریم به صراحت پیامدها، آثار، منشا ،ریشه ها و احکام مربوط به کفر و شرک پرداخته شده است . قرآن کریم شرک را مبغوض ترین گناه دانسته که به هیچ وجه مورد مغفرت الهی قرار نمی گیرد(. النساء : 116) از آن به «ظلم عظیم» تعبیر کرده است(لقمان : 13 ).از کافرین و مشرکین به عنوان بدترین و مبغوضترین مخلوقات الهی یاد نموده که تا ابد در آتش جهنم بسر خواهندبرد(البینة : 6 )
علت مبغوضیت شرک و کفر:
علت مبغوضیت شرک و کفر را بایستی در میزان ضرر و مفسده ای که بر انسان دارد جستجو کنیم ، چرا که خداوند متعال همه مخلوقات را برای کمال و تعالی انسان خلق نموده و دین را به عنوان برنامه زندگی و چراغ هدایت به کمال و سعادت ابدی فراروی انسان نهاده است و اگر چیزی مانند شرک و کفر از نظر خداوند متعال تا این درجه از مبغوضیت است صرفا به خاطر مفاسد و ضررهایی است که برای کمال انسان دارد.ایمان به خداوند و یگانگی او بزرگترین هدف انسان (غررالحکم 1455- الإیمان أعلى غایة ) و بهترین و نجات بخش ترین وسیله برای تعالی و سعادت اوست(غررالحکم740- لا وسیلة أنجح من الإیمان ) وهدف و غایت دین الهی به عنوان برنامه سعادت تحقق ایمان است(غررالحکم 1461- غایة الدین الإیمان).
از نظر اسلام سعادت ابدی و کمال نهایی که حیات جاودانی نفس است در سایه توحید محقق می گردد (غررالحکم. 1345- التوحید حیاة النفس ) که ایمان زمینه ساز و شرط لازم آن است.
پس دین ،ایمان و توحید محبوبترین و بهترین آموزه ها نزد خداوند است که مصلحت و فایده بسیار زیادی برای انسان دارند وهر چیزی که به این سه لطمه وارد کند نزد خداوند مبغوض خواهد بود.از نظر اسلام شرک به عنوان آفت ایمان(غررالحکم. 1579-آفة الإیمان الشرک) وضرر رساننده ترین چیزها است( غررالحکم. 1581- أضر شی ء الشرک )که سبب هلاکت می گردد(غررالحکم 1582- سبب الهلاک الشرک ) و نقطه مقابل توحید و در جهت گمراه کردن انسان از راه درست و سعادت است.( نساء116:مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً )
با این بیان جای هیچگونه استبعادی برای نجاست و پلیدی باطنی شخص مشرک و کافر باقی نمی ماند.
پس رمز اینکه دسته ای از انسانها (کافر و مشرک ) به حیوانات تشبیه شده اند آن است که استعداد متعالی که خداوند در اختیارشان قرار داده است( که همان استعداد جانشینی خداوند است) را ضایع نموده و مانند حیوانات به شهوات حیوانی (خوردن و خوابیدن و لذایذ جنسی و ریاست و...) مشغول شده اند و رمز اینکه از حیوانات پستتر هستند نیز به خاطر آن است که حیوانات دارای چنین استعداد و امکاناتی برای پیشرفت نیستند
نظرات