نسخه آزمایشی

دفاع ابن تیمیّه از ابن ملجم ۱۳۹۷/۳/۱۳

قال ابن تیمیّة: والذی قتل علیّاً کان یصلّی ویصوم ویقرأ القرآن ، وقتله معتقداً أنّ اللّه ورسوله یحبّ قتل علیّ، وفعل ذلک محبّة للّه ورسوله فی زعمه، وإن کان فی ذلک ضالاًّ مبتدعاً(منهاج السنة: ۱/۱۵۳).
«ابن تیمیّه» مى گوید: آن کسى که على را کشت، اهل نماز و روزه بود و قرآن مى خواند، و معتقد بود که کشتن على مورد رضایت خدا و پبامبر است، و این کار را به خاطر به دست آوردن محبّت خدا و پیامبر انجام داد، اگر چه در این عقیده دچار گمراهى شده بود.
قال ابن تیمیّة: والذی قتل علیّاً کان یصلّی ویصوم ویقرأ القرآن ، وقتله معتقداً أنّ اللّه ورسوله یحبّ قتل علیّ، وفعل ذلک محبّة للّه ورسوله فی زعمه، وإن کان فی ذلک ضالاًّ مبتدعاً(منهاج السنة: ۱/۱۵۳).
«ابن تیمیّه» مى گوید: آن کسى که على را کشت، اهل نماز و روزه بود و قرآن مى خواند، و معتقد بود که کشتن على مورد رضایت خدا و پبامبر است، و این کار را به خاطر به دست آوردن محبّت خدا و پیامبر انجام داد، اگر چه در این عقیده دچار گمراهى شده بود.
و نیز مى گوید:«وقال أیضاً: قتله واحد منهم وهو عبدالرحمن بن ملجم المرادی مع کونه کان من أعبد الناس وأهل العلم»( منهاج السنّة: ۵/۴۷) . على بن ابى طالب را یکى از خوارج به نام عبد الرحمن بن ملجم در حالى که از عابدترین انسانها و داراى مقام علمى بود به قتل رساند.
ملاحظه مى کنید که «ابن تیمیّه»، ابن ملجم را چگونه مدح مى کند با این که پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم)، او را از شقى ترین انسانها و در ردیف پى کننده ناقه ثمود شمرده است.
قال علی(علیه السلام): «أخبرنی الصادق المصدّق أنّی لا أموت حتى أضرب على هذه وأشار إلى مقدّم رأسه الأیسر فتخضب هذه منها بدم، وأخذ بلحیته وقال لی: یقتلک أشقى هذه الأمّة کما عقر ناقة اللّه أشقى بنی فلان من ثمود»( مسند أبی یعلى: ۱/۴۳۱، المعجم الکبیر: ۸/۳۸، کنز العمّال: ۱۳/۱۹۲، تاریخ مدینة دمشق: ۴۲/۵۴۳)
قال الهیثمی: رواه الطبرانی وأبو یعلى وفیه رشدین بن سعد وقد وثّق ، وبقیّة رجاله ثقات.
حضرت امیر (علیه السلام) مى فرماید: پیامبر راستگو و راستین به من خبر داد که مرا شقى ترین انسانهاى این امت به شهادت خواهد رساند.
هیثمى روایاتى به این مضمون نقل مى کند، سپس مى نویسد: روات این روایات همه مورد وثوق هستند.
سپس روایت دیگرى به همین مضمون نقل مى کند و مى گوید: وقال بعد روایة أخرى بهذا المضمون: رواه أحمد والطبرانی والبزّار باختصار، ورجال الجمیع موثّقون(مجمع الزوائد: ۹/۱۳۶)
احمد وطبرانى و بزّار آن را به اختصار نقل کرده اند، و راویان این حدیث همه آنان ثقه مى باشند.

گردآوری و پاسخ:
سید محمد مهدی حسین پور
مدیر گروه وهابیت

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.