رابطه فقر با ایمان و دینداری ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۱۲ بازدید

درمورد اینکه فقر دین و ایمان نمی شناسد توضیح دهید به خاطر فقر ایمانم رو از دست دادم

باسلام واحترام حضور پرسشگرگرامی؛حدیث از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده است که مى فرمایند: «مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ (ع) قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً ...؛ . نزدیک است که فقر و تنگدستى به کفر انجامد».
حدیث اشاره به شدت فشار احتیاج و تنگدستى دارد که ممکن است پایه ایمان اشخاص کم طاقت را متزلزل نموده و منجر به کفر شود(1و 2).
و از امام علیّ (علیه السلام) روایت شده: «... مَنْ فَتَحَ عَلَى نَفْسِهِ بَاباً مِنَ الْمَسْأَلَةِ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَاباً مِنَ الْفَقْر؛ هر کس بر روى خود درى از درخواست و تقاضا بگشاید خداوند درى از فقر بر او مى گشاید».
و پیام ظاهری حدیث پرهیز از تنبلی و تکدیگری و تقاضای بی جا از دیگران و به خصوص نا اهلان است(3).
ر. ک:
1- ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، ج 1، ص12 ، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.
2- ابن بابویه، محمد بن على - فهرى زنجانى، احمد، الخصال / ترجمه فهرى، ج1، ص 14، علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، بى تا.
3- کراجکى، محمد بن على، کنز الفوائد، ج2، ص 193، دارالذخائر - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1410 ق.
دوست گرامی! ما دوگونه فقر داریم: 1- فقر تحمیلى، 2- فقر اختیارى.
آن چه نکوهش شده: «فقر تحمیلى» است که به جهت تبعیض و یا سستى و یا عقب افتادگى افراد پیش مى آید. اما آن چه از پیامبر(ص) و امامان(ع) در ستایش فقر آمده است مربوط به «فقر اختیارى است که به جهت حفظ ایمان و یا شرکت در جهاد و یا بخشش به دیگران پیش مى آید. براى توضیح بیشتر درباره حدیث مطرح شده باید گفت:
حدیث امیرالمؤمنین(ع): من احبنا اهل البیت فلیعد للفقر جلبابا؛ که در کلمات قصار نهج البلاغه آمده است در شرح هایى که بر نهج البلاغه نوشته شده و برخى کتب دیگر مثل بحارالانوار مرحوم مجلسى به چند شکل تفسیرو معنى شده است.
- برخى فقر را در این حدیث به معنى روز قیامت گرفته اند و این گونه حدیث را معنى کرده اند که محب امیرالمؤمنین باید خودش را براى روز فقر یعنى قیامت آماده سازد و جامه اى از اعمال نیک براى خود درست کند. بنابراین معنى، لباس به معنى عمل مى باشد و این حدیث توصیه به عمل مى باشد. مؤید این معنى روایتى از امام صادق(ع) مى باشد، (معانى الاخبار، صدوق 182 - بحارالانوار، ج 64، ص 277، پاورقى).
- معنى دیگری که مضمون آن در برخى روایات نیز آمده این است که شیعه و دوست امیرالمؤمنین باید خودش را براى فقر آماده کند و فقر به او روى خواهد آورد.
توجیهى که براى این معنى به نظر مى رسد این است که این روایت و یا روایاتى که در مذمت فقر آمده و این که نزدیک به کفر است یا روایتى که نوشته اید فقر با ایمان جمع نمى شود غالبى است و این طور نیست که هر کسى شیعه امیرالمؤمنین است باید فقیر باشد و یا از سوى دیگر هر کس فقیر است مؤمن نیست، بلکه معنى صحیح آن این است که غالب دوست داران آقا امیرالمؤمنین در دنیا به مشکلات امتحان مى شوند و در معرض آزمایش هاى مختلفى از سوى خداوند هستند که عمده آن نسبت به مسائل مادى است.
در قرآن کریم خداوند خطاب به مؤمنان مى فرماید: ولنبلونکم بشى ء من الخوف والجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات و بشرالصابرین؛ قطعا همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود میوه ها آزمایش مى کنیم و بشارت ده به استقامتکنندگان.
ولى لازمه این فقر عقب ماندگى و پیشرفت نکردن در امور علمى و معنوى نیست. بسیارى از شیعیان و اولیاءالله بوده اند که در فقر به سر مى برده اند ولى اصلاً مال دنیا در نظر آنان کمترین اهمیتى نداشته تا در فکر آن باشند و از نشانه معنویات عقب بیفتند. حتى به عکس، همان فقرشان و صبر آنان عزت نفس و مناعت طبع شان بود و حتى عامل پیشرفت آنان در امور معنوى هم بوده است. در صورتى فقر مى تواند مانع از تدبر و تفکر و پیشرفت باشد که مسائل مادى در نظر شخص بزرگ جلوه کند و موجب پریشانى فراوان او شود. اما براى مؤمنان واقعى واولیاء خدا چنین حالتى عارض نمى شود.
شیعه فقیرى که با عزت نفس زندگى مى کند و در عین فقر راضى به رضاى خداوند است مى تواند براى دیگران به خصوص فقیران الگو باشد.
امیرالمومنین علیه السلام فرمود :« دار بالبلاء محفوفة ؛دنیا خانه ای است که به امتحان پیچیده شده است.» (خطبه/226 ) از آنـجا که نظام حیات در جهان هستی نظام تکامل و پرورش است و تمامی موجودات زنده مسیر تـکـامـل را مـی پـیـمـایند همه مردم از انبیاء گرفته تا دیگران طبق این قانون عمومی می بایست آزمـایـش شـوند و استعدادات خود را شکوفا سازند گرچه امتحانات الهی متفاوت است گاهی با وفـور نعمت و کامیابیها و گاه به وسیله حوادث سخت وناگوار بعضی مشکل بعضی آسان و قهرا نتائج آنها نیز با هم فرق دارد اما به هرحال آزمایش برای همه هست .
موفق ومؤید باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
این که فقر باعث فساد است ودین وایمان ندارد وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ شوری/۲۷آینه:
هرگاه خداوند روزی را برای بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و ستم می‌کنند از این رو به مقداری که می‌خواهد (و مصلحت می‌داند) نازل می‌کند.
حکایت؛ حضرت موسی علیه‌السلام فقیری را دید که از شدت تهیدستی، برهنه روی ریگ بیابان خوابیده است، به موسی(ع) عرض کرد: ای موسی! دعا کن تا خداوند متعال معاش اندکی به من بدهد که از بی‌تابی، جانم به لب رسیده است.
موسی(ع) برای او دعا کرد و ازآنجا برای مناجات به کوه طور رفت. چند روز بعد، موسی علیه‌السلام از همان مسیر بازمی‌گشت، دید همان فقیر را دستگیر کرده‌اند و جمعیت بسیاری اجتماع نموده‌اند، پرسید: چه حادثه‌ای رخ داده است؟
حاضران گفتند: این شخص تا به حال پولی نداشته اما تازگی مالی به دست آورده، به همین سبب شراب خورده و عربده کشیده و جنگجوئی نموده و شخصی را کشته است. اکنون او را دستگیر کرده‌اند تا به عنوان قصاص، اعدام کنند!
حضرت موسی علیه‌السلام به حکمت الهی اقرار کرد و از خواهش خود استغفار و توبه نمود.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.