راه آزمایش دوست ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ - ۴۵۴ بازدید

چقدر زیباست که تا این حد در مورد یک ارتباط قوی و تأثیر گذار در زندگی (دوستی) اهتمام دارید. از اینکه مخاطب شما هستیم، به خود می بالیم.
دوست و دوست یابى از نیازهاى واقعى زندگى است و داراى فلسفه خاصى است. اما آنچه مهم است این که در این راستا همچون دیگر جنبه هاى زندگى رعایت اعتدال لازم و ضرورى است. به عبارت دیگر، علاقه انسان به دوستان احساسى پاک و لطیف است اما همواره باید عواطف با تعقل همراه باشند.

چقدر زیباست که تا این حد در مورد یک ارتباط قوی و تأثیر گذار در زندگی (دوستی) اهتمام دارید. از اینکه مخاطب شما هستیم، به خود می بالیم.
دوست و دوست یابى از نیازهاى واقعى زندگى است و داراى فلسفه خاصى است. اما آنچه مهم است این که در این راستا همچون دیگر جنبه هاى زندگى رعایت اعتدال لازم و ضرورى است. به عبارت دیگر، علاقه انسان به دوستان احساسى پاک و لطیف است اما همواره باید عواطف با تعقل همراه باشند.
توجه : بیان این نکته ضروری است که آنچه به عنوان ویژگیهای دوست خوب بیان میشود مطلق و صد در صد نیست چه اینکه انسانها کم و بیش دارای نواقصی نیز هستند کما اینکه خود ما وقتی به کارنامه زندگی خود نگاهی می افکنیم آن را بی نقص و عیب نمی بینیم لذا همه ویژگی هایی که گفته میشود به این معناست که به طور نسبی دوست خوب باید این خصوصیات را داشته باشد و جهت کلی زندگی او نیز به سمت و سوی این ویژگیها و جنبه های مثبت باشد.
در روایات راه هاى متعددى براى امتحان نمودن دوستان مشخص شده که عبارت است از:
الف) در حال بى نیازى و فقر، دوستى او عوض نشود؛ امام باقر فرمود: بدترین دوست کسى است که تو را به هنگام بى نیازیت حفظ کند و به وقت تنگدستى رها سازد، (میزان الحکمه، ج ۱، ص ۵۳). سعدى گوید: دوست مشمار آن که در نعمت زند
لاف یارى و برادر خواندگى
دوست آن باشد که گیرد دست دوست
در پریشان حالى و درماندگى
ب ) به هنگام عصبانیت بدگویى تو را ننماید؛ امام صادق(ع) فرمود: دوستى که سه بار از تو عصبانى شد ولى بدگویى تو را ننمود و کلام ناسزا از دهانش خارج نشد او را براى خود نگه دار، (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۲۵۱).
ج ) به نماز اهمیت بدهد؛ قرآن مى فرماید: «اى اهل ایمان با آن گروه از اهل کتاب و کافران که دین شما را به بازیچه گرفتند دوستى مکنید. زمانى که شما نداى نماز بلند مى کنید آن را به مسخره و بازى مى گیرند زیرا آن قوم مردمى نادان و بى خردند»، (مائده، آیه ۵۷).
د ) اهل نیکى در هنگام سختى و راحتى انسان باشد؛ امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «در سختى ها دوستان امتحان مى گردند»، (غررالحکم، حرف فاء لفظ فی). در این باره نیز سعدى زیبا سروده است:
جوانى پاکباز پاک رو بود
که با پاکیزه رویى در گرو بود
چنین خواندم که در دریاى اعظم
به گردابى درافتادند با هم
چو ملاّح آمدش تا دست گیرد
مبادا کاندرین حالت بمیرد
همى گفتى در میان موج و تشویر
مرا بگذار ودستِ یار من گیر
ه ) هنگام زوال توانایى انسان، دوستیش از بین نرود؛ حضرت امیر(ع) فرمود: «هنگام از بین رفتن قدرت انسان دوست از دشمن شناخته مى گردد»، (غرر الحکم، حرف عین، لفظ عند).
و ) هنگام به قدرت رسیدنش از احسان به دوستان خوددارى ننماید.
در گامهای پایانی کلام، شرح بیشتر پرسش شما را با مطالعه کتب زیر برآورده می سازیم که امیدواریم مفید واقع شود.
۱- دوستی در قرآن و حدیث , نوشته آقای ری شهری
۲- دوستی و دوستان , نوشته آقای سید هادی مدرس , ترجمه حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر, از انتشارات آستان قدس رضوی , ۱۳۷۶
۳- آئین دوستی (دوست یابی) نوشته دیل کارنگی , انتشارات پیمان ۱۳۷۸
۴- آئین دوستی در اسلام , نوشته آقای بابازاده
از اینکه همراه ما هستید، خوشحالیم. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم. موفق باشید.
عباسعلی هراتیان

نظرات

میهمان
من دوتا دوست دارم و می خواهم آنها را امتحان کنم که دوست راستگو.. وفادار..خوشرو.. مهربان و سخاوتمند هستند یا نه
پرسمان
برای انتخاب دوست خوب و شایسته آزمودن وی ضروری است. برای آزمودن دوستان به منظور انتخاب دوستان خوب و سالم در روایات به کیفیت آزمودن آنها اشاره شده است: امام صادق(علیه‌السلام) در روایات متعددی می‌فرماید: «مَن غَضِبَ علَيكَ مِن إخوانِكَ ثلاثَ مَرَّاتٍ فلَم يَقُلْ فيكَ شَرّا فاتَّخِذْهُ لنفسِكَ صَدِيقا» (1)؛ «هر يك از دوستانت كه سه بار از تو خشمگين شد و درباره سخن تو بدى نگفت، او را به دوستى خود برگزين«. «لا تَعتَدَّ بِمَوَدَّةِ أحَدٍ حتّى تُغضِبَهُ ثلاثَ مَرَّاتٍ» (2)؛ «به دوستىِ هيچ كس بهايى نده، مگر آن گاه كه سه بار او را به خشم آورى». «لا تُسَمِّ الرَّجُلَ صَدِيقا سِمَةَ مَعرِفَةٍ حتّى تَختَبِرَهُ بثلاثٍ: تُغضِبُهُ فَتَنظُرُ غَضَبَهُ يُخرِجُهُ مِن الحَقِّ إلى الباطِلِ و عندَ الدِّينارِ و الدِّرهَمِ و حتّى تُسافِرَ مَعهُ» (3)؛ «هيچ كس را به دوستى مشناس، مگر آن كه در سه چيز او را بيازمايى: او را به خشم آورى و ببينى كه آيا اين خشم او را از حق به باطل مى كشاند و در درهم و دينار (نيازهاى اقتصادى) در سفر كردن با او». «إذا أرَدتَ أن تَعلَمَ صِحَّةَ ما عندَ أخيكَ فَأغضِبْهُ ، فإن ثَبَتَ لكَ على المَوَدَّةِ فهُو أخوكَ و إلاّ فلا» (4)؛ «اگر مى خواهى بدانى دوستت در دوستى با تو صداقت دارد، او را عصبانى كن؛ اگر در هنگام عصبانيت نيز بر دوستىِ خود پايدار ماند، او برادر توست و گرنه نيست». با این اوصاف، اگر دوستان خود را به طریقی عصبانی کنید و کیفیت برخورد و رفتار آنها را در هنگام خشم و عصبانیت بسنجید، می توان به میزان شایستگی آنها برای دوستی پی برد. همچنین می توانید در امور مالی و امانت داری دوستان تان را بیازمایید و میزان صداقت و امانت داری آنان را بسنجید. پی‌نوشت‌ها: 1. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بيروت‏: دار إحياء التراث العربي، ‏1403ق، ج71، ص173. 2. همان، ج75، ص239. 3. طوسى، محمد بن حسن، أمالي، قم‏: دار الثقافة، 1414ق‏، ص646. 4. ‏بحارالأنوار، ج75، ص239.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.