خمس و مالیات -زکات و مالیات -مالیات و مالیات های اسلامی ۱۳۹۰/۱۲/۰۹ - ۱۲۵۳ بازدید

زمان پیامبر که مردم پول آب و برق و اینا رو نمی دادن ، خمس و زکات واجب بود ، به چه دلیل امروز با پرداخت مالیات و پول وآب و برق باز باید خمس و زکات پرداخت شود؟

انسان دو نیاز و احتیاج دارد یکسری نیازهای ثابت و همیشگی که گذر زمان هیچگونه تغییری در آن ایجاد نمی کند مانند نیاز به اصل خوراک ، پوشاک ، مسکن و... در مقابل این نیازها یک دسته از نیازهای انسان نیازهایی هستند که با توجه به تغییر زمان ؛ تغییر پیدا می کنند و دگرگون می شوند مانند نوع خوراک و پوشاک و شکل ساخت مسکن و ابزار و وسایلی که برای تأمین نیازهای خود به کار می گیرد به عنوان مثال یک زمان برای حمل و نقل یا کشاورزی از حیوانات استفاده می کند و در یک زمان از وسایل نقلیه و ماشین آلات بهره می گیرد . در یک عصر برای ایجاد گرما از چوب و امثال آن استفاده می کند و با پیشرفت بشر از نفت و گاز استفاده می کند .دین برای اداره بشر و ترسیم برنامه روشن برای زندگی او یکسری خطوط کلی وضع نموده است که ناظر به احتیاجات ثابت انسان می باشد و نیازهای متغیر انسان ها در هر زمانی را تابع احتیاجات ثابت انسان قرار داده است و خود را محدود به محدوده زمانی معینی نکرده است به عنوان نمونه در مورد غذا ، اسلام خطوط کلی را معین کرده است که مثلا غذا پاک باشد و غصبی نباشد ، برای بدن ضرر نداشته باشد و... اما اینکه این غذا در هر زمان به چه صورت باشد را به عقل بشر سپرده است و خود را به نوع خاصی محدود نکرده است بنابر این نمی توان گفت مثلا فلان نوع غذا چون در زمان پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام نبوده است پس خوردن آن جایز نیست یا مثلا این نوع از ظروف غذا چون در آن زمان نبوده است پس استفاده از آن جایز نمی باشد . و این ، یکی از ویژگیهای جاودانگی دین اسلام است که بدین ترتیب گستره همه زمان ها را در بر می گیرد و محدود به عصر و زمانی خاص نمی باشد .«از خصوصیات دین مقدس اسلام این است که همیشه روى حاجتهاى ثابت انسان مهر ثابت زده است اما حاجتهاى متغیر انسان را تابع حاجتهاى ثابت قرار داده است، و این به عقیده شخص من اعجازى است که در ساختمان این دین به کار رفته است.... به عنوان نمونه در مورد نوع پوشش در اسلام پارچه اصالت ندارد که حتماً باید یک نوع لباس بپوشند، بلکه اسلام اصولى دارد که طبق آن باید لباس بپوشند. آن اصول، ثابت است؛ اصولى است که وظیفه انسان را به حسب زمان تغییر مى دهد. اگر چیزى در نظر اسلام اصالت داشته باشد، دیگر تغییرپذیر نیست. اما چیزى که اسلام روى آن مهر نزده است، به عنوان لباس است، شکل اجرایى براى چیزى است که مهر به آن زده است... از خصوصیات اسلام است که امورى را که به حسب احتیاج زمان تغییر مى کند یعنى حاجتهاى متغیر را متصل کرده به حاجتهاى ثابت؛ یعنى هر حاجت متغیرى را بسته است به یک حاجت ثابت. فقط مجتهد و متفقّه مى خواهد که این ارتباط را کشف کند و آنگاه دستور اسلام را بیان نماید.( مطهری ، مرتضی ، مجموعه آثار ، تهران ، انتشارات صدرا، ج21، ص 150و153و163) بنابر این ممکن است شکل زندگی تفاوت کند اما اصول و خطوط اساسی که مسیر زندگی افراد و برنامه آنان را مشخص می سازد در طول زمان تفاوتی نخواهد داشت و ثابت می باشد همانطور که نیازهای ثابت افراد در گذر زمان ثابت می ماند و آنچه تغییر می کند نوع برآوردن این نیازهاست .با این توضیح، زندگی بشر و نیازهای او در گذر زمان و قرن ها دچار تحولات چشمگیری شده است و به موازات پیچیده شدن زندگی بشر ، نیازهای بشر نیز گسترش پیدا نموده است و این نیازهای جدید ، بر این اساس هر چند در زمان پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام برق و نفت و گاز و امثال آن نبوده است اما با اختراع برق و کشف نفت و گاز بشر از آنها استفاده نمود اما با توجه به سیر روز افزون جمعیت از یکسو و محدود بودن منابع انرژی از سوی دیگر کشورها و هزینه هایی که کشورها برای تأمین این منابع می کنند ، دولت برای استفاده از آن ، مبالغی را از افراد دریافت می کند که ضمن بهره مند شدن از آن در استفاده از آن نیز دقت لازم را داشته و صرفه جویی نمایند و این هیچ اشکالی ندارد به تعبیر دیگر شهروندان ، دولت را وکیل نموده اند تا منابع کشور را استخراج نماید و در اختیار آنان قرار دهند و در قبال آن نیز علاوه بر هزینه هایی که خود دولت از بودجه عمومی کشور متقبل می شود بخشی از هزینه های آن را پرداخت نمایند .
در مورد اخذ مالیات نیز اصل اینکه دولت برای اداره امور کشور نیازمند بودجه است قابل انکار نمی باشد و با توجه به گسترده شدن فعالیت های دولت در زمان ما و افزایش نیازهای دولت وجود راهکارهایی برای کسب درآمد اجتناب ناپذیر است که برای این منظور از مالیات و عوارض استفاده می شود علاوه بر اینکه مالیات مربوط به زمان ما نیست و حضرت علی علیه السلام در دوران حکومت خودشان مالیات وضع نمودند تا از این طریق امور مربوط به حکومت سامان داده شود . ایشان در نامه خود به مالک اشتر که به عنوان منشور حکومت اسلامی محسوب می گردد فرمودند :« و تفقد امر الخراج بما یصلح اهله فان فی صلاحه وصلاحهم صلاحا لمن سواهم ... ولیکن نظرک فی عماره الارض ابلغ من نظرک فی استجلاب الخراج لان ذلک لا یدرک الا بالعماره » « مالیات و بیت المال را به گونه ای وارسی کن که صلاح مالیات دهندگان باشد ، زیرا بهبودی مالیات و مالیات دهندگان ، عامل اصلاح امور دیگر است ... وباید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع آوری مالیات باشد که مالیات جز با آبادانی فراهم نمی گردد.» ( نهج البلاغه ، نامه 53)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.