دیدگاه زیدیه و اسماعیلیه و امامیه در رابطه با امامت ۱۳۹۵/۰۸/۲۰ - ۲۷۷ بازدید

امامت و ولایت را در اندیشه زیدی واسماعیلی و امامیه بررسی ومقاسیه کنید

از منظر امامیه، امامان با نص جلی و تصریح به نام مشخص شده اند و امامت دو امام در زمان واحد و همچنین تقدم مفضول بر فاضل جایز نیست. تعداد امامان منصوص، دوازده نفر است که دوازدهمین آنها همنام و هم کنیه پیامبر اسلام (ص) بوده و در غیبت به سر می برد. امامیه می‌گویند چنان‌که بر پیامبر (ص) وحی می‌شد، بر امام الهام می‌شود. امامیه تعداد امامان بعد از پیامبر (ص) را دوازده نفر می دانند که به ترتیب عبارتند از: علی بن ابیطالب المرتضی (ع) حسن بن علی المجتبی (ع) حسین بن علی الشهید (ع) علی بن الحسین السجاد (ع) محمد بن علی الباقر (ع) جعفر بن محمد الصادق (ع) موسی بن جعفر الکاظم (ع) علی بن موسی الرضا (ع) محمد بن علی الجواد (ع) علی بن محمد الهادی (ع) حسن بن علی العسکری (ع) (م ح م د) حجة بن الحسن المهدی (عج). عصمت امام، نیز از اعتقادات امامیه به حساب می آید. زیدیه،که طرفدار تفکرات زیدبن علی بودند، ائمه اطهار(ع)، امام علی، امام حسن و امام حسین(ع) و سپس زید بن علی را قبول دارند و قائل به نص، علم غیب و عصمت برای امامان نیستند. بر خلاف نظر امامیه از منظر زیدیه، امامت دو امام در زمان واحد و همچنین تقدم مفضول بر فاضل جایز است.
اسماعیلیان، تعداد پیامبران اولوالعزم را هفت نفر دانسته، برای هر نبی یک وصی (امام) قائلند. آنان به تاویل آیات، احادیث و احکام شرعی، اعتقاد دارند و به همین جهت انسانها را نیازمند به امامی می بینند که این تاویلات و معانی باطنی را برایشان بگشاید. "در اصطلاح اسماعیلیه، امام به دو نوع مستقر و مستودع تقسیم می شود. امام مستودع: کسی است که پسر امام و مهمترین فرزندان او و دانای به همه اسرار امامت و بزرگترین اهل زمان خود باشد، جز این که او را حقی بر فرزندانش نیست و امامت در نزد او ودیعه است. امام مستقر: کسی است که از تمام امتیازهای امامت برخوردار است و حق دارد که امامت را به فرزندان و جانشینان خود واگذارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.