خارج کردن زنان از عرصه اجتماع! - "نقد دکتر سها" ۱۳۹۵/۱/۳۱ - ۱۶ بازدید

دکتر سها در این مورد می‌نویسد:
«قرآن می‌گوید که زنان باید در خانه بنشینند. همچنین با توجه به آیات و احادیث و سنت محمد (که قبلاً مطرح شد و به طور مفصل در کتاب «نقد احکام حقوقی، سیاسی و اقتصادی اسلام» آمده است) زنان در اسلام موجودات عاطل و کم‌ارزشی هستند که تنها به خدمت جنسی مردان و زائیدن مشغولند. این امر موجب می‌شود توان نیمی از جمعیت مسلمانان هدر برود و در رشد و توسعه‌ی کشور نقشی نداشته باشد. ممکن است این سؤال مطرح شود که اگر چنین است چرا امروزه در کشورهای اسلامی، زنان کم و بیش در جامعه حضور دارند؟ جواب اینست که امروزه اکثر احکام اسلام در مورد زنان قابل اجرا نیستند و حکومت‌های کشورهای اسلامی آنان را اجرا نمی‌کنند. دلیل مهم دیگر اینست که اکثر مسلمانان و حکومت‌هایشان دارای ایمان ضعیفند و در اجرای احکام اسلام سهل‌انگاری می‌کنند. رفتار درست اسلامی با زنان همانست که طالبان انجام داد و در مرتبه‌ی بعدی و به طور ضعیف‌تر عربستان»۱.

بررسی
در این قسمت دکتر سها فقط ادعا کرده و اسلام تهمت زده است که زنان را از عرصه اجتماع خارج کرده است و به هیچ آیه و روایتی استناد نکرده است لیکن از تعبیر ایشان (قرآن می‌گوید که زنان باید در خانه بنشینند) می‌توان استفاده کرد که به آیات سوره احزاب در مورد زنان پیامبر( اشاره می‌کند پس لازم است نخست تفسیر آیه فوق را بررسی کنیم سپس به نکات تکمیلی بپردازیم.

الف: تفسیر آیه:
«وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ»؛
«احزاب/ ۳۳»؛ «و در خانه هایتان قرار گیرید و همانند خودآرایى (دوران) جاهلیت نخستین، (با زیورها) خودنمایى نکنید و نماز را برپا دارید و [مالیات ] زکات را بپردازید و خدا و فرستاده اش را اطاعت کنید».

نکات تفسیری:
۱. در این آیه پنج برنامه ى سازنده براى همسران پیامبر مشخص شده است؛ برنامه ها و دستوراتى که ابعاد مختلف زندگى آنان را در برمى گیرد و جایگاه بلند آنان را به عنوان مادران امّت حفظ مى کند و کمال مى بخشد.

۲. در این پنج برنامه، دو برنامه ى اجتماعى براى حفظ جایگاه و شخصیت آنان است و یک برنامه ى عبادى براى ارتباط با خدا و یک برنامه ى اقتصادى براى کمک به مردم و یک خط اساسى در پیروى از دستورات الهى.

۳. «قَرْنَ» به معناى وقار و سنگینى و متانت و کنایه از قرار گرفتن در خانه است؛
یعنى زنان پیامبر صلى الله علیه و آله نباید هر روز در کوچه و بازار روان شوند و در همه ى مسائل دخالت کنند تا مبادا بیماردلان از آنان در مسائل سیاسى و اجتماعى سوء استفاده کنند۲.

۴. «تَبرُّج» به معناى آشکار شدن در برابر مردم است و مقصود از جاهلیت همان جاهلیت قبل از ظهور اسلام است. زنان در آن هنگام زینت ها و زیورهاى خود را آشکار مى کردند و حجاب درستى نداشتند۳.
یعنى زنان پیامبر نباید آن گونه که در جاهلیت مرسوم بود عمل کنند، بلکه لازم است حجاب خود را کاملًا رعایت کرده، زیورآلات خود را از نامحرمان بپوشانند.

۵. غیر از جاهلیت اول که قبل از اسلام بود، جاهلیت دومى نیز در راه است که در این عصر به ویژه در کشورهاى غربى نمایان شده است.
عصرى که زنان وسیله ى تبلیغات کالاهاى سرمایه داران شده اند و فرهنگ برهنگى در بشریت ترویج مى شود.

۶. این دستورات و برنامه ها خطاب به زنان پیامبر( است، اما برخی موارد آن‌ها در حقیقت برنامه اى براى همه ى زنان است؛ همان طور که نماز و زکات مخصوص همسران پیامبر نیست اما در مورد آنان تأکید بیش ترى شده است. ولی برخی دیگر از خصوصیات زنان پیامبر( بوده که برای حفظ جایگاه اجتماعی و سیاسی آنها و جلوگیری از سوء استفاده است.

تذکر:
از تفسیر آیه روشن شد که این آیه در خصوص زنان پیامبر( و برای جلوگیری از مقام و موقعیت آنان بوده است و حکم کلی برای همه زنان نیست.

ب: اما اینکه دکتر سها می‌گوید: «زنان در اسلام موجودات عاطل و کم‌ارزشی هستند» ادعای بدون دلیل است بلکه دلایل تاریخی بر عکس آن را اثبات می‌کند.
اولاً زنان قبل از اسلام از حقوق اقتصادی و اجتماعی خود محروم بودند و بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت پیامبر( زنان دارای حقوق متناسب با شخصیت انسانی خود شدند.
البته زنان از برخی کارهای سخت مثل جهاد معاف گردیدند (هرچند که می‌توانند در موارد ضروری در دفاع کمک کنند).

ثانیاً در زنان صدر اسلام نمونه‌های بارز زن مسلمان مثل حضرت زهرا( و حضرت زینب( وجود دارد که در مسایل سیاسی و اجتماعی دخالت می‌کنند و سخنرانی می‌نمایند.

ثالثاً نمونه بارز اسلام ناب که در ایران پس از انقلاب اسلامی نشان داد که هرگاه آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت( در جامعه پیاده شود زنان در عرصه‌های مختلف وارد می‌شوند، در عرصه علمی اکثر دانشجویان ایران بانوان هستند و بسیاری از معلمان و اساتید دانشگاه زنان هستند. در عرصه کار و کسب، بسیاری از کارمندان، پزشکان، پرستاران ... از قشر بانوان هستند. در عرصه سیاسی، بانوان در شوراهای شهری، مجلس شورای اسلامی و رده‌های مدیریتی حضور دارند.
همانطور که در عرصه اجتماعی حضور فعال دارند و از حقوق خود دفاع می‌کنند و مقاصد کلی کشور و مقاصد خویش را پیش می‌برند و نه تنها در عرصه اجتماعی حضور دارند بلکه موجب پیشرفت جامعه خویش هستند.

ج: اینکه دکتر سها نمونه اسلام را در طالبان و عربستان (وهابی‌ها) معرفی می‌کند بسیار عجیب است. چون:
اولاً وهابی‌ها ساخته و پرداخته استعمار غربی هستند۴ و طالبان نیز دست‌پرورده مشترک وهابیت و آمریکا هستند۵. و اصولاً آنها را برای بدنام کردن اسلام و تسلط بر کشورها و منابع و معادن مسلمانان به وجود آوردند و اگر اعمال ناپسندی از طالبان و داعش و... سر می‌زند در حقیقت معلمان و سازندگان و حمایت‌گران غربی آنها مقصرند.

ثانیاً طالبان و وهابی‌ها فرقه‌ای افراطی هستند که ربطی به عقاید و اعمال اکثریت مسلمانان ندارند بلکه ابن تیمیه که سرچشمه عقاید آنهاست در عصر خویش مطرود مسلمانان بود و مدت‌ها در زندان به سر برد. و اکنون نیز در بین ۵/۱ میلیارد مسلمان اقلیتی کوچک (شاید کمتر از ده میلیون نفر) هستند که البته با پول نفت و گاز و حمایت غربی‌ها به زندگی خفت‌بار خود ادامه می‌دهند.

ثالثاً بر فرض که این فرقه بدنام، مسلمان باشند، اعمال غلط برخی مسلمانان در مورد زنان ربطی به اصل اسلام و تعالیم قرآن ندارد. یعنی وقتی در مورد یک کتاب مثل قرآن و مکتب مثل اسلام قضاوت می‌شود باید بر اساس تعالیم و نصوص قضاوت شود و کسانی که از آن مکتب پیروی کرده‌اند نه برای اعمال افرادی که پایبند به تعالیم و نصوص آن مکتب نیستند یا برداشت‌های انحرافی و غیر مقبول از آن دارند.

رابعاً چرا دکتر سها از میان مسلمانان متدین به پیروان راستین اسلام ناب محمدی یعنی شیعیان اشاره نمی‌کند که چگونه بر اساس تعالیم قرآن و اهل‌بیت( عزت و کرامت انسان‌ها را ارج می‌نهند، که نمونه آن را در جمهوری اسلامی ایران می‌بینیم.
دکتر سها در این مورد می‌نویسد:
«قرآن می‌گوید که زنان باید در خانه بنشینند. همچنین با توجه به آیات و احادیث و سنت محمد (که قبلاً مطرح شد و به طور مفصل در کتاب «نقد احکام حقوقی، سیاسی و اقتصادی اسلام» آمده است) زنان در اسلام موجودات عاطل و کم‌ارزشی هستند که تنها به خدمت جنسی مردان و زائیدن مشغولند. این امر موجب می‌شود توان نیمی از جمعیت مسلمانان هدر برود و در رشد و توسعه‌ی کشور نقشی نداشته باشد. ممکن است این سؤال مطرح شود که اگر چنین است چرا امروزه در کشورهای اسلامی، زنان کم و بیش در جامعه حضور دارند؟ جواب اینست که امروزه اکثر احکام اسلام در مورد زنان قابل اجرا نیستند و حکومت‌های کشورهای اسلامی آنان را اجرا نمی‌کنند. دلیل مهم دیگر اینست که اکثر مسلمانان و حکومت‌هایشان دارای ایمان ضعیفند و در اجرای احکام اسلام سهل‌انگاری می‌کنند. رفتار درست اسلامی با زنان همانست که طالبان انجام داد و در مرتبه‌ی بعدی و به طور ضعیف‌تر عربستان»۱.

بررسی
در این قسمت دکتر سها فقط ادعا کرده و اسلام تهمت زده است که زنان را از عرصه اجتماع خارج کرده است و به هیچ آیه و روایتی استناد نکرده است لیکن از تعبیر ایشان (قرآن می‌گوید که زنان باید در خانه بنشینند) می‌توان استفاده کرد که به آیات سوره احزاب در مورد زنان پیامبر( اشاره می‌کند پس لازم است نخست تفسیر آیه فوق را بررسی کنیم سپس به نکات تکمیلی بپردازیم.

الف: تفسیر آیه:
«وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ»؛
«احزاب/ ۳۳»؛ «و در خانه هایتان قرار گیرید و همانند خودآرایى (دوران) جاهلیت نخستین، (با زیورها) خودنمایى نکنید و نماز را برپا دارید و [مالیات ] زکات را بپردازید و خدا و فرستاده اش را اطاعت کنید».

نکات تفسیری:
۱. در این آیه پنج برنامه ى سازنده براى همسران پیامبر مشخص شده است؛ برنامه ها و دستوراتى که ابعاد مختلف زندگى آنان را در برمى گیرد و جایگاه بلند آنان را به عنوان مادران امّت حفظ مى کند و کمال مى بخشد.

۲. در این پنج برنامه، دو برنامه ى اجتماعى براى حفظ جایگاه و شخصیت آنان است و یک برنامه ى عبادى براى ارتباط با خدا و یک برنامه ى اقتصادى براى کمک به مردم و یک خط اساسى در پیروى از دستورات الهى.

۳. «قَرْنَ» به معناى وقار و سنگینى و متانت و کنایه از قرار گرفتن در خانه است؛
یعنى زنان پیامبر صلى الله علیه و آله نباید هر روز در کوچه و بازار روان شوند و در همه ى مسائل دخالت کنند تا مبادا بیماردلان از آنان در مسائل سیاسى و اجتماعى سوء استفاده کنند۲.

۴. «تَبرُّج» به معناى آشکار شدن در برابر مردم است و مقصود از جاهلیت همان جاهلیت قبل از ظهور اسلام است. زنان در آن هنگام زینت ها و زیورهاى خود را آشکار مى کردند و حجاب درستى نداشتند۳.
یعنى زنان پیامبر نباید آن گونه که در جاهلیت مرسوم بود عمل کنند، بلکه لازم است حجاب خود را کاملًا رعایت کرده، زیورآلات خود را از نامحرمان بپوشانند.

۵. غیر از جاهلیت اول که قبل از اسلام بود، جاهلیت دومى نیز در راه است که در این عصر به ویژه در کشورهاى غربى نمایان شده است.
عصرى که زنان وسیله ى تبلیغات کالاهاى سرمایه داران شده اند و فرهنگ برهنگى در بشریت ترویج مى شود.

۶. این دستورات و برنامه ها خطاب به زنان پیامبر( است، اما برخی موارد آن‌ها در حقیقت برنامه اى براى همه ى زنان است؛ همان طور که نماز و زکات مخصوص همسران پیامبر نیست اما در مورد آنان تأکید بیش ترى شده است. ولی برخی دیگر از خصوصیات زنان پیامبر( بوده که برای حفظ جایگاه اجتماعی و سیاسی آنها و جلوگیری از سوء استفاده است.

تذکر:
از تفسیر آیه روشن شد که این آیه در خصوص زنان پیامبر( و برای جلوگیری از مقام و موقعیت آنان بوده است و حکم کلی برای همه زنان نیست.

ب: اما اینکه دکتر سها می‌گوید: «زنان در اسلام موجودات عاطل و کم‌ارزشی هستند» ادعای بدون دلیل است بلکه دلایل تاریخی بر عکس آن را اثبات می‌کند.
اولاً زنان قبل از اسلام از حقوق اقتصادی و اجتماعی خود محروم بودند و بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت پیامبر( زنان دارای حقوق متناسب با شخصیت انسانی خود شدند.
البته زنان از برخی کارهای سخت مثل جهاد معاف گردیدند (هرچند که می‌توانند در موارد ضروری در دفاع کمک کنند).

ثانیاً در زنان صدر اسلام نمونه‌های بارز زن مسلمان مثل حضرت زهرا( و حضرت زینب( وجود دارد که در مسایل سیاسی و اجتماعی دخالت می‌کنند و سخنرانی می‌نمایند.

ثالثاً نمونه بارز اسلام ناب که در ایران پس از انقلاب اسلامی نشان داد که هرگاه آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت( در جامعه پیاده شود زنان در عرصه‌های مختلف وارد می‌شوند، در عرصه علمی اکثر دانشجویان ایران بانوان هستند و بسیاری از معلمان و اساتید دانشگاه زنان هستند. در عرصه کار و کسب، بسیاری از کارمندان، پزشکان، پرستاران ... از قشر بانوان هستند. در عرصه سیاسی، بانوان در شوراهای شهری، مجلس شورای اسلامی و رده‌های مدیریتی حضور دارند.
همانطور که در عرصه اجتماعی حضور فعال دارند و از حقوق خود دفاع می‌کنند و مقاصد کلی کشور و مقاصد خویش را پیش می‌برند و نه تنها در عرصه اجتماعی حضور دارند بلکه موجب پیشرفت جامعه خویش هستند.

ج: اینکه دکتر سها نمونه اسلام را در طالبان و عربستان (وهابی‌ها) معرفی می‌کند بسیار عجیب است. چون:
اولاً وهابی‌ها ساخته و پرداخته استعمار غربی هستند۴ و طالبان نیز دست‌پرورده مشترک وهابیت و آمریکا هستند۵. و اصولاً آنها را برای بدنام کردن اسلام و تسلط بر کشورها و منابع و معادن مسلمانان به وجود آوردند و اگر اعمال ناپسندی از طالبان و داعش و... سر می‌زند در حقیقت معلمان و سازندگان و حمایت‌گران غربی آنها مقصرند.

ثانیاً طالبان و وهابی‌ها فرقه‌ای افراطی هستند که ربطی به عقاید و اعمال اکثریت مسلمانان ندارند بلکه ابن تیمیه که سرچشمه عقاید آنهاست در عصر خویش مطرود مسلمانان بود و مدت‌ها در زندان به سر برد. و اکنون نیز در بین ۵/۱ میلیارد مسلمان اقلیتی کوچک (شاید کمتر از ده میلیون نفر) هستند که البته با پول نفت و گاز و حمایت غربی‌ها به زندگی خفت‌بار خود ادامه می‌دهند.

ثالثاً بر فرض که این فرقه بدنام، مسلمان باشند، اعمال غلط برخی مسلمانان در مورد زنان ربطی به اصل اسلام و تعالیم قرآن ندارد. یعنی وقتی در مورد یک کتاب مثل قرآن و مکتب مثل اسلام قضاوت می‌شود باید بر اساس تعالیم و نصوص قضاوت شود و کسانی که از آن مکتب پیروی کرده‌اند نه برای اعمال افرادی که پایبند به تعالیم و نصوص آن مکتب نیستند یا برداشت‌های انحرافی و غیر مقبول از آن دارند.

رابعاً چرا دکتر سها از میان مسلمانان متدین به پیروان راستین اسلام ناب محمدی یعنی شیعیان اشاره نمی‌کند که چگونه بر اساس تعالیم قرآن و اهل‌بیت( عزت و کرامت انسان‌ها را ارج می‌نهند، که نمونه آن را در جمهوری اسلامی ایران می‌بینیم.


منابع
۱. نقد قرآن، دکتر سها، ص ۵۳۰.
۲. همان طور که در مورد عایشه در جنگ جمل اتفاق افتاد.
۳. تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۹۰.
۴. ر.ک: کتاب خاطرات مستر همفر (جاسوس انگلیسی که عامل ایجاد وهابیت در عربستان بود).
۵. ر.ک: سایت‌ها و مجلات خبری که بارها گزارش نموده‌اند که مسئولین غربی به این مطلب اعتراف کرده‌اند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
بسمه تعالی . با تشکر .در قرآن کریم به الگو بودن زنانی همچون حضرت مریم و آسیه نیز اشاره شده و همچنین قرآن فعالیت دختران شعیب در بیرون از خانه را که همراه با نجابت و حیا بوده بیان می کند و در روایات نیز مقام حضرت فاطمه و حضرت زینب و حضرت معصومه و مادران ائمه علیهم السلام و امام زادگان خانم مورد احترامست و این بانوان همگی فعالیت اجتماعی و علمی داشته اند

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.