دین زمان ظهور ۱۳۹۱/۱۰/۰۳ - ۱۰۲ بازدید

امام زمان عجل الله تعالی فرجه چه دین جدیدی می آورد ؟

امام زمان(عج) قرآن و احکام جدید نمی آورد بلکه در آخر الزمان به قدری بدعت در دین فراوان می گردد که وقتی حضرت دین اصلی را بیان می کند برخی آن را دین جدید می پندارند؛ نه این که همه متدینین و همه فرقه ها چنین نتیجه ای بگیرند.پیرایه زدایی از دین به این معنا نیست که آموزه های دینی اصیل و مستدل خدشه دار است و بگوییم هر چه فقهای اسلام بر اساس استفاده از ادله قطعی آیات و روایات و برهان عقلی می گویند وارونه است و نباید از ایشان تقلید نمود. وارونه نمایی دین در آخر الزمان مربوط به کسانی است که چه بسا در کسوت روشنفکری و عالمان دینی و یا مداحی، بدون دلیل در دین بدعت می گذارند و تفسیر به رأی می کنند و خرافه را رواج می دهند.
همین امروز در جامعه خودمان خیلی از بدعت ها وجود دارد که تمام فقها آن را ممنوع می دانند ولی با این حال در جامعه رواج دارد، و خیلی از به ظاهر متدینان گرفتار آنانند. به عنوان مثال بسیاری از عزاداری ها با ساز و آواز، مداحی های دروغ و غلو آمیز، رقابت ها و ریا کاری ها در ساخت حسینیه و مسجدها، ریا کاری های رفتاری، آرایش های بانوان، لباس های زننده جوانان، ریش تراشی ها توسط اکثریت مردم جامعه، اختلاط های محرم و نامحرم در دانشگاه ها و پارک ها و عروسی ها و رفت و آمدهای خانوادگی، آهنگ ها و ترانه های حرام از سینما و تلویزیون گرفته تا خیابان ها و خانه ها، رباخواری حتی در بانک ها (چون طبق قانون تصویب شده عمل نمی شود) پارتی بازی ها، کم کاری ها در ادارات و ارگان ها (ساعات کار مفید به نیم ساعت رسیده است) عکس و تزئیناتی که در مسجد ایجاد شده، فسادهایی که به نام ورزش می شود، ممنوعیت ازدواج موقت وتجدید ازدواج،و ده ها سنت غلط در ازدواج ها و عروسی ها که صد ها نمونه از آن را می توان پیدا کرد که هم اکنون رواج دارد و فقها هم حرام می دانند ولی نمی توانند با آن برخورد کنند . اگر امام زمان(عج) فقط با همان نمونه هایی که در بالا گفته شد برخورد جدی کند که می کند عده ای خواهند گفت دین تازه آورده است .
مگر تجربه علی(ع) را در تاریخ نداریم که وقتی خواست با عدالت رفتار کند حتی امثال طلحه و زبیر نیز با او مخالفت کردند . تازه این در حیطه عالم تشیع است ولی در حیطه جامعه اسلامی و فرقه های اهل سنت که هزاران بدعت در اعتقادات و احکام و اخلاق و تفسیر قرآن و ... به وجود آمده که وقتی حضرت(عج) قانون اصلی اسلام را عرضه می کند، مردم فکر می کنند دین جدیدی آمده، و حال آن که حضرت(عج) دستورات اسلامی را زنده می کند و در تعبیرات روایات هم آمده که اسلام جدیدی آورده می شود نه تشیع جدید. امام باقر(ع) در وصف مهدی(عج) می فرماید: «یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدیدا؛ او (مهدی) آن چه را پیش از او بوده است در هم ریزد؛ آن گونه که رسول خدا امور جاهلیت را در هم ریخت. مهدی(ع) اسلام را از نو آغاز می کند [و با تمام جوانب آن را در جامعه اجرا می کند]».(الغیبه، نعمانی، مؤسسه الاعلمی، بیروت: 1403 ق، ص 152) در روایت فوق سخن از دین جدید نیست بلکه سخن در عرضه نمودن اسلام آن چنان که از اول بوده است می باشد. با توجه به این دو مقدمه خیلی از پرسش ها فوق حل می شود.
اولا؛ سخن از زنده شدن دین با تمام جوانب آن هست آن چنان که در زمان پیامبر اکرم(ص) بود نه آمدن دین جدید.
ثانِیا؛ روشن شد که امام زمان(عج) دین اسلام را آن چنان که هست عملا در جامعه پیاده می کند نه این که تغییر در احکام ایجاد کند و مراجع بزرگ جامع الشرائط هم همان حرف ها را می گویند منتهی قدرت اجرایی که جلوی بسیاری از بدعت ها را بگیرند ندارند.
برای مطالعه بیشتر ر.ک: - سیمای فرزانگان، رضا مختاری. - فضیلت های فرموش شده، زندگی نامه شیخ عباس تربتی. - نهضت انتظار و انقلاب اسلام، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 20/200402)

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید