رحمت وعذاب کافران یا درد و رنج ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۵۴۹ بازدید

سلام جناب من یه شخصی زهنم را به هم ریخته بهم گفت خدا وجود نداره پرسیدم چرا گفت کدام خدایی دوست دارد بندگانش عضاب بکشند میخاهم دلیلی قانع کندده داشته باشم

دوری از رحمت خداوند برای «جاحدین» است؛ یعنی، کفاری که حق را شناخته و عمداً با آن به مبارزه پرداخته اند؛ ولی کافران جاهل دو دسته اند: 1- جاهل مقصر؛ یعنی، کسی که همه شرایط برای شناخت فراهم بود و می دانسته است که دین دیگری وجود داردو اگر تحقیق کند راه حقیقت را می یابد؛ لیکن برخلاف حکم عقل و فطرت به تحقیق نپرداخته و بر مسیر خود اصرار ورزیده است. چنین کسی نیز راه رحمت را با دست خود بروی خویش بسته است.
2- جاهل قاصر؛
یعنی، کسی که شناخت حقیقت برایش ممکن نبوده است. چنین افرادی را خداوند «مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اَللَّهِ»؛ (9:106) نام برده و فرموده است:
عسی ان یرحمهم ربهم .
برای آگاهی بیشتر ر.ک: عدل الهی، شهید مطهری. خدای متعال ارحم الراحمین است ، یعنی رحمتش برعالم از همه بالاتر است : سعه رحمت و افاضه نعمت از مقتضیات مقام الوهیت و از لوازم صفت ربوبیت است! سعه رحمت الهی را از حدیث رسول گرامی صلوات الله علیه و اله می توان استنباط کرد که طبق آن پس از دعا و درخواست آن حضرت که خدایا محاسبه ی اعمال امت مرا در قیامت به خود من بسپار تا اگر گنهکاری در میان آنان باشد من در برابر پیامبران دیگر شرمنده نشوم. خدای سبحان فرمود: محاسبه ی اعمال امت تو را خودم بر عهده می گیرم تا اگر عیب ، نقص و خللی در دیوان آنان باشد در حضور تو شرمنده نشوند! آموزه های مسلم قرآن کریم دو قسم رحمت عام و خاص را برای خداوند بیان می کند. رحمت خاص یا رحمت رحیمیه به مومنینی اختصاص دارد که قابلیت های خاص را از خود نشان داده اند و خداوند آن را بر خویش واجب کرده است. اما رحمت عام یا رحمت رحمانیه خداوند بدون انقطاع ،استثنا و بدون لحاظ هر گونه قابلیت، بلکه با عنایت و امتنان ، تمام مخلوفات را شامل می شود . اما بهره مخلوقات از آن یکسان نیست. قرآن به موجب وجوب رحمت خاص خداوند و شمول رحمت عام او ، رزق مخلوقات و نیز قبض و بسط آن را نیز بر عهده خداوند می داند و در عین حال نقش تلاش و تدبیر انسان ها در ضمن قانون عمومی ابتلا و امتحان در مسیر کمالشان تاکید دارد . اما در نهایت، بهره مندی هر موجودی طبق طرحی است که خداوند به اقتضای حکمت بالغه اش و برای او در سرای امتحان مناسب دیده است.
1- گره افتادن در کار موضوعی درست است و با اصول و مبانی اعتقادی و آیات و روایات هماهنگ و موافق است . 2- معنای گره افتادن در کار هموار نبودن مسیر امور و برخورد آنها با موانع و مشکلاتی است که سد راه به نتیجه رسیدن آنها است. 3- عوامل فراوانی در ایجاد گره در کارها نقش دارند برخی شناخته شده و برخی ناشناخته هستند ولی مهم آن است که نوعا این گره ها نتیجه اعمال و رفتار و نیت های بد خود ما است و در واقع از ما است که بر ما است . انسان با تصرف نابجا در طبیعت موجب از بین رفتن و زحمت تمام هستی است . 4- بی شک مهم ترین عامل در شکل گیری این موانع و گره ها رفتار انسانها ست و موجب پیچیده شدن و برخورد امور با موانع می شود .


منابعی که می توانید مطالعه کنید:
1- دو راهی های زندگی ؛ مهدی مهریزی، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، 1376، 120 ص، چاپ اول.
2- قدرت فکر پژوهشی در زمینه بازسازی نیروی اندیشه، اراده و تلقین، ژوزف مورفی، ترجمه: هوشیار رزم آزما، تهران: سپنج و آرمان، 1366، 328 ص، چاپ دوم.
3- قانون توانگری کاترین پاندر، ترجمه: گیتی خوشدل، تهران: البرز، 1375، 347 ص، چاپ پنجم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.