حوریان بهشت-حورالعین-پاداش زنان بهشتی-مسائل جنسی در بهشت ۱۳۸۹/۰۴/۲۶ - ۱۹۸۷۴ بازدید

در رابطه با اینکه گفته میشه مرد مؤمن تو بهشت کنار حوری های خوش چهره است، آیا این برای لذت بردن جنسی عنوان شده؟ اگر جواب منفیه پس چرا پاداش را حوری و زنان خوشگل و ... در نظر می گیرند و آیا برای زنان مومنه هم مردان خوشگل و ... در بهشت وجود دارد؟


الف آیا حورالعین تنها براى لذّت جنسى اند ؟
در اینکه حورالعین قابلیّت ارتباط جنسى را دارند ، شکّ نیست . چون در آیات به صفت باکره بودن آنها اشاره شده . امّا باید دانست که لذّت جنسى ، تنها کارویژه ى حورالعین نیست بلکه اهل بهشت ، از انس با حورالعین و گفتگو با آنها نیز لذّت مى برند . لذا چه بسا زنان نیز حورالعین مؤنث داشته باشند امّا نه براى روابط جنسى بلکه براى انس گیرى . چرا که به تعبیر یک روانشناس غربى ، زنان قهوه خوردن با یک مونس را به ارتباط جنسى با او ترجیح مى دهند . حقیقت نیز این است که زنان ، بیشتر دوست دارند معشوق باشند تا شریک جنسى . هنر خاصّ حورالعین نیز فقط زیبایى و شریک جنسى خوب بودن آنها نیست ، بلکه برترین هنرشان ، این است که عاشق و شیداى صاحب خود مى باشند . واقع امر این است که اکثر زنان از روابط جنسى صرف ، دل خوشى ندارند بلکه معاشقه ى ضمن روابط جنسى است ، که آنها را به روابط جنسى علاقه مند مى کند . لذا اگر مردى به هنگام ارتباط جنسى ، اهل معاشقه نباشد ، همسر خود را راغب به ارتباط جنسى نخواهد یافت . باز به تعبیر یک روانشناس ، زن ، معاشقه با یک مرد کوتوله و کچل و کور را ترجیح مى دهد به ارتباط جنسى با یک مرد خوش تیپ و خوش قیافه اى که معاشقه نمى داند و مثل خروس ، کار آخر را همان اوّل انجام مى دهد .
حاصل کلام آنکه : زنان نیز مى توانند حورالعین داشته باشند و از عشق و علاقه و انس گیرى آنها بهره ببرند بى آنکه با آنها ارتباط جنسى داشته باشند . همان گونه که شوهر کردن ، زنان را از داشتن دوستان جون جونى از جنس خودشان بى نیاز نمى کند .
ب آیا زنان مى توانند شریک جنسى از جنس موجودات بهشتى داشته باشند ؟
در مورد اینکه آیا حوریان بهشتى مذکر هم وجود دارند که به همسرى زنان مومن بهشتى در آیند یا نه ؟ بین مفسرین اختلاف نظر وجود دارد لذا فایده چندانى ندارد که ما از این راه وارد بحث شویم و نظر گروهى از مفسرین را بر نظر گروه دیگر ترجیح دهیم لذا ما این مساله را از زاویه دیگرى بررسى مى کنیم .
خداوند متعال در قرآن کریم مى فرماید : « یا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ - الَّذینَ آمَنُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا مُسْلِمینَ - ادْخُلُوا الْجَنَّهَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ - یُُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ - وَ تِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتى أُورِثْتُمُوها بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ . اى بندگان من ! امروز نه ترسى بر شماست و نه اندوهگین مى‌شوید ! همان کسانى که به آیات ما ایمان آوردند و تسلیم بودند . شما و همسرانتان در نهایت شادمانى وارد بهشت شوید ! ظرفهاو جامهاى طلایى را گرداگرد آنها مى‌گردانند و در آن ( بهشت ) آنچه دلها مى‌خواهد و چشمها از آن لذت مى‌برد موجود است و شما همیشه در آن خواهید ماند ! این بهشتى است که شما وارث آن مى‌شوید بخاطر اعمالى که انجام مى‌دادید ! » ( زخرف / ۶۸ ج ۷۲ )
ظاهر این آیه ى شریفه بیانگر آن است که مخاطب این آیه مومنان هستند ، اعم از مردان مومن و زنان مومن . در این آیه ى شریفه سه مطلب قابل توجه است .
. ۱ مومنین با ازواجشان وارد بهشت مى شوند علامه طباطبایى در تفسیر المیزان فرموده اند : « مراد از این ازواج حور العین نیستند چون حور العین خارج از بهشت نیستند که داخل آن شوند . پس مراد از آن همسران دنیایى هستند . » اما جاى شک نیست که زنان همه ى مردان بهشتى اهل بهشت نمى شوند همینطور شوهران همه ى زنان بهشتى هم اهل بهشت نمى شوند درحالى که خطاب خداوند متعال به همه ى اهل بهشت است لذا بعید نیست که در بهشت و حتى قبل از ورود در بهشت یا حتى در عالم برزخ ، زنان مومن بهشتى با مردان مومن بهشتى ، همسر شوند . ( الله اعلم )
. ۲ در این آیه ى شریفه تصریح شده که اهل بهشت هر چه بخواهند براى آنها فراهم است این مطلب در آیه ى ۳۱ فصلت نیز بیان شده است . « نَحْنُ أَوْلِیاؤُکُمْ فِى الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِى الْآخِرَهِ وَ لَکُمْ فیها ما تَشْتَهى أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ما تَدَّعُونَ . ما ( فرشتگان ) یاران و مددکاران شما در زندگى دنیا و آخرت هستیم و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است ، و هر چه طلب کنید به شما داده مى‌شود . » . بنا براین ، اگر زنان مومن بهشتى در بهشت آرزوى شوهرانى از جنس موجودات بهشتى داشته باشند حتماً براى آنها محقّق خواهد شد . در روایات فراوانى به این مطلب اشاره شده که نعمتهاى بهشتى تابع اراده ى اهل بهشتند یعنى اگر اهل بهشت نعمتى را اراده کنند آن نعمت تحقق مى یابد . البته توجه به این نکته هم لازم است که اهل بهشت هر چیزى را آرزو نمى کنند اهل بهشت خود حقّند و چیزى جز امور حقّ را طلب نمى کنند بنا بر این اگر وجود شوهرانى از جنس موجودات بهشتى براى زنان مومن بهشتى حقّ باشد مى توانند آن را طلب کنند .
. ۳ در این آیه ى شریفه تصریح شده که بهشت و هر چه در آن است ، نتیجه ى اعمال خود انسانهاى بهشتى است « وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى . و اینکه براى انسان بهره‌اى جز سعى و کوشش او نیست . » ( النجم : ۳۹ ) . بنا بر این همسران بهشتى هم نتیجه ى اعمال خود انسانهاست و اساسا در بهشت ، هر کسى تنها قادر به طلب آن چیزى است که متناسب با وجود او باشد و وجود هر کس را علم و عمل او مى سازد . « قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِه . بگو هر کس بر اساس ساختار وجودى خود عمل مى کند . » ( الإسراء : ۸۴ )
حاصل مطلب این که : وجود ازواج براى زنان بهشتى ذاتا ممکن است و اگر زنان بهشتى شوهرى طلب کنند حتماً تحقق خواهد یافت امّا اینکه آیا زنان بهشتى در بهشت شوهر طلب خواهند کرد یا نه چندان معلوم نیست و آیات و روایات با صراحت به آن نپرداخته اند و شاید نپرداختن صریح شرع به این مطلب از آن جهت باشد که شارع مقدس نمى خواهد مسائل جنسى زنان به صراحت مطرح شود چرا که این امر باعث مى شود که شخصیت انسانى زنان تحت الشعاع مسائل جنسى آنها قرار گیرد . لذا شارع مقدس نه تنها این امر را به وضوح بیان نمى کند بلکه با دستوراتى خاص مثل حجاب ، مى خواهد از لگدمال شدن شخصیت زن در جامعه جلوگیرى کند .
البته با اینکه در مورد زنان تصریح به داشتن شوهر یا شوهرانى از جنس غیر انسان ( شوهران بهشتى ) نشده ولى روایاتى موجودند که شاید بتوان از آنها وجود شوهرانى از جنس موجودات بهشتى براى زنان را هم استنباط نمود .
« قَالَ النَّبِىُّ ( ص ) : إِنَّ فِى الْجَنَّهِ سُوقاً مَا فِیهَا شِرًى وَ لَا بَیْعٌ إِلَّا الصُّوَرُ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ مَنِ اشْتَهَى صُورَهً دَخَلَ فِیهَا وَ إِنَّ فِیهَا مَجْمَعُ حُورِ الْعِینِ یَرْفَعْنَ أَصْوَاتَهُنَّ بِصَوْتٍ لَمْ یَسْمَعِ الْخَلَائِقُ بِمِثْلِهِ نَحْنُ النَّاعِمَاتُ فَلَا نَبْأَسُ أَبَداً وَ نَحْنُ الطَّاعِمَاتُ فَلَا نَجُوعُ أَبَداً وَ نَحْنُ الْکَاسِیَاتُ فَلَا نَعْرَى أَبَداً وَ نَحْنُ الْخَالِدَاتُ فَلَا نَمُوتُ أَبَداً وَ نَحْنُ الرَّاضِیَاتُ فَلَا نَسْخَطُ أَبَداً وَ نَحْنُ الْمُقِیمَاتُ فَلَا نَظْعَنُ أَبَداً فَطُوبَى لِمَنْ کُنَّا لَهُ وَ کَانَ لَنَا نَحْنُ خَیْرَاتٌ حِسَانٌ أَزْوَاجُنَا أَقْوَامٌ کِرَامٌ نبى اکرم ( ص ) فرمودند : در بهشت بازارى است که در آن جز صورت مردان و زنان ، خرید و فروش نمى شود . پس هر که طالب صورتى باشد داخل آن بازار مى شود . و همانا محل تجمّع و نمایشگاه حور العین در آن بازار است . آن حور العین ها با صوتى که خلایق مثلش را نشنیده اند صداى خود را بلند کرده مى گویند : ما بى نیاز از غذا هستیم که ابداً گرسنه نمى شویم لباس پوشندگانى هستیم که هرگز برهنه نمى مانیم ماندگارانى هستیم که هرگز نمى میریم خشنودانى هستیم که هیچگاه غضب نمى کنیم مقیمانى هستیم که هرگز به سفر نمى رویم . پس خوشا به حال آنکه ما از آن او باشیم و او از آن ما . ما زیبارویان نیکوخصالیم و همسران ما اقوامى کریمند . » ( بحارالأنوار ج ۸ ، ص ۱۴۸ )
« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( ص ) : مَنْ قَرَأَ فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ رَمَضَانَ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ فَاتِحَهَ الْکِتَابِ وَ آیَهَ الْکُرْسِىِّ وَ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ کُلَّ هَذِهِ السُّوَرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یُصَلِّى عَلَى النَّبِىِّ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى کُلِّ مَلَکٍ وَ نَبِىٍّ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَقُولُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَرْبَعَمِائَهِ مَرَّهٍ قَالَ النَّبِىُّ ص وَ الَّذِى بَعَثَنِى بِالْحَقِّ مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّوَرَ وَ الْآیَاتِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ فِى هَذِهِ الثَّلَاثَهِ أَشْهُرٍ لَا یَفُوتُهُ یَوْمٌ وَ لَیْلَهٌ لَوْ کَانَ ذُنُوبُهُ بِعَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ قَطْرِ الْمَطَرِ وَ وَرَقِ الْأَشْجَارِ وَ عَدَدِ الرَّمْلِ وَ زَبَدِ الْبَحْرِ یَغْفِرُ اللَّهُ لَهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ وَ الَّذِى بَعَثَنِى بِالْحَقِّ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا فَرَغَ مِنْ هَذِهِ الشُّهُورِ وَ قَرَأَ هَذِهِ السُّوَرَ وَ الْآیَاتِ یَوْمَ الْفِطْرِ یُنَادِى مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى یَا عَبْدِى أَنْتَ وَلِیِّى حَقّاً حَقّاً حَقّاً وَ لَکَ عِنْدِى بِکُلِّ حَرْفٍ قَرَأْتَهُ فِى هَذِهِ الثَّلَاثَهِ الْأَشْهُرِ شَفَاعَهٌ فِى الْإِخْوَانِ وَ الْأَخَوَاتِ وَ لَوْ کَانَ ذُنُوبُهُمْ بِعَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ فِیمَا بَیْنِى وَ بَیْنَهُمْ غَفَرْتُ لَهُمْ بِکَرَامَتِکَ عَلَىَّ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِى بَعَثَنِى بِالْحَقِّ لَوْ أَنَّ عَبْداً قَرَأَ هَذِهِ السُّوَرَ وَ الْآیَاتِ فِى دَهْرِهِ مَرَّهً وَاحِدَهً فِى هَذِهِ الثَّلَاثَهِ أَشْهُرٍ یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ قَرَأَهُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَسَنَهٍ کُلُّ حَسَنَهٍ أَثْقَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ جِبَالِ الدُّنْیَا وَ مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّوَرَ وَ الْآیَاتِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ یُرِیدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ یُعْطِیهِ اللَّهُ سَبْعَمِائَهِ حَاجَهٍ عِنْدَ النَّزْعِ وَ سَبْعَمِائَهِ حَاجَهٍ فِى الْقَبْرِ وَ سَبْعَمِائَهِ حَاجَهٍ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ وَ مِثْلَ ذَلِکَ عِنْدَ تَطَایُرِ الْکُتُبِ وَ مِثْلَ ذَلِکَ عِنْدَ الْمِیزَانِ وَ مِثْلَ ذَلِکَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ یُظِلُّهُ اللَّهُ فِى ظِلِّ عَرْشِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ یُحَاسَبُ حِسَاباً یَسِیراً وَ یُشَیِّعُهُ إِلَى الْجَنَّهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ یَسْتَقْبِلُهُ خَازِنُ الْجَنَّهِ وَ یَقُولُ لَهُ تَعَالَ حَتَّى أُرِیَکَ مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَکَ فِى هَذِهِ الْأَشْهُرِ الثَّلَاثَهِ فَیَذْهَبُ بِهِ خَازِنُ الْجَنَّهِ إِلَى سَبْعِمِائَهِ أَلْفِ مَدِینَهٍ فِى کُلِّ مَدِینَهٍ سَبْعُمِائَهِ أَلْفِ قَصْرٍ فِى کُلِّ قَصْرٍ سَبْعُمِائَهِ أَلْفِ دَارٍ فِى کُلِّ دَارٍ سَبْعُمِائَهِ أَلْفِ بَیْتٍ فِى کُلِّ بَیْتٍ سَبْعُمِائَهِ سَرِیرٍ عَلَى کُلِّ سَرِیرٍ فُرُشٌ مِنْ أَلْوَانٍ شَتَّى وَ حُورٌ عِینٌ فَطُوبَى لِمَنْ رَغِبَ فِى هَذَا الثَّوَاب و .
. . » ( بحارالأنوار ج : ۹۴ ص : ۵۳ )
خلاصه ى کلام رسول خدا این است که هر که از زن و مرد ، در رجب و شعبان و رمضان اعمال فوق الذکر را انجام دهد گناهان او بخشیده مى شوند و حقّ شفاعت پیدا مى کند درباره برادران و خواهران دینى خود و ثوابهاى عظیمى به او داده مى شود و حاجات فراوانى از او در دنیا و برزخ و آخرت برآورده مى شود و حساب او آسان مى گردد و خازن بهشت خود به استقبالش مى شتابد و پاداش او را به وى نشان مى دهد . خازن بهشت هفتصد هزار شهر به او نشان مى دهد که در هر شهرى هفتصد هزار قصر است و در هر قصرى هفتصد هزار خانه است و در هر خانه اى هفتصد هزار اتاق است و در هر اتاقى هفتصد تخت است و بر هر تختى فرشهایى رنگارنگ و گوناگون و حورالعین است . پس خوشا به حال کسى که به چنین ثوابى رغت کند .
در این روایت بارها تکرار شده که این نعمتها اختصاص به مردان ندارد و هرکه از مرد و زن اعمال یاد شده در روایت را انجام دهد به چنین نعمتهایى نائل مى شود که از جمله این نعمتها یکى هم حور العین است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
مگه تو سوره واقعه از پسران بهشتی گفته نشده؟ پس اونا شوهر زنان بهشتی نیستن؟نفهمیدیم بهشت مردان یا بهشت مومنان؟ واقعن که؟؟؟
پرسمان
سلام بله در سوره واقعه به خوبی این امر گفته شده است. اما اگر به متن دقت کنید تفاوتی میان زن و مرد نیست، منتها چون از حوری بهشتی پرسیده شده است، پاسخ بیشتر به آن پرداخته است. واقعیت این است که ما با امری به نام انسان روبروییم نه زن یا مرد و برای انسان نیاز و عمل جنسی، اگرچه مهم است اما این بخش کوچکی از انسانیت او را تشکیل می دهد و آخرت باید با همة این بخش ها مرتبط باشد. بنابراین به تناسب تنوع نیاز های انسان ها آخرت تعریف شده است.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.