حیوانات بهشتی ۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷۵۱ بازدید

چه حیواناتی وارد بهشت میشوند؟

روایاتی وجود دارد که ظاهراً تمام آنها به تفسیر قمی برمی‌گردد. علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود روایتی را به امام رضا(ع) نسبت می دهد که چنین است: «فَقَالَ الرِّضَا (ع) فَلَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنَ الْبَهَائِمِ إِلَّا ثَلَاثَةٌ- حِمَارَةُ بَلْعَمَ وَ کَلْبُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ وَ الذِّئْبُ وَ کَانَ سَبَبُ الذِّئْب أَنَّهُ بَعَثَ مَلِکٌ ظَالِمٌ رَجُلًا شُرْطِیّاً- لِیُحْشِمَ قَوْماً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یُعَذِّبَهُمْ- وَ کَانَ لِلشُّرْطِیِّ ابْنٌ یُحِبُّهُ، فَجَاءَ ذِئْبٌ فَأَکَلَ ابْنَهُ فَحَزِنَ الشُّرْطِیُّ عَلَیْه»؛[۱] از امام رضا(ع) نقل شده است؛ از میان چهار پایان فقط سه رأس وارد بهشت مى ‌شوند، الاغ بلعم باعورا، سگ اصحاب کهف و گرگى که به جهت ظلم بیش از حدّ پاسبانى فرزند او را طعمه خویش نمود.
ماجرای گرگ این‌گونه است که پادشاه ستم‌گری مرد پاسبانى را براى آزار و شکنجه قوم مؤمنى مأمور کرده بود و آن پاسبان پسرى داشت که به او بسیار علاقه‌ مند بود، این گرگ آمد و فرزند او را خورد و پاسبان اندوهگین شد، خداوند هم به جهت انتقامى که این گرگ از او گرفت، این گرگ را وارد بهشت مى‌ سازد.

پی نوشت ها:
[۱]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۱، ص ۲۴۸، دار الکتاب، قم، ۱۳۶۷ش.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
پس شتر پیامبر و اسب امام حسین کجا میرن؟
پرسمان
سلام علیکم، درباره حشر حیوانات در آخرت از بعضى آیات چنین به دست مى آید که حیوانات در آخرت محشور مى شوند. در این که حیوانات و گیاهان و حتی جمادات دارای روح و حرکت می باشند تردیدی نیست. اما این که همه اینها در قیامت محشور شوند ضرورت ندارد زیرا قیامت صحنه حسابرسی و بهره گیری از مسؤولیت هاست.
اگر ساختار فکری ما تنها براساس علوم تجربی و طبیعی و یا فلسفی باشد «قانون بقاء ماده و انرژی» و یا «موجود معدوم نمی شود» را مطرح می کنیم و لذا نابودی را محال می دانیم.
براساس تحقیقات فلاسفه اسلامى، گیاهان و حیوانات نیز روح دارند. البته روح در آنها متفاوت با انسان است و روح گیاه نیز متفاوت با روح حیوان است.
درباره حشر حیوانات در آخرت از بعضى آیات چنین به دست مى آید که حیوانات در آخرت محشور مى شوند. در این که حیوانات و گیاهان و حتی جمادات دارای روح و حرکت می باشند تردیدی نیست. اما این که همه اینها در قیامت محشور شوند ضرورت ندارد زیرا قیامت صحنه حسابرسی و بهره گیری از مسؤولیت هاست.
اگر ساختار فکری ما تنها براساس علوم تجربی و طبیعی و یا فلسفی باشد «قانون بقاء ماده و انرژی» و یا «موجود معدوم نمی شود» را مطرح می کنیم و لذا نابودی را محال می دانیم.
اما اگر علاوه بر دانش تجربی و فلسفی، مبنای معرفتی و عرفانی داشته باشیم می توانیم بگوییم خداوند توانایی آفرینش هر جهانی را متناسب با مقتضیات آن را دارد و همان طور که می تواند با فرمان «کن فیکون» (بقره، آیه ۱۱۷) باش پس می باشد. ([موجود] باش پس [فورا موجود] می شود) موجودی را بیافریند.
با قطع فیض از موجود می تواند تمام قالب های آن را بشکند «یوم تبدل الارض غیر الارض والسموات؛ روزی که زمین به غیر این زمین و آسمان ها (به غیر این آسمان ها) مبدل می گردد» (ابراهیم، آیه ۴۸).
لذا وقتی نظام دنیا دگرگون می شود، آن چه که به مقتضای نظام آخرت لازم است تحقق می یابد و ضرورتی ندارد عین همان سنگ ها با عین همان گیاهان و یا حیوانات محشور شوند و روح و حرکت آن موجودات که به وسیله فرشتگان تدبیر می شود «فالمدبرات امرا...؛ و کار (بندگان) را تدبیر می کند» (نازعات، آیه ۵). همچنان باقی هستند بدون این که نیاز به تقسیم و انقسام به تعداد موجودات داشته باشند.
برای توضیح بیشتر نسبت به حیوانات توجه شما را به متن زیر جلب می کنیم.
۱. آیا رستاخیز براى حیوانات هم وجود دارد؟
شک نیست که نخستین شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و بدنبال آن تکلیف و مسئولیت است، طرفداران این عقیده مى گویند مدارکى در دست است که نشان مى دهد حیوانات نیز به اندازه خود داراى درک و فهمند، از جمله:
زندگى بسیارى از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شگفت انگیزى است که روشنگر سطح عالى فهم و شعور آنها است کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب آنها و نظام شگفت انگیز لانه و کندو، سخنانى نشنیده باشد، و بر درک و شعور تحسین آمیز آنها آفرین نگفته باشد؟ گرچه بعضى میل دارند همه اینها را یک نوع الهام غریزى بدانند، اما هیچ دلیلى بر این موضوع در دست نیست که اعمال آنها به صورت ناآگاه (غریزه بدون عقل) انجام مى شود.
چه مانعى دارد که این اعمال همانطور که ظواهرشان نشان مى دهد ناشى از عقل و درک باشد؟ بسیار مى شود که حیوانات بدون تجربه قبلى در برابر حوادث پیش بینى نشده دست به ابتکار مى زنند، مثلاً گوسفندى که در عمرش گرگ را ندیده براى نخستین بار که آن را مى بیند به خوبى خطرناک بودن این دشمن را تشخیص داده و به هر وسیله که بتواند براى دفاع از خود و نجات از خطر متوسل مى شود.
علاقه اى که بسیارى از حیوانات تدریجا به صاحب خود پیدا مى کنند شاهد دیگرى براى این موضوع است، بسیارى از سگهاى درنده و خطرناک نسبت به صاحبان خود و حتى فرزندان کوچک آنان مانند یک خدمتگذار مهربان رفتار مى کنند.
داستانهاى زیادى از وفاق حیوانات و اینکه آنها چگونه خدمات انسانى را جبران مى کنند در کتابها و در میان مردم شایع است که همه آنها را نمیتوان افسانه دانست. و مسلم است آنها را به آسانى نمى توان ناشى از غریزه دانست، زیرا غریزه معمولاً سرچشمه کارهاى یکنواخت و مستمر است، اما اعمالى که در شرایط خاصى که قابل پیش بینى نبوده بعنوان عکس العمل انجام مى گردد به فهم و شعور شبیه تر است تا به غریزه.
هم امروز بسیارى از حیوانات را براى مقاصد قابل توجهى تربیت مى کنند، سگهاى پلیس براى گرفتن جنایتکاران، کبوترها براى رساندن نامه ها، و بعضى از حیوانات براى خرید جنس از مغازه ها، و حیوانات شکارى براى شکار کردن، آموزش مى بینند و وظائف سنگین خود رابا دقت عجیبى انجام مى دهند، (امروز حتى براى بعضى از حیوانات رسما مدرسه افتتاح کرده اند!)
از همه اینها گذشته، در آیات متعددى از قرآن، مطالبى دیده مى شود که دلیل قابل ملاحظه اى براى فهم و شعور بعضى از حیوانات محسوب مى شود، داستان فرار کردن مورچگان از برابر لشکر سلیمان، و داستان آمدن هدهد به منطقه «سبا و یمن» و آوردن خبرهاى هیجان انگیزبراى سلیمان شاهد این مدعا است.
در روایات اسلامى نیز احادیث متعددى در زمینه رستاخیز حیوانات دیده مى شود، از جمله: از ابوذر نقل شده که مى گوید: ما خدمت پیامبر(ص) بودیم که در پیش روى ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند، پیغمبر(ص) فرمود، مى دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران عرض کردند: نه، پیامبر(ص) فرمود ولى خدا مى داند چرا؟ و به زودى در میان آنها داورى خواهد کرد، (تفسیر مجمع البیان و نور الثقلین ذیل آیه بالا).
و در روایتى از طرق اهل تسنن از پیامبر نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود: ان الله یحشر هذه الامم یوم القیامة و یقتص من بعضها لبعض حتى یقتص للجماء من القرناء؛خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر مى انگیزاند و قصاص بعضى را از بعضى مى گیرد، حتى قصاص حیوانى که شاخ نداشته و دیگرىبى جهت باو شاخ زده است از او خواهد گرفت؛(تفسیر المنار ذیل آیه).
در آیه ۵ سوره تکویر نیز مى خوانیم و اذا الوحوش حشرت؛ هنگامیکه وحوش محشور مى شوند اگر معنى این آیه را حشر در قیامت بگیریم (نه حشر و جمع بهنگام پایان این دنیا)یکى دیگر از دلایل نقلى بحث فوق خواهد بود.
میهمان
سلام. اون بهشتی که الاغ و گرگ توش باشن جنگله. این حرف آقا امام رضا نیاز به کنکاش بیشتری داره. معصوم فرموده حیوانات در خواب صور اعمال ما هستن. خواب هم که برادر مرگه. سرتونو درد نیارم باید به دنبال اون صفتی که امام منظورشه گشت. در قرآن داره جناب ابراهیم خلیل چهار حیوان را کشت بعد به اذن الله اونها زنده شدند آقایون این چهار حیوان درون همه ما هستن اینا رو بکشین تا حیات ابدی پیدا کنین. اون طاووس خودنما و خودپسند اون خروس شهوت پرست اون کرکس مردار خوار لاشه خوار و اون اردک لجن خوار حرام خوار. سعی کردم خیلی کوتاه بگم. رجوع شود به کتاب طهارت استاد صمدی آملی
پرسمان
سلام علیکم، اقتضائات و شرایط عالم بهشت با جهان مادی و محدود این دنیا، قابل مقایسه نیست. اگر مثالی زده می شود برای تقریب به ذهن است و گرنه این کجا و آن کجا.!
حیوانات و پرندگانی که حضرت ابراهیم برای دیدن نمونه دنیایی قیامت و حشر به دستور خداوند متعال انجام داد یک واقعیت مسلم است هر چند در کتاب طهارت استاد صمدی آملی چنین چیزی نیست. اما ایشان نوعاً به مطالب این چنینی تفسیر و رویکرد عارفانه ای به موضوعات حقیقی و واقعی دارند. و این نوع نگاه ارزش علمی و استدلالی نداشته و صرفا بررسی برخی از بواطن قضایا و زیباشناختی زوایای پنهان آنهاست.
میهمان
عنکبوتی که رسول اکرمو در غار پنهان کرد چرا بهشت نرفت؟!!!!!! این کارتون اصلا منصفانه نیست!!! جمهوری اسلامی هر دزد و جونوریو بهشت فرستاد ولی این عنکبوت زحمتکش که اگه تار نمی بافت الان اوضاع ایران اینطوری نبود رو بهشت نفرستاد!!! ای بی انصافای بی مروت
پرسمان
سلام علیکم، بهشتی شدن یا نشدن حیوانات هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ندارد.
آنچه در مطلب بالا مطرح شده چیزی است که در روایات بیان شده است. و روایات متعددی در این زمینه هست که برخی بدون سند یا سند ضعیفی دارند.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.