درمان چشم چرانی -نهی از چشم چرانی ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ - ۲۳۸۶ بازدید

چه جورى میتونم یه آدم چشم چران رو نهى از منکر کنم؟ فکر کنید من چشم چرانم، نهى از منکرم کنید.

پرسشگر گرامی، حساسیت شما نسبت به سلامت روانی و معنوی اطرافیان، ستودنی است. و از اینکه این مجمومه را برای پرسش خود انتخاب کرده اید متشکریم .اگر نسبت خودتان با فرد چشم چران را بیان می کردید بهتر می توانستیم با هم گفتگو کنیم.
چشم چرانی متاسفانه یکی از بیماری ها و عادت های ناپسندی است که برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف بدان دچار می شوند. به منظور مبارزه با این عادت ناپسند، لازم است نسبت به مفهوم، آثار و عواقب و زمینه های بروز آن آگاهی بدست آورد و سپس از راهکارهای عملی برای کنترل آن سود جست.
معنای چشم چرانی:
چشم چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی، به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت طلبی جنسی انجام می شود. ما در روابط اجتماعی خود با دیگران چه جنس مخالف یا موافق به طور طبیعی با آنها ارتباط حضوری و کلامی داریم و به آنها نگاه می کنیم, نگاهی که به هیچ وجه در آن بحث تحریک شهوت و لذت جنسی مطرح نیست, این نگاه ها داخل در مقوله چشم چرانی نیستند, ولی نگاه های ادامه داری که با انگیزه لذت جنسی انجام می شود و به تحریک شدن غریزه و میل جنسی می انجامد, تحت عنوان چشم چرانی تعریف می شود.
عوامل بروز چشم چرانی:
1. محرومیت جنسی: ویلهم اشتگل محرومیت های جنسی را عامل این بیماری دانسته و می گویند: محرومیت های جنسی باعث می شود که (لی یبدو) در اعصاب چشم متمرکز شود، با این تمرکز، بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته وشخص از چشم چرانی لذت می برد و با دیدن اندام جنس مخالف تحریک می شود.( اصول روانکاوی فروید ، صص 257 ـ 259)
2. خود نمایی زنان: بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند. در تفاسیر شیعه وسنی ذیل آیه 30 سوره نور, نقل کرده اند که: «روزی در هوای گرم مدینه، زن جوانی در حالی که روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوش او، پیدا بود، از کوچه ای عبور می کرد، مرد جوانی از انصار، آن حالت را مشاهده کرد و چنان غرق تماشا شد که از خود و اطرافش غافل گردید و به دنبال آن زن حرکت نموده تا این که صورتش به شی ای اصابت کرد و مجروح گردید، هنگامی که به خود آمد، خدمت پیامبر(صلی اله علیه و آله و سلم) رفت و جریان را برای او بیان داشت، این جا بود که آیات سوره مبارکه نور در مورد پوشش زنان نازل گردید.( تفسیر صافی، ج3، ص 430؛ الدر المنثور، ج5، ص 40؛ کافی، ج5، ص521)
قرآن کریم برای رفع این معضل اجتماعی در آیات شریفه سوره نور، از یک طرف مؤمنان اعم از زنان و مردان را مخاطب قرار داده دستور می دهد که نگاه های خود را کوتاه ساخته و به نامحرم خیره نشوند و از فساد و آلودگی دوری کنند و از سوی دیگر به خانم ها دستور می دهد پوشش مناسب را رعایت کرده و زیورآلات خود را آشکار نسازند. تا حوادث نظیر حادثه ای که آیه در ارتباط با آن نازل شده است، اتفاق نیفتد و جوانان از خود بی خود نشده و دنبال زنان و دختران نامحرم راه نیفتند و امنیت و آرامش خود و دیگران را خدشه دار نسازند.
3. عدم ارضاء صحیح( در زندگی مشترک): علت بسیاری از هرزگی های مردان و زنان امروز این است که خلوات و اتاق خواب موفقی ندارد. با وجود اینکه ارضاء جنسی در اوج لذت جنسی صورت می پذیرد اما متاسفانه اکثر افراد در عمل زناشوئی با شریک جنسی خود نمی توانند این اوج را به حد کفایت برسانند و به بیان دیگر به طور ناقص ارضاء می شوند، لازمه ی ارضاء شدن به صورت کامل آن است که دو طرف پیش از برقراری رابطه ی جسمانی، رابطه ی عاطفی را تجربه کرده باشند. بیش از 60 درصد افراد در اکثر موارد به طور ناقص ارضاء می شوند، اما این کامیابی های ناقص در جامعه و فرهنگ جنسی جهان چه تاثیری خواهد داشت؟
مردان و زنانی که نتوانند از طریق آمیزش با شریک جنسی خود به ارضاء کامل برسند، به مانند گرسنگانی هستند که همه چیز را غذا می بینند، آنان همواره در جستجوی لذت جنسی اند و هیچ گاه سیر نمی شوند، طبعا اشخاصی که در آمیزش جنسی به ارضاء کامل جنسی دست می یابند به عمل زناشوئی با تک همسر یا تک معشوقه ی خود قانع اند، اما اگر کسی کاملا ارضاء نشود به آمیزش با شریک جنسی خود قانع نبوده و همواره در پی کشف فردی زیباتر و شهوت انگیز تر و یا روشی جدید برای ارضای جنسی خویش است، به بیان ساده تر ریشه ی اصلی تنوع طلبی جنسی، همجنس بازی، چشم چرانی و…، نرسیدن به ارضای کامل جنسی و گرسنه ماندن است.
تنوع طلبی جنسی ذاتی و برخواسته از طبیعت انسان نیست، بلکه پدیده ای است که هرگاه عشق در روابط زناشویی جامعه کمرنگ می شود، از ارضاء ناقص جنسی متولد می گردد، بنابراین میزان تنوع طلبی جنسی با میزان عشق در جامعه رابطه ی عکس دارد، در جامعه ای که عشق معنای خود را از دست بدهد، مردان و زنان در طمع کسب لذت بیشتر و ارضای تنوع طلبی خویش، به دنبال چشم چرانی و تماشای فیلم ها و تصاویر شهوت انگیز، همجنس بازی، چشم چرانی و… خواهند رفت.
4. بی تقوایی افراد:افرادی که خوف الهی ندارند و دنبال هرزگی هستند به این کار اقدام می کنند.
عواقب و آسیب شناسی چشم چرانی:
- عامل غفلت و فراموشی: چشم چرانی یکی از مصادیق حب دنیا و عامل مهمی برای بروز غفلت از یاد خدا و خود است. غفلت همان چالش اساسی است که انسان در سر راه کمال و سعادت خود دارد و بیداری اولین نیاز او برای حرکت در این مسیر است. چشم چرانی باعث می شود که انسان هر چه بیشتر به خواب رود و از بیداری و یاد خدا دور ماند.
حضرت علی ( علیه السلام ) درباره مواظبت و حفاظت از چشمها فرمود: چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد« لَیْسَ فِی الْبَدَنِ‌ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ‌ عَزَّ وَجَل»( بحارالانوار، ج 101، ص 35)
- اولین گام انحراف عملی: چشم چرانی و نگاه به نامحرم، گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است. نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه، انحراف و گناه مبتلا می کند.
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد. نگاه کردن به ناموس دیگران،‌ خواست شیطان است. چشمی که تیرهای آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب می کند، محل کمین شیطان است. شیطان از کمان چشم های او ناموس دیگران را نشانه می گیرد« اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَ »[( روضة المتقین، ج 9،‌ ص 434)
پس باید مراقب چشمان خویش باشیم، تا شیطان از آن برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.
- حسرت و اندوه طولانی: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد . به این معنی که چشم قوی ترین ابزار حسی است . یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند و این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد یعنی آنچه را دیده، می بیند، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود، افسردگی و رنجوری عاید انسان می شود .
از فحوای حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که فرمود: همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرونهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد, فهمیده می شود که علاوه بر حسرت دنیوی, فرد چشم چران در آخرت از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت. کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعیُنٍ: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشیَةِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَت ساهِرَة فی سبیلِ الله (بحارالانوار، ج 101، ص 35.)
- به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه: در واقع، نگاه های آلوده، مسموم و شهوت انگیز، آتش درون را شعله ور می سازد که فرایند و محصولی جز فحشا، سیاهی دل؛ مشکلات و نارسایی هایی اجتماعی، نخواهد داشت. چشم چرانی دام شیطانی، بذر شهوت و رویشگاه فسق و فجور است که دل را می لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فتنه و فساد در جامعه می شود. لذا چشم چرانی، این تیر مسموم و زهرآلود شیطانی اگر بدون قید و بند، رها شود یقیناً سلامت و امنیت طرفین را به خطر می اندازد، جوان و نوجوانی که به کوچه و خیابان راه می افتد اگر دستور اسلام را رعایت نکرده و نگاهش را کوتاه نکند و از طرف دیگر، کسانی که باید حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند، رعایت نکنند، چشم جوان به صحنه های شهوت انگیز خواهد افتاد، و نیروی قدرتمند شهوت به جوشش و غلیان آمده و تحریک خواهد شد، درچنین شرایط حساس و خطرناکی، این جوان، یا باید به عیاشی، فساد و تجاوزگری روی آورد و به خواسته های قوه شهوانی جواب مثبت دهد، امنیت خود و دیگران را به خطر اندازد، و یا با تخیل و تصور، با حالت افسرده و پریشان، زندگی بیمار گونه خود را ادامه داده آسایش و آرامش خانواده را برهم زند.
- ایجاد نگرانی و اضطراب: آنچه از مجموع آیات، روایات و تجربیات کارشناسان به دست می آید این است که: چشم چرانی های هوس آلود از جمله عوامل مؤثر در ایجاد اضطراب ونگرانی افراد و خانواده ها و هرج و مرج و ناامنی در جامعه به حساب می آید. در طرف مقابل اگر اصول و ارزش های اسلامی از جمله حجاب و پوشش اسلامی، رعایت شود از چشم چرانی و نگاه های آلوده جلوگیری به عمل آید وخانم ها در نشست و برخواست و صحبت ها و مکالمات روزمره، دستورات شرع مقدس را رعایت کنند یقیناً زمینه های فساد زدوده شده دام های شیاطین برچیده خواهد شد، آرامش روحی و روانی برای افراد و خانواده ها، نظم، ثبات و امنیت در جامعه پدید خواهد آمد. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «کسی که نگاهش را کاهش دهد، قلبش آرام می گیرد.»( بحارالانوار، ج 101، ص 38) و نعمتی بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد. این موهبت بزرگ اگر در اعضا و افراد جامعه، محقق شده و تجلی پیدا کند، جامعه نیز به طبع اعضا و افراد خود، دارای امنیت و آرامش خواهد شد.
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد
این همه آفت که به تن می رسد از نظر تو به شکن می رسد
دیده فرو پوش چو دُر در صدف تا نشوی تیر بلا را هدف
- عذاب اخروی: علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهی نیز بی نصیب نمی ماند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: آن که چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر کند، روز قیامت، خداوند چشمانش را با میخ های آتشین و از آتش پر کند، تا وقتی که به حساب مردم رسیدگی کند، سپس امر می شود که او را به جهنم ببرند. مَنْ مَلَاَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَراماً حَشاهُما اللهُ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ القِیامَةِ بِمَسامیرَ مِنْ نارٍ وَحَشاهُما ناراً حَتّی یَقْضِیَ بَیْنَ‌ النّاسِ ثُمَّ یُؤمَرُ بِه اِلَی النّارِِِ(نهج‌ الفصاحه، پاینده، حدیث 299، ص 58)
چشم پاکی و نتایج آن: هر یک از اعضای بدن مؤمن نسبت به عبادت پروردگار متعال وظیفه خاصی بر عهده دارد که اگر بدان وظیفه عمل کرد، آثار ولایت و تاثیر در او ظاهر می شود.
چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می گردد:
1- دیدن شگفتیها و باز شدن چشم باطن: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید. غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ (بحارالانوار، ج 101، ص 41)
2- راحتی قلب: امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ (شرح غررالحکم، آمدی،‌ج 5، ص 449)
3- نیک خویی:‌ همچنین آن حضرت فرمود: کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ (میزان الحکمه، ج 10، ص 7)
4- پاداش الهی: امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: هر کسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد. مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ (بحارالانوار، ج 101، ص 37)
5- چشیدن شیرینی ایمان: پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ‌ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ (بحارالانوار، ج 101، ص 38) لذت مناجات و نماز پاداش حفظ نگاه است.
6- بروز صفت شجاعت: شجاع ترین مردم کسی است که بر خواهش نفسانی اش چیره شود. اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبُ هَواهُ (نهج‌ الفصاحه، پاینده، حدیث 299، ص 58)
خدای متعال توبه پذیر است و جوان توبه کننده را بسیار دوست دارد. کافی است که انسان به اشتباهش پی ببرد و واقعا پشیمان شود و قصد کند که دیگر سمت گناه نرود. آن وقت رایحه خوش رحمت الاهی را می‌شنود که از او دستگیری می‌کند. و غفران الاهی پرونده‌اش را پاک می‌کند.
امیدوارم حضرت ولی عصر ارواحنا فداه از ما راضی باشد و به دعای آن حضرت موفق به توبه شویم. حضرت هیچ‌گاه از دوستدارانش غافل نیست لکن خدا کند که ما هم از ایشان غافل نباشیم.
معالجه خوی زشت چشم چرانی:
البته در بحث درمان نکته مهمی که باید توجه کنید این است که تا خود ایشان به فکر درمان نباشد، تلاش شما برای درمان ایشان کمی مشکل است. بدون شک نگاه به نامحرم به خصوص نگاهی که ریشه در میل جنسی دارد و محرک شهوت است از نظر شرعی حرام و گناه است. در حدیثى آمده است: نگاه به نامحرم به منزله تیر مسمومى از تیرهاى شیطان است و چه بسا یک نگاه باعث اندوه و پشیمانى یک عمر شود. بلى مرحله نهایى زنا تماس و دخول است، اما چون تا مقدمات و نگاه به نامحرم نباشد، کار به آن جا نمى رسد، لذا از نگاه به نامحرم به عنوان عمل شنیع زنا یاد شده است. حدیثى که مى گوید زناى چشم نگاه به نامحرم است، پیشگیرى از گناه است؛ یعنى انسان بدون مقدمه به عمل منافى با عفت مبتلا نمى شود بلکه اول نگاه مى کند و به دنبال آن دل و فکر انسان متوجه نامحرم مى شود، و اگر بر نفس خود مسلّط نشود، به زنا آلوده مى شود؛ لذا اسلام براى این که از همان قدم اول جلوى گناه را بگیرد، مى فرماید: مؤمن باید قدم اول را برندارد، تا به مراحل بعدى کشیده نشود.
چشم چرانی ناشی از میل به جنس مخالف است که در هر انسان به خصوص جوانان ظهور و بروز دارد و راهکار اصلی آن برای حفظ نفس، ازدواج است. لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر این حالت در انسان نهادینه شود، به دلیل تنوع طلبی حتی ممکن است پس از ازدواج نیز این عادت ادامه یابد. بنابراین بر طالب کمال و سعادت لازم است که از هر طریق ممکن برای ترک این عادت استفاده کند و بداند که نفس راهی برای تسلط و نفوذ شیطان است و با کنترل چشم، این راه را مسدود و خود را از خطر انحراف برهاند.
در قرآن صریحاً این مطلب آمده است : «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم » به مومنین بگو چشم های خویش را بپوشانند. یغضوا از ماده غض به معنی کم کردن نگاه و صوت می باشد و نقطه مقابل آن خیره نگاه کردن و صدا را بلند کردن است. منظور این است که انسان به هنگام نگاه کردن معمولاً منطقه وسیعی را زیر نظر می گیرد؛ هر گاه نامحرمی در حوزه دید قرار گرفت، چشم را چنان فرو گیرد که آن نامحرم از منطقه دید مستقیم و عمیق او خارج شود, یعنی به او نگاه خیره نکند اما راه و چاه خود را نیز ببیند.
در روانشناسی دینی ارتباط نزدیکی میان نگاهداری چشم از نامحرم و نگاهداشتن دامان از آلودگی به زنا وجود دارد. از نظر روانشناسان و عالمان اخلاقی, چشم چرانی هنگامی که به صورت یک عادت مزمن در می آید, یک بیماری روانی تلقی می شود
نکته ظریفی که لازم است بیان شود و روایات نیز آن را تأیید کرده اند این است که به هر دستی بدهی به همان دست پس می گیری، چنان که فرموده اند: «کَما تُدینُ تُدانُ؛ آن طور که جزا دهی جزا بینی.» (فروع کافی،‌ج 5، ص 553)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: در زمان حضرت موسی (علیه السلام) مردی با زنی زنا کرد وقتی به خانه خویش آمد، مردی را با زن خود دید، آن مرد را نزد حضرت موسی آورد و از او شکایت کرد. در آن لحظه جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و گفت: هر کس به ناموس دیگران تجاوز کند به ناموس اش تجاوز کنند. حضرت موسی به آن دو فرمود: با عفت باشید تا ناموستان محفوظ بماند(فروع کافی،‌ج 5، ص 553.)
بنابراین، مؤمن با غیرت هرگز به ناموس دیگران نگاه حرام نمی کند، چرا که نمی خواهد کسی به ناموسش نظر بد داشته باشد.
هر که باشد نظرش در پی ناموس کسان پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان
یکی از راه های پیشگیری از انحراف این است که مؤمن با نامحرم در جای خلوت اجتماع نکند، چرا که دور از چشم مردم، زمینه لغزش و انحراف فراوان است.
اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند که کسی در آنجا نباشد در حالی که دیگری هم نتواند وارد شود چنانچه بترسند که به حرام بیفتند، باید از آنجا بیرون بروند .( رساله توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسأله 2452.)
امیر مؤمنان علی (علیه السلام) برای گریز از خطر آلوده شدن و رهایی از دام شیطان هنگام رو به رو شدن با نامحرم، این گونه رهنمود می دهد:
اگر یکی از شما زنی را دید و خوشش آمد، چشم از او برداشته، نزد همسر خود رود که آنچه او دیده است، همسرش نیز دارد و مواظب باشد که شیطان را بر دل خویش راه ندهد و آن که متأهل نیست، دو رکعت نماز بخواند و خدا را زیاد سپاس گوید و صلوات بر پیامبر و خاندانش فرستد، آنگاه از فضل خدا بخواهد و خدا نیز با رحمت خویش او را از راه مباح بی نیاز می گرداند .( تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 586.)
با به کارگیری راهکاری ذیل عوامل بروز چشم چرانی در ایشان کاهش دهید یا از بین ببرید.
عواقب و آسیبهای چشم چرانی که قبلا ذکر شد برای فرد مورد نظرتان بازگو نمایید.
از برکات کنترل نگاه صحبت کنید.
سعی کنید با طرقی که ایشان ناراحت نشود و این احساس را نداشته باشد که شما با چشم چرانی ایشان مشکلی دارید یا اطلاع دارید یا حساسیت دارید، به طرق غیر مستقیم با عواقب چشم چرانی و نتایج مثبت خود کنترلی در این موضوع که در بالا هم اشاره شد، آشنا بشود،مثلا یک cd که حاوی سخنرانیهای متعدد مذهبی از جمله موضوع مورد نظر را داراست تهیه کنید، واز ایشان بخواهید درهر روز یا هفته ای چند روز تراکهای مختلف آن را با هم گوش کنید، البته سعی کنید در مراحل اول سراغ تراکهائی که دراین موضوع سخنرانی دارد نروید، بلکه بعد مدت زمانی که تراکهای متعدد را گوش دادید، سراغ این تراکها بروید، چرا که با این کار حساسیت ایشان را بر نمی انگیزید. و شما به راحتی می توانید به چیزی که می خواهید برسید(cd های که حاوی این موضوعات است در بازار موجود است)
همانطور که اشاره شد عدم ارضاء صحیح در امور جنسی می تواند عامل بروز این نوع انحرافات در فرد شود. اگر شخص مورد نظرتان ازدواج نکرده، او را کمک کنید تا هر چه زودتر ازدواج کند. اگر فرد متأ هل است، همسر این شخص می تواند بسیار مؤثر باشد. اگردر مسائل جنسی نسبت به ایشان کوتاهی نکند، فرد از راه صحیح ارضا خواهد شد و لازم نیست که چشم چرانی کند.
اظهار محبت را فراموش نکنید. چرا که محبت مانند اکسیری است که می تواند قلب آدمی را از حالی به حال دیگر تبیدل کند، البته این نکته را به یاد بسپارید که محبت زمانی می تواند مانند اکسیر عمل کند که اظهار شود، امام صادق(علیه السلام) فرمودند:«هرگاه کسی را دوست داشتی، به اعلام کن چرا که این کار مودت میان شما را پایدارتر می کند.» انسان، با محبت می تواند میزان تاثیر گذاری خود را افزایش دهد.
همسر چنین شخصی باید هرنوع پوشش و لباسی ویا هرنوع مدل مو و آرایشی را که مورد پسند ایشان هست در زمان خلوت شخصی خودتان داشته باشد.
اگر ابزارهای مانند ماهواره و cdهای غیر مجاز مانند شو و.... در منزلشان استفاده می شود به بهانه ای از ایشان بخواهید که آنها را بفروشد، مثلا به بهانه بد آموز ی برای بچه ها (البته در صورتی که بچه دارد) و بهانه های دیگر...
ارتباط با دوستان صالح و باتقوا بسیار مؤثر است چرا که طبع انسان رنگ پذیر است؛ اگر مدتی با افرادی که اهل چشم چرانی نیستند معاشرت داشته باشد، پس از مدتی این رذیله را ترک خواهد کرد.
در موقعیت‌های مناسب عاطفی، با لحنی آرام به او تذکر دهید و هرگز در این مورد با او مشاجره نکنید.
احتمالا مجالسی مذهبی هم وجود دارد که بتوانید در انها حضور یابید. اگر امتناع می نماید می‌توانید از مسوولین چنین مجالسی بخواهید که به بهانه کمک در موقعیتی که همسرتان در آن تبحر دارد یا علاقمند است، او را به چنین محافلی بکشانند
او را تشویق به مطالعه پیوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزح و قیامت نمایید.
او را به انجام فرایض دینی (بویژه نماز) ترغیب نمایید.
خود شما نیز مواقب ارتباطات کلامی و بصری خود در مقابل نامحرم باشید تا بهانه‌ای برای او نباشد.
نصب تصاویر معنوی در خانه نیز (در صورتی که به تنش با او نمی‌انجامد) مفید است.
در روایتى از امام عسکرى(علیه السلام) آمده است: «برگرداندن صاحب عادت از عادتش مانند معجزه است». (بحارالانوار، ج 14، ص 38.) پس صبور باشید و در این راه از توکل به خدا و توسل به ائمه (علیهم السلام) غافل نشوید.
خلاصه کلام اینکه؛ چشم پوشی, وظیفه شرعی یک مسلمان است. قرآن کریم غض بصر و چشم پوشی از نگاه به نامحرم را وظیفه مسلمانان اعلام کرده و به زن و مرد توصیه کرده است که مواظب چشمان خود باشند. قرآن کریم می فرماید: به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است. قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فرجَهُمْ ذلِکَ اَزْکی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعونَ (نور 30)
اسلام برای پاکدامنی پیروان خویش حتی نگاه ریبه و شنیدن سخنان نامحرم را نیز اگر از روی غرض باشد، ممنوع کرده است . این خود هشداری بجا و حساب شده است که تماس نامشروع با نامحرمان را کنترل و محافظت می کند. البته رویارویی جدّی و ضروری و بدون هیچ گونه غرض، آنهم با حجاب کامل اسلامی و با رعایت ادب و سایر مسایل اخلاقی اشکالی ندارد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: در مورد رابطه نامشروع برای هر عضوی از آدمی سهمی از زنا است؛ زنای چشم، نگاه کردن، زنای زبان، سخن گفتن و زنای گوش ها، شنیدن حرام است. لِکُلِ عُضْوٍ مِنِ ابْنِ ادَمَ حَظّاً مِنَ الزِّنا فَالْعَینُ زِناهُ النَّظَرُ وَ للِّسانُ زِناهُ الْکَلامُ وَ‌الأُذُنان زِناهُما السَّمْعُ (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 269)
نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها، اگر با قصد لذّت باشد، حرام است، بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذت هم نگاه نکنند و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است.
سیره اهل بیت علیهم السلام کنترل همیشگی نگاه بوده است یعنی به قول خودمان سر بالا راه نمی‌رفتند بلکه نگاهشان به سوی پایین بود. ما هم بایداینگونه باشیم و هر کجا احتمال دارد نگاهمان به نامحرم بیافتد مثل داخل ماشین‌ها یا در و پنجره منازل و حتی از انعکاس نور در ویترین مغازه‌ها از همه آنها مراقبت کنیم.
دوست گرامی. در مورد چشم چرانی به سایت پرسمان بروید و مقاله مفصلی با این آدرس http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=189 مطالعه کنید. موفق باشید.
موفقیت در نیت خیرتان را از درگاه الهی آرزومندیم و منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.به امید آنکه با یاری خداوند، تمام اعضای خویش را از آلوده شدن حفظ کنیم و عفت و پاکدامنی بر جامعه اسلامی سایه گستر باشد ان شاء الله.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.