ره آورد حکومت حضرت مهدی(عج) ۱۳۹۱/۰۶/۲۵ - ۱۴۰ بازدید

کلام مهدوی در آیینه نهج البلاغه؛ ره آورد حکومت حضرت مهدی(عج)
سید رضی یا تفکری نورانی به جمع آوری برخی از آثار علمی حضرت علی(ع) همت گماشت و نهج البلاغه را تدوین کرد. در این اثر گرانمایه برخی از سخنان حضرت علی(ع) پیرامون امام منتظر ذکر شده است.

کلام مهدوی در آیینه نهج البلاغه؛ ره آورد حکومت حضرت مهدی(عج)
سید رضی یا تفکری نورانی به جمع آوری برخی از آثار علمی حضرت علی(ع) همت گماشت و نهج البلاغه را تدوین کرد. در این اثر گرانمایه برخی از سخنان حضرت علی(ع) پیرامون امام منتظر ذکر شده است.

خبرگزاری شبستان: سال 400 هجری سالی بود که سیدرضی قدس سره یا فکری نورانی و با اهدافی والا به جمع آوری برخی از آثار علمی حضرت علی(ع) همت گماشت و نهج البلاغه را تدوین کرد. این اثر نفیس دریای نور و علم و دانش است و مسائل گوناگون از حوزه های مختلف فردی ،اجتماعی، سیاسی ،اقتصاد جهان شناسی، الهیات، خدا شناسی، انسان شناسی، مبدء و معاد و .... در آن گرد آمده اند. در این اثر گرانمایه برخی از سخنان حضرت علی(ع) پیرامون مهدویت و امام منتظر ذکر شده است. خبرگزاری شبستان بر آن است در حوزه مهدویت به گفتارهای حضرت علی(ع) در چند یادداشت اشاره کوتاه داشته باشد، باشد که پژوهشگران و محققان این حوزه با بهرمندی از سخنان حضرت علی(ع) با کج اندیشی ها و خرافات در حوزه مهدویت مقابله کنند و ایده صحیح را نمایان سازند. در این یادداشت و یادداشت های بعد سخنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه پیرامون مهدویت ذکر شده و در صورت نیاز به شرح ابن ابی الحدید نیز اشاره کوتاه خواهیم داشت.
از خطبه هاى امام علی(ع) خطبه 150:
در یکی از خطبه ها حضرت علی(ع) از حوادث آینده خبر می دهند و گروهى از اهل ضلال را توصیف مى کند. حضرت در این خطبه آورده اند:
1- آینده بشریت و ظهور حضرت مهدی(عج):
"همچنان به چپ و راست متمایل مى شوند و در ضلالت و گمراهى گام مى نهند و جاده هاى مستقیم هدایت را رها مى سازند، درباره ى آنچه باید باشد و مهیا است، عجله مکنید! و آنچه را فردا مى آید، دور مشمرید!
چه اینکه بسیارند افرادى که براى چیزى عجله مى کنند که اگر به دست آورند(پشیمان شده) و دوست دارند هرگز به آن نرسیده بودند: و چه امروز به فردا نزدیک است. 2- ره آورد حکومت حضرت مهدی(عج)
اى جمعیت! اکنون هنگام رسیدن آن فتنه هائى است که به شما وعده داده شده و نزدیکى طلوع آن چه بر شما مجهول و مبهم است، بدانید آن کس از ما(مهدى ما)که آن فتنه ها را دریابد با چراغى روشن گر در آن گام مى نهد و بر همان سیره و روش صالحان(پیامبر(ص) و ائمه(ع) )رفتار می کند تا گره ها را بگشاید، بردگان و ملت هاى اسیر را آزاد سازد، جمعیت هاى گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را گردهم آورد. و این رهبر(سال ها)در پنهانى از مردم به سرمی برد. آنچنان که پى جویان اثر قدمش را نبینند، گرچه بسیار در یافتن اثرش جستجو کنند.
سپس گروهى براى درهم کوبیدن فتنه ها مهیا مى شوند، همچون مهیا شدن شمشیر به دست تیرگر!.چشم اینان با قرآن روشنى مى گیرد،و معانى آیاتش به گوش آنان افکنده مى شود و شامگاهان و صبح گاهان از جام حکمت و معارف الهى سیراب می شوند. قسمت دیگرى از این خطبه درباره دشمنان گمراه پیامبر(ص)، و گروهى ضعیف الایمان،و مسلمانان راستین. "ابن ابى الحدید" که از برادران اهل سنت است، مى گوید: مراد امام(ع) از این جمله "مهدى" آل محمد(ص) است، و صفات بعد از این جمله مربوط به او است.
گرچه نویسنده مزبور در تفسیر جمله "فى سترة عن الناس" از مردم پنهان است، مى گوید: "این نمى تواند براى شیعه دلیل باشد که او از نظرها پنهان است زیرا ممکن است خداوند"مهدى" را در آخرالزمان خلق کند و مدتى پنهان باشد" اما اگر انصاف مى داد به خوبى درمى یافت که امام(ع) با جملات خود به صفاتى اشاره مى کند که شیعه همه را از خواص فرزند "امام حسن عسکرى (ع)" مى داند زیرا غیبت و جمع کردن مؤمنان پراکنده و پراکنده ساختن گمراهان متحد را ما تنها از صفات مهدى(ع)مى دانیم و همو است که جستجوگران هرچند هم ماهر باشند، وى را پیدا نخواهند کرد و همو است که قرآن بینش خاصى به یارانش مى بخشد که در روایات آمده، عقل هر کدام به اندازه 40 نفر مى شود و هر صبح و شام از چشمه علوم و حکمت او سیراب مى شوند!

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید