دیدن حضرت در جمکران ۱۴۰۰/۰۹/۲۲

بعد از چه مدت به مسجد جمکران بروم میتوانم امام زمان را ببینم؟

بر اساس روایات، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در میان مردم زندگی می کنند و غیبت آن بزرگوار به صورت عادی به معنای ناشناس بودن ایشان است؛ یعنی، مردم ایشان را می بینند، ولی نمی شناسند. بنابراین «اصل دیدار» امکان پذیر است. آنچه ممکن است مورد سؤال باشد این است که آیا امکان دارد فردی حضرت را ببیند و او را بشناسد؟ در پاسخ باید گفت: اگر مصلحت باشد امکان دارد، چنان که در برخی موارد بعضی افراد موفق شدند آن بزرگوار را دیده و بشناسند. البته این شناخت غالبا و در اکثر موارد پس از دیدار بوده است ؛ آنهم از طریق بعضی از نشانه ها و شواهد و قراین .البته امام در همه دیدارها به صورت یک جوان 40 ساله دید ه شده است . پس کمتر کسی می تواند ادعا کند که در موقع دیدار امام را شناخته باشد .
مسجد جمکران نیز به دستور خود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و برای عبادت و نماز ساخته شده است و اگر کسی هم موفق به دیدار امام در آنجا شده است ، باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر منظور از دیدار، این باشد که ما روش و راهی خاص برای رسیدن به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشیم، باید گفت چنین راه و روشی وجود ندارد و چون ما در عصر غیبت هستیم، لذا نمی‌توانیم به خدمت امام برسیم و با ایشان دیدار کنیم یا از نزدیک بشناسیم .اما اگر منظور این باشد که حضرت در غیبت کبرا به دیدار کسی می‌رود و فرد سعادت دیدار می‌یابد، باید گفت چنین اتفاقی می‌افتد؛ چنان که افراد بسیار زیادی در زمان غیبت کبرا به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رسیده و با ایشان دیدار کرده‌اند. هیچ یک از علمای ما قائل نیستند که چنین چیزی ممکن نیست؛ بلکه همه این مطلب را قبول دارند. اما این راه یک طرفه است؛ یعنی، ما راهی به سوی امام نداریم و هر کس چنین ادعایی بکند که من می‌توانم خودم به دیدار امام بروم یا کسی را به دیدار امام ببرم یا بفرستم، دروغ می‌گوید. این راه در زمان غیبت کبرا بسته است. ولی خود امام اگر صلاح بداند ـ به جهت مصالح و منافعی ـ ممکن است به دیدار شخص برود و فرد سعادت دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را پیدا کند.از طرف دیگر باید بدانیم که وظیفه و تکلیف ما در عصر غیبت کبرى، زمینه سازى براى ظهور و قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و آمادگى براى همراهى با او، ترویج و تبلیغ آرمان هاى والاى امام عجل الله تعالی فرجه الشریف ، هم سنخى و ارتباط روحى و قلبى با آن حضرت، عمل به دستورات دینى، شناخت خواسته هاى او از ما و رفع موانع ظهور است.دوران ما، عصر انتظار پویا و سازنده است و معناى آن چشم به راه بودن، دعا کردن، صبر و تحمّل داشتن و تقویت ایمان و یقین است. ما از این طریق مى توانیم ارتباط روحى و قلبى عمیقى با امام عجل الله تعالی فرجه الشریف برقرار سازیم و همیشه و در همه جا، به فکر و یاد او باشیم و براى سلامتى و فرج آن حضرت دعا کنیم. تشرف به محضر ایشان معمولا هیچ فضیلتی را برای انسان ثابت نمی کند . یعنی نمی توان گفت که هر کس آن حضرت را ملاقات کرده است انسان صالح با ورع و کاملی است . اگر چه خود این موضوع از افتخارات او خواهد بود زیرا همینکه فردی چشمش به جمال نورانی مولای انس و جان حضرت بقیه الله بیافتد افتخاری عظیم نصیبش شده است . البته از این مطلب هم نباید چشم پوشی کرد که قسمت عمده این افراد کسانی هستند که شوق زیارت مولایشان آنها را به فکر مداومت بر عملی انداخته و بالا خره در پایان عمل یا در اثنای آن یا گاهی در ابتدای کار به حضور پر برکت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرف شده اند . البته عده ای هم بخاطر مشکلاتی که داشتند به آن سرور متوسل شده اند و حضرت به طریق مختلف از آنها دستگیری نموده اند .ولی در نهایت از اکثر قضایا می توان حداقل به این مطلب معتقد شد که :به فکر دیدار آن حضرت بودن و یا متوسل شدن به ایشان و امثال اینها در بسیاری از اوقات موجب شرفیابی به حضورشان می شود . اگر کسی فرد پاک و وارسته‌ای بود، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و چه بسا توفیق دیدار حضرت را نیز می‌یابد. پس هر کس پاک تر و از گناه دورتر باشد، رابطه روحی بهتری با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پیدا می‌کند و عنایات بیشتر شامل حال او می‌شود، البته باید توجه داشت دیدار و ملاقات از طرف حضرت انجام می‌پذیرد، یعنی هر کس را او صلاح بداند و هر زمان که او مناسب تشخیص دهد، دیدار صورت می‌گیرد، نه این که فردی باشد که هر وقت بخواهد خدمت امام برسد. پی نوشت ها:
1- برای آگاهی بیشتر و پاسخهایی که علما داده اند، ر.ک: به محدث نوری، جنه المأوی در بحار، ج 53 از ص 318 تا آخر کتاب ، بحار، ج 52، ص 151 – 172.2- مجلسی ، بحار ، ج 52، ص 151.3-
ر. ک: همان.
4- حضرت مهدی ، فروغ تابان ولایت، ص 245، به نقل از : دارالسلام عراقی، ص 172 با توضیحاتی از نگارنده.
5- از قبیل: بحار الانوار، ج 53، جنه المأوی، نجم الثاقب محدث نوری ، دارالسلام عراقی، منتخب الاثر صافی، کمال الدین صدوق ، مهدی موعود ، انوار نعمانیه ، ج 2 از سید نعمت اله جزایری؛ کشف الغمه فی معرفته الائمه ، ج 3 از اربلی والزام الناصب ، ج 2 از شیخ علی یزدی
6- جمال الدین حسن بن یوسف بن مطهر حلّی معروف به «علامه حلّی» از علما و فقهای برجسته قرن هشتم هجری است ک در سال 726 هجری قمری از دنیا رفت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد، این شخصیت بزرگ علمی و مفخر شیعه، سلطان محمد خدابنده پادشاه مغول را به مذهب شیعه در آورد ودر این مسیر خدمت شایانی به مذهب حقّه جعفری نمود. و او در تمام علوم استاد ماهری بود وتألیفات او را بیش از پانصد جلد تخمین زده اند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.