خلافت انسان ۱۳۹۰/۲/۱۶

اگر آدمی همواره جناح علم و تذکر را تقویت کند در مرحله عمل نیز توفیق حاصل خواهد کرد .
در این رابطه چند چیز ضروری و لازم است و هر قدر انسان آنها را تقویت کند نتیجه بهتر و افزون تری دریافت خواهد داشت .
الف : ازدیاد پیوسته معرفت به خداوند و اوصاف جمال و جلال الهی و خود را پیوسته به یاد او داشتن به این معرفت موجب ازدیاد عشق به او نیز می‌شود اگر به جایی رسیدید که حب او تمام دل را فراگرفت دیگر علاقه به هر چیز دیگر حتی مباحاتی که مزاحم توجه به اویند از بین می رود چه رسد به حب معاصی .
اگر آدمی همواره جناح علم و تذکر را تقویت کند در مرحله عمل نیز توفیق حاصل خواهد کرد .
در این رابطه چند چیز ضروری و لازم است و هر قدر انسان آنها را تقویت کند نتیجه بهتر و افزون تری دریافت خواهد داشت .
الف : ازدیاد پیوسته معرفت به خداوند و اوصاف جمال و جلال الهی و خود را پیوسته به یاد او داشتن به این معرفت موجب ازدیاد عشق به او نیز می‌شود اگر به جایی رسیدید که حب او تمام دل را فراگرفت دیگر علاقه به هر چیز دیگر حتی مباحاتی که مزاحم توجه به اویند از بین می رود چه رسد به حب معاصی .
ب) شناخت واقعی دنیا و امور دنیوی : به عبارت دیگر اگر انسان واقعاً این مطلب را دریابد و در نفس خویش مستقر سازد و به چشم شهود بنگرد که جهان و آنچه در این جهان است همه اموری گذرا و فانی اند و جز آنچه الهی و خدایی است ماندنی ست دل از کثرات عالم برخواهد کند و جز به معبود حقیقی دل نخواهد سپرد.
ج ) آنچه گفته شد در مراتب بالا بود ورسیدن به آن هم چندان ساده نیست اما برای آنهای که محصور در هواهای رنگارنگ نفسانی اند ، راههای ساده تری وجود دارد که هر چند استقامت وویژگیهای موارد بالا را ندارد اما سهل الوصول تر و فراچنگ شدنی تر است به علاوه مقدمه لازم نیل به مراتب فوق نیز می باشد و آن عبارتست از :
۱- داشتن مطالعاتی پیوسته پیرامون معاد و آثار و عواقب وخیم و دهشت زای معاصی در این صورت حب گناه تدریجاً اندک
می‌شود و به فرض چنین نشود خوف عذاب الهی مانع انجام گناه می‌شود .
۲- اشتعال نفس به عبادات مانند نماز شب و روزه و دعاها .
۳- حضور قلب در نمازو توجه به اینکه با چه کسی سخن می گوییم و چه می گوئیم و در چه جایگاهی هستیم یعنی خود را بنده ای ذلیل در پیشگاه رب الارباب دیدن و در قیام نماز چنان باشیم که گویی قیام قیامت است .
در چنین صورت است که خداوند انسان راضی خواهد بود و گویا تبارک الله احسن الخالقین را خواهد گفت .
به طور خلاصه باید گفت عمل به وظیفه ای که خداوند از انسان خواسته است اگر عمل نماید به کمال خواهد رسید و وقتی به کمال رسید مصداق فتبارک الله احسن للخالقین خواهد شد چون خداوند آیه را به خاطر عقل و تفکر و شعور انسان بیان فرموده کسی که به کمال برسد یعنی از این عقل و درک درست استفاده کرده پس مصداق فتبارک الله خواهد شد .
وظایف انسان در سه حوزه است :
۱- عقاید ۲- اخلاق ۳- احکام = عمل کردن درست در ۳ حوزه باعث آن خواهد شد که انسان ، انسان کاملی گردد.
جهت مطالعه بیشتر :
«عدل الهی ، شهید مطهری»
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.