دعای حضرت ادریس ع ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۰۱۵ بازدید

سلام وقت بخیر
ببخشید چله یک دعای حضرت ادریس رو چجوریه باید گرفته بشه
توی اینترنت خوندم زیاد قابل فهم برای من نبود
یک جا هم نوشته بود باید به چله دعوت بشم
چجوریه باید دعوت بشم کی باید دعوت کنه؟

در کتاب های معتبر روایی و دعا چیزی به نام ذکر ادریسیه پیدا نشد اما در کتاب مهج الدعوه دعایی از حضرت ادریس پیامبر علیه السلام آمده است و همچنین ابن طاوس علیه الرّحمة در کتاب دعای خود می گوید که منقول از حسن بصری یافتم آنکه چون خدای تعالی ادریس علیه السلام را به [سوی] قوم او فرستاد این نام ها را به او تعلیم و وحی کرد که این نامها را آهسته و در نفس خود بگوید و آنها را برای قوم خود ظاهر نکند و خدا را به این نام ها بخواند و به برکت این دعا بود که خدای تعالی او را به آسمان به مکانی بلند برد. پس بعد از آن این دعا را به موسی تعلیم نمود و بعد از آن به حضرت محمّد مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و آن حضرت این دعا را در جنگ احزاب خواندند. حسن بصری گوید که: من از ترس حجّاج پنهان بودم و این دعا را خواندم پس خدای تعالی شرّ او را از من نگاهداشت و هر آینه بر من کسان او شش مرتبه داخل شدند و من این دعا را خواندم پس مرا ندیدند و خدای تعالی چشم های ایشان را از دیدن من پوشانید.راوی گوید که این دعا را جهت طلبیدن آمرزش همه گناهان بخوان. پس حاجت خود را از مطلب آخرت و دنیا سؤال کن پس بدرستی که حاجت تو إن شاء اللَّه برآورده می شود و این دعا چهل اسم است و آن این است(۱):۱ سُبْحَانَکَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ یَا رَبَّ کُلِّ شَیْءٍ وَ وَارِثَهُ ۲ یَا إِلَهَ الْآلِهَةِ الرَّفِیعَ جَلَالُهُ ۳ یَا اللَّهُ الْمَحْمُودُ فِی کُلِّ فِعَالِهِ ۴ یَا رَحْمَانَ کُلِّ شَیْءٍ وَ رَاحِمَهُ ۵ یَا حَیُّ حِینَ لَا حَیَّ فِی دَیْمُومِیَّةِ مُلْکِهِ وَ بَقَائِهِ ۶ یَا قَیُّومُ فَلَا شَیْءَ یَفُوتُ عِلْمَهُ وَ لَا یَئُودُهُ ۷ یَا وَاحِدُ الْبَاقِی أَوَّلَ کُلِّ شَیْءٍ وَ آخِرَهُ ۸ یَا دَائِمُ بِلَا فَنَاءٍ وَ لَا زَوَالٍ لِمُلْکِهِ ۹ یَا صَمَدُ مِنْ غَیْرِ شَبِیهٍ وَ لَا شَیْءَ کَمِثْلِهِ ۱۰ یَا بَارِئُ فَلَا شَیْءَ کُفْوُهُ وَ لَا مَکَانَ لِوَصْفِهِ ۱۱ یَا کَبِیرُ أَنْتَ الَّذِی لَا تَهْتَدِی الْقُلُوبُ لِوَصْفِ عَظَمَتِهِ- ۱۲ یَا بَارِئَ النُّفُوسِ بِلَا مِثَالٍ خَلَا مِنْ غَیْرِهِ ۱۳ یَا زَاکِی الطَّاهِرُ مِنْ کُلِّ آفَةٍ بِقُدْسِهِ ۱۴ یَا کَافِی الْمُوسِعُ لِمَا خَلَقَ مِنْ عَطَایَا فَضْلِهِ ۱۵ یَا نَقِیُّ مِنْ کُلِّ جَوْرٍ لَمْ یَرْضَهُ وَ لَمْ یُخَالِطْهُ فَعَالُهُ ۱۶ یَا حَنَّانُ أَنْتَ الَّذِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ رَحْمَتُهُ ۱۷ یَا مَنَّانُ ذَا الْإِحْسَانِ قَدْ عَمَّ الْخَلَائِقَ مَنُّهُ ۱۸ یَا دَیَّانَ الْعِبَادِ کُلٌّ یَقُومُ خَاضِعاً لِرَهْبَتِهِ ۱۹ یَا خَالِقَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کُلٌّ إِلَیْهِ مَعَادُهُ ۲۰ یَا رَحِیمَ کُلِّ صَرِیخٍ وَ مَکْرُوبٍ وَ غِیَاثَهُ وَ مَعَاذَهُ ۲۱ یَا تَامُّ فَلَا تَصِفُ الْأَلْسُنُ کُنْهَ جَلَالِهِ وَ مُلْکِهِ وَ عِزِّهِ- ۲۲ یَا مُبْدِعَ [مُبْدِئَ] الْبَدَائِعِ لَمْ یَبْغِ فِی إِنْشَائِهَا عَوْناً مِنْ خَلْقِهِ ۲۳ یَا عَلَّامَ الْغُیُوبِ فَلَا یَئُودُهُ شَیْءٌ مِنْ حِفْظِهِ ۲۴ یَا حَلِیمُ ذَا الْأَنَاةِ فَلَا یَعْدِلُهُ شَیْءٌ مِنْ خَلْقِهِ ۲۵ یَا مُعِیدَ مَا أَفْنَاهُ إِذَا بَرَزَ الْخَلَائِقُ لِدَعْوَتِهِ مِنْ مَخَافَتِهِ ۲۶ یَا حَمِیدَ الْفِعَالِ ذَا الْمَنِّ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِهِ بِلُطْفِهِ ۲۷ یَا عَزِیزُ الْمَنِیعُ الْغَالِبُ عَلَی أَمْرِهِ فَلَا شَیْءَ یُعَادِلُهُ ۲۸ یَا قَاهِرُ ذَا الْبَطْشِ الشَّدِیدِ أَنْتَ الَّذِی لَا یُطَاقُ انْتِقَامُهُ ۲۹ یَا قَرِیبُ الْمُتَعَالِی فَوْقَ کُلِّ شَیْءٍ عُلُوُّ ارْتِفَاعِهِ ۳۰ یَا مُذِلَّ کُلِّ جَبَّارٍ بِقَهْرِ عَزِیزِ سُلْطَانِهِ ۳۱ یَا نُورَ کُلِّ شَیْءٍ وَ هُدَاهُ أَنْتَ الَّذِی فَلَقَ الظُّلُمَاتِ نُورُهُ ۳۲ یَا قُدُّوسُ الطَّاهِرُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ فَلَا شَیْءَ یُعَازُّهُ مِنْ خَلْقِهِ ۳۳ یَا عَالِی الشَّامِخُ فَوْقَ کُلِّ شَیْءٍ عُلُوُّ ارْتِفَاعِهِ ۳۴ یَا مُبْدِئَ الْبَدَایَا وَ مُعِیدَهَا بَعْدَ فَنَائِهَا بِقُدْرَتِهِ ۳۵ یَا جَلِیلُ الْمُتَکَبِّرُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ فَالْعَدْلُ أَمْرُهُ وَ الصِّدْقُ وَعْدُهُ ۳۶ یَا مَحْمُودُ فَلَا تَسْتَطِیعُ الْأَوْهَامُ کُلَّ شَأْنِهِ وَ مَجْدِهِ ۳۷ یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ ذَا الْعَدْلِ أَنْتَ الَّذِی مَلَأَ کُلَّ شَیْءٍ عَدْلُهُ ۳۸ یَا عَظِیمُ ذَا الثَّنَاءِ الْفَاخِرِ وَ ذَا الْعِزِّ وَ الْمَجْدِ وَ الْکِبْرِیَاءِ فَلَا یَذِلُّ عِزُّهُ ۳۹ یَا عَجِیبُ فَلَا تَنْطِقُ الْأَلْسِنَةُ بِکُلِّ آلَائِهِ وَ ثَنَائِهِ ۴۰ یَا غِیَاثِی عِنْدَ کُلِّ کُرْبَةٍ وَ یَا مُجِیبِی عِنْدَ کُلِّ دَعْوَةٍ أَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ یَا رَبِّ الصَّلَاةَ عَلَی نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَمَاناً مِنْ عُقُوبَاتِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَنْ تَحْبِسَ عَنِّی أَبْصَارَ الظَّلَمَةِ الْمُرِیدِینَ بِیَ السُّوءَ وَ أَنْ تَصْرِفَ قُلُوبَهُمْ عَنْ شَرِّ مَا یُضْمِرُونَ إِلَی خَیْرِ مَا لَا یَمْلِکُهُ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ هَذَا الدُّعَاءُ وَ مِنْکَ الْإِجَابَةُ وَ هَذَا الْجُهْدُ وَ عَلَیْکَ التُّکْلَانُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم.
ترجمه دعا :
منزّهی تو نیست خدائی مگر تو ای پروردگار هر چیز و ارث برنده از هر چیز، ای خدای همه پرستیدهشدگان که بلند است بزرگی او، ای خدای ستایش کردهشده در همه کارهای او، ای بخشنده هر چیز و رحمکننده بر او، ای زنده در هنگامی که نیست زندهای در همیشه بودن پادشاهی او و در باقی بودن او، ای بخود بر پای پس نیست چیزی که برطرف شود از آن علم خدا [پس برطرف نمیشود از چیزی علم او] و به تعب نمیانداز او را علم او، ای یگانه باقی که اوّل هر چیز و آخر آن است، ای همیشه که برطرف نمیشود و نیست زوالی برای پادشاهی او، ای بینیاز از غیر آنکه باشد مانندی برای او و نیست چیزی مثل او، ای خلقکننده پس نیست چیزی همسر او و نیست مکانی [امکانی] برای تعریف او. ای بزرگ توئی آن کسی که راه نمییابند دلها برای تعریف کردن بزرگی او، ای خلقکننده نفسها بدون نمونهای که منتزع شود از غیر او، ای پاکیزه و پاک از هر چرک و کثافت به سبب منزّه بودن او، ای کارگذار احاطهکننده مر آنچه آفریده است از بخششهای زیادتی احسان خود، ای پاک از هر ظلمی که نیست خشنود از آن و داخل نشده است به آن ظلم کارهای او، ای مهربان توئی آن کسی که رحمت ودانائی ات همه چیز را فرا گرفته است ای بخشنده صاحب نیکوئی که براستی بخشش او همه ش همه آفریدگان را شامل است ، ای جزا دهنده بندگانی که همه ایشان بپای میایستند در حالی که زاریکنندهاند از جهت ترس از او، ای آفریدگار همه آنچه که هست در آسمانها و زمین . بازگشت همه آنها بسوی اوست ، ای رحمکننده هر فریادرس طلبکننده و اندوهناکی، وای فریادرس و پناه دهنده هر پناه خواه ، ای آنکه در همه صفتهاجامع وکامل است پس هیچ زبانی تعریف هیچ چیز از [کنه] بزرگی او و پادشاهی او و عزّت او را نتواند، (۲) ای تازه پدید آورنده تازهها که در آفریدن آنها مدد وکمکی از آفریدگان خود نخواست، ای بسیار دانای امرهای پنهان پس سنگینی نمیکنند براو نگاه داشتن چیزهای سنگین ، ای بردبار صاحب مدارا پس همتائی و همسری نمیکند او را چیزی از آفریدگان او، ای برگرداننده آنچه را که برطرف کرده است آن را در وقتی که ظاهر شوند آفریدگان برای خواندن او در قیامت از جهت ترس از عقوبت او، ای آنکه پسندیده است کارهای او که صاحب بخشش است بر همه آفریدگان خود به شفقت خود، ای صاحب عزّت و قوّت که غلبهکننده است بر فرمان خود پس نیست چیزی که برابری کند و همتائی نماید او را، ای قهارصاحب خشم بسیار سخت !توئی آن کسی که طاقت و قدرت ندارند مردمان عقوبت او را، ای نزدیک بلند مرتبهای که بالاتر از همه چیزهاست بلندی او، ای خوار و ذلیلکننده هر متکبّری به سبب قهر غلبه پادشاهی خود، ای روشنی ده هر چیزی و راهنمایی کننده آن! توئی آن کسی که شکافته است از دل تاریکیها روشنی آن را. ای پاکیزه و پاک از هر بدی! پس نیست چیزی که غلبه نماید او را از آفریدگان او، ای نزدیک برآورنده حاجتها که نزدیک است نزد هر چیزی نزدیکی او، ای بلند بسیار بلند که بالاتر از هر چیزی است بلندی رفعت او، ای تازه پدید آورنده تازهها و برگرداننده آنها پس از برطرف شدن آنها به توانائی خود، ای بزرگ صاحب بزرگی بر هر چیزی پس عدالت فرمان اوست و راستی وعده اوست، ای صاحب شرف! پس قدرت ندارند وهم هاکه یبه همه صفات و بزرگی و شرف او دست یابند ، ای بخشنده درگذشتن از گناهان !، ای صاحب عدالت توئی آن کسی که پر کرده است هر چیزی را عدالت او، ای بزرگ صاحب ستایش بلند و صاحب غلبه و شرف و بزرگواری پس خوار نمیشود غلبه او، ای آنکه به تعجب میآورد کارهای او پس گویا نمیتواند شد زبانها به همه نعمتهای او و ستایش او، ای فریادرس من نزد هر اندوهی و ای برآورنده حاجت من نزد هر خواندنی سؤال میکنم ترا خداوندا !ای پروردگار من !آنکه رحمت فرستی بر پیغمبر خود که محمّد است، رحمت فرستد خدا بر او و بر آل او و آنکه امان دهی مرا از عذابهای دنیا و آخرت و آنکه به بندی از من چشمهای ستمکاران قصدکنندگان مرا به بدی و آنکه برگردانی دل ایشان را از شرّ آنچه در خاطر دارند ایشان به سوی بهترین آنچه مالک نیست آن را غیر تو کسی. خداوندا !این است حاجت من و از توست برآوردن آن ،و این است نهایت سعی من، و بر توست اعتماد و نیست حرکتی و نه توانائی مگر به خدای بلند مرتبه بزرگ . ۲. چله خواندن این دعا مانند سایر چله ها است یعنی این دعا را به مدت چهل روز به دنبال هم به قصد حاجتی که دارید می خوانید .
۳. دعوت خاصی در این مورد وجود ندارد و همان میل و اقبال شما به این عمل دعوت محسوب می شود .
پاورقی:
۱. سید بن طاووس ، مهج الدعوات و منهج العبادات ، قم، دارالذخائر ، اول ، ۱۴۱۱ ه ق ، ص ۳۰۴ .
منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.